handdator

Visa fullständig version : Viggen AJ37 skala 1:5



PGAstrom
2015-02-06, 11:09
Vi är en grupp på 4 personer:icon_pidu: som påbörjat ett Viggenprojekt med Flygflottilj F15 Söderhamns
flygplan som förebilder.
Vi tänkte dela med oss av vårt projekt och kommer
Vi har alla haft någon anknytning till flottiljen samt ett brinnande intresse av just Viggen.
Tanken är att vi skall ha 3 st flygande modeller om ca 2 år.
En 3D modell i skala 1:5 skall skapas och gjutformar skall sedan fräsas/skäras i foam för tillverkning av kroppar och vingar.
Mikael Loo är vår konstruktör och sköter cad program samt fräsning och skärning med sina CNC maskiner.

Vi har börjat med att skala upp ritningar i 2D samt diskuterat olika konstruktionslösningar ifrån våra tidigare modeller i skala 1:6, 1/8 o 1/10.

Som start på projektet samlades vi på Flygmuseet i Söderhamn med flygning i Simulator och rundvandring
bland planen. För de som har vägarna förbi så rekommenderas starkt ett besök på detta fina museum:crazy_pilot:.

503545035550356503575035850359
https://www.youtube.com/watch?v=eQ5-dVkWgmw

Pekkala
2015-02-06, 11:33
Härligt gubbar! :thumbup:

puggen
2015-02-06, 12:49
Detta projekt blir intressant, lycka till ☺

Halcon
2015-02-06, 15:43
Oj, det här måste jag följa - finns ingen häftigare kärra än just Viggen.

Vilken skala är det på den i videon? Ser ENORM ut!

Kenneth E
2015-02-06, 16:37
Skall det bli en byggsats av den eller det är endast eget bruk?

PGAstrom
2015-02-07, 09:24
Hej, skalan är 1:6 och den flyger väldigt bra. Vi hoppas 1:5 blir ändå bättre.

PGAstrom
2015-02-07, 09:26
Ingen av oss är intresserade av att göra byggsatser så det blir nog 3 st.

Pekkala
2015-02-07, 09:47
Nu blir det många frågor!:)
Vad blir det för mått på den? Motorstorlek? Vilka fler är det som bygger?

JB
2015-02-07, 10:37
Hej
Alltid kul med egna byggen och att det fortfarande finns de som vill skapa något från början och inte bara köpa färdigt.
Modellen på filmen är väl från Norge och i skala 1/6 om jag inte är helt felunderrättad.
Vi är några från "framsidan" som driver några projekt på J-35 och JA-37 och som idag är klart och flyger är JAS-39 i skala 1/6. Se gärna www.jetsweden.se
Jag vill bara varna er lite för att använda Karlströms ritningar rak av, de ha en hel del fel, proportionerna är inte helt korrekta alla gånger. Så mät så mycket ni kan på några riktiga plan innan ni börjar fräsa om ni önskar en lite mera korrekt modell.

Ska bli spännande att följa. Och se vilken teknik ni använder.

Så lycka till
Jonas

PGAstrom
2015-02-07, 22:53
Hej Jonas, jo det är riktigt att det är en norsk byggd men numera svenskägd 37:a, vi känner till att modellen inte är helt skalenlig men vi har museet på F15 med allt material och fullskala flygplan att titta på. Det blir lite ny byggnadsteknik för oss så vi får prova oss fram och se vilket resultat vi kan komma fram till.

mrfxcoupe
2015-02-07, 23:35
Skall bli riktigt spännande att se detta projekt växa fram. Hoppas på lite bilder i mellan åt så vi får följa utvecklingen ..
:-)

PGAstrom
2015-02-11, 11:44
50446
Jag har börjat lära mig lite 3D cad för att göra detaljer. Detta är ett utkast av fälgsidor till huvudställshjulen.
Hjulen skall ha en diameter på ca 125 mm och bredd ca 30 mm för att vara skalenliga.
Har sökt efter hjul men inte hittat några med lagom bredd de flesta är från 40mm breda och mer.
Hittade ett hjul som används till Nordic skate som kanske kan användas med modifieringar.
50447

JB
2015-02-11, 13:08
Hej
Ett litet tipps om hjul.
www.skatepro.se/252-11996.htm
Tittar själv på liknande hjul till vår 1/6:a.

//
Jonas

PGAstrom
2015-02-11, 15:02
Ja tackar, det ska vi kolla på
Gunnar

PGAstrom
2015-02-23, 18:19
Provköpte ett hjul för att se om det kunde passa.
Ser helt OK ut rätt så tjockt och stabilt gummi men också luftslang för max 5,9 kg lufttryck vilket gör att man kan justera
hårdheten enligt önskemål. Vanliga inlines lager passar. Med lite Custom hjulsidor hoppas jag det ser OK ut.
5077350774
Provade klippa lite papper och lägga på, krävs lite justeringar ännu för att jag skall bli nöjd, sedan en provprint i 3D så får vi se.

henke2
2015-02-23, 20:17
Hjul är enklare än man kan tro. 3D printa eller fräs fram en form i två halvor. Ring Ulf Svarten på UW elast och be honom hjälpa er gjuta i polyuretan.

Cadda av ett viggendäck, 3D printa formen i en Objet exempelvis och vips har ni skalahjul med lågt styckpris :-)

PGAstrom
2015-02-24, 17:10
Tack för tipset, skall komma ihåg det längre fram när tillverkningen skall börja.
//Gunnar

PGAstrom
2015-03-05, 12:59
Någon som vet hur man dimensionerar fjädrar för landställsben?
Om flygplanet väger 20 kg vilken maxbelastning skall fjädern dimensioneras för till huvudstället?
Nosstället är ändå större bekymmer, eller skall man tänka lika på belastningen?

henke2
2015-03-05, 16:54
Geometrin är avgörande. Utan att veta det blir det bara gissningar

PGAstrom
2015-03-05, 17:17
Hej, Fjädrings slaglängd blir max 40 mm. Innerdiameter på ben 20 eller 25 mm.
Antar att man förspänner fjädern en del i benet .
Vilken marginal i fjäderkraft behöver man då planet kommer att väga ca 20-25 kg.

Hittade denna sida:
http://www.fjadrar.se/online-butik/tryckfjaedrar/tryk_ab_piano
med fjäder

Trykfjedre Serie A Piano tråd Ø2,00 - Ø3,20









http://www.solidcomponents.com/files/company/SCCRS77VY/companyfiles/img/thumbnail/12700-sodemann.jpg



http://www.solidcomponents.com/files/company/SCCRS77VY/companyfiles/img/drawing-compression-spring-sodemann.jpg
Materiale: Pianotråd: DIN 17223 C-Tråd WEKSTOFF NR. 1.200 Arbejdstemp. mellem -30 ºC og +120 ºC
Viklingsretning: Normalt højre
Udformning af ender : Tråd til og med 0,8 mm er nedlagte, men uden slibning
Tråd fra og med 1,0 mm er nedlagte og slebne
Tolerancer: Alle dimensioner og kræfter efter DIN 2095 (grad 2) og DIN 2098

Terminologi:

d = Tråddiameter i mm.
De = Udvendig diameter (D+d)
D = Middeldiameter i mm. (De minus d)
Di = Indvendig diameter i mm. (De minus 2xd)
n = Antal effektive, fjedrende vindinger
nt = Vindinger total (n+2)
Lo = Fri, ubelastet længde.
Lo er kun vejledene. Lo kan varierer noget.
L1 = Belastet længde i mm. ved F1
L2 = Belastet længde i mm. ved F2
Ln = Max. belastet længde i mm.(min. længde / max. belastning)
F1 = Delvis belastning i N (Newton) ved L1
F2 = Yderligere belastning i N (Newton) ved L2
Fn = Maximal belastning i N (Newton) ved Ln (bør ikke anvendes)
sn = Maximal vandring (sammentrykning) i mm. (Lo-Ln) (bør ikke anvendes)
R = Fjederkonstant i N/mm.
Dd = Dorndiameter som fjederen kan arbejde over
Dh = Huldiameter som fjederen kan arbejde i
1 N = 0,10197 Kp
1 Kp = 9,80665 N





















Konfigurator
http://www.solidcomponents.com/shared/img/toolbar_divider.gif
CAD-Format
Please select SolidWorks Pro/E Sat Step Parasolid Iges Dwg Dxf








SolidWorksInventor(.sat)Pro/EStepParasolidIges (3D)Dwg (2D)Dxf (2D)

Find vare ud fra
Dim.Artikel Nr.






