handdator

Visa fullständig version : Vart får tag på soppa till en 2.5cc disel?



yak 55
2015-02-17, 21:47
Finns det fortfarande någon som säljer sådant?
Har fått en tag i en gammal Wenzels looping med en BX 2.5cc disel i nosen och det vore ju kul att testa den.
Har ju aldrig flygit linstyrt förr men man drömde ju om det när man var liten så det vore kul att testa.:)
Och är det något speciellt startförfarande med en disel när det gäller kompskruven?
506405064250641

Mvh Magnus.

Fyhren
2015-02-17, 22:51
Hej

Dieselsoppa blandar du själv enkelt med en tredjedel av varje - eter (apotek), ricinolja (dito), fotogen ( är väl idag närmast tändvätska eller lacknafta). Du skruvar upp kompskruven ( minskar kompet) så motorn går lätt runt och håller sen ett finger över förgasare och drar runt propellern så soppan sugs in i motorn. Man hör när motorn börjar låta "blött" av soppan. Sen flippar man runt propellern gärna med en pinne för den kan slå rätt bra när den tänder. Man ökar sen sakta kompet med kompskruven - lite i taget tills den tänder.
Så fort motorn går för trögt runt måste man börja om med att skruva upp kompskruven. Motorn skall alltså alltid gå lätt att flippa tills den tänder och förhoppningsvis håller sig igång.
När den går ökar man sakta kompet och finjusterar med nålen. Stannar den så minska kompet o börja om igen.

Är nålläget helt okänt så börja med ett och ett halvt varv ut. Om den tänder men inte vill gå och man sen måste suga in soppa igen för att den skall tända nästa gång, så är nålen för långt inskruvad så motorn får för lite soppa när den tänder. Soppan räcker då för en tändning men inte för fortsatt gång .

Det är ganska normalt att om man vill sänka kompet så måste man skruva upp skruven men kompkolven följer inte med upp. Då måste man flippa proppen och kanske suga in soppa för att åstadkomma en tändning som skickar upp kompkolven och sen börjar man om från den då sänkta kompen

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk och flög linkontroll med diesel i de tidiga tonåren.

Lycka till

Cox
2015-02-17, 23:02
Det är inte så lätt att få tag på eter nu för tiden...
Enklast är att köpa färdigblandat bränsle ifrån 3F hobby; http://3fhobbyservice.jetshop.se/startsida-c-200-1.aspx
De har nog inte detta listat på hemsidan längre men de är alltid hjälpsamma om du kontaktar dom.

Motorerna behöver lite högre kompression för att starta och sedan kan man sänka kompressionen ca 1/4-1/2 varv. Kompression, propeller storlek och bränsle mängd hänger sedan ihop;
Större propeller => kräver lägre komp
Mera bränsle => kräver lägre komp
Högre motor temp => kräver lägre komp

Kan bidraga med en liten film ifrån en Cox Queen Bee som jag nyligen har konverterat med en diesel topp ifrån RJL (fipplar lite med trottel stoppet på radion när jag tog filmen);


https://www.youtube.com/watch?v=KLFfH1vQKSY

yak 55
2015-02-18, 15:07
Tack för all hjälp, och japp, 3f hobbyservice kunde fixa soppa så snart blir det åka av. :-)