handdator

Visa fullständig version : Flyg till pojken



Evert
2015-02-15, 18:34
Pojken var med och flög idag. Han är ju så liten, fyller snart fyra, men rattar kärrorna i simulator utan problem. Tänkte nästan att han skulle få en liten nybörjarkärra. Det blir ju dubbel glädje om han också kan flyga samtidigt.

Finns det någon lättflugen kärra som flyger långsamt att rekommendera. Med ett gyro som jag har i min J35, kan man ju dessutom bara fippla en spak, så landar den själv.

Alt. så skulle man kunna flyga med dubbelkomando. Men jag tror inte det behövs. Men vad behövs egentligen då. Jag har en spektrumsändare, måste man koppla ihop den med en annan spektrum för att det ska fungera?

pgrts
2015-02-15, 19:45
Night Vapor - långsam och lättflugen.
HobbyZone Sport Cub S - lite större och snabbare.
Parkzone Sport CUB S2 ännu större och klarar vind alldeles förträffligt.
Apprentice S - ännu större och väldigt lättflugen den med.
De tre sistnämnda kan man utvecklas med.

Evert
2015-02-15, 22:18
OK, thanx !! Den första var ju rätt söt, faktiskt. Men övriga nämnda kan man nog utvecklas mer med. Ska googla runt på dessa kärror. Får se vad jag väljer. Idag fick han fö. känna på min FW190 för första ggn. Han är ju enormt intresserad av flygplan. Känns rätt roligt faktiskt.

Dix
2015-02-18, 21:38
Jag skulle rekommendera en Funtic från HAB. Har provat den med lite äldre barn (9-12 års ålder - se artikel i senaste numret av Allt om Hobby) och jag tycker att den funkar riktigt bra. Kan han flyga i simulator kommer han att klara den utan problem. Min grabb (12 år) flyger vad som helst i simulator och gjorde med Funtic en landning 2m framför fötterna vid första flygningen.

/Dix

Gasman
2015-02-18, 22:32
Krångla inte till det med gyron och annat skit bara för att han bara är 4 år! Han flyger ju simulatorn utan problem! Fixa något stabilt, typ Mentor eller liknande, och ett dubbelkommando. Och framför allt med alla roder inklusive skev. Att lära upp honom på något annat är bara att försvåra upplärningen senare. Jag lovar att han inte behöver mer än 5 lektioner så kan du slänga bort buddykabeln. Finns inga hjärnor som snappar upp sådana här grejer snabbare än en fyraårings! De är ju för fasen som svampar...

karstena
2015-02-18, 22:50
Denne er bare et drømme fly at starte med. Startet selv med den og har den stadig. Vingerne kan senere skiftes ut og så har du pludselig en fun cub.
Den ar mulighed både for aliron og flaps.

http://www.hobbybutiken.nu/multiplex/multiplex-easycub



denne vil i også få stor glæde af.

https://www.youtube.com/watch?v=-1-ncKxI-
(https://www.youtube.com/watch?v=-1-ncKxI-AQ)

McRegor
2015-02-18, 22:57
Med risk att betraktas som sur gammal gubbe (nåja, gammal är jag ju) så finns det en orsak till att ungar t ex inte får köra moppe förrän dom fyllt 15 - och det beror nog inte på att dom inte kan utan på att det tar ett antal år innan dom riktigt förstår vilka konsekvenser det kan bli av vissa handlingar. Låt han gärna flyga dubbelkommando och han är säkert snabb att lära sig om han är intresserad men innan du låter honom flyga själv på ett klubbfält så kolla med övriga medlemmar om dom tycker det är OK att en 4-åring tar det fulla ansvaret för en lite större kärra (om det nu blir en sån och inte t ex en Vapor) - typ Mentor eller nåt liknande.
Orsaken till att jag skriver detta är att jag själv varit utsatt för en ung kille - dock i 10-årsåldern - som förvisso klarade av att flyga (i alla fall när allt gick som det skulle) men hans konsekvensbedömning var inte lika utvecklad så han höll bokstavligt på att skrämma skiten ur mig när jag stod och flög och en metanolkärra plötsligt kom i full fart förbi mig på bara ett par meters avstånd och i huvudhöjd... Visst kan sånt kanske också inträffa även med äldre flygare men våra barn har inte ett fullt utvecklat sinne för risker och konsekvenser så betänk det noga innan det händer nåt mindre trevligt. Men som sagt - dubbelkommando löser ju problemet eller en lätt kärra typ Vapor.
Roger

