handdator

Visa fullständig version : APM igen



Peter1
2015-02-05, 12:53
Håller på att bygga lite olika quadkonfigurationer i skolan med eleverna. Jag har dock fått problem med en kinaAPM. Den vill steka pannkakor istället för att flyga i balans. Jag kommer upp en bit, driver snabbt till vänster för att sedan vända upp och ner. Jag har klickat i compass disable eftersom jag kör utan kompass och GPS, kan det vara problemet? Jag har kalibrerat accelerometern och radion. Jag har även försökt ladda ner loggen, men då står den bara och matar obegriplig info och ingen "loggs"
Peter

Ålänning
2015-02-05, 19:02
Är det en motsvarande APM 2.6 (som inte har inbyggd kompass som 2.5 har)?
Har du valt rätt ram, dvs + eller x?
Går motorerna åt rätt håll?
Är propellrarna rätt väg?
Testat "Autotune"?
Vilken Flight Mode kör du i? Stabilize?
Använder du Mission Planner?
Telemetri eller bara USB-kabel?

Laddat ner loggen så här?
- Starta Mission Planner
- Sätt på RC-sändaren
- Anslut med USB-kabel
- Connect
- Fliken Terminal
- Connect i terminal
- Log Download
- Download All Logs / välj...
- Stäng fönstret och dra ur kabel
- Stäng av RC-sändare
Sen kan du för att titta:
- I Mission Planner:
- Fliken Flight Data
- Lilla fliken DataFlash Logs
- Klicka på Review a Log och välj en .LOG

Iofs är det en Kina-APM... ;-)

Jorgen
2015-02-05, 22:34
Jag hade mycket underliga problem med min APM, det löste sig när jag gjorde en eeprom reset och började om med konfigurationen från början.

Jörgen

Peter1
2015-02-07, 11:31
Det var ett tag sedan jag höll på med APM. Det är så mycket man ska tänka på och lätt att missa något. Det är den nya versionen av APM 2.7/2.8 beroende på tillverkare. Jag hade glömt att den nya har intern kompass och använder man extern måste man ta bort en jumper, vilket jag senare gjorde. Men den uppförde sig märkligt ändå, nästan ännu mer än tidigare. Jag gjorde då en motortest i mission planner och upptäckte att motorerna inte gick alls som de skulle. Klickade jag på motor D t ex så började 2 motorer gå igång samtidigt. Dessutom ska motorn till höger längst fram börja gå när jag klickar på motor A och sen gå medsols dvs motor B följd av C och D för en quad, men den följde inte det möstret alls utan hoppade hej vilt. Okej, då måste det vara fel på APM eller Esc. Alla kablar är rätt kopplade och jag har gjort alla inställningar som ålänningen tar upp (tack!) för en quad. Kan det vara esc som är fel? Det är en 4 i 1 esc (quattro nånting).

Ett annat problem är att mission planner hela tiden varnar om att batteriet har för låg spänning trots att det är fulladdat och har över 12v med 3 celler. Och ja, jag har power module och inställt på rätt mA. Kan man ändra på spänningen manuellt eller sköter divider den rätt?

Om jag inte hittar problemet ska jag göra en reset som Jörgen föreslår.

ulwur
2015-02-07, 12:15
Hade också oförklarliga problem vid ett tillfälle. Löstes med factory reset, den blev den hur snäll som helst.

Ålänning
2015-02-07, 16:33
Ah, jag trodde ni pratade om 3DRobotics APM 2.6
2.7 osv är väl nån kopia eller annan tillverkare, ingen aning. Kopior har jag hört att man får vad man betalar för. Så iiingen aning vad som är fel.

Jorgen
2015-02-07, 17:49
Jag drog mig för länge innan jag gjorde en reset...det borde ju ha varit rätt redan. Du upplever också ett oförklarligt beteende så det är nog bäst att bita i det sura äpplet och lägga en kvart på att göra en reset och ställa in allt igen.

Peter1
2015-02-08, 10:18
Hittade den här tråden i RCG eftersom jag inte kunde hitta CLI och göra reset. Däremot finns det ju en resetknapp på kortet. Är det bara att trycka på den när ström är påkopplad?

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2304328

Edit
Ursäkta, CLI finns men när jag kopplar kortet så kom det bara en massa data som aldrig tar slut. Jag kan inte skriva ett kommando.

Edit igen
hittade den här tidigare tråden. Ska kanske pröva det som mackay9 säger.

https://github.com/diydrones/MissionPlanner/issues/460

Jorgen
2015-02-08, 13:00
Reset knappen gör inget sådant, det skulle vara lite opraktiskt om man sabbade alla inställningar om man råkade komma åt den ;)

mackay9's tips kan vara värt att prova men jag tror mest att det hjälper när man kluddat till inställningarna och då jag inte ser stor anledning att man skall kunna ställa in APM för att få det beteende jag fick på min eller det som du upplever så tror jag att det är ett värre fel än så.

Prova APM planner och mission planner för att komma in i CLI. Jag har växlat fram och tillbaka mellan dem när jag fått problem med bland annat loggar.

Jag använde metoden som beskrivs här för att bli av med mina APM problem:
http://diydrones.com/forum/topics/how-to-clear-eeprom-apm?commentId=705844%3AComment%3A1588595