handdator

Visa fullständig version : Idiot flyger Phantom på fel sätt på fel ställe



Fluf
2015-02-13, 15:34
Gaaaah, borde vara förbjudet med RTF quadar som kan bära kamera.


https://www.youtube.com/watch?v=QrLC72s5xCs

Nån fick en gratis GoPro i alla fall...




Fler filmer dyker upp i tråden på "How NOT to".


https://www.youtube.com/watch?v=ji3Hii_LZOc


https://www.youtube.com/watch?v=87qI0QcbPBw


https://www.youtube.com/watch?v=szTkg_78sF0

"First time flying didn't go so well"


https://www.youtube.com/watch?v=YN1nLff6k0k

Inte så bra ställe att flyga vid...


https://www.youtube.com/watch?v=kga2PAVOTkI

Fjärde gången gillt, dyr hobby för vissa..


https://www.youtube.com/watch?v=BD3eEvV6sPM

darkling76
2015-02-13, 15:47
Hahaha.... Sicken dåre.....
Kunde slutat riktigt illa det där hmm.
Det blir snart förbud på de där maskinerna om det fortsätter så här...

High Five
2015-02-13, 16:10
Det är inte förbud på bilar trots att folk kör som tokar.

darkling76
2015-02-13, 16:52
Det är inte förbud på bilar trots att folk kör som tokar.

Hmm... Ja det är ju ett sätt att se på det

High Five
2015-02-13, 17:02
Nja, lite skrivet för att utmana men bilarna bidrar väl till en hel del samhällsnytta också. R/C är mest lek fortfarande.

Ålänning
2015-02-13, 19:58
Är nog bara att acceptera att folk leker med allt som går att leka med (även bilar) och det retar upp folk vettlöst. =)
Det jobbiga är att det har dykt upp en ny grej...

Här kör de snöskotrar tvärs över folks ägor och åkrar. Polisen kan inte komma åt dem. Vad göra? Ta skotrarna av alla
eller straffa de som gör fel? Blabla... börjar bli less nu.

Ett år körde de vattenskoter i marinan vid mig, folk vart galna. Tog inte länge så fanns det ett förbud mot att köra vattenskoter i den hamnen, ovarsamt. Böter om man gör fel.

Filmen = bevis på att det finns idioter. Vad göra... Känns som jag nyss förargat mig i en annan tråd om detta...

Kenneth E
2015-02-13, 21:01
Har ni varit i Istanbul och kört bil, då förstår ni att bilar borde förbjudas.

multipass
2015-02-14, 06:12
Har ni varit i Istanbul och kört bil, då förstår ni att bilar borde förbjudas.
Någon som kan översätta? Det skulle vara intressant att veta vad han säger:alberteinstein:

flygrc
2015-02-14, 06:32
Varken quadar eller bilar kör själva.

Ålänning
2015-02-14, 07:36
Varken quadar eller bilar kör själva.

Det är just det quadar gör om man inte vet vad man gör eller har otur. =)
Därför jag testflyger allt 2 mil utanför staden bland åkrar och skog.
Flyger iofs det mesta där med, inte hemma på gården eller i stan.

henke2
2015-02-14, 08:04
Nja, lite skrivet för att utmana men bilarna bidrar väl till en hel del samhällsnytta också. R/C är mest lek fortfarande.

Folk kör som tokar, men i princip alltid med sunt förnuft. Okej, nån kliver på i 200km/h, men fortfarande på motorvägen och i färdriktningen. Det är sällan man ser någon med brått mod köra mot färdriktningen, köra mot rött etc som man ofta ser med quadarna.

Ålänning
2015-02-14, 08:47
Folk kör som tokar, men i princip alltid med sunt förnuft. Okej, nån kliver på i 200km/h, men fortfarande på motorvägen och i färdriktningen. Det är sällan man ser någon med brått mod köra mot färdriktningen, köra mot rött etc som man ofta ser med quadarna.
Folk är försiktigare när de själva kör/åker med. Vissa är omedvetna om konsekvenser.

Och det finns väl en viss orsak att även mopedister måste ha körkort idag, dvs nybörjare som annars inte skulle ha nån koll och göra som de själva vill i trafiken. Fordonstrafiken är kraftigt reglerad och etablerad, så det är bara vissa personer det spårar ur för eller att det ibland dyker upp nåt stolpskott som måste tänja gränserna.

Finns mycket mycket fler filmer på YouTube som visar hur folk kör, som inte kör som de ska.

Vad kan man göra i Sverige? Få säljarna att fatta att de måste berätta för köparen vad som gäller istället för att blint titta på vinsten? Vi som hänger här på forumet har väl mest koll i Sverige? =)

senmathal
2015-02-14, 09:49
Man kan inte jämföra riskerna med bilar, skidåkning (apropå annan tråd) motorsport eller något annat med dessa drönare.
När man kör Svenska rallyt just nu kör man på avlysta vägar med en gigantisk säkerhetsapparat. Alla som är med eller tittar på vet vad man ger sig in på. Så är det med de allra flesta sporter. Bilar kör på därför avsedda vägar och du ska ha körkort och det finns ett rigoröst regelverk för vad du får och inte får och du ska ha en viss ålder.

Men dessa drönarpiloter förväntar sig att hela världen ska vara deras lekplats och ingen åldersgräns, körkort eller någon annan licens vill man veta av. Skrivs det i någon tråd här där risker och dumheter belyses så reser några ragg direkt och värjer sig mot förbud. För "idioter och risker finns det ju överallt" och det är ju sant. Problemet är att många risker kan jag själv bestämma och kalkylera över men dessa farkoster som kan flygas av en nioåring kan dyka upp precis var som helst. Som här till exempel. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/45185-Moderniteter-i-klassiskt-sp%C3%A5r Visst finns risken att bli skadad av själva skidåkningen men det har jag själv valt.

Det finns en anledning till att drönare, snöskotrar, och vattenskotrar får särskilt stor kritik. Och det är just att dom förväntar sig att kunna kör var som helst och att det handlar väldigt mycket om lek. En vanligt båt kör man med från A till B i nio fall av tio. En vattenskoter snurrar runt runt i hamnområdet i nio fall av tio.

Jag tycker det är pinsamt när etablerade forummedlemmar tar detta i försvar och tycker egentligen att drönare borde passa bättre i ett eget forum eller i ett fotoforum. För hur många flyger utan att ha en kamera apterad på farkosten. Själva filmat verkar vara huvudsaken och är oftast väldigt seriöst.

Jag blir också störd på reklam som görs för dessa drönare. Inte sällan med ett filmklipp över någon storstad eller folksamling.

/Mats

Peter_L
2015-02-14, 10:00
Jag antar att största risken med multicoptrar vinglande bland folk är dom vassa propellrarna? I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet, men det känns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrämmer mer. Åtminstone känner jag det så själv.
Om då alla som flyger bland folk sätter på effektiva propellerskydd, skulle inte det lugna ner diskussionen lite grand? Eller är det bara jag som tänker så?

darkling76
2015-02-14, 10:47
Man kan inte jämföra riskerna med bilar, skidåkning (apropå annan tråd) motorsport eller något annat med dessa drönare.
När man kör Svenska rallyt just nu kör man på avlysta vägar med en gigantisk säkerhetsapparat. Alla som är med eller tittar på vet vad man ger sig in på. Så är det med de allra flesta sporter. Bilar kör på därför avsedda vägar och du ska ha körkort och det finns ett rigoröst regelverk för vad du får och inte får och du ska ha en viss ålder.

Men dessa drönarpiloter förväntar sig att hela världen ska vara deras lekplats och ingen åldersgräns, körkort eller någon annan licens vill man veta av. Skrivs det i någon tråd här där risker och dumheter belyses så reser några ragg direkt och värjer sig mot förbud. För "idioter och risker finns det ju överallt" och det är ju sant. Problemet är att många risker kan jag själv bestämma och kalkylera över men dessa farkoster som kan flygas av en nioåring kan dyka upp precis var som helst. Som här till exempel. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/45185-Moderniteter-i-klassiskt-sp%C3%A5r Visst finns risken att bli skadad av själva skidåkningen men det har jag själv valt.

Det finns en anledning till att drönare, snöskotrar, och vattenskotrar får särskilt stor kritik. Och det är just att dom förväntar sig att kunna kör var som helst och att det handlar väldigt mycket om lek. En vanligt båt kör man med från A till B i nio fall av tio. En vattenskoter snurrar runt runt i hamnområdet i nio fall av tio.

Jag tycker det är pinsamt när etablerade forummedlemmar tar detta i försvar och tycker egentligen att drönare borde passa bättre i ett eget forum eller i ett fotoforum. För hur många flyger utan att ha en kamera apterad på farkosten. Själva filmat verkar vara huvudsaken och är oftast väldigt seriöst.

Jag blir också störd på reklam som görs för dessa drönare. Inte sällan med ett filmklipp över någon storstad eller folksamling.

/Mats

Varför ska det vara så svårt att hålla sig på närmsta modellflygfält precis som man gör med allt annat flygetyg?
Helt obegripligt.... Tänk om denna quad landat i framrutan på en bil med hela familjen ombord och gått genom rutan i huvudet på föraren och bilen sedan frontalkrockat en lastbil?
Allt pga en sketen leksak....
Inte lika roligt längre.....

Michael
2015-02-14, 11:50
Jag antar att största risken med multicoptrar vinglande bland folk är dom vassa propellrarna? I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet, men det känns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrämmer mer. Åtminstone känner jag det så själv.
Om då alla som flyger bland folk sätter på effektiva propellerskydd, skulle inte det lugna ner diskussionen lite grand? Eller är det bara jag som tänker så?

Ja, även en till synes ganska harmlös mutikopter kan orsaka skador. Vanligtvis är det "operatörens" misstag/dumhet som i de allra flesta fall är den bakomliggande orsaken.

Alltför blodkänsliga varnas för att titta på denna DJI-flygning:

https://www.youtube.com/watch?v=ji3Hii_LZOc

Personligen börjar jag bli ganska less på all den "bad will" som ansvarslösa multikopteroperatörer förorsakat och som redan innebär att myndigheterna inför nya restriktioner som även riskerar att slå mot det "traditionella" modellflyget som under decennier utövats i huvudsak utan att "allmänheten" reagerat annat än med milt överseende.
Det argumenterande, som det finns hundratals spaltmeter av i bl.a. detta forum, om att man kan strunta i eventuella bestämmelser och flyga multikopter var och hur man vill med motiveringen att det finns andra grenar inom modellflyget som också innebär risker är helt kontraproduktivt och leder ingenvart.

Copterdude
2015-02-14, 12:16
Ouch, inte så smart att försöka handfånga en så stor kopter... 90% av gångerna man ser nått dumt är det Phantom ägare..

simonarvestrand
2015-02-14, 13:45
den hittils största skadan jag haft inom rcflyget är faktiskt med en liten blade mcpx , dom ser inte mycket ut för världen med sina små blad men ett servo gav sig när jag flög framför mig och den attackerade mitt ansikte innan jag hann reagera , har ett ärr än idag i snoken.
Man ska inte lura sig allt för mycket av storleken, hade den träffat ögat hade jag förmodligen inte sett idag.

flygrc
2015-02-14, 13:55
Det är just det quadar gör om man inte vet vad man gör eller har otur. =)
Därför jag testflyger allt 2 mil utanför staden bland åkrar och skog.
Flyger iofs det mesta där med, inte hemma på gården eller i stan.

Där sa du emot dig själv.
Det behövs någon som aktiverar den.

UndCon
2015-02-14, 17:16
Jag tycker denna är rätt skön - inga skador och ett lyckligt slut - men typiskt DJI flywaway...


https://www.youtube.com/watch?v=87qI0QcbPBw

Ålänning
2015-02-14, 18:04
UndCon: Klockren. Lite udda "flyaway", lite smått oförklarlig. Nån som har en aning? Jag ska själv flyga två Phantom 2or i morrn... :-/

flygrc: Sa jag emot mig själv? Quadar flyger av sig själv ja (efter man aktiverat dem). Flyaways? Jag förstår inte vad du menar. Man aktiverar den, sen sticker den iväg om man har otur.

Senmathal: Man bör självklart jämföra, för ibland skenar det iväg för vissa individers tankar. Vissa måste tas ner på jorden. I-landsproblem vs U-landsproblem osv. Det är väl därför folk jämför bilar eftersom det är så lätt greppa tänket då. Jag träffar på folk som inte förstår varför man borde ha regelverk/licens/tillstånd eller dylikt för att flyga multirotor för foto/film/annat över hus och sånt. Finns säkert bättre jämförelseobjekt. Rally har funnits länge och är stort, etablerat och genomtänkt idag 2015, folk har lärt sig med åren. Multirotor är nytt och det faller lite naturligt att det är kaos förrän regelverken kommer. Är bara hålla tummarna att inget allvarligt händer och att det dyker upp nåt regelverk som förstör för de som gör rätt.