jocke1963
2015-02-19, 00:04
Apprentice har jag hört/läst gott om.
Finns som både RTF och PNF:
http://www.mft.nu/?ProdID=354647
http://www.mft.nu/?ProdID=354409

Xermalk
2015-02-19, 00:36
Med risk att betraktas som sur gammal gubbe


https://www.youtube.com/watch?v=pLQhU1cKkx0

Cough.

McRegor
2015-02-19, 05:57
Xermalk - jodå, jag har också sett detta "underbarn" men om du läst vad jag skrev så gällde det inte den tekniska kunskapen att flyga utan hjärnans utveckling att kunna bedöma vad som bl a är farligt beteende som kan skada andra och en själv. Det som t ex är en av huvudanledningarna till att inte 4-åringar får framföra motorfordon i trafiken. Sen skall vi nog i ärlighetens namn säga att Justin inte är representativ för 4-åringar i gemen. Men det finns ju som redan nämnts små och lätta kärror typ Vapor som man tämligen riskfritt kan sätta i händerna även på en 4-åring. Det var större kärror typ Mentor som jag åsyftade som olämpliga. Bara för att detta är en hobby så är det ju inte riktigt fritt fram.
Roger

pgrts
2015-02-19, 07:50
Det är väl sällan så att man skickar iväg de minsta till flygfältet med stora maskiner?
Är det någon som busflyger, gammal eller ung, så får väl föräldern berätta för honom att hålla sig långt från sura gamla gubbar ;-)
Visst är det ovanligt med 4-åringar som flyger avancerat. Vi har ett gäng aningen äldre i Ripa som är väldigt duktiga.
Självklart har de mamma eller pappa med som mek och stöd.
Sedan verkar det som att alla har glömt att klubbarna för inte alls många år sedan hade något som kallades för ungdomsledare som höll ordning på både folk och maskiner.

http://modellflygnytt.se/opublicerat/sportlov15/150217-19.JPG

http://modellflygnytt.se/opublicerat/sportlov15/index.htm

karstena
2015-02-19, 08:27
Xermalk - jodå, jag har också sett detta "underbarn" men om du läst vad jag skrev så gällde det inte den tekniska kunskapen att flyga utan hjärnans utveckling att kunna bedöma vad som bl a är farligt beteende som kan skada andra och en själv. Det som t ex är en av huvudanledningarna till att inte 4-åringar får framföra motorfordon i trafiken. Sen skall vi nog i ärlighetens namn säga att Justin inte är representativ för 4-åringar i gemen. Men det finns ju som redan nämnts små och lätta kärror typ Vapor som man tämligen riskfritt kan sätta i händerna även på en 4-åring. Det var större kärror typ Mentor som jag åsyftade som olämpliga. Bara för att detta är en hobby så är det ju inte riktigt fritt fram.
Roger

Total enig her. Hvorfor er der så mange børn som komme til skade i trafikken. Fordi de ikke evner at se hvor farlig det er det de driver med. Sansen for resultatet af fejl eller sen handling er simpelthen ikke utviklet og / eller erfaret.
Jeg mener at uanset om far, mor eller en ungdomsforsat er med skal ikke barn under 12 år have lov at flyve noget over rundt 0,5 kg afhenger lidt af fart også. Men den forsatte står ikke med senderen i hånden og tager fly dimsen fejl retning er der kun en til at rett dette up. har denne personen ikke ret viden eller erfaring om konsekvenserne. Så er det sket.

Jeg hader små unger op til 9 -10 år som sykler i trafikken alene. Pludselig svinger de. Eller på anden måde lager en helt uforuset manøver. De tænker simpelthen ikke på konsekvenserne. Hvorfor skulle det vær anderlunde med et fly.