Artikel nummer
12600126101262012630126401265012660126701268012690 12700127101272012730127401275012760127701278012790 12800128101282012830128401285012860128701288012890 12900129101292012930129401295012960129701298012990 13000130101302013030130401305013060130701308013090 13100131101312013130131401315013160131701318013190 13200132101322013230132401325013260132701328013290 13300133101332013330133401335013360133701338013390 13400134101342013430134401345013460134701348013490 135001351013520






d Tråd
3.20






Vælg diameter:
DiDe
Indvendig diameter Di eller Udvendig diameter De





Di Indvendig diameter
16.80




De Udvendig diameter
23.20




L0 Fri længde.
74.00







Indskriv ønsket L1 Belastet lgd.

Ln Max Belastet længde






n Fjedrende vindinger

sn Max Vandring



Dd Max Aksel

Dh Min Hul



Fn Max kraft

R Konstant N/mm






Materiale










Lagernummer
http://www.solidcomponents.com/files/company/SCCRS77VY/companyfiles/img/config-e-commerce.gif (http://www.fjedre.dk/default.asp?id=460&q=13350)

PGAstrom
2015-03-05, 18:26
Så här kommer hvudstället antagligen se ut. Drivning blir kuggväxelmotor DC7,2V med mikrobrytare som ändlägen och
reversering med tvåpolig kontakt.
51023

mrfxcoupe
2015-03-05, 18:37
Fan vad häftig dessas Viggen kommer att bli.. 20Kg Viggen på take off kommer bli något speciellt att se .
Kommer följa detta med spänning. :-)

Sweeper
2015-03-06, 08:29
Mitt lilla tips angående fjädrarna i ställen....
Jag har fått rådet, när det gäller fjädringskraft, från folk som jobbar med konstruktion av landningsställ för modellflygplan att väger modellen 20 kg, då skall fjädern/fjädrarna i varje ställben ha en fjädringskraft på 20 kg. Alltså inte 20 kg tillsammans eller något liknande.
Tanken bakom detta är att om man kommer ned lite snett vid landningen så skall fjädern i det ställbenet som når marken först kunna hantera hela kärrans vikt utan att benet slår i botten direkt med risk för skador på infästningar osv.

Göran

henke2
2015-03-06, 09:21
Så här kommer hvudstället antagligen se ut. Drivning blir kuggväxelmotor DC7,2V med mikrobrytare som ändlägen och
reversering med tvåpolig kontakt.
51023

Teleskop med andra ord. Jag hade tagit två fjädrar som passar i varandra. En lite klenare som tillåter kärran att fjädra ner och sätta sig på den lite kraftigare som i sin tur är dimensionerad för lite grövre tag. På så vis får du en sekventiell fjädring, en som fungerar under normala fislandningar och taxning och en reserv som tar upp lite hårdare landningar. För vettiga egenskaper så är utfjädringen nästan viktigare än infjädringen.

Hänger du med?

PGAstrom
2015-03-06, 10:23
Tack för råden, ja jag tror nog att den totala fjädrings kraften minst måste vara den totala vikten för varje ben.
Dubbla fjädrar blir nog bra, skall räkna på det.

henke2
2015-03-06, 11:33
Ekvationen är rätt enkel. Du vet vikt, slaglängd och sjunkhastighet och kan med det räkna ut G kraften som blir :-)

PGAstrom
2015-08-26, 09:38
Det har inte hänt så mycket under sommaren men några bitar har tillkommit. Lars har skurit ut framkropp och insug.
5418354184
Lars har flygit med Viggen 1/6 under sommaren.

http://www.youtube.com/watch?v=DXCWG29kRa8

Uno
2015-08-26, 13:15
Blir det lika fint och flygs lika realistiskt som Din i skala 1:6 så blir expertklass. Glömmer aldrig Dina fina flygningar från Karlskoga i fjol. Har tyvärr skrotat min 35:a men den kommer nog att uppstå med en annan pilot. Den bara vek sej på finalen, rakt ned ingen superstall. Lycka till med bygget och hälsa dom andra.
Mvh Uno.

PGAstrom
2015-08-26, 15:34
Hej Uno, det var väldigt tråkigt med 35:an.
Hoppas vi kommer igång med Viggenbyggandet på allvar i höst.
Jag har köpt mig en MBS-viggen också som förhoppningsvis ger både inspiration och en del bra ideér. Magnus
har gjort en riktigt fin byggsats.
Mvh
Gunnar

Uno
2015-08-26, 16:24
5420354204Hej!
Jag har också en MBS-Viggen på gång som jag köpt halvbyggd. Det blir Wemotech Evo 90 med 5 celler.Skickar bild på RM8 Lite. Har precis fått filmer av Peter i från Stenungssund. Fantastiskt fint från Karlskoga och så mitt haveri i Feringe. Skall höra med honom om det är ok att lägga på Youtube. Det var andra flygningen med Draken och gyro och jag tyckte att den svarade dåligt och slog från gyrot men man kan se på flygningen att något är galet för det är väldigt instabilt. Det är i sista 30 graderna i insvängen som bara nosen sänks. Jag hade mycket soppa kvar i en stor tank runt tp. I insvängen sänkte jag nosen ordentligt. Kanske rann all soppa fram för det ser nästan inte ut som den stallar utan bar dyker. Mycket intressant att studera filmen. Överväger Kolobri i en av mina MBS-Drakar.
Med vänlig hälsning Uno
MVH uno.

bem
2015-08-26, 16:42
Hej
En kille i vår klubb, Uno Spångberg, hade premiärflygning med sin MBS Viggen förra onsdagen. Han har egna tillverkade infällbara ställ i den med dubbla hjul både på noshjulet och huvudställen, precis som originalet. Jag tror han har motor, fläkt osv som rekommenderas av MBS Models. Den var lite nostung så takeoffen var lite "spännande", och den var för känslig på skeven också. Men väl uppe i luften och intrimmad så flög den läckert med ställen infällda, och kom sen ned på fältet med en smygare (med ställen utfällda). Lagom stor modell tycker jag. Tyst och fin fläkt i luften.
/Bo

Uno
2015-08-27, 13:30
54210Tack för det Bem. Vore kul med några bilder så man kunde se hans lösning på stället. Mina ser ut så här men det är inte jag som gjort dom. Dubbla hjul på näsan också.Motorn är den megamotor som Magnus rekommenderar och den tål max 5s.
MVH Uno,

senmathal
2015-08-27, 15:43
Jag köpte fjädrar från Sodeman men till en betydligt mindre modell. Nu kom jag inte ihåg hur jag räknade men utifrån det resultat jag kom fram till köpte jag tre par fjädrar med lite olika men närliggande egenskaper och valde sedan dom bästa. Priset på fjädrarna var inte mer än att jag gjorde så.