McRegor
2015-02-14, 18:49
Tror att alltför många missbedömer hur mycket människokroppen klarar av att ta emot utan mycket allvarliga skador.
Nån nämnde "I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet" och kommer den ramlande uppifrån himlen utan kontroll så gör det nog mera än ont kan jag lova. Det är väl tveksamt om man överhuvudtaget öppnar sina ögon igen efter den misshandeln.
Roger

High Five
2015-02-15, 05:57
Personligen tror jag att det kommer krävas prop guards på multirotors i framtiden. Gissar att förbunden kommer ha det som ett steg i utvecklingen för att minska skador. Kanske med lättnaden att om bara pilot och ev spotter finns inom flygområdet så behöver man inte ha prop guard. Ev. också i kombination med förbud mot de betydligt farligare CF propparna. Jag förstår att alla personskador inte kommer förhindras, men ser det lite som säkerhetsbälte i bilar. Det var ganska osexigt på 70-talet men nu är det bara något man gör. Eftersom nästan ingen verkar tänka att det är klart jag ska ha propguards tror jag det kommer behöva styras genom regler eller lag.

Alla personskador och dödsfall jag känner till hittills har faktiskt varit propellerskador. Men självklart har jag inte sett och läst allt.

IngemarTh
2015-02-15, 07:47
Varför skulle multirotors vara farligare än andra helikoptrar och flygplans propellrar? Att det är fler propellrar spelar ingen roll, det räcker med en för att åstadkomma otäcka olyckor. Modellflygklubbarna har hanterat detta utan prop guards i snart ett sekel med regler och lärande.

Personligen tror jag att det kommer krävas prop guards på multirotors i framtiden. Gissar att förbunden kommer ha det som ett steg i utvecklingen för att minska skador. Kanske med lättnaden att om bara pilot och ev spotter finns inom flygområdet så behöver man inte ha prop guard. Ev. också i kombination med förbud mot de betydligt farligare CF propparna. Jag förstår att alla personskador inte kommer förhindras, men ser det lite som säkerhetsbälte i bilar. Det var ganska osexigt på 70-talet men nu är det bara något man gör. Eftersom nästan ingen verkar tänka att det är klart jag ska ha propguards tror jag det kommer behöva styras genom regler eller lag.

Alla personskador och dödsfall jag känner till hittills har faktiskt varit propellerskador. Men självklart har jag inte sett och läst allt.

darkling76
2015-02-15, 09:56
Allt detta är så enkelt löst med att man håller sig till närmsta modellflygfält...
Ger man sig ut till fältet vet man om riskerna man tar med tex en quad som dimper ner i huvudet..
Inte f-n drar man igång jetkärran på närmsta lekplats eller fotbollsplan!
Herregud!

Peter_L
2015-02-15, 10:06
Nån nämnde "I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet" och kommer den ramlande uppifrån himlen utan kontroll så gör det nog mera än ont kan jag lova. Det är väl tveksamt om man överhuvudtaget öppnar sina ögon igen efter den misshandeln.
Roger

Jo, det var ju jag som sa det. Men jag vidhåller ändå att det är propellrarna som skadar och skrämmer.
En mulitcopter faller ju dessutom oftast i stort sett rakt ner när dom havererar. Ett 6-kilos flygplan i 150km/h i skallen, då? Hur skönt är det? Skallen förresten, får man ett stort flygplan på 6-kilo i den farten på sig spelar det nog ingen roll var på kroppen den träffar. Och dom farorna diskuteras sällan i det här sammanhanget. Och för att inte prata om helikoptrar, fullkomligt livsfarliga. Själv brukar jag flytta mig en bra bit bort när dom kommer fram på vårt fält. Dom går inte att lita på hur erfarna människor som än styr dom, och ett rotorblad på en 700-heli är nog direkt dödande om det träffar huvudet på någon oskyldig åskådare. Det räcker ju att en link hoppar av så har man ingen kontroll alls.
En multicopter känns betydligt säkrare och hade dom propellerskydd så skulle åtminstone jag känna mig rätt lugn som åskådare även om den plötsligt löper amok.

Ålänning
2015-02-15, 10:14
Problemet är att vem som helst kommer över dessa grejer idag. RC-klubbarna är väl de som sköter sig bäst.

Kanske RCFF skulle sammanfatta en skrivelse som skulle gå till alla RC-butiker och andra butiker som säljer dessa "fanstyg" om en vädjan att informera och dela ut den information som finns idag om detta. Tror det slår högre om även SMFF och RCFF går ihop och gör detta. RC-butikerna lever ju på RC-flygare och de borde föregå med gott exempel. Man kan i alla fall informera så länge det inte finns kristallklara regler vad som gäller (speciellt eftersom de ändå inte når fram till köparna). Dessutom verkar det skilja från plats till plats? Tex Skåne länsstyrelse och foto från luften?

Propguard... kanske går att utveckla dessa :-D
http://assets.nydailynews.com/polopoly_fs/1.1472819!/img/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/article_970/bubble-football.jpg

Idag ska jag åter igen ut till klubbfältet och flyga två Phantoms, vågar inte göra det på så många andra ställen här... första gången de ska flygas efter större reparation och genomgång.

Här på Åland dyker det upp lite nu och då snack om detta med "drönare" i tidningarna. Se en artikel nedan (sorry för kvaliteten, mobiltelefon och mörket...). Och häromdagen var det nån mäklare som börjat använda Phantom, kanske borde kontakta dem och fråga lite... dessvärre har jag inte exakt koll på reglerna här på Åland (Finland, men demilitariserat), men vet ju vilket vett vi andra använder.

50546

darkling76
2015-02-15, 10:24
Problemet är att vem som helst kommer över dessa grejer idag. RC-klubbarna är väl de som sköter sig bäst.