MasterZap
2015-02-19, 09:12
Samtidigt finns det inget tråkigare än gamla gubbstruttar som oss som säger "nej" och "akta" hela tiden. Det är ett av de enda negativa jag kan säga om min älskade sedan länge bortgångne fader: Hans tendens att stoppa en i precis *allt* för att komma med en "akta"-pekpinne blev till sist så enerverande att man nästan tog EXTRA risker när han inte var i närheten som motreaktion....

Det finns hypotetiska risker, och det finns verkliga risker. Folk är alldles för insnöade på hypotetiska risker.

/Z

McRegor
2015-02-19, 09:54
Master Zap - i fallet med "småttingars" ännu ej fullt utvecklade hjärna och förståelsen mellan handling och konsekvens så är det nog ingen tvekan om att det inte bara är hypotetiska risker utan de är i allra högsta grad faktiska - det har nog de flesta som har barn upplevt.
Och det jag sagt är att inte låta t ex 4-åringar, som i detta fall, flyga och hantera lite större kärror (åter - typ Mentor) själva men med dubbelkommando är det helt OK tycker jag. Och småkärror typ Vapor lär ju heller inte åsamka varken dom själva eller nån annan nån större skada. Det är tillräckligt många vuxna som t ex har gjort illa sig rejält på propellrar som "plötsligt" snurrat för fullt på en elkärra och man kan inte kräva av ett mindre barn att det skall ha koll och förståelse för riskerna - så jag skulle aldrig tillåtit nåt av mina barn att självständigt flyga "riktiga" RC-kärror innan i alla fall 10-årsåldern - och gärna lite högre ålder dessutom. Riskerna är alltför uppenbara, tyvärr. För både barnet själv liksom för omgivningen.
Roger

karstena
2015-02-19, 10:13
Samtidigt finns det inget tråkigare än gamla gubbstruttar som oss som säger "nej" och "akta" hela tiden. Det är ett av de enda negativa jag kan säga om min älskade sedan länge bortgångne fader: Hans tendens att stoppa en i precis *allt* för att komma med en "akta"-pekpinne blev till sist så enerverande att man nästan tog EXTRA risker när han inte var i närheten som motreaktion....

Det finns hypotetiska risker, och det finns verkliga risker. Folk är alldles för insnöade på hypotetiska risker.

/Z


er sådan set enig med dig her. Men det synes for mig at du tænker veldig kort her. Akurat som de forældre som lader derse børn sykle på fortorvet fordi det er for farlig at sykle på vegen.

Lad dem gerne flyve men ha den slad mellem to sendere. Eller boddybox. Med boddybox kan du til og med sitte et stykke uden ad, slik at gutten selv føler at det er ham som flyver.

Fiesler167
2015-02-19, 10:47
Hej.

Jeg har ikke set 10 årige eller mindre flyve ubetænksomt, :proud:men til gengæld set voksne flyve både uansvarligt og hasarderet.:(

karstena
2015-02-19, 11:02
akurat der Ib er vi enig, men nu er det så ikke lige det vi påpeger.
De vi ønsker at uttrykke er at barns forusenhed for eventuelle fare og risiko ved deres handling ikke er utviklet tilstrekkelig før de er rundt 12 år.
Som det er påpeget er det netop derfor de ikke får køre knallert eller bil før de er nået en vis alder som ligger noget høgere.
Og jeg er er enig med dig at det ofte er voksne som flyver tåbelig. Men det handler om at de tror de er bedre end de er. Ikke at de ikke forstår problemerne dersom det går galt.

Når barn ofte bliver meget dyktig på kort tid er en af grunnen netop at de ikke forstår at det kan gå galt og derfor ikke er hemmet af den tilbagenholdenhed som denne bevisthed medføre.

Skrotiz
2015-02-19, 12:21
Liten och lätt modell skulle jag rekommendera. Spar även på reparations kontot då lätta modeller kraschar mildare.
Vid dubbelkommando flygning så är det "läraren" som har största ansvaret och då går det ju att ha en lite större modell.

