handdator

Visa fullständig version : Varför dör motorn vid 3,6?



Evert
2015-02-15, 00:01
Vad kan det bero på att min FW190 tappar all kraft med motorn trots att det är 3,6 kvar i batterierna. Det är lite som att slå med tärning. Ibland drar motorn till 3,2. Typ 15 min. Men ibland blott 3,6 och 7 min...

UndCon
2015-02-15, 00:38
LIPO?

Det kan vara fartreglaget som bryter när spänningen blir för låg.

bem
2015-02-15, 00:42
Vad är det för Focke-Wulf FW 190 du har - fabrikat, vikt m m?
Vad har du för el-motor i den (fabrikat och modell)?
Vad har du för fartreglage (fabrikat och modell)?
Vad har du för propeller (diameter x stigning)?
Har batteriet och framför allt fartreglage bra kylning?
Är det samma LiPo batteri i modellen eller byter du mellan flera LiPo batterier?

/Bo

Evert
2015-02-15, 01:21
Ah, sorry, lite lite info kanske. Det är en en från ST models. Den flyger jättebra, har haft den sedan 2012. Men varannan landning tappar jag liksom nästan allt gaspådrag, känns som jag har typ 10%, och så får jag göra en hastig nödlanding. Börjar bli van, så det är väl inte hela världen, har ju räddat kärran, som flyger helt underbart, många gånger. Men jag tänkte att det kanske är dags att gå till botten med problemet. Spänningen är 3,6, allt är väl kylt osv., när motorn plötsligt lägger av. Men som sagt, jag har nog kraft att göra en nödlanding, och styra osv. Men det är bara detta oberäknerliga som jag inte blir klok på. Ibland kan jag flyga 15 min, men ibland, plupp, så lägger den bara av. Dags att byta batteri kanske?

http://www.fullkontroll.se/custom/3001/pages/products/_3001_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=351090&OpenPageOnly=1

Evert
2015-02-15, 01:35
36A fartreglage och 11 x 7e APC propp.

Evert
2015-02-15, 01:43
Hm, men allt är kanske inte så väl kylt.Jag har ju faktiskt stuvat om i motorn och lagt fartreglaget rätt okylt under batteriet. Jag ska borra upp lite fler hål och se om jag kommer åt problemet så... Värt ett försöki alla fall... tack för input.

pgrts
2015-02-15, 07:17
Verkar klart dags att byta batteri - eller spara det gamla batteriet till lite varmare dagar.
Jag har märkt i princip samma sak i vinter med att inte få ut knappt någon tid från batterier som jag kört 10 minuter med förra vintern.

LIP
2015-02-15, 07:53
Jag är ingen specialist på el-flyg, men jag har fått för mig att fartreglaget bryter strömmen till motorn när spänningen är för låg för att det skall finnas ström kvar till mottagaren så att man kan glidflyga hem modellen.

McRegor
2015-02-15, 09:11
Är spänningen 3,6 V/cell med obelastad ack efter flygningen så har du nog kört ur acken alltför mycket för att det skall vara nyttigt i långa loppet. Kolla noga hur mycket du laddar i acken efter varje flygning och flyg inte längre än att "påfyllningen" maximalt är 70--80 % av ackens kapacitet - men gärna lägre. Och vinterflyg sliter mera på ackarna eftersom dom ofta har en lägre start- och drifttemperatur. Att flyga till dess fartreglaget bryter (som LIP påpekar) skulle jag vilja säga är ett utmärkt sätt att ta död på ackarna i förtid. Så gissningsvis är också din ack mer eller mindre slut precis som Patrik redan sagt. Men den kan som sagt fungera hjälpligt när yttertemperaturen blir högre.
Roger

bem
2015-02-15, 12:09
Vad har du för LiPo batteri - fabrikat, modell, mAh och C-värde?
Har du koll på att ca 20% av batteriets kapacitet är kvar när du landat?

/Bo

andWho
2015-02-15, 16:39
"Varför dör motorn vid 3,6?".
För att en LiPo ack är i princip tom då. Gå helst aldrig under 3.75V per cell, obelastad.
/A