Kanske RCFF skulle sammanfatta en skrivelse som skulle gå till alla RC-butiker och andra butiker som säljer dessa "fanstyg" om en vädjan att informera och dela ut den information som finns idag om detta. Tror det slår högre om även SMFF och RCFF går ihop och gör detta. RC-butikerna lever ju på RC-flygare och de borde föregå med gott exempel. Man kan i alla fall informera så länge det inte finns kristallklara regler vad som gäller (speciellt eftersom de ändå inte når fram till köparna). Dessutom verkar det skilja från plats till plats? Tex Skåne länsstyrelse och foto från luften?

Propguard... kanske går att utveckla dessa :-D
http://assets.nydailynews.com/polopoly_fs/1.1472819!/img/httpImage/image.jpg_gen/derivatives/article_970/bubble-football.jpg

Idag ska jag åter igen ut till klubbfältet och flyga två Phantoms, vågar inte göra det på så många andra ställen här... första gången de ska flygas efter större reparation och genomgång.

Här på Åland dyker det upp lite nu och då snack om detta med "drönare" i tidningarna. Se en artikel nedan (sorry för kvaliteten, mobiltelefon och mörket...). Och häromdagen var det nån mäklare som börjat använda Phantom, kanske borde kontakta dem och fråga lite... dessvärre har jag inte exakt koll på reglerna här på Åland (Finland, men demilitariserat), men vet ju vilket vett vi andra använder.

50546

Mycket bra idé :-)
Solklart att det är på fältet de ska flygas precis som allt annat flygetyg.
De skulle kanske inte få säljas utan ett intyg på medlemskap i någon flygklubb?

karstena
2015-02-15, 10:42
den samme diskution var fremme i danmark før jul. her var der faktisk nogle som tog tag i det og tog en prat med bilka ettersom bilka gik hard ut med reklame om egen drone for hvem som helst.-uten at informere om at der faktisk er meget strenge regler for diss i dk.

http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?p=657040#post657040

Ålänning
2015-02-15, 10:59
Dåså, då är det bara att en dokumentationskunnig utses och startar en ny tråd och tar emot allt som ska vara med och så skriver denne ner den information vi vill ge alla nya flygare i en PDF som denne person laddar upp med jämna mellanrum som vi andra kan påpeka och införa ändringar och tillägg. Sen när den anses vara klar så sprider vi den via e-post till dessa (eller tar den med oss in till butikerna). Butikerna får säkert gärna lägga sin logga (bredvid klubbarnas) på detta papper som delas ut till köpare. Och när det kommer ny version så sprids den på nytt. På det sättet så sprids info om klubbarna också så dessa flygare har nån att kontakta. Samt länkar till forumen osv.

(Lite OT: Sitter och väntar på en 3DRobotics X8 med APM på ena byggbordet, Mission Planner ansluten och pratar med röst som nyss sade "Prearmed: Bad Velocity". Humm, den där ska inte flyga idag...)

McRegor
2015-02-15, 13:35
Peter L - nu blandar du väl lite väl friskt... Du började med en 3 kg multikopter för att sen plötsligt hoppa till en 6 kg kärra i 150 km på ett RC-flygfält. Visst - den som tror att det är 100 % säkert att vistas på ett RC-fält har nog fått det om bakfoten men i de allra flesta fallen så är det vi RC-flygare som befinner oss där och förhoppningsvis har vi såpass mycket vett att vi inser att det alltid finns risker - precis som när man cyklar på en väg. Men när jag befinner mig ute i min trädgård så räknar jag faktiskt inte med att bli anfallen uppifrån av t ex en Phantom med en okunnig pilot bakom spakarna ett par hundra meter bort och det är nog där vi har det största problemet - inte farligheten hos farkosten som sådan utan att den kan dyka upp där man minst anar det och alltså inte är det minsta beredd. Vi läste t ex runt nyår om en nybliven pilot i Uppsala som tydligen tyckte att det var jättekul att skicka ut en Phantom på "uppdrag" i mörkret och bland höghus - och blev besviken när den inte kom tillbaka från sitt "uppdrag"... Och jag tror inte att den "piloten" är ensam om sitt dåliga omdöme.
Roger

Christer J
2015-02-15, 15:17
Håller med om att det måste bli bättre ordning på detta, flygning över folksamlingar och tätbebyggt område är verkligen inte bra för att inte tala om luftrumskränkningar i CTR,TMA,TIA och TIZ. Frågan är hur man kommer till rätta med det? Kanske är det skrivelser till alla handlare som är en början som Ålänningen och Darklig76 skriver och att få in nya piloter i våra klubbar på något smart sätt. Kanske att det behövs att några blir lagförda för brott mot luftfartslagen för att ögonen ska öppnas? Tror inte att det blir bättre i det här skedet med krav på dubbelkommando (spoter räcker) för vem ska då hängas när olyckan ändå är framme? Den som sitter med glasögonen eller den som är säkerhetsförare? Vem ska ha lärarsändaren? Om det inte är säkerhetsföraren är det ju helt värdelöst!? Sedan att kräva att all flygning ska ske på modellflygfält fungerar inte heller. Jag har t.ex. 15 mil till närmaste modellflygklubb där jag även är medlem, att åka 30 mil för varje flygdag fungerar inte. Man måste kunna få använda sunt förnuft och bedöma var det är lämpligt att flyga och det är där vi har pudelns kärna.
Hur får vi fram denna info på bästa sätt till nya piloter? Jag är gammal flyglärare i fullskala (ul och normalklassat) och har skolat in piloter på skidor. Där uppmuntrade man till att flyga på andra ställen än hemmafältet men det jobbades mycket med att bedöma var man kan starta och landa med tanke på bebyggelse (inte störa, utgöra fara för annan) is och snöförhållanden samt prestanda. Det är ju mycket enklare när man har eleverna framför sig i verkligheten. Så hur man når fram till de nya piloterna som inte vet om att det finns en klubb där man bor eller som i mitt fall, det finns ingen klubb närmare än 15 mil? Lösningen kommer bara om det fungerar bra i kontakten mellan förbunden och transportsstyrelsen. I början på 80-talet var vi en handfull flyglärare på normalklassat som började flygutbildning på UL, det var ingen vidare ordning då kan jag säga. KSAK fick i uppdrag att ansvara för UL-flyget och vi var bland de första som arbetade med ul-frågorna för att bringa ordning i vilda västern. Här har RCFF och SMFF jobbat bra till modellflygets gagn och hoppas det samarbetet fortsätter. Det var mina tankar runt det hela.

