handdator

Visa fullständig version : Använda servokontakt mellan motor och reglage



NickeL
2015-02-04, 18:16
Hejsan, sitter och monterar en inne-kärra för stunden och funderade på om det skulle gå att använda servokontakt som kontakt mellan motor och reglage, motorn är en Tiger AT2204-21 och reglaget är ett 12amp reglage, på 2s lipo, motorn peakar väll aldrig över 10 amp vad jag kan tänka mig men jag vet inte hur mycket en servokontakt klarar av??? vill ju inte tappa effekt eller råka ut för kortis utifall kontakten skulle smälta...

//Nicke

McRegor
2015-02-04, 18:47
Löd motorkablarna direkt mot fartreglaget. Du kan skarva kablarna från reglaget mot kablarna från motorn och dra krympslang över skarven. Jag kör Tiger 2204 på 6A-reglage inomhus även om de ligger på gränsen vid nyladdade ackar (typ 7 A).
Roger

freddan_6
2015-02-04, 18:49
En servokontakt är god för 1-2A, eftersom din motor drar mer är det inte lämpligt. Gör som Roger säger i stället.

NickeL
2015-02-04, 20:53
Jagar inte vikt och vill absolut inte löda ihop kablarna utan vill bara lätt kunna vända på kontakten för att använda en motroterande propp ibland, men om servokontakten bara klarar 1-2A så får jag komma på nån annan lösning.
Tack så mycket

//Nicke

Fluf
2015-02-04, 21:07
En servokontakt är god för 1-2A, eftersom din motor drar mer är det inte lämpligt. Gör som Roger säger i stället.
Nja, servon kan dra upp till 1,6A som mest, däremot skall väll kontakterna hantera mer. Du har ju gemensam strömmatning till flera servon genom mottagaren?

NickeL
2015-02-05, 17:09
Hmm, är det själva sladden som inte klarar mer än ett par A eller är det själva stiften? Kommer ihåg att dom använde servokontakt mellan motor och reglage på en Nine eagle heli som jag hade, det var väll typ en 8g outrunner, kanske drog en 3-4A?..

McRegor
2015-02-05, 18:10
Nicke - löd ihop sladdarna - det är inte det minsta svårt. Mycket struligare att sätta på kontakter.
Roger

NickeL
2015-02-05, 19:27
Om du läser mitt tidigare inlägg så står det varför jag inte vill löda ihop sladdarna,, då jag använder proppar som roterar både motsols och medsols... jobbigt om man ska löda om sladdarna varje gång man vill byta propp.

//Nicke

Ålänning
2015-02-05, 19:33
Tre små bullets, limma/tejpa ihop dem, röd krympslang på yttersta ena, svarta på resten. =) Funkar!

NickeL
2015-02-05, 19:47
Jao tänkte fixa det, men har inga små bullets för stunden så kom att tänka på servokontakt,, det har man ju alltid hemma hehe :)

McRegor
2015-02-05, 19:52
Om du nu måste kunna skifta riktning på motorn när den sitter i maskinen så är det väl enklast, om du inte har små "bullets", att löda ihop en av de tre kablarna och sen tar du ett par av JST-kontakter (ack-kontakter - en hona och en hane) och löder i de 2 återstående sladdarna på vardera polerna. Du får väl fila lite på plasten på kontakterna så att du kan vända dom åt båda hållen.
Roger

NickeL
2015-02-05, 19:55
Om du nu måste kunna skifta riktning på motorn när den sitter i maskinen så är det väl enklast, om du inte har små "bullets", att löda ihop en av de tre kablarna och sen tar du ett par av JST-kontakter (ack-kontakter - en hona och en hane) och löder i de 2 återstående sladdarna på vardera polerna. Du får väl fila lite på plasten på kontakterna så att du kan vända dom åt båda hållen.
Roger
Smart! det kan man ju göra, tackar så mycket för tipset. ska testa det. =)

//Nicke