handdator

Visa fullständig version : Stalla ena vingen med deltavinge?



Evert
2015-02-16, 21:49
Hur fungerar egentligen aerodynamiken på en dubbel deltavinge. Kan man stalla ena vingen och göra en "snap roll" (dvs. fullt utslag skev, sida och höjd), eller fungerar en deltavinge helt annorlunda?

Nu kan man ju rolla ungefär 100 varv per sekund med en J35, men ändå. Kul att lära sig lite om den kärrans aerodynamik. Det är ju en så udda kärra, men som man blir helt beroende av.


Jag har en granne, som flugit 35:an ända tills pension. Borde kanske kila över någon dag och intervjua honom. Frågade om 35:ans "Cobra manöver" förra städdagen, men det kände han inte till något om. Fast en riktigt flygare avslöjar kanske inte onödiga hemligheter... :)

Michael
2015-02-17, 17:55
Deltavingade flygplan kan hamna i något som kallas "super stall" vilket ingen pilot frivilligt utsätter sig för. Att kvickrolla en deltavinge är nära nog omöjligt beroende på att det låga sidoförhållandet ger ett väldigt flackt samband mellan lyftkraft och anfallsvinkel, utan någon skarpt definierad stallgräns som en konventionellt utformad vinge uppvisar.

Evert
2015-02-17, 23:07
Ah, ok. Thanx, som jag misstänkte. Ja, superstall har jag känt på med min RC några ggr. Med riktiga J35 får man stallvarning vid 20 graders anfallsvinkel, har jag för mig, och den faller rakt ner vid 40. Man fick kontroll genom att få henne på rygg, sedan drog man spaken mot sig och kör en inverterad loop. Med en RC kan man trycka sig ur stallet, eftersom man ha sånt drag jämfört med originalet. Dock så beter sig kärran väldigt speciellt i vissa situationer. Man blir lite överrumplad när man är van vanliga plan. Ex så gjorde jag en väldigt brant högersväng i lite dyk, kom rätt nära backen innan jag parerade dyket. Just där blev jag lite överrumplad över den annars så följsamma kärran. Och just då viste jag inte om jag kunde använda vänster sidroder för att hjälpa till att röta upp kärran, eller inte. Ska testa mig fram på lördag.

mogge
2015-02-18, 02:02
Jo då cobramanövern går alldeles utmärkt att göra kräver lite roder bara, samt gärna på hög höjd. Puggen och jag dogfightas ofta och då på låg höjd och då är superstallen lömsk,den börjar vagga och då är det fara å färde för har man inte gas att ge så går den över rygg. Även det sker lämpligast på höjd. En delta som stallar på en yttervinge vet jag inte, det som sker är att den skär ner på vingen som tappar lyftkraft. Enda motmedlet är ju motroder och pådrag,gärna höjd.Förbiflygning är nog gott och väl 20 grader. Däremot vid landning vill man ju inte kana på gräset , då är det säkert 40 grader

Evert
2015-02-18, 07:57
Kul att köra dogfigt! Jag har en kompis som oxå ska köpa kärran. Den är ju väldigt beroendeframkallande. Sist körde även vi lite dogfight, man kan ju inte hålla sig, men han hade en flygande vinge, och jag 35:an. Man behöver knappast nämna vilken kärra som var dominant! :)

man kan ju oxå göra väldigt snygga superstall-landningar. Går in mjukt, och så nör farten minskar, går nosen upp mer och mer, och ligger man då på 1dm höjd, smeker man ner kärran nästan stillastående. Blev lite paff själv förra passet. Var inte meningen, men det behöver man inte säga, för övriga verkade imponerade över landningen... :)

henke2
2015-02-18, 08:39
En delta klipper inte, vilket för att den med vilja bakom spakarna kan flygas mycket extremt. I princip så kan du flyga hur sakta som helst om du har nog med motor.


https://www.youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXs

Evert
2015-02-18, 10:32
Extremt vackra flygbilder.

Jag talade fö. som sagt med en gammal jaktflygare, som är granne till mig, om den där manövern, men han kände inte till den. Och han flög draken från sin ungdom, tills han var 60 år. Idag är han nog 80 år eller så. De sista åren var han testpilot för nya system osv., vid i Uppsala. Men jag ska visa honom filmen, kan kanske inte riktigt förstod vad jag menade med "cobra". Du ser att dom rollar lite åt höger, innan dom gör själva manövern.

Jorgen
2015-02-18, 11:05
Han kanske känner igen "kort parad" bättre.

Evert
2015-02-18, 13:52
Aha! Ska fråga honom !! :)

Sen är det väl så, att en svensk tiger. Eller som dom sjunger, i Adam Gul, "många undrar hur och vad dom gör, det vet vi först när dom dör". Nu är ju 35 utrangerad, men ändå... :)


https://www.youtube.com/watch?v=Hh97ixM1fv8

Evert
2015-02-21, 20:03
Efter att ha testat rätt ordentligt, så kan man konstatera att ett sidroder på en vanlig kärra och en dubbel deltavinge fungerar ungefär på samma sätt när man ligger ex. i en brand vänsterkurva i låg fart och har dåligt med luftlöde på rodren, då kan man hjälpa upp kärran med hjälp av höger sidroder och höger skev. I vissa lägen är ju det till väldigt nytta. Man har helt klart betydligt bättre kontroll med sidroder.

Det som skiljer en deltavinge och en vanlig kärra, är att man (som frågan egentligen gick ut på) är att man inte kan snapp rolla en dubbel deltavinge. Den stallar helt enkelt inte yttervingen, utan följer bara väldigt följsamt. Rätt intressant. Känner mig rätt glad över min extremt billiga och enkla modd till min J35 E-Domodels. :)