Stiffe
2015-02-15, 15:56
Som jag säkert har påpekat vid ett flertal tillfällen innan ;-) så är multikoptrar komplexa såtillvida beroende på vem som använder dem och till vad ( därför är det inte så enkelt att man bara flyger på ett modellflygfält - det ger inte mig tex ett skit ) , vi har lite olika kategorier i det fallet och det är det som gör det komplicerat med regler och hur man handhar dem inte minst i säkerhetshänseende

1. Modellflygaren som tycker det är en ny trevlig farkost som kan flyga på alla håll och med nya möjligheter - ofta dessa som är FPV flygare och kryssar mellan träden eller flyger långt bort

2. Fotografen som ser det som ett nytt fantastiskt verktyg att få nya vinklar på foto och film , de seriösa kommersiella har oftast ett stort säkerhetstänk och bra grejor men kanske pushas av produktionsbolag och uppdragsgivare att ibland flyga mindre säkert ?? nästan varenda film eller tv program har några flygscener idag - det är ett vedertaget verktyg i den branschen , sen finns det hobbyfotografen på alla nivåer från billigast möjligt HK prylar till mer eller mindre proffsgrejor

3. Den farligaste gruppen är väl de som tycker det är en häftig grej och handlar på en annons från teknikmagasinet och förmodligen hoppar över bruksanvisningen och bara flyger hur som helst , jag har själv träffat på en del på diverse olämpliga ställen ofta med phantoms i handen

Som med så mycket annat ser vi i de sociala medierna de värsta dumheterna ofta från utlandet , vad en snubbe gör i Turkiet berör inte så mycket oss i Sverige kan jag tycka , ändå ojas det direkt på diverse ställen hur farligt det är med drönare och debatten är något skev kan jag tycka

Det hade varit väldigt intressant att veta en statistik på antal verkliga incidenter och hur stor den % är i Sverige och då menar jag sk seriösa användare som i huvudsak använder det till Foto - film

Det handlar om precis som några redan skrivit att informera nya användare och få dem att inse riskerna och att tekniken kan fallera och förhoppningsvis de tar de smarta besluten var och hur man flyger , Tyvärr som med alla aktiviteter finns det dårar som kommer att skita i allt. Tex kan vem som helst köpa en pitbull terrier utan någon som helst kunskap om hur man hanterar en sådan hundras . Något slags körkort för Multikopter ja kanske ??

High Five
2015-02-15, 16:00
Ja, visst vore det toppen om det kom in större mängder unga människor som tog över i klubbarna, röstade igenom lite revideringar/rensningar av regler, flög formation av DJI Phantoms på fälten med FPV spotters för varje pilot. ;-)

Fast det kommer inte att hända. Klubbarna har inget intressant som lockar längre tycker jag. Däremot kostar det en hel del att vara med, både i pengar och föreningsarbete. Plus att fälten ligger dåligt till för dagens ungdom som faktiskt inte har bil så ofta. Nä jag tycker och tror att det inte kommer gå att stoppa privatflygandet, bättre att hitta samarbetsformer och jobba med informationsspridning.

High Five
2015-02-15, 16:14
Varför skulle multirotors vara farligare än andra helikoptrar och flygplans propellrar? Att det är fler propellrar spelar ingen roll, det räcker med en för att åstadkomma otäcka olyckor. Modellflygklubbarna har hanterat detta utan prop guards i snart ett sekel med regler och lärande.

Nej, för all del, då säger jag att alla som flyger med propeller först i färdriktningen ska ha prop guards. Börjar det säljas flygplan och helisar som är drönare så bör man se över säkerheten runt propellrarna där också. Drönare för mig är att man kan trycka på en knapp och i pricip skicka dom vart man vill eller ha dom hovrande en halvtimme.

Anledningen att jag bara pratade om multis är för att det är det som det skriks mest om här på forumet. Att folk får det att låta som att en folkstorm mot modellflyg redan äger rum är kanske inte så konstigt. Som modellflygare är vi nog trygghetsnarkomaner då det går hand i hand med att inte krascha sin modell första 20 sekundrarna. Inte fel i sak men det leder till att knappast ha en bra bild av samhället just nu. Jag flyger aldrig på modellflygfält. I det fria så kommer folk fram och är nyfikna och imponerade. Det har inte hänt mig att någon klagat på att det är farliga saker för nära det ena eller andra. Möjligen pratar massmedia ett sånt språk, men det gör dom om allt. Skulle jag däremot flyga på ett modellflygfält misstänker jag av oron här att jag för eller senare skulle få en åthutning för något.

darkling76
2015-02-15, 16:29
Ett annat sätt kan ju vara ett certifikat kanske?
Vet inte....men en sak vet jag att om det varit min bil den damp ner i så hade den piloten inte flugit quad mer... Möjligtvis med proteser då....

Stiffe
2015-02-15, 16:34
Vet inte....men en sak vet jag att om det varit min bil den damp ner i så hade den piloten inte flugit quad mer... Möjligtvis med proteser då....

Som sagt det var i Turkiet och den ramlade ner på vägen och fastnade under bilen :) där föraren sen stannade och la den i bilen

Copterdude
2015-02-15, 16:36
Galnaste videon jag sett hittils ! Man blir dock inte förvånad.


https://www.youtube.com/watch?v=szTkg_78sF0

flygrc
2015-02-15, 18:04
Ju mer jag ser desto nervösare blir jag för att det kommer sluta med restriktioner för allt radiostyrt.
Varför ska dessa personer envisas med att flyga över vägar,hus och människor?
Jag hoppas verkligen att de filmer som läggs ut väcker ett säkerhetstänk.

darkling76
2015-02-15, 18:51
Galnaste videon jag sett hittils ! Man blir dock inte förvånad.


https://www.youtube.com/watch?v=szTkg_78sF0

Jösses..... Skulle ju vara skadestånd på miljonbelopp för det där....
Jaja..... I vår klubb oroar vi oss för att ljudet kan verka störande från vårt klubbfält vad gäller närliggande bebyggelse... Nåt sånt här hade ju definitivt varit spiken i kistan för vår verksamhet....

kay.krut
2015-02-15, 20:06
Ja, dom gör ju verkligen bra reklam för sin hobby !

Kay krut

jocke1963
2015-02-15, 21:47
Som sagt det var i Turkiet och den ramlade ner på vägen och fastnade under bilen :) där föraren sen stannade och la den i bilen

Nä, det var i Chile om man ska vara petig.... Men lika förbannade jävla dumt ändå.

genland
2015-02-16, 14:37
Kanske detta kan vara en möjlig utveckling för att bättra på säkerheten....

