handdator

Visa fullständig version : Under tullbehandling vid beställning från HK



Matfarsan
2015-02-13, 14:33
Har gjort en beställning från hobbyking och nu när jag går in och kollar var paketet är så har det kommit till Sverige, när jag går in på postens hemsida och söker så ser jag att det står Under tullbehandling.
Jag beställde från HK international och till ett värde av 31 Euro inkl frakt.
Antar att jag kommer få betala någon form av avgift på detta.
Men hur ska jag gå tillväga, ska jag kontakta post eller tull eller kommer dom inom sinom tid kontakta mej?
Och vad kan jag åka på för avgifter?

Fluf
2015-02-13, 14:38
Sitter med samma delemma från Banggood just nu.

Kommer inte ihåg hur det var sist, men tror det blir tull och administrativ avgift på betalning vid mottagande. Alternativt kommer en faktura som du får betala innan de släpper den men tror det blir ett postförskottish lösning.

Nån annan med färskare erfarenhet får gärna fylla i.

aeae99
2015-02-13, 14:45
Du betalar när du hämtar ut det på ditt utlämningsställe. Om värdet är under 20$ blir det ingen tull eller avgifter, det går enkelt att ändra värdet när man beställer från HK om man vill.
Banggood brukar alltid skriva ner värdet utan att man gör ngt.

henke2
2015-02-13, 15:22
Du betalar när du hämtar ut det på ditt utlämningsställe. Om värdet är under 20$ blir det ingen tull eller avgifter, det går enkelt att ändra värdet när man beställer från HK om man vill.
Banggood brukar alltid skriva ner värdet utan att man gör ngt.

Vid självscanningen på Maxi kan man skita i var tredje vara också. Bara ett tips.

Quaddaren
2015-02-13, 17:20
Beställde från Lightinthebox.com. Grejen kostade drygt 600:- och åkte på en faktura från DHL på utlagd moms och avgift på
250:-. Grejen var även kass och om jag skall skicka tillbaka sen får jag inte tillbaka momsen och frakten går på 300:-
Hur jag än gör så blir jag blåst. Fruktansvärt dålig kundservice som inte tog något ansvar för en felaktig produkt.

High Five
2015-02-13, 17:20
Administrativa avgiften är ca 100 kr och sen får man betala moms på 25% av det deklarerade värdet, inkl frakt. Betalas oftast vid uthämtning.

bokis
2015-02-13, 17:31
Beställde från Lightinthebox.com. Grejen kostade drygt 600:- och åkte på en faktura från DHL på utlagd moms och avgift på
250:-. Grejen var även kass och om jag skall skicka tillbaka sen får jag inte tillbaka momsen och frakten går på 300:-
Hur jag än gör så blir jag blåst. Fruktansvärt dålig kundservice som inte tog något ansvar för en felaktig produkt.

Förutom att jag tycker Henkes tips är helt i linje med tankesättet som många har ang att "torska" på moms samt hanteringsavgift så är ovanstående också nåt som många förvånas över..
Dock så brukar det fortsätta handlas ändå,iofs med lite morr om dålig kundservice på andra sidan jorden,man kan ju undra vad det beror på?
Ursprungsfrågan: Det kommer antingen ett mail (om din emailadress är angiven nånstans på paketet) eller i pappersform,brukar innehålla en begäran om kvitto som de vill se (kopia på bankbetalningen) för vad som står på paketen från CE saknar helt trovärdighet ,läs aeae99 inlägg,kommentarer överflödiga..
Sen är det som precis som High five skriver!

Quaddaren
2015-02-13, 18:27
Jag var fullt medveten om att momsen skulle betalas, men det som retar mig är att vid en ev. retur så är momspengarna väck.
I detta fallet var det inte nog med att prylen inte fungerade, det fattades en hårddisk i apparaten + att fjärkontrollen saknades.
Vid retur så skulle varan kontrolleras innan återbetalning om om den inte var komplett ( som den naturligtvis inte kunde vara )
så blev det ingen ersättning varken för varan eller frakten. Första gången jag handlade av Lightinthebox och absolut den sista.
Prylen var en mobil hårddiskinspelare som var tänkt för bra kvalitet av film vid FPV flygning. Prylen i soporna och läropengar.
Måste ändå tillägga att jag handlat en hel del från Kina mm och att det oftast är helt ok om man inte har för bråttom med att få grejorna.

neu
2015-02-13, 19:05
TnT försökte ge mig tull på en vtx som jag fick som ersättning då den första jag köpta var sönder. Tog 1 samtal med en förbannad ton så var det fixat (hade en bra ton i början men snubben jag prata med var inte så trevlig så ändra mig fort).

McRegor
2015-02-13, 19:24
Det finns ju rutiner när man skall returnera felaktiga grejor för att få de ersatta - och så att man slipper moms m m när den nya detaljen kommer. Men om jag inte minns fel så måste det anmälas till tullen innan man skickar tillbaka den felaktiga produkten.
Roger

johanvm
2015-02-13, 19:32
Hej, jag brukar ofta mejla tullen när jag tror att paketet "fastnat". Precis som Henke skriver så är värdet som angivits på paketet "vatten värt" (tullen VET att det ljugs friskt). Då tycker jag det är bättre att rakryggat mejla över komplett stycklista med priser (dvs skärmdump från webbshoppen) så att tid inte behöver gå förlorad på att tullen måste BREVLEDES fråga om värdet.
Jag brukar skicka till den flygplats som tagit emot paketet:
utrikesbrev.arlanda@posten.se
import.malmo@posten.se

...jag har för övrigt INTE märkt att jag drabbats oftare av avgift bara för att jag i förebyggande syfte underlättar för tullen i bedömandet av varuvärdet.
De gånger man får betala avgift får man kvitta mot alla de gånger man "slinker igenom". Jag har en eller två gånger fått reklamera prylar till Kina och det är bara att konstatera att portot är INTE lika billigt åt andra hållet. Är priset bara marginellt bättre på andra sidan jordklotet så är det bättre att låta bli.

/J

Ted_B
2015-02-13, 23:17
Man kan ju inte gnälla över att man får betala moms, den ska betalas, så varje gång man slipper får man vara glad.
Jag beställer massor från Kina/Hongkong, jag har nästan alltid något paket på väg hem men moms har jag bara betalt några enstaka gånger.
Ska man reklamera en vara ska man skaffa kvitto vid utförsel för att slippa betala moms när ersättningen kommer.

Fluf
2015-02-18, 10:17
Mitt paket har legat stilla hos tullen i 8 dagar nu :(