Jag tror jag räknade ut det så att fjädrarna precis skulle komprimeras en aning när modellen stod på landställen. Sedan får man välja utifrån slaglängd och hur mycket fjädern komprimeras vid en given kraft och försöka lista ut hur det blir. Tabeller finns ju på deras hemsida. Nu har jag inte testat modellen men det ser lovande ut.

Om fjädrarnas uppgift är att spara modell och infästningar tror jag hellre på lite hårdare fjädrar än fjädrar som riskerar genomslag. Jag vet att en del kombinerar en mjukare fjäder med en hårdare för att få bästa egenskaper. Då ger den mjukare fjädern en mjuk fjädring och den hårdare hindrar genomslag vid hårdare landning.

Det är väl just sånt här som gör hobbyn så kul då man får sätta sig i lite av varje :)

/Mats

johanvm
2015-08-29, 14:07
Grymt coolt bygge!
En lite fundering efter att ha sett videon ovan:
Jag tycker tyvärr att det konstanta studsandet från noshjulet sänker skalintrycket en hel del. Detta guppande borde man väl kunna eliminera om man bygger in oljedämpare i ställen? En fördel med dämpare är ju att de dessutom hjälper till att ta upp krafter vid hårda/snabba stötar (ungefär som föreslagna dubbelfjädern. Har ni funderat i de banorna eller anses en sån lösning generellt sett iskall av vikt eller komplexitetsskäl?
/J

PGAstrom
2015-09-01, 15:15
Framhjulet brukar inte hoppa vad jag sett tidigare, asfalten var nog väldigt ojämn på banan.

https://www.youtube.com/watch?v=XSFTFQ9c54M

Mvh
Gunnar

PGAstrom
2015-09-08, 15:38
54428

Jag har börjat montera jigg och spant på 1:12 viggen. Har även gjort en jigg till 1:5 modellen för att enklare bygga rakt och kunna skära ut byggplasten. Tänkte prova mig fram med lite olika byggnadstekniker med förhoppningsvis något bra resultat.
Tänkte bygga 1:12 modellen och 1:5 samtidigt för att få rätt mått utseende på 1:5án. Mina gamla ritningar på Einar 1:10 modellen jag har, samt byggsatsen från MBS borde ge tillräckligt bra underlag för bygget.
Vi har ju även tillgång till museét i Söderhamn för att kolla på fullskala´n

PGAstrom
2015-09-10, 08:15
Nu är stora jiggen monterad med några färdiga mallar. Mallarna skall fräsas ur invändigt senare.54452

Per-Fredrik
2015-09-10, 09:13
Stor jigg var rätta ordet, snickarbänken såg pluttig ut i jämförelse! Ska bli kul att följa detta bygge och få beundra slutresultatet.

JB
2015-09-10, 20:41
Hej
Kul att se att det går framåt.
Men skulle ni inte bygga en egen Viggen?
Jiggen och spanten ser ju exakt ut som en uppförstorad MBS viggen byggsats.

PGAstrom
2015-09-11, 09:02
Hej, Ursprungsplanerna var att skapa en 3D modell urfräst i negativ form och använda som form för gjutning men Micke
som var vår Cad och fräs expert har börjar studera och kommer inte hinna med detta också.
Jag har byggt flera viggen tidigare och har en hel del underlag från dessa byggen samt den nyss inköpta MBS Viggen.
Jag tyckte iden med att bygga på jigg skulle kunna användas till foambygge också och har därför mätt och
skalat upp den jiggen till att börja med för att kunna komma vidare med modifieringar och kanske ändå flera spant inför skärningen av cellplasten. Spanten från MBS, Einar Jonssons Viggenmodeller och andra3-vyer är är i stort sett lika varandra, så skalariktigheten är väldigt bra från alla. Det hänger redan två viggenmodeller i mitt byggrum en skala 1:10
och en helt egen konstruktion från 3-vyer av foam/balsa och depron i skala 1:14.
54466

JB
2015-09-14, 16:14
Hej igen
Jag byggmetoden med en bottenstock som håller alla spant på rätt plats är inte dum alls.
Själv så har jag byggt flera modeller med just denna teknik. Framförallt när man skall klä hela konstruktionen med tex balsalister så håller man den rak hela tiden.

PGAstrom
2015-09-21, 15:57
Har kommit lite på väg med MBS-viggen. Nu kan man se konturerna, det blir bra hjälp vid skärningen av cellplast.
Skall försöka hitta lämpligt motståndstråd för att bygga ett skärbord, någon som har tips vart man köper och vilken dimesion som är lämplig på tråden?

5464854649
Från flygningar i Söderhamn den 12/9 med Lars Viggen 1/6 och min Eurosport.
54650

mogge
2015-09-21, 16:55
Puggen o jag byggde varsin Viggen enl. Daniels beskrivning o mallar. flög den för övrigt i Älmhult i helgen och den flyger som en trainer fast ballistiskt om man vill. Vi beskrev i Viggenbyggtråden hur vi skar. Det vi använde var 20mm vanliga sk. elektrikerrör. Jula har både 90% krökar o raka rör. Det limmade vi ihop. Det var bågen. Tråden var kanthaltråd, minns inte ohmtalet, köpt för 30 år sedan hos clas i sjön. Det kanske lite vitsiga var att för att kunna skära innuti var att vi drog en ledare inne i röret o ut i kröken. Kopplade ihop med vanliga flatstift. Innebär att man kan förborra ett hål o trä tråden genom hålet o koppla ihop. Sedan köra som vanligt.Inte så krångligt som det låter. Vitsen var snarare att vi skar ihop 2 Viggar där kroppen bestod av 8 segment med en ynklig 3S 1300 Ah acke. Vi var aldrig över 3A. Laddade 1 gång. Snygga snitt.
/M

kay.krut
2015-09-21, 17:17
Gunnar!

Jag använder motståndstråd till att fixera detaljerna när jag silverlödar. Tråden går ju inte att svetsa eller löda så det är bara att linda av den när jag är färdig. Den är kanske lite i grövsta laget, 0,5 mm men jag har använt den till att skära frigolitkärnor till hangseglare också. Den behöver dock lite mera kräm för att fungera. Vill du ha några meter så hör av dig här så skickar jag gärna upp det till dig.

Kay krut

PGAstrom
2015-09-22, 08:26
Hej Mogge o Kay, tack för råden. Provar gärna en bit av din tråd om du har någon över.
Skickar min adress till dig som pm.
Gunnar

PGAstrom
2015-09-22, 09:37
Hej Kay, det går inte skicka privat meddelande till dig. Kan du maila mig på gunnar.astrom@xyleminc.com
så kan jag skicka mina kontaktuppgifter.
Mvh
Gunnar

kay.krut
2015-09-22, 09:53
Gunnar, du har ett mail.
Kay krut

JonasTecknare
2015-09-23, 09:49
Jag tycker 0,4 mm rostfri tråd är bättre än motståndstråd! Det är vad jag använder. Används till dekorationer och sånt i vanliga fall.
Jonas

PGAstrom
2015-09-28, 09:50
Tack Kay för tråden, den kom med snigelposten i fredags. Skall prova mig fram med tråden samt prova den rostfria som Jonas rekommenderat.
Det blir ett bord med vertikal och horisontal skärning och en handbåge.
Jag har köpt ett 30 A fartreglage för borstade motorer hoppas det skall räcka till.

kay.krut
2015-09-28, 13:11
Lycka till med bygget Gunnar!

