handdator

Visa fullständig version : Nybörjare i startgroparna, Bix3 beställd



Stisse
2015-02-03, 16:58
Under väldans lång tid varit intresserad av att flyga flygplan. Så nu i vintertristessen bestämde jag mig för att köra på.
Väljer att köra med Bix3, verkar helt ok som nybörjar kärra, inte super dyr och finns säkert billigare men som startmaskin blir den nog bra och kan få minde uppgraderingar vid behov om jag fastnar för det :)

Beställde PNF versionen och kommer till en början köra originalmotor helt enkelt för att lära mig grunderna, hoppas bara dem löst flesta problemen som vart med dessa motorer som inte vart helt OK.

Så småningom så kommer jag att testa Openpilots revolution kort i denna tillsammans med GPS samt FPV för att se var detta tar mig, misstänker motoruppgradering osv kommer behövas efter tyngdökningen.

Men ser fram emot nya äventyr och hoppas detta skall bli lika roligt som mitt lilla "multi träsk" ;)


Passar även på att kasta in min buddycode till Hobbykings Euro hus om någon annan känner sig sugen :)



HobbyKing™ Bix3 Trainer/FPV EPO 1550mm (PNF) (EU Warehouse) (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=74580&buddycode=C2849F3C-3996-47F3-8401-86FCE072B0BA#wishlistresult)
http://rcsearch.info/hobbyking/pics/f74/74580/f1.200.jpg (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=74580&buddycode=C2849F3C-3996-47F3-8401-86FCE072B0BA#wishlistresult)
$103.18 (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=74580&buddycode=C2849F3C-3996-47F3-8401-86FCE072B0BA#wishlistresult)

Kobbeuffe
2015-02-10, 11:24
Bix3:an verkar jäkligt fin, jag fick hem min förra veckan och allt verkar helt å fint. Nackdelen tyckte jag är att man nästan är tvungen att montera flaps eftersom dom redan är så utskurna så dom fladdrar i vinden annars. Nå de e ju visserligen en fördel när man har domm sedan. Jag har samma plan som dig med min, det blir fpv med nåt pilotkort och kamera i den. Bilder på setupen önskas ju såklart :)

Xermalk
2015-02-10, 14:37
Har flygit min bix3'a både los och fpv.
Måste säga att jag faktiskt föredrar bix2'an. Då den är lite "sportigare"
3'an är lite stabilare, slöare och inte lika manövrerbar som 2'an.
Dock så verkar den klara att bära något mer vikt.

Tyvärr blev det ingen video från fpv maiden då batteriet i min mobius inte klarar kylan.

Sen är flaps ett måste, så man kan köra med crow för bromsning.
50401

5-10% flaps låter en stiga lite bättre. Och vill man flyga något snabbare så höjer man upp både ailerons och flaps lite. Så minskas luftmotstånd till kostnad av lyftkraft.

Stisse
2015-02-10, 16:47
Ok, tack för input. Hämtade ut Bix3:an idag. Man blir så glad när man får öppna paket och beskåda innehållet, även fast man vet vad som ligger där :)

Har även lagt in en beställning på ny motor, esc och servon till flaps, dock så tar det en bra stund att få dessa samt för tillfället verkar motorfästet från SmallPartsCNC var slut så får även vänta på den.

Snart börjar bygget lite lätt, får se hur långt borta nya delarna ligger men att bygga ihop Bix3 PNF lär inte ta allt för lång stund. Bara hålla tummarna att vädergudarna är snälla så man får börja prova på lite flygning. Har ju massor av snö att crasha i om olyckan skulle vara där ;)

Xermalk
2015-02-10, 20:19
Går att få kitt versionen flygklar på ca en halvtimme :)

Faktum med att man kan tejpa ihop kroppen om man vill. Fungerade fint för mig under mina första 4-5 flygningar.
Sen kan man limma när man väl installerar fpv utrustning.

Stisse
2015-02-10, 22:07
Japp, såg att det går väldigt fort att bygga ihop, skulle bara kolla lite så alla delar ser ok ut så var den i princip klar, bara torr monterat, ej limmat än.

Testade även ansluta min AR8000 för att binda ihop och testa elektroniken, kom ganska snabbt fram till att ESC och motor inte var helt ok och ligger nu i sopkorgen, motoraxel krokig, och motorn ser inte helt ok ut vid närmare inspektion, ESC verkar glappa lite. Kanske bara någon liten kall lödning i ESC men väljer att inte fortsätta felsökningen med dessa eller löda om bullets osv då dem ändå byts ut inom kort.

Forts följer :)

Xermalk
2015-02-10, 22:45
Finns en anledning till att jag alltid väljer kit versioner från hobbyking :)
De få gånger jag införskaffat pnf så är det modeller som inte kommer med hks egna "designed to fail (tm)" elektronik.

Eventuellt så bör du byta ut fästena på servo länkagen, har aldrig gillat dom på bixler modellerna. De är i klenaste laget om man skall flyga fpv.

