handdator

Visa fullständig version : 60% längre flygtid med "ducted fan"



Bertone
2015-02-15, 23:00
Hittade en artikel ang att ha kåpor på propellrarna.
https://capolight.wordpress.com/2015/01/14/quadcopter-rotor-duct/
Se även artikeln han skrivit före denna.
Det handlar alltså inte om den typen av fläktmotorer man har i rc "jetplan" utan man skall behålla dom stora propellrarna vi har idag. Idéer om hur man tillverkar en sån kåpa? Svarva cellplast? En idé han hade var att göra den i just cellplast och göra den aningens för liten och sedan låta propellern fräsa sitt eget spår och på så sätt få en tajt passform.
Christian

henke2
2015-02-16, 12:55
Kolla kolla! Det är en bra bit på vägen men det finns två missar. θd skall vara max 7grader per sida. Sen vinner du ännu mera om du har statorer, men du kanske behöver förlusten utan statorer i vridmoment istället?! Gör raksträckan innan propellern längre också, 1.5* propellerns djup minst.

Men bra på väg absolut.

Fluf
2015-02-16, 22:37
Sedan har ju aerodynamik en tendens att skala väldigt knepigt, så ett förhållande som gäller för 5" kan vara helt fel för 12". Sedan skiljer väl det en del om man är ute efter effektivitet eller maximal thrust?

Å andra sidan brukar produktionsfelmarginalerna vara större i denna skalan än exakta värden på vinklarna och längder.

Oavsett vad så är ducted propeller ett effektivt sätt att gå (till skillnad från ducted fan)

Generellt är propellrar effektivare ju färre blad man har då de skär mer ren luft. Någon som testat enbladig ducted propeller?

Bertone
2015-02-17, 11:43
Ingen av er som jobbar på NASA? Då hade ni säkert kunna köra parametrarna i ett datorprogram. Hängde inte med ang statorer och det här med skalningsproblemet blir jobbigt att testa sig fram till, men jag tror du har rätt. Tror vi får läsa på och sedan köra. Fick just en idé hur man skulle kunna göra dom utan 3-D skrivare, svarv eller fräs: gör en form av ett antal ståltrådsringar, likt en lampskärm. Klä den med plast och lägg på ett lager glasfiber och plocka sedan bort formen. Man skulle åtminstone kunna göra en enklare form på detta viset.

henke2
2015-02-17, 12:15
Ingen av er som jobbar på NASA? Då hade ni säkert kunna köra parametrarna i ett datorprogram.

Inte nasa men har väl designat fläktar med krav på höga verkningsgrader. Vi använde dels beräkningsfolk som tog hundra tusentals kronor i arvoden dels dem med praktisk erfarenhet så som motortrimmare, experter på topplocksportning. De senare vann(!)



Hängde inte med ang statorer

Luften efter en propeller skruvar sig. En stator som stoppar rotationen ger dig mer drakgraft. Se det som att du blåser på en propeller/vindkraftverk, det är samma sak här, statorn plockar mer energi ur luftströmmen. Men kanske behöver du rotationen för att stora YAW på din multirotor?

exempel på tänket, http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39818-Seglare-SWIFT-S1-men-EDF

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39720-Motor-till-EDF-drar-en-flerbladig-fl%C3%A4kt-per-automatik-mer-str%C3%B6m

Bertone
2015-02-17, 21:45
Tror du man kan hitta insugstrattar med en innerdiameter på 435mm :-)

Bertone
2015-02-17, 22:38
Vad tror ni om att prova med ett enkelt rör? Är det bortkastad tid? Det blir ju helt raka väggar och ingen tratt.

henke2
2015-02-18, 09:10
Vad tror ni om att prova med ett enkelt rör? Är det bortkastad tid? Det blir ju helt raka väggar och ingen tratt.

En bellmouth in är MYCKET viktig, ett utblås som släpper 7grader mer sida max är också bra.

Svarva i frigolit, klä med två lager 25gram glasfiberväv och smält bort frigoliten med aceton. Ganska enkelt att testa faktiskt.