Kay krut

PGAstrom
2015-10-06, 08:23
54905Lars har skurit fram en sektion i kroppen.

PGAstrom
2015-10-07, 08:28
Kjell har hittat ett bord som skall byggas om till skärbord och jag har kommit en bit på MBS Viggen, nu kan se kurvorna riktigt, blir bra hjälp när byggningen börjar.
54917549185491954920

kay.krut
2015-10-07, 09:31
Men Gunnar, gräsklipparn, ska du använda den till fintrimmning av frigoliten?
Bygg på, vi väntar med spänning. Hoppas den blir färdig till Östersundsträffen.

Kay krut

PGAstrom
2015-10-20, 14:07
Nu är skärbågen byggd och provad, skärbord med vertikal och horisontell tråd snart färdigt.
Provade med tråden från Kay och den funkade perfekt tillsammans med DC fartreglage, servostestare och 12V batteri.
Fartreglaget gör det enkelt att styra tempen på tråden. Har kört några provbitar, jädrans kul att skära.
5518455185

PGAstrom
2015-10-26, 08:43
Nu är bordet färdigt och en första provbit är utskuren. Den Styofoam jag använt i provet är XPS200 50mm tjock och lite mer skadar inte. Nu skall jag försöka få tag på Sundolitt XPS250 70mm som tyvärr inte finns i Sundsvall.
55276552805528155282

PGAstrom
2015-10-27, 08:38
Det blev en provbit till igår, med övning så kommer det nog bli bra tillslut.
5529855299

mrfxcoupe
2015-10-27, 09:19
Nu börjar jag se proportioner på detta projekt.
Det där kommer bli en STOR Viggen.. :-)

PGAstrom
2015-10-29, 08:30
553655536655367
Nu har jag fått tag på en foam som funkar bättre. Det växer långsamt fram en bit i taget.
Invändigt skall det skäras ut senare för att behålla styrkan. det blir nya mallar för det.

Kenneth E
2015-10-29, 09:47
Följer med intresse, då min nästa modell skall bli av foam pga att jag mår så dåligt av balsan när jag bygger(Balsa Allergi?), så därför tar jag emot all info jag ser i ditt bygge.
Känns också som om det blir lättare att få till komplexa former med denna metod, det tråkiga verkar vara all slipning som väntas när delarna är monterade, men det kanske går lättare än jag tror?
Kämpa på

Lars 41an
2015-10-29, 11:28
Hej Gunnar!

Vilken rosa XPS cellplast är det som funkar bra för dig?
Jag använde Jackon för tre år sen. Den gick bra att skära med brytbladskniv men var jobbig att slipa. Slippappret måste vara vasst och slipmjölet fyllde upp strukturen i finare papper, 120-240 korn. Efter många pappersbyten blev det bra ändå...

Lars

kay.krut
2015-10-29, 13:19
Hej Gunnar!

Kul att det funkade med den tråden. Skulle du behöva mer så får du höra av dig.

Kay krut

PGAstrom
2015-10-29, 19:39
Hej Kay och Lars, tack för intresset och tråden, den verkar hålla bra men om jag får slut
då hör jag av mig. Det är 70 mm jackofoam som jag köpt. Mycket lättare att skära och känns både starkare och segare än byggmax som jag använt till tidigare byggen.
Har inte slipat så mycket på det nya materialet ännu men tidigare erfarenhet så blev resultatet bättre med lätt hand, grövre papper och slipa i en riktning i taget.

Gunnar

PGAstrom
2015-10-30, 00:30
55395Blev en bit till ikväll, nu är kroppen 90 cm, fattas bara lite över 2 m så är det klart.

PGAstrom
2015-10-30, 18:11
Nu är jag framme till utloppskonan totalt 140 cm, nu blir det halloween fest

mrfxcoupe
2015-10-30, 19:50
Rackarns så snyggt.. Detta kommer bli en bjässe.. Du får nog skaffa dig en trailer att frakta henne på.. :-)

PGAstrom
2015-10-31, 19:49
55414554155541655417
Dagens framsteg, nu går det undan när man fått in lite vana och slipper fundera 90% av tiden

puggen
2015-10-31, 21:22
Det blir riktigt häftigt eller mäktigt kanske är rätta ordet, har praktiserat byggmetoden tidigare till mindre Viggen o Lansen. Det är skoj att bygga på det sättet...

/roffe

PGAstrom
2015-11-01, 16:43
Hej Roffe, jo jag har ivrigt följt Era byggtrådar på både Viggen o Lansen, de blev fina. Nu har jag slagit i taket, takhöjden är 2,7 längden och när den är färdig blir 3.09 meter utan pitotrör och 3,26 med röret.
554535545155452
Joel fick låna några kopior på fullskalaritningar som nu är omskalade till 1:5
5545455455

puggen
2015-11-01, 17:18
Det här blir kul att följa mot nya höjder ( 3,09 )

/ roffe

Kenneth E
2015-11-02, 08:54
Kul att se ett extremt bygge, blir kul att se det växa fram. Jag ser att du har fler hobbisar, skytte, både gevär och båge precis som jag.

Skall du bygga landställen i exakt skala eller blir det endast benen som blir i skala?

Kämpa på

PGAstrom
2015-11-02, 09:56
Hej Kenneth, kul att då gillar tråden och man skall ha många hobbisar, synd att inte man har fler timmar på dygnet bara.
Det blir nog en typ semiskala med elektrisk drift DC motor med växel. Luft brukar bara krångla och hydraulik funkar bra men blir kladdigt vid läckage.
Joel skall bygga landningställen men vi har inte kommit in på detaljerna ännu. Vi är fyra som bygger och vi håller på olika delar av projektet.
5546655467
Det blev en sektion till innan sängen igår kväll.

Gunnar

Maroz
2015-11-02, 20:23
Oj! Den modellstorleken börjar ju ge lite rättvisa till 37:ans mäktighet.
Ska bli kul att följa :)

PGAstrom
2015-11-09, 08:41
555665556755568
Nu har jag börjat tillverkningen av nya mallar för inre delar i kroppen, inloppsducten är färdig.

PGAstrom
2015-11-10, 18:36
5558155582
Urtagning i nosen är färdig och noskonen provmonterad, krävs mer intrimning av konan för att jag skall bli nöjd.

PGAstrom
2015-11-13, 10:09
556295563055631
Urtagningen med alla mallar är nu färdiga, det var en del pyssel med att fundera ut urskärningen för reverseringshålen och utloppskonan. Bakre sektionen och vingroten skall plankas med balsa för att få ut den komplexa formen som är omöjlig att skära till.
Vingprofilen skall senare skäras ur kroppen när mallarna till vingen är färdiga.
Vingen kommer stickas rakt genom kroppen för att få bästa hållfasthet.
Då är prototypen för kroppen färdig fattas bara riktigt tillverkning.

Kenneth E
2015-11-13, 13:46
Det blir en biff.

Blir det med revers på utblåset?