IAF för den seriöse Phantomflygaren.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3884532.ece

MVH Kent

IngemarTh
2015-02-16, 18:39
Jag tror det är bättre om den seriöse flygaren kollar upp var han befinner sig på en flygkarta typ denna: http://www.madsen-system.se (http://www.madsen-system.se/luftrum/). Automatik brukar bara strula.


Kanske detta kan vara en möjlig utveckling för att bättra på säkerheten....

IAF för den seriöse Phantomflygaren.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3884532.ece

MVH Kent

Fluf
2015-02-16, 18:44
Kanske detta kan vara en möjlig utveckling för att bättra på säkerheten....

IAF för den seriöse Phantomflygaren.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3884532.ece

MVH Kent

Problemet med Phantom är att den redan är så lätt att flyga att det inte behövs kunskap eller diciplin för att gör det. Om det dessutom är mjukvara som hindrar den från att flyga på olovliga ställen är det lätt att tänka "här kan den flyga, då är det ok".

Säger som Jeff Goldblum i Jurrasic Park "The problem with this technology is that it didn't require any disipline to obtain it."

Michael
2015-02-16, 20:52
Intressant utveckling i USA som med tiden kan spilla över på kommande europeisk och därmed också svensk lagstiftning:

Federal aviation administration (FAA) publicerde igår ett förslag på regler för "small UAS" med en flygvikt mindre än 55 lbs och "micro UAS" med en flygvikt mindre än 4.4 lbs (http://www.faa.gov/regulations_policies/rulemaking/recently_published/media/2120-AJ60_NPRM_2-15-2015_joint_signature.pdf). I förslaget ingår att man särskilt skriver att reglerna INTE avser modellflyg. Vad som är modellflyg definieras sedan tidigare i "section 336" av "public law 195-12". Där står bland annat att modellflygplanet skall flygas inom visuellt synhåll för den som styr flygplanet. När jag läser förarbetena innebär det att FPV med goggles INTE räknas som modellflyg, eftersom man då inte har farkosten inom visuellt synhåll. En sådan flygning klassificeras istället som "small UAS".

Reglerna för "small UAS" som FAA föreslår innebär att FPV-flygning är tillåten endast under förutsättning att, bland annat, operatören fyllt 17 år och innehar ett "operator certificate" som utfärdats efter det att man blivit godkänd vid ett "basic UAS aeronautical test".

Jag kollade för säkerhets skull upp FAAs tolkning av regeln om "inom visuellt synhåll":

"By definition, a model aircraft must be “flown within visual line of sight of the person operating the aircraft.” P.L. 112-95, section 336(c)(2).1 Based on the plain language of the statute, the FAA interprets this requirement to mean that: (1) the aircraft must be visible at all times to the operator; (2) that the operator must use his or her own natural vision (which includes vision corrected by standard eyeglasses or contact lenses) to observe the aircraft; and (3) people other than the operator may not be used in lieu of the operator for maintaining visual line of sight. Under the criteria above, visual line of sight would mean that the operator has an unobstructed view of the model aircraft. To ensure that the operator has the best view of the aircraft, the statutory requirement would preclude the use of vision-enhancing devices, such as binoculars, night vision goggles, powered vision magnifying devices, and goggles designed to provide a “first-person view” from the model".

Det är därmed klargjort att FAA anser att FPV inte är att betrakta som modellflyg.

Edit: En ljudfil från presskonferensen finns här (http://www.faa.gov/news/media/UAS_remarks_FAA_Executive_2015-02-15_10_40_28.wav).

Xermalk
2015-02-16, 21:15
Låter fullkomligt logiskt faktiskt, finns mycket annat som kräver ordentlig licens och utbildning.
Frågan är exakt vad som krävs för den licensen.

UndCon
2015-02-16, 22:24
Men så tar det flera år innan dessa regler trillar ner på EU och slutligen oss...

IngemarTh
2015-02-17, 04:32
Men så tar det flera år innan dessa regler trillar ner på EU och slutligen oss...

2018 är inte så långt bort: https://www.eurocontrol.int/articles/rpas-big-picture

IngemarTh
2015-02-17, 04:40
...
Det är därmed klargjort att FAA anser att FPV inte är att betrakta som modellflyg.
.

Verkar som det fortfarande skulle vara tillåtet med FPV i en modellflygorganisation med deras regler som kräver flygning inom synhåll med en spotter som kan ta över: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=911761&page=451

Timtimtim
2015-02-17, 11:05
"First time flying didn't go so well"


https://www.youtube.com/watch?v=YN1nLff6k0k

Bra ställe att flyga vid...


https://www.youtube.com/watch?v=kga2PAVOTkI

Fjärde gången gillt, dyr hobby för vissa..


https://www.youtube.com/watch?v=BD3eEvV6sPM


@Fluf, kanske ska lägga denna som en samlingstråd för fler klipp? ;)

Jorgen
2015-02-17, 14:50
Jag antar att största risken med multicoptrar vinglande bland folk är dom vassa propellrarna? I och för sig gör det kanske ont att få 3 kilo i huvudet, men det känns som att 4 eller 6 snabbt roterande kolfiberknivar skrämmer mer. Åtminstone känner jag det så själv.

Den största potentialen för mycket alvarliga skador kommer från att något ramlar ner i huvudet på någon. Men en multikopter som kommer svepande längs marken har givetvis mycket större chans att träffa någon än en multi som faller som en sten rakt ner.

Det första som slog mig när jag började flyga med Graupner propellrar var att de är obehagligt vassa. Innan dess flög jag med Gaui propellrar som med sina runda former ser ut att vara närmast ofarliga i jämförelse. Den uppsättning Tiger kolfiberproppar som jag har ser ut att vara ungefär mitt emellan Gaui och Graupner i farlighet, mest för att de inte är vassa som rakblad.

Michael
2015-02-17, 16:50
Verkar som det fortfarande skulle vara tillåtet med FPV i en modellflygorganisation med deras regler som kräver flygning inom synhåll med en spotter som kan ta över: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=911761&page=451
För tillfället är svaret: Kanske!
FAA är medvetna om detta men har som sagt själva gjort en tolkning som inte räknar FPV som modellflyg. Frågan måste klarläggas genom en rättslig prövning innan man säkert vet besked, men man kan ju undra vad oddsen är att en domstol i USA skulle döma mot FAA och till förmån för en av flera, i sammanhanget ganska obetydliga modellflygorganisationer...