Vet inte om någon sa de men för att köra dubbelkommando enklast behövs en s.k. buddy kabel och två sändare som fungerar ihop med varandra.

Jag håller även med om att barns risktänkande inte är lika som vuxnas (även fast de brister hos vuxna också) men lite pedagogiskt samtalande så snappar han nog upp mycket vettigt å lär sig förstå riskerna lite snabbare.

Evert
2015-02-19, 12:53
Oh, ja, man måste ha koll som förälder. Har också funderat på dubbelkommando. Har en spektrum, måste jag löpa ytterligare en spelrum då, eller hur funkar det?

Har själv ett gäng barn i olika åldrar och aktiv tränare för 30 friidrottane kids i 7 års åldern, dessutom fört befäl över fjuniga ungdomar, så jag tror jag har lite koll. Men tack för kloka synpunkter! :) Och visst är han liten men om möjligt ännu mer flygintressrad än sin far. Lite unikt i dessa dagar, då Biggels inte längre är barnens hjälte. Jag vill gärna ta vara på det intresset.

Evert
2015-02-19, 13:21
Underbar flygbild, förresten !!


Min flygkompis köpte en ganska lätt kärra till hans barn (som väl är fem) så här gasen drogs av, så seglade den i princip ner oskadd. Mmm, får fundera. Kan ju vara ett bra alternativ.

//H


Det är väl sällan så att man skickar iväg de minsta till flygfältet med stora maskiner?
Är det någon som busflyger, gammal eller ung, så får väl föräldern berätta för honom att hålla sig långt från sura gamla gubbar ;-)
Visst är det ovanligt med 4-åringar som flyger avancerat. Vi har ett gäng aningen äldre i Ripa som är väldigt duktiga.
Självklart har de mamma eller pappa med som mek och stöd.
Sedan verkar det som att alla har glömt att klubbarna för inte alls många år sedan hade något som kallades för ungdomsledare som höll ordning på både folk och maskiner.

http://modellflygnytt.se/opublicerat/sportlov15/150217-19.JPG

http://modellflygnytt.se/opublicerat/sportlov15/index.htm

karstena
2015-02-19, 15:08
"""Min flygkompis köpte en ganska lätt kärra till hans barn (som väl är fem) så här gasen drogs av, så seglade den i princip ner oskadd. Mmm, får fundera. Kan ju vara ett bra alternativ."""

det er en av grunnene til at jeg foreslår MPX easycub. Den er let. den er let at flyve, den er stor, den ligner på et rigtig fly og den flyver ganske rolig ned til bakken dersom der slukkes for gassen. Den er desuden en meget god svæver så der kan blive lang tid på et batteri.

McRegor
2015-02-19, 16:24
OM man nu skall låta en 4-åring börja flyga mer självständigt så tycker jag att man kan börja med en inomhus-EPP-kärra. De går rätt bra att flyga även utomhus (kanske höja från 2S till 3S-ack) men de väger under 200 g så anslagsenergin när man misslyckas är inte speciellt hög.
Skall man flyga via dubbelkommando så kan ju också en Multiplex Funman vara ett vettigt alternativ men den är ganska snabb så jag tycker inte att ett så litet barn skall flyga den ensam - alltså utan dubbelkommando.
Roger

pgrts
2015-02-19, 16:30
.. Har också funderat på dubbelkommando. Har en spektrum, måste jag löpa ytterligare en spelrum då, eller hur funkar det? ..
Samma fabrikat är en stor fördel om man ska flyga DK. Dessutom är alla modellerna som jag radade upp helt klara för Spektrum. Om du köper en av den nya generationen spektrum så har de inbyggd trådlös DK. Förutsatt att den nya radion är master så går det att koppla i princip vilken gammal billig version Spektrum trådlöst mot den. Och så har de nya i praktiken obegränsat antal modellminnen. Telemetri finns om man så önskar men för mitt eget flygande har jag nog aldrig funnit nyttan av det.