McRegor
2015-02-11, 06:03
Hej,
Grattis till en ny och spännande hobby.
Tycker dock att flaps absolut inte är nåt nödvändigt för dig som nybörjare utan snarare en sak till att hålla reda på och redan de vanliga rodren brukar räcka rätt bra när man är i början av sin flygarkarriär ....:)
Sen - när du blivit varm i kläderna - kan du visst börja experimentera med flaps men just Bixler med sina typiska nybörjaregenskaper är ju knappast den typ av kärra som har är nåt krav på den funktionen. Visst - full-lastad som FPV-kärra kanske det kan hjälpa till lite men knappast som vanlig nybörjarkärra. Och en nybörjare har ju dessutom lite svårt att bedöma effekten av flaps och hur dom skall användas. Sen är jag lite förvånad över att både motor och fartreglage inte skulle fungera - det har jag personligen aldrig råkat ut för på PNF-kärror - inte ens från Hobbyking.
Roger

Kobbeuffe
2015-02-11, 15:40
Hej,
Grattis till en ny och spännande hobby.
Tycker dock att flaps absolut inte är nåt nödvändigt för dig som nybörjare utan snarare en sak till att hålla reda på och redan de vanliga rodren brukar räcka rätt bra när man är i början av sin flygarkarriär ....:)

Roger

Nej du har rätt i att man inte behöver börja med flaps, men just på Bix3:an sitter dom färdigskurna och blir att fladdra om man inte monterar servon eller låser/limmar dom på annat sätt så då känns det ju smidigare att montera dit allt så är det klart. Allt kommer med i paketet utom servon så det kostar just inget heller, 2st submicro hobbyking? 50kr?

Stisse
2015-02-11, 16:39
Beställer hyffsat mycket från hobbyking, ett lotteri, tror jag har mer otur än många andra med funktion eller inte, hel eller trasig men är inte bitter. Man får oftast vad man betalar för eller som jag burkar säga, "Vet att beställer jag skit får jag skit oxå ;) " vilket min sambo inte alltid uppskattar med denna underbara RC hobby.

Så en krokig motoraxel känns inte helt ok att flyga med, inget jag skulle vilja köra runt med på någon av mina multis. I ett flyg kanske det inte är så noga men känns som att det skapar onödig påfrestning till motor, motorfästen och motorfästet som limmats i flygplanskroppen. Sedan när man tittar lite närmare på motorn så ligger limningen till magneterna lite överallt i motorn. Visst funkar motorn och snurrar men låter illa när jag ansluter den till annat ESC men en krokig axel och byta denna känns onödigt då jag har en annan motor på väg redan och en motoraxel till denna måste beställas så tar i alla fall tid innan bytt så motorn hamnar i bingen.

Esc, kall lödning eller något annat, inget jag sätter mig in i då den inte vill snurra helt ok när man testar med motorerna jag har på mina multis, den nya motorn behöver större esc med konfigurationen som kommer köras senare så lägger även esc i bingen då jag inte har nytta av den.

Flaps, ja det blir nog lite mycket att ha koll på kanske i början, onödigt att skapa svårare situation än man klarar i början när man lär sig. Priset för dem små blå från HK var ju inget att bråka om så installerar men använder först när jag ser att jag kan ta mig upp flyga runt å landa utan att crasha varje gång.

McRegor
2015-02-11, 18:02
Stisse - du kan ju faktisk försöka rikta axeln - det har lyckats många gånger hos kompisar i klubben. Endera "på plats" eller så monterar du ur den för riktning. Om det är 3 mm axel så finns det dessutom många "axelämnen" att använda om du vill byta.
Men visst - är det skit f ö så kanske det inte är värt besväret.
Roger

Matsa
2015-02-11, 18:11
Lyckades rikta en axel på en Turnugy motor till Funcuben som var rätt så krokig.
På något sätt så blev det riktigt bra, dock köptes reservaxlar efteråt.

Det funkar även att köpa axlar från tex RCFlifght.se för där står oftast mått
på motorerna. Såklart man kanske får slipa platt på något ställe men med
en Dremel så går det fint.

Matsa...

erolwi
2015-03-03, 20:18
Också slagit till på en Bix3. Ska ha den till barnen så jag själv får lite mer tid att flyga om de följer med och flyger. Dock är de små än så det blir buddybox och sen blir det en Multiwii flight controller, så får man lite gyro stabilisering, automatisk upprätning, man kan låsa höjden och automatisk sriga och flyga tillbaka om man tappar kontroll/orientering. Blir kul projekt.

Det jag funderar på är om ESCn orkar driva 4-6 servon, Rx samt Multiwiin med GPS. Måste kolla upp det. Vad drar ett 9g servo?

freddan_6
2015-03-05, 07:48
Ett 9g servo drar väldigt lite i en seglande modell som Bixler. Om du håller på att hovra eller liknande bör du ha Switchad 3A ESC. Om du flyger däremot fungerar 4-6 servo på linjär 2A BEC. Max ström ligger kring 1/2 A, men då måste servot antigen stånga mot ändläge eller flaxa vilt.