handdator

Visa fullständig version : KK2.1.5 och urkoppling av ESC?



Matfarsan
2015-02-11, 15:32
Nu påbörjas bygget av min första hemmaquad.
Läser lite om kortet KK2.1.5 som jag köpt och vissa säger att man endast ska ha plus (Röd) på ena kabeln som går mellan ESC och kortet samt klippa den på dom övriga medans andra skriver att det inte är så noga hur man gör och några säger att det ska vara plus kvar på samtliga.
Vad säger ni om detta?
Jag har vanliga 12A SimonK esc, dvs inte opto
Spelar det någon roll hur man gör?
Om jag kör plus på samtliga 4 esc innebär det då att kortet matas med 20v istället för 5?

dvogonen
2015-02-11, 15:46
Det du gör genom att koppla in alla röda kablar är att du kortsluter strömmatningen som kommer från dina motorkontrollers (ESCer). Ditt KK2-kort kommer inte att få mer än 5v och borde klara sig. Däremot kan det hända att en eller flera motorkontrollers brinner upp.

I de allra flesta fall händer ingenting. Vissa motorkontrollers är gjorda så att de tål kortslutning, vissa inte. Därav alla de "goda" råden att strunta i att klippa kablarna. Men jag har personligen eldat upp flera kontrollers genom att koppla ihop dem och jag är långt ifrån ensam. Så det generella rådet är att aldrig koppla in ström från flera motorkontrollers samtidigt.

Opto-kontrollers har ingen strömutmatning. Om man kopplar ihop de röda ledningarna från dessa eller ej spelar ingen roll.

Om du inte vill klippa kabeln så kan du pilla ut metalldelen ur kontakten och isolera den med lite tejp.

Fluf
2015-02-11, 16:04
Har för mig att pinnarna för motor 2-6 på KK 2.1.5 inte har någon koppling till nåt alls, dvs spelar ingen roll om du klipper eller inte.

Kolla med en multimeter, har för mig att endast 1an kan strömförsörja KK brädan.

andWho
2015-02-11, 18:48
Lite fel att prata om kortslutning, det är ju frågan om en parallellkoppling av flera spänningsregulatorer. Och det går ju alldeles utmärkt om de är av den linjära typen som de flesta 10A -12A ESC har. Nu står det inte i frågan vilken typ av ESC det handlar om. "SimonK" är den mjukvaruvariant som lagts in.
Kan vara lite mer riskabelt med switchade regulatorer på större reglage.
/A

dvogonen
2015-02-11, 20:13
Det stämmer, någon kortslutning är det ju alls inte, men jag ville inte vara alltför teknisk och tala om switchade kontra linjära regulatorer. Detta på grund av att frågeställaren uppenbarligen är i början på sin bana.

Men huvudsaken är att man måste vara helt säker på vad man gör när man kopplar ihop flera ESCer. Det skadar aldrig att bara koppla in en +kabel, men om man kopplar in flera så måste man veta exakt vad man gör för att inte riskera att bränna sina ESCer .

På små quadar kan det i vilket fall som helst vara en bra idé att helt ta bort både jordkabeln och +kabeln från de ESCer man inte tänker ta ström från. Detta för att spara vikt och utrymme.

Matfarsan
2015-02-11, 21:18
Jag ropade hem några, noname billigt från Ebay mest för att försöka få ihop något som flyger. Tror dock jag tar det säkra före de osäkra att klippa dom övriga 3. Är ju trist om någonting skulle brinna bara för att jag inte gjort det.