Kenneth E
2015-02-17, 18:14
Förbjud Dji Phantom och 90% av alla incidenter försvinner.

flygrc
2015-02-17, 19:13
Förbjud Dji Phantom och 90% av alla incidenter försvinner.

Jag tycker det ska införas körkort för att skaffa barn för någonstans tidigt brast det :scared:

Stiffe
2015-02-17, 20:01
Förbjud Dji Phantom och 90% av alla incidenter försvinner.

Det ligger en hel del sanning i uttalandet eftersom det är i stort sett den första ARF som verkligen funkar out of the box och är tillgänglig på ett helt annat sätt för nästan vem som helst, vilket tillverkaren ser som en tillgång men såklart slår tillbaka också och hamnar i fel händer som inte inser risker osv och väldigt många rapporter och kraschfilmer är just Phantom , vem som helst bygger inte ihop en vanlig multikopter och får den att flyga

Xermalk
2015-02-17, 20:30
Cough, det är inte bara phantoms.


https://www.youtube.com/watch?v=szTkg_78sF0

flygrc
2015-02-17, 20:57
Detta var en intressant lösning för att säkra om det går åt h


https://www.youtube.com/watch?v=7voXqEGDx8k

Kenneth E
2015-02-18, 12:41
Jag tycker det ska införas körkort för att skaffa barn för någonstans tidigt brast det :scared:

Väldigt moget svarat.

Din klubb ligger inte långt från där jag bor, så du vet - du är varnad!

flygrc
2015-02-18, 18:20
Väldigt moget svarat.

Din klubb ligger inte långt från där jag bor, så du vet - du är varnad!

Ha ha, Jag tror du missförstod mig, det jag menar är att de som gör de vådliga flygningarna inte fått med sig risktänket med modersmjölken, jag är emot att förbjuda saker när det handlar om brukaren.

Eller du ville flyga lite aircombat :sarcastic:

senmathal
2015-02-19, 11:12
Jag har väl ett tag varit av den åsikten att drönare och liknande inte har något med modellflyg att göra och funderat på om drönare har på ett modellflygforum att göra. Det tycks ju i första hand handla om att få upp en kamera i luften och inte om själva flygandet.

Nu börjar jag nog ändra mig och det just på grund av den här och liknande trådar. Förhoppningsvis hamnar så många drönarpiloter som möjligt här och fattar att det finns ett högt säkerhetstänk inom modellflyget och i klubbarna. Tursamt nog blir dom som är irriterade på den här typen av trådar ganska snart i minoritet och överröstade. Därför är det nog bra att dom är här och sedan får man hoppas att myndigheterna förstår att göra skillnad på flyg och flyg när dom skärper reglerna och restriktionerna.

Att det kommer att hända och det ganska snart är nog inget vi behöver undra över. Det finns inga som vill ha drönare hängandes och filmandes över sina trädgård och vi ha nog inte sett det sista olyckstillbudet heller. Att sedan så många är dumma nog att lägga ut filmerna på Youtube är ju märkligt. Några till och med med sig själv på bilderna. Ganska bra bevismaterial vid ev. utredning.

Ett förslag vore ju att förbjuda kameror på drönare så får vi se hur mycket det blir kvar av flygandet. Självklart ska man kunna söka tillstånd för olika typer av nyttofotografering.

/Mats

Skrotiz
2015-02-19, 11:36
Till att börja med tycker jag inte ordet drönare hör hemma alls i dessa diskussioner.
Drönare använder militären i vissa länder och är en helt annan sak än de vi pysslar med.

Sen förstår jag inte riktigt hur vissa tänker eller snarare inte tänker?
En multicopter ovanför tätbebyggt område är en farlig situation och bör endast utföras av proffs som jobbat hårt med att minimera alla risker, fallskärm bör då finnas på fotoriggen.

Sen upplever jag att fpv planen är mindre farliga, oftast så kommer dom ju inte ner i full fart men kan såklart ställa till med problem dom också.

Vore vettigt om samtliga som flyger multirotor med kamera var ansluten till en flygklubb men de är nog bara en dröm.

UndCon
2015-02-19, 12:27
Att diskutera ordet drönare's vara eller icke vara är i stort sett lika meningslöst som att försöka förklara skillnaden på "data" och "datorn"

Ett foamie-plan typ Skywalker eller Bixler som väger under 2kg kommer inte skada mer än en 1.5Kg multirotor som trillar rakt ner.

Om man dessutom är lite smart med sin installation så har man kontroll på roder även om motorn/ESC lagt av och kan glidflyga ner - till skillnad mot multirotorn som försöker göra så stor grop i marken som möjligt - så snabbt som möjligt

uffe40
2015-02-19, 12:51
Undrar hur många olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan läsa här så verkar det som det sker väldigt ofta och folk som inte vågar vistas i sin egen trädgård för dom är rädda att få en Drönare i skallen.
Är det nån som sitter med den infon gällande person eller materiella skador och då har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller övriga världen .
/U

IngemarTh
2015-02-19, 17:49
Transportstyrelsen nämner både drönare och modellflyg i samma rubrik och jag tror inte man menar militära drönare.

Flygsäkerhet är inte så enkelt som man först tror. Hur ofta måste man kontrollera fallskärmen? I Österike har man krav på att proffsflygarna måste har dubblerad styrning och att man ser att båda styrningarna fungerar oberoende av varandra och det är nog ditåt vi är på väg om några år även hos oss för avancerad kommersiell flygning.

Man borde egentligen alltid ha skyddsglasögon när något med propeller kan komma farande.

Framtidens licenser för kommersiell flygning borde kräva en utbildningsverksamhet liknande det fullskalaflygklubbarna har idag.


Till att börja med tycker jag inte ordet drönare hör hemma alls i dessa diskussioner.
Drönare använder militären i vissa länder och är en helt annan sak än de vi pysslar med.

Sen förstår jag inte riktigt hur vissa tänker eller snarare inte tänker?
En multicopter ovanför tätbebyggt område är en farlig situation och bör endast utföras av proffs som jobbat hårt med att minimera alla risker, fallskärm bör då finnas på fotoriggen.

Sen upplever jag att fpv planen är mindre farliga, oftast så kommer dom ju inte ner i full fart men kan såklart ställa till med problem dom också.