PGAstrom
2015-11-13, 15:07
Hej, nej det blir tekniskt svårt att lösa då turbinen kyls med luften som passerar utanför med ejektorverkan från jetstrålen.
Om utloppet blockeras kommer antagligen en del av avgaserna att komma bakvägen med överhettning av kärran som följd och kanske t.o.m. bakpump i själva turbinen.
Det fanns reversering till DF versionen på Einar Jonssons viggar och då funkade det.

PGAstrom
2015-11-16, 09:01
5567455675
Tillrättad nos , nu är vinkel och längd rätt och tillverkning av fler viggar på gång

jocke1963
2015-11-16, 10:42
Jösses, vad stora de blir!! :applouse:

puggen
2015-11-16, 19:26
5567455675
Tillrättad nos , nu är vinkel och längd rätt och tillverkning av fler viggar på gång


En hel division kanske ;)




/roffe

FyoDisco
2015-11-16, 23:04
Modellen blir verkligen maffig! Ska bli kul att se den i luften. :D

PGAstrom
2015-11-16, 23:04
55690
Måste kolla med lasern om bygget blir rakt och det blir det, vilken tur

Kenneth E
2015-11-17, 10:20
Jag bygger endast med laser support och kryss-laser på justerbart stativ, ett måste i varje meck bod. Finns inget bättre alternativ för kontroll av vinklar och linjer.

PGAstrom
2015-11-18, 17:04
557035570455705
Första provmontage av kroppen uppe på ritningen. Vikten är nu hittills 3 kg.

http://youtu.be/JeWyee1PlJk
Måste lägga till en snygg film och flygning från Söderhamn med 1/6:an.

puggen
2015-11-19, 12:49
Wow, den blir manlig = power ;) Fin film...

/Roffe

PGAstrom
2015-11-27, 11:15
5582755828558295583055831
Sista bitarna till 3 utskurna kroppar är äntligen färdiga.
Kroppen på min maskin kommer att kunna delas mellan canard och huvudvinge pga utrymmes skäl och två spant för kroppen är tillverkade. Jag tänkte montera in styrpinnar/rör mellan halvorna och säkra med skruvförband.
Första mallen till canarden vart också klar igår kväll.

PGAstrom
2015-11-28, 14:19
5583755838
Nu har jag börjat med montaget och finliret med luftintagen.
55839558405584155842
En ny airworld JAS 39 med riktigt snygg målning ägd av Lars Rönnqvist och byggd av Vidar i Norge,
det är Vidar som byggt alla 3 jetkärrorna i bild, lika välbyggda allihop. Bara ett fel på dem! De är inte mina:)D

PGAstrom
2015-11-29, 17:16
558615586255863

Ännu en liten uppdatering på luftintagen. Lite balsaplankning för styrka på tunna sidan och slipning för att få till formen. Mer slipning behövs men det får komma senare innan det är dags för epoxi.

PGAstrom
2015-12-02, 12:41
55917559195592055921
Pappersmallar för vingprofil till huvudvingen och början till en Canard. Jag måste tillverka en större skärbåge för att skära vingar, fena och canarder. Canarden har en konstig profil men det är enligt fullskala, vid första anblicken känns den uppåner.

PGAstrom
2015-12-03, 08:31
55931559325593355934
Första provbit till Canard, dubbelkrökta ytor mellan kropp är bökigt att få till men nu vet jag hur och var det skall skäras.

Kenneth E
2015-12-03, 12:00
Nu börjar man fatta vilken storlek kärran kommer att få.

Zazzu
2015-12-03, 18:55
Imponerande bygge jag har också missat storleken. Den blir ju onekligen STOR. Lycka till.

/Ulf

PGAstrom
2015-12-14, 08:29
En liten uppdartering med bilder på helgens byggande.
56113561145611556116561175611856119
Canarderna har fått nya spetsar och en sprygel för att fördela last ifrån kolfiberbalken genom kroppen, det blev inget bra resultat i skärningen då tråden blev för varm i korta ändan på canarden. Den nya med mindre än halva långa längden blev helt annat resultat. Jag har fått till mallarna för huvudvingens profiler. Invägning med laser och kolfiberrör på de sista bilderna, nu skall vingprofilen skäras ur kroppen och det känns som ett stort ingrepp .
/ Gunnar
PS. Tack för kommentarerna det värmer och hjälper att hålla bygglusten uppe i topp. DS

puggen
2015-12-14, 09:04
Känner igen problemet att tråden värmer ut för mycket i frigoliten, men det är bara att göra om som du gjort, riktigt skoj o se den växa fram...:)

/Roffe

PGAstrom
2015-12-16, 08:28
5615756158561595616056161561625616356164
Vingcentrum och urskärning för vingen blev klart igår kväll. Det var lite pirrigt att skära isär kroppen men resultatet blev bra. Nu skall kroppen tas ur invändigt på onödigt material samt hjulhusen förberedas för huvudställen. Yngste sonen hjälpte till och skära, så här stora bitar kräver en man på varje sida.

bokis
2015-12-16, 13:23
Ser fantastiskt fint ut! :applouse:

PGAstrom
2015-12-17, 11:56
Tack Bokis, det ser i alla fall lovande ut.
En vingbit till igår, vingspetsarna kommer att bli av EPS80 för vikt och så är det förhoppningsvis lättare att skära.
56183561845618556186

PGAstrom
2015-12-21, 16:28
Lite fler vingbitar tillverkade. Jag blev inte nöjd med frigolitbitarna så det får bli XPS i alla fall. Det skilljer endast 10 gr
i vikt på spetsbiten vilket ju är försumbart.
562395624056241

JohanH
2015-12-22, 00:19
Läcker !!!

PGAstrom
2015-12-22, 13:47
5625056249
Nu är vingdelarna färdiga, fena och roderytor kvar att göra. Fick några kronmärken av Lars som är i rätt skala.
God Jul:icon_pidu:

mogge
2015-12-22, 14:49
Puggen o jag byggde varsin mindre Viggen,samma byggsätt. Dessa går som skållade råttor över himlavalvet o flyger som trainers. Nu kör ni i en annan liga och det ser jättespännande ut. Kul projekt som garanterat går som på spåret.

PGAstrom
2015-12-22, 20:28
5625256253
Tack Mogge, Första gången alla delar ligger ihop, hon bli i alla fall stoooor

Thomas
2015-12-22, 20:49
Läckert bygge!!
Vad var det tänkt för motor, nu igen??

puggen
2015-12-22, 20:54
5625256253
Tack Mogge, Första gången alla delar ligger ihop, hon bli i alla fall stoooor

Snacka om " Big Stuff " detta blir spännande fortsättning ;-)

/Roffe

PGAstrom
2015-12-22, 21:15
Tack, det bör nog vara en 25 kg turbin, den skall monteras långt bak för att slippa rör och behålla ljudet så stort som möjligt.😀

mrfxcoupe
2015-12-23, 11:17
God Jul och Gott nytt år. Det blir en bjässe... . Hoppas du får tid att bygga lite i mellandagarna. Följer detta bygge med glädje.
:-)

PGAstrom
2016-01-12, 11:26
5650256503565045650556506
God fortsättning till Alla, det har inte hänt så mycket under helgerna men ett huvudställsben är påbörjat samt har fenan fått lite spant och canarderna har fått några spant och balsainfällningar. Vi har beställt en massa balsa, plywood och andra
byggmaterial som vi väntar på.

