handdator

Visa fullständig version : Att få liv i gamla batterier



remsan
2015-02-18, 10:51
Det finns en artikel om att man kan öka kapaciteten på ett batteri om man fryser fast den, ladda, ladda ur, frysa igen osv. Är det nån som har försökt få tillbaka kapacitet som man har tappat med tiden?

Artikeln kommer här:

"Rechargeable RC lipo batteries allow you to reuse the same battery multiple times, which reduces the waste entering landfills and benefits the environment. However, after a few hundred charge/discharge cycles, your batteries can begin to lose their capacity, or if you left a battery idle for several months, it may have a diminished ability to retain a charge. This is due to the formation of crystals in the chemicals which form the battery; the larger the crystals, the less of a charge the battery can hold. To recondition the battery, you must break down the crystals to allow the charge to flow freely again.

1.Wrap your battery in plastic or place it in a zip-top bag. Place it in your freezer for at least one hour. Batteries are sensitive to heat and have a reduced capacity at higher temperatures. Reducing the heat will allow you to more fully charge your battery.


2.Place the battery on the charging station and charge it for five minutes, then switch the battery to discharge mode. Allow the battery to completely discharge. Measure the voltage on your battery -- it should be between 0.6 volts and 0.9 volts for the most effectiveness.


3.Freeze the battery again for at least one hour. Recharge the battery for at least 24 hours. Fully discharge the battery until it reads less than one volt on your voltmeter.


4.Repeat this cycle of freeze, charge and discharge a few times to recondition your battery. Start with two and then test it under normal working conditions. If you need more capacity, you can continue to recondition it with this process. Stop after every two or three cycles to test the capacity. At a certain point, you will stop seeing significant improvement.


We are your hobby RC Lipo battery power expert and power your hobby life. (http://www.lipohobby.com/)"

Saxat från http://www.lipohobby.com/article-201.html

McRegor
2015-02-18, 11:20
Låter väldigt märkligt eftersom Ri ökar vid lägre temperatur och det allmänt varnas för att "pressa" LiPo-ackar när dom är kalla. Och att ladda ur till 0,6--0,9 V/cell - no, no i mina ögon. Känns som dom helt blandat bort sig i batteri-teknologier...
Roger

Zallisen
2015-02-18, 11:27
"recondition" är inget man behöver elles ska göra med ett LiPo, det där som beskrivs påminner om NiMh-batteriers bruk.

Har hört snarare att det blir en kemisk reaktion i lipo-celler som rentav tar död på hela batteriet om spänningen sjunker för lågt.

henke2
2015-02-18, 11:38
Värme är en bov, bättre kyla batterierna med vatten till 17grader och hålla dem konstant där under både ladding och urladdning. Vid laddning är det ju en baggis, men under flygning är det betydligt svårare, i synnerhet eftersom battericellerna sitter tätt ihop

remsan
2015-02-18, 12:47
Ok. Jag kommer inte att testa det heller. Det är inte roligt att få ett problem med batteriet när man är uppe i luften. Hellre kassera och köpa nytt.


"recondition" är inget man behöver elles ska göra med ett LiPo, det där som beskrivs påminner om NiMh-batteriers bruk.

Har hört snarare att det blir en kemisk reaktion i lipo-celler som rentav tar död på hela batteriet om spänningen sjunker för lågt.