Vore vettigt om samtliga som flyger multirotor med kamera var ansluten till en flygklubb men de är nog bara en dröm.

Witalis
2015-02-19, 18:06
När jag pratade med Inter Hanover i höstas ang. Uav försäkring så sa de till mig att det är så gott som inga skador/försäkrings ärenden.

Men det är ju bara för "yrkes flygningar" vad som sker på hobby nivå är nog svårt att få siffror på.

Ålänning
2015-02-19, 18:34
Undrar hur många olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan läsa här så verkar det som det sker väldigt ofta och folk som inte vågar vistas i sin egen trädgård för dom är rädda att få en Drönare i skallen.
Är det nån som sitter med den infon gällande person eller materiella skador och då har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller övriga världen .
/U
Inte har det hänt nåt. Skador som uppstått har nog varit självförvållat eller skett på tillställningar/klubbar där det RC-flygs. Det är väldigt mycket vanligare att oskyldiga människor som går på en allmän väg får en fotboll i huvudet.

flunk
2015-02-19, 21:32
Jag tycker denna är rätt skön - inga skador och ett lyckligt slut - men typiskt DJI flywaway...


https://www.youtube.com/watch?v=87qI0QcbPBw

Uppfattar det klippet som väldigt fake...

Zallisen
2015-02-20, 08:56
Vanlig nöjesflygning och acro i line of sigt är väl den enda multirotoraktiviteterna som man idag kan roa sig med i flygklubbar och på deras fält. Samt en del FPV-träning i säkrare miljöer. Syftet med en multirotor är i mångas ögon dock att göra trevliga filmer med en frihet att kunna placera en kamera i princip var som helst och rikta den var som helst. Denna sista mening skrämmer kanske vissa, men jag tror knappast någon är ute efter att spionera på människor för det går säkerligen att göra på betydligt diskretare sätt utan en multirotor om man verkligen är ute efter det.

Att få fler multikopterentusiaster intresserade av att gå med i klubbar är nåt jag funderat en hel del på och tror att den nya "sporten" FPV-racing är en stor nyckel till detta. Många flygklubbar har säkert möjlighet att anlägga simpla racingbanor för FPV-racing med små maskiner och/eller hålla evenemangsdagar med sådant. Vissa klubbar kanske t.o.m har extra utrymme på marken för att kunna anlägga en fast racingbana i ett litet skogsparti vid sidan av fältet t.ex.

Jag baserar dessa tankarna på att FPV-racet i tipshallen i växjö var en väldigt lyckad aktivitet trots att förutsättningarna att genomföra det inomhus är väldigt begränsade.

https://www.youtube.com/watch?v=_02yFK0Le3w

Jag tror även att flygning på låg höjd med små väldigt synliga maskiner på ett relativt inhägnat område inte borde skrämma särskilt många som är oroliga för spioneri eller att få nåt tungt i huvudet. Samtidigt som det är en av de roligaste aktiviteterna man kan unna sig med en multirotor. Och som man mer eller mindre tvingad utövare till att sätta sig in i hur maskinerna fungerar och lära sig flyga dem på riktigt, vilket många inte motsätter sig om det finns nåt intressant som motiverar till det.

Som jag tidigare nämnde tror jag att denna aktivitet är nyckeln till hurvida modellflygklubbar vill växa och utöka sin medlemsbas och få fler intressanta aktiviteter. Kommer modellflygklubbarna ta tilfället i akt och anpassa sig för framtiden genom att anamma denna ny växande aktivitet eller kommer FPV-racing växa till sig som en separat i början pirataktivitet som utövas av människor ute i skogarna i smyg innan den får större fotfäste?

Stiffe
2015-02-20, 08:57
Undrar hur många olyckor som det har varit i sverige med person eller materiella skador,,vad man kan läsa här så verkar det som det sker väldigt ofta och folk som inte vågar vistas i sin egen trädgård för dom är rädda att få en Drönare i skallen.
Är det nån som sitter med den infon gällande person eller materiella skador och då har jag inget intresse av vad som sker i usa eller kina eller övriga världen .
/U

Precis mina tankar , det skrivs upp precis som det ramlar ner en multi i skallen på nån 1 ggr per timme medan det i själva verket kanske är mikroskopiskt , nästan alla filmer på sociala medier är från diverse länder inte sverige

Zallisen
2015-02-20, 09:22
Precis mina tankar , det skrivs upp precis som det ramlar ner en multi i skallen på nån 1 ggr per timme medan det i själva verket kanske är mikroskopiskt , nästan alla filmer på sociala medier är från diverse länder inte sverige

Håller med om att faran med multikoptrar är grovt överskattad av paranoida rädda människor. Är det snarare inte redan ett faktum att det flyga betydligt fler multikoptrar i världen än vanliga rc-modeller men trots detta har det inte skett en enda allvarlig olycka ännu och inte ens ett enda dödsfall( :O ) trots att detta har skett flera gånger med vanliga rc-helis redan.

McRegor
2015-02-20, 09:27
Zallisen - håller med dig i det mesta du säger och detta med FPV-racing i klubbregi är nog nåt som vi måste fungera allvarligt på. Som du säger så kanske det finns "naturliga" banor i omedelbar anslutning till fälten och i så fall är det ju en enkel sak att se till så att man kan träna och kanske t o m tävla runt dessa banor. Annars borde det ju vara rätt enkelt att ställa ut tillfälliga "hinder" på fältet och köra uppvisningar t ex i samband med meetings. Dock fångar vi nog bara in de som är verkligt intresserade av att flyga och inte bara att ha en multicopter för att det är häftigt men det kanske är gott nog och bör absolut provas. Får för egen del ta en fundering om vi kan ordna nåt inför vårt Nationaldagsmeeting i juni... Men i så fall måste vi lösa "hinderproblemen" och se om det finns några intresserade piloter som vill uppvisningsflyga några heat.
Roger

FelixContentus
2015-02-20, 16:02
Jag håller med om att det är ett bra sett att arrangera någon tävlingsform för att få fpv och multirotor rumsrent och med ökad förståelse. En liten hake är väl kanske att RC flygförbundet Inte vill vara så organiserade och snarare vill vara lite otlaw och inte stödja SMFFs verksamhet. Det jag menar i klartext är att detta borde komma på SMFFs bord och att det är dit man ska vända sig om man vill utveckla tävlingsverksamhet!

//Magnus