PGAstrom
2016-01-17, 13:10
En dag på F15 Söderhamns Museum, min förebild AJ37 nr 16 37058 står på museet.
Daniel Pettersson följde med och Cad ritar ställen. Det ser helt kanon ut och var kul att se när de som är experter på CAD jobba fram modellen.
5656856569565705657156572

PGAstrom
2016-01-27, 15:37
Nu har vi kommit fram till val av elektriska don till huvud och nos-ställ. Valet blir Eletron 50 med elektriska bromsar. Provning i Söderhamn med 1,8 kg vikt och 200 mm ställben var inga problem att lyfta, antagligen klarar ställen mer än 2 kg vilket räcker för våra viggar.
Daniel har provat 3D skriva en fälgsida samt börjat fräsa en provfälg.
56749567505675156752

Danneman
2016-01-27, 20:26
Följer tråden frekvent Gunnar och det ser kalasfint ut!:applouse:
Vill i all välmening påpeka att det i cirkeln med borrade hål inte ska va hål på två ställen. Ska se om jag kan hitta en bild på det, lättare än att försöka förklara!

Danneman
2016-01-27, 21:17
56755

PGAstrom
2016-01-29, 10:21
Hej Daniel tack för kommentaren, Jo jag är medveten om det men tänkte ta det med Danne senare. De finns en del detaljer som skall justeras på både hjul och ställ men jag tycker det ser fantastiskt bra ut med jobbet som är gjort.
Vi har inga ambitioner på någon skalatävling det är viktigare med flygegenskaperna för oss.

PGAstrom
2016-02-01, 16:09
568485684956850
Joel har plankat fenan och Lars har gjort glasningprov med olika mattor på provbit.

PGAstrom
2016-02-02, 09:28
5686556866
Canarderna har börjat tagit form, det kom 3 servon typ MKS747 högvolts 15 kg till canarder och sidoroder. Servot är
bara 15 mm brett och får plats utan problem.

PGAstrom
2016-02-08, 09:44
56974569755697656977
Det blir nog Electron ställ typ ER50 med elektriska bromsar. Electron har en ny styrenhet med gyro kopplat till bromsverkan, det verkar intressant att prova.
https://www.electron-retracts.com/new-gs-200-electronic/

PGAstrom
2016-02-15, 09:56
Vet inte om länken funkar men provar:
https://www.dropbox.com/s/nom8hxzer1owfwa/WingAndWheels.avi?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/nom8hxzer1owfwa/WingAndWheels.avi?dl=0)
571145711557116571175711857119
Nu har balsan kommit och arbetet fortskrider. Daniel har ritat mer på ställen ochäven gjort en filmsnutt på installationen.
Min fena kommer att bli avtagbar och kolfiberör med diverse förstärkningar och rör är provmonterat.

JB
2016-02-17, 08:13
Kul att se när det rullar på!
Fråga:
Tror ni att Er50 får plats där stället går in i vingen?
Vet att vingen är väldigt tunn där i framkant.
Eller skall ni montera mekanismen längre bak där vingen
är tjockare med ett länk system liknande det som Einar J har gjort på sina modeller?

//
Jonas

PGAstrom
2016-02-17, 09:36
Hej Jonas, ER 50 får precis plats men vi håller fortfarande på med olika alternativ med servomotorer lika montage som
Einar placerat luftkolven.
Daniel skickade en ny video igår på mekanismen och början till lås för utfällt och infällt läge.
Vi får se var vi landar, utveckling pågår.
Provar länken;
https://www.dropbox.com/s/qmcar3ll0zwhqlr/JA37%20Viggen%20Landst%C3%A4ll.avi?dl=0

PGAstrom
2016-02-19, 10:43
5718357184
Nu är fenan plankad med roder, förhoppningsvis blir någon canard färdig i helgen.

PGAstrom
2016-02-24, 07:43
57265572665726757268572695727057271
Nu är en canard färdig med provmontage av gångjärn, tog med några fullskalabilder som referens.

Wedde63
2016-02-24, 10:37
Underbart, vilken bamsing. Själv håller jag på med den lilla varianten 1/12
//Anders

PGAstrom
2016-02-24, 13:05
Tack Anders, Jag har MBS 1:12 på byggbordet jag också men den får vänta tills 1:5 är färdig.
MBS modellen är så vacker utan plankning så man kunde nog hänga upp den i taket bara för syns skull:)

Daniel Ahlin
2016-02-28, 12:10
Jag har också byggt en Viggen men för 120mm elfläkt. Byggprocessen är väldigt lik, bortsett från att jag experimenterar med en prototyp som inte är klädd med balsa. Varför klär ni med balsa? Borde det inte gå att köra glasfiber direkt på foam? Eller är det någon annat än glasfiber som ska på efter balsat?

Maiden flight igår.

https://www.youtube.com/watch?v=6HbB9TOd-Qg

Hade en 90mm fläkt hemma som jag stoppade i för att se om det var värt att bygga vidare så den är kraftigt undermotoriserad. Men den känndes lite tung i luften. Funderar på om alfa på kanarden blev för hög i förhållande till vingen. Hur har ni på era viggen?

PGAstrom
2016-02-29, 08:29
Hej, ja det såg lite undermotoriserat ut. Jag tror alfavinkeln mot huvudvingen skall vara 3 grader, kan kolla på ritningarna ikväll.
Viggen behöver mycket kraft med hög alfa och i svängar löser nog problemet med trögheten. Tyngdpunkten är ju förstås viktig, kanske för långt fram?
Våra vingar, canarder, fena och samtliga roder får plankning med balsa och glasfiber/epoxy.
Kroppen däremot kommer vi att lägga på glasfiber epoxy direkt förutom på tunna och hårt belastade delar som utblåset luckor mm.
Lars har lagt på lite olika mattor och vårt val kommer att bli lager 1 - 100 gr, lager 2 - 50 gr matta. Det blir väldigt starkt och tillräckligt hårt.
Vi kommer dessutom plasta hela kroppen invändigt med minst samma tjocklek.
Balsan är först och främst för att förstyva bärande delar samt få en hård yta som inte får tryckskador och märken vid transporter och allt annat som de ytorna får smällar och tryck ifrån.
57371
Provbit med olika mattor, ytan blir riktigt fin redan innan spackling o slipning

PGAstrom
2016-02-29, 18:49
Hej Daniel, Huvudvingen ligger på +1 och canarden på +3 grader. Om du skall bygga med rörliga canarder fälldes klaff på canarder 30 grader och huvudvingens roder 5 grader dyk för start o landning. Jag har använt dem inställningarna på min 1:10 med riktigt bra resultat, speciellt i starten då modellen i stort sett lättar själv.
Din modell såg ju snäll ut i starten, mjukt o snyggt.

Daniel Ahlin
2016-02-29, 19:07
Jag har 0 och 3 grader. Min ser snäll ut men det är full höjd för att lätta från marken. Just nu har jag ingen klaff på alls men det blir i nästa version.
Längre nosställ, mindre skillnad i alfa och klaff låter som ett recept för nästa reinkarnation av denna modell.

PGAstrom
2016-03-02, 09:40
5741557416
Provmontage av canarderna, kroppen och canarder måste glasas, slipas o spacklas innan slutmontage

mrfxcoupe
2016-03-02, 11:27
Imponerande Gunnar. Komer att bli en imponerande syn när man får se den färdig.
Blir imponerade redan av bygg bilderna.. :-)

mogge
2016-03-02, 11:39
Hej proffsen. Puggen och jag börjar få en liten flotta med småviggen. Alla flyger de som det är tänkt. Nosvingen har iaf jag lagt konsekvent på 3 grader +. Nu till min fråga. Vi kör EDF och från stallfart till max fart verkar det som om canardens plusvinkel inte påverkas av varierande hastighet. Den flyger med konstant höjd oavsett. Vad kan detta bero på? Samt att det klagas på att de vaggar. I sin enklaste variant består de ju av ett kryss. Så fena finns det från nos till stjärt. Dutch roll är väl uteslutet. Nu byggde vi även Viggar enligt Windestål? och de går som spjut genom luften. Totalt okritiska att bus(k) flyga med lyder minsta vink. Något av de lättaste fpl att flyga. Rena trainers.

mogge
2016-03-02, 11:42
Glömde en sak. Beroende på hur noga ni är men Motala Verkstad tillverkade ställen till både 35 o 37. De finns att beskåda vidröra mäta osv om det är av intresse så finns de på museet,

PGAstrom
2016-03-02, 12:37
Imponerande Gunnar. Komer att bli en imponerande syn när man får se den färdig.
Blir imponerade redan av bygg bilderna.. :-)
Tack Peter:)

PGAstrom
2016-03-02, 13:00
Hej Mogge. Det där med proffs vet jag inte, det roliga är att utveckla sig med nya byggsätt, material och
allt annat man måste lära sig för att få något resultat. Enteuastiska amtörer passar väl bättre.
Jag har ju ett antal viggar jag också. 1:10 turbin, 1:13 edf, depron samt 1 st balsaflakbygge.
Turbin viggen med orginalprofil vaggar vid hög vingbelastning annars går den som ett snöre, edf, depron o balsa viggen vaggar inte men har inte orginalprofil på vingen.
Ingen av dem vill stiga eller sjunka vid olika hastigheter. Undrar om det kan ha med den vortex som bildas av canardvingarna över huvudvingen? Alla viggarna är däremot sidvindkänsliga och inte speciellt
roliga att starta eller landa i sidvind.
Tack för erbjudandet med ställen, vi har ju F15's Söderhamns flygmuseum att mäta och känna på viggar så det tror
jag räcker just nu i alla fall.


https://youtu.be/r7_Erp2FqwQ
Gammal video sedan 2009, man kan se lite vaggning på turbinviggen.

mogge
2016-03-02, 18:39
Tack du för trevligt svar. Men nu är det så vist inrättat här i livet att frågan kvarstår. Jag tror kanske som du säger att vortexströmmarna jämnar ut sig. Det hade varit intressant att höra med de människor som konstruerat denna vackra maskin. För det är i mina ögon ett märkligt fenomen. så även om jag själv inte är någon expert så har jag arbetat med de aerodynamiska effekterna i mach 2+ vad gäller robotar och förstår iaf så mkt att normala exponetiella regler inte gäller. Men det är väl den lite högre skolan. Hur som haver ser jag verkligen fram emot erat synnerligen seriösa projekt! Nu tror jag jag har smörjt färdigt. Ni fixar detta med flaggan i topp.

PGAstrom
2016-03-08, 11:38
57564575655756657567
Nu har jag börjat med lite mallar för cockpit, spant för golv och noshjul vilket skall få fler spant så småningom.
En stolmodell och instrumentbräda för att få in måtten så det passar och rätt mallar för tillverkning.
Allt är tillverkat av plywood som mallar, många delar kommer bli av andra material senare.

PGAstrom
2016-03-09, 18:46
57578575795758057581
Lite mera jobb gjort i och runt cockpit, allt passar fast min instrumentbräda är för kort mot ritningen. Jag får rapport av Lars med bilder och mått från F15 i Söderhamn imorgon på cockpit i fullskala så får vi se hur måtten skall vara.

puggen
2016-03-11, 16:55
Det här är ju " kuljobb " oftast blir cockpit liten o svårjobbad men här blir det lite rejäla grejor :-D

/Roffe

FyoDisco
2016-03-11, 21:30
Riktigt fint blir det!

PGAstrom
2016-03-14, 11:54
Tack grabbar. Igår kom en balk från Lars i Söderhamn som han har fått arborrad med hål för vingrören. Det blir spännande att börja med inskärning av rören i vingdelar och efterföljande montage av vingen.
57643
Det går framåt med konstruktion av huvudställen, vi har fortfarande en del kvar att lösa innan prototyptillverkning.
Jag skall skriva ut ett ställ och lägga på ritningen och vingdelar i kväll för att se hur det passar.
5764457645

PGAstrom
2016-03-16, 10:58
5766757668
Funderingar på spant och spryglar för att stärka vinge och landningställ.

PGAstrom
2016-03-19, 20:48
5770557706
Idag kom Joel och Daniel på besök och vi spikade äntligen utförandet på huvudställen och sedan kom Lard med en 1:5 pilot som fick provsitta cockpit. Kärran känns stor när man får alla delarna på rätt platser. Fenan kommer att vara ca 1,25 m hög från mark.

mrfxcoupe
2016-03-19, 21:15
Fan.. Den blir häftig :-D

PGAstrom
2016-03-24, 15:01
57802578035780457805
Vingrören i inre fasta vinghalvan är inskurna och tack vare jiggen helt parallela med varandra.
Hoppas jag får lite byggtid i påsk för att göra de yttre vinghalvorna färdiga också.

PGAstrom
2016-03-31, 14:10
57870578715787257873
Vinge och konsrtuktionslösningar växer långsamt fram. Extra urtagnignar är för kablage till servon,lampor mm.
57874578755787657877
Igår var jag på besök på Söderhamns flygmusem igen. Det blev mycket mätande och bilder i simulatorcockpiten.
Prototypstolen har fått rätt skalamått nu.

puggen
2016-03-31, 16:36
Det är ju så SAAB skulle kunna anställa dig, kanonfint :-D

PGAstrom
2016-04-04, 16:01
57940579415794257943
Nu har stommen till Instrumentpanelen fått lite uppdatering med rätt skalalängd o höjder mm.

bokis
2016-04-04, 16:53
Stiligt!!! :rolleyes: Kommer att bli urtjusigt denna dära!

PGAstrom
2016-04-04, 17:02
Tack Bokis o puggen, vi jobbar på👍

FyoDisco
2016-04-08, 09:00
Oerhört snyggt! Följer detta bygge med spänning!

PGAstrom
2016-04-08, 10:40
Tack, började med mallar för noshjulsbalkar och utrymme under cockpitgolvet igår, mallen för luckorna ligger på botten.57982

magnusEl
2016-04-18, 18:39
Dom blir så jävla maffiga! Min "stora" för 90mm EDF blir hälften så stor! 1x1,5 meter...58106
58107

Den lilla för 35mm EDF blir 30cm i spv och 45cm lång...
58108

Oerhört imponerad av arbetet ni lägger ner på kärrorna! Mina blir inte speciellt skalenlig, huvudsaken det syns att det är en viggen när den kommer upp i luften.

PGAstrom
2016-04-20, 11:06
Hej, Magnus. Dina viggar ser jättefina ut.
Jag har byggt fyra viggar med olika material och skalanivåer,
alla är fina o roliga på sitt sätt.
Det här projektet var väl inte tänkt så skalamässigt från början men
med flera byggare har nivån höjts eftersom.
Jag köpte en liten 3D skrivare och har börjat med några instrument.
5815158130

PGAstrom
2016-10-17, 08:19
Ja då är hösten här och det är dags att krypa in i värmen, men istället får man börja bygga igen.
Tillverkade klart alla delar och spår för vingrör och elrör i vinghalvorna samt ett provmontage med smältlim för att se att det verkligen passar ihop. Montaget med hjälp av jiggen för vingrören blev perfekt passning. Passade på att rita av alla delar så att mallarna finns kvar. Nu är det dags att börja montera och limma.
.6030160302603036030460300

mrfxcoupe
2016-10-17, 08:22
Kul att detta projekt börjar igen. Följer med spänning. Längtar till mitt nya hem blir färdigt så jag kan inreda pojk rummet och börja med mina kärror inför kommande säsong.


Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

PGAstrom
2016-10-17, 09:54
Tack Peter. Kul att du kommer igång igen:)

Mr Z
2016-10-17, 14:25
Var är dina byggtrådar på dessa? ;)
De ser mycket intressanta ut.

Sorry för OT. Bygget tråden handlar om är helt galet coolt!
Jag följer med stort intresse!

Mvh
Peter Z



Dom blir så jävla maffiga! Min "stora" för 90mm EDF blir hälften så stor! 1x1,5 meter...58106
58107

Den lilla för 35mm EDF blir 30cm i spv och 45cm lång...
58108

Oerhört imponerad av arbetet ni lägger ner på kärrorna! Mina blir inte speciellt skalenlig, huvudsaken det syns att det är en viggen när den kommer upp i luften.

PGAstrom
2016-10-18, 09:37
Igår började första monteringen och limning på underhalva av yttervinge. Fixerade allt och lagt i press på bänk med
bak-flaken som stöd. Det borde bli 100% rakt, får kolla med lasern imorgon.
603186031960320

PGAstrom
2016-10-21, 09:45
6036560366
Höger inre och yttre vinghalva är monterade med plyfa förstärkningar, spant och vingrör. Hoppas tiden i helgen räcker till
att montera resten av de undre delarna till huvudvingen. Sedan skall de övre delarna limmas med laminerings-epoxi i
hela vingcentrum och plyfadelar.

PGAstrom
2016-10-24, 11:03
6040360404604066040760408
Helgens montage av huvudvinge samt provning för första gången på kroppen. Passade på att göra några stöd för att kunna jobba med kroppen stående uppå ned.
Förstärkningen för röret i fenan är inmätt, fixerat och limmat med lamineringsepoxi. Nu letar jag en lämplig yta att lägga övre och undre vingdelarna på när de skall limmas ihop med epoxi, tror jag har hittat en golvyta på jobbet som är tillräckligt plan för ändamålet.

PGAstrom
2016-10-25, 09:39
6041260413604156041660417
Laserkoll på fenan, rakt blev det och ett mäktigt utblås. Turbinen kommer att se liten ut i hålet:)
Koll och uppritning av hjulhus samt vart det skall limmas och inte. Tänkte tejpa de områden som inte skall fastna för att kunna ta bort på utan att bryta sönder, hoppas det funkar.

PGAstrom
2016-10-25, 22:10
6042560426
Nu ligger vingarna med lamineringsepoxi mellan halvorna. Återstår att se om det blev flipp eller flopp.

mrfxcoupe
2016-10-26, 11:45
Håller tummarna att det blir perfekt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

PGAstrom
2016-10-27, 08:45
Tack Peter, en första granskning nu på morgonen så såg det lovande ut.
Danne har jobbat med huvudställsbenen, ser fina och lovande ut.
6043760438

bokis
2016-10-27, 15:46
Tjusigt!

jocke1963
2016-10-27, 16:55
Tack Peter, en första granskning nu på morgonen så såg det lovande ut.
Danne har jobbat med huvudställsbenen, ser fina och lovande ut.



:applouse:

PGAstrom
2016-10-28, 08:15
Tack för lovordern. Packade upp vingpaketen igår och det blev rakt och räta vinklar.
Passade på att klippa till en mall för höjd/skevroder också.
60449604506045160452

Wedde63
2016-10-28, 09:22
Enastående jobb:applouse:

PGAstrom
2016-10-31, 10:38
Tack Anders, i helgen blev det ett lager kolfiber på huvudvingen samt en bild från Danne med ställben som nu börjar likna
Viggens.6047560476

PGAstrom
2016-11-07, 09:53
I helgen blev det en hel del gjort, plankning av vingdelar och vingcentrum, glasning på insida av kropp, urtag av cellplasten i hjulhusen och så har vi snart en färdigt ställbensprototyp att prova i vingen.
605826058360584605856058660587
Också blev det lite sim flygning hemma med F15 kärra, individ SH37, 81
60588

PGAstrom
2016-11-08, 08:13
Plankad översida, passformen blev riktigt bra.
6059660597

Viggen
2016-11-11, 15:36
Det var längesedan jag var inloggad på RCflyg, och nu loggade jag in och snubblade över ditt otroliga bygge.
Som du säkert förstår av mitt alias så är ditt bygge helt fantastiskt i mitt tycke. :)
Jag ska följa detta med stort nöje!
Keep up the good work! :)

PGAstrom
2016-11-15, 08:13
Tack Viggen.
Vingen har fått en balk och så har inpassningen i kroppen med underkropp provats. Det behövs lite mer slipning för att få till passformen.Provade också mallarna för ställluckorna. Kunde inte låta bli att ställa hon på rumpan och sätta ihop delarna, tyvärr räcker inte takhöjden för längre än luftintagen.
6064860649606506065160652

Viggen
2016-11-15, 10:26
Så underbart maffig den blir! :)
Slänger du ihop en åt mig med när du ändå är igång?. ;)

PGAstrom
2016-11-18, 07:58
Huvudställsprototypen börjar ta form.60671

puggen
2016-11-18, 21:20
Fina ställ, är det egen konstruktion och tillverkning. ..:)

/roffe

PGAstrom
2016-11-21, 08:40
Tack Roffe, det är en kompis som heter Daniel som ritar och konstruerar och tillverkar åt oss. Gediget och snyggt arbete.
Förhoppningsvis blir det provmontage av prototypen i vinge nu i veckan.Bromsar blir Elektron med egentillverkade fälgar.
6069460695606966069760698

bokis
2016-11-21, 14:11
Attans tjusigt!

PGAstrom
2016-11-23, 11:09
Tack Bokis.
Ämnen till roder är påbörjade och så lite mer bilder på ställen. På lördag skall vi provmontera 1 ställ i vingen, skall försöka få ihop kroppen någorlunda tills dess så man kan se hur hela modellen blir.
607106071060711

PGAstrom
2016-11-25, 09:47
Imorgon kommer prototypen till stället hem till mig för provmontage, längtar till det.
För första gången så är alla delar monterade utan tejp o dyl för att hålla ihop maskinen, lite koll med laser också.
607286072960733607306073160732

mrfxcoupe
2016-11-25, 10:07
Fan vad imponerande. Riktigt häftig.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Thomas
2016-11-25, 21:44
Proffsbygge!
Sk*t-snyggt!

bokis
2016-11-25, 21:57
Himskans ,attans fint!

PGAstrom
2016-11-26, 18:45
Tack Bokis. Då är stället provat i vingen. Det är så snyggt gjort av Daniel:)

607396074160743607446074560746

Kenneth E
2016-11-26, 19:49
Imponerande!

mrfxcoupe
2016-11-26, 20:52
Då är det bara 5 huvud ställ och 3 nos ställ kvar att tillverka då.
Tror Danne har lite att göra i Jul helgen. ;-)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

PGAstrom
2016-12-05, 10:57
Arbete pågår med invändig slipning och glasning, framkant på utloppskonan och förstärkningar och fästen för kroppsdelningen.
60918609196092060921