handdator

Visa fullständig version : Vilken setup tål mest vind?



Ålänning
2015-02-19, 20:34
Om man ska bygga en multirotor som ska tåla vind bäst (med inslag av normala vindbyar och turbulens), vad ska man då välja för setup?

Tri, Quad, Hexa, Octa?

Y X H + ?

Stora, mellan, små proppar?

Lätta proppar antar jag, typ kolfiber.

Korta avstånd mellan motorer, eller långa?

Korta eller långa armar?

Lätt multi eller tung multi?

Lågvarvigt typ 400KV, mittemellan 1000KV eller hög 2300KV?

Styrkort?

(kommer nog användas för stillbildsfotografering och helst lång flygtid, mer än 10 minuter)

Kenneth E
2015-02-19, 21:40
Om du tänker efter själv, vad tror du?

Ålänning
2015-02-19, 22:17
Då blir det en oresonligt dyr, oresonligt stor, oresonligt lätta propellrar, högt varvtal med små proppar som drivs av vanvettiga ESCar, dubblerade Pixhawks, vursting-pancakes specialmade, pentaocta med dubbla coaxial, X-ram, jah, det där vanliga som folk köper när de vill ha nåt som funkar bra i vind. ;-)

Jag funderar på om jag borde köpa en quad för enkelheten, eller en hexa för att den har fördelar. Vet inte om jag ska ha tex en Tarot 650, 680 eller nåt helt annat. Ska orka bära 300 gram kamera ink gimbal men att man ska kunna ha flera ackar istället för att få balansen och därmed flygtid.

Om prio 1 är vindtålighet så är dom kanske skräp. Vad vet jag. Jag var inne på en Tarot 650 med stora proppar och låg-KV-motorer så jag får lång flygtid. Men stora långsamma proppar -> inte vindtålig? Dessutom har 650 en massa jox jag inte vill ha som ihopvikbarhet tex.

Kenneth E
2015-02-19, 22:49
Armar som lutar utåt/uppåt hela designen skall vara så platt som möjligt, alltså ingen gimbal under koptern. Det med vartalet har kanske något att göra med gyro effekten, men tror inte att det har så stor betydelse.

Xermalk
2015-02-19, 23:36
Hrm, en 4s 250 busquad med oneshot, motorbroms och 6x4.5 verkar hantera vind riktigt bra.
Hur pass höga vindar snackar vi? 7-10 m/s är inga problem.

Lillhagen
2015-02-20, 09:59
Körde min Disco Pro i 10-12 m/s häromdagen och filmade kitesurfing. Trodde faktiskt inte det skulle gå men gick förvånansvärt bra. Fick kämpa för att ta mig ut mot vattnet i motvinden men väl på plats så höll den sig väldigt bra med GPS läget. Flygtid på strax över 10 min.

Inte för att det hjälpte dig i din fråga kanske men vart så positiv överraskad så ville bara säga det :-)

Kenneth E
2015-02-20, 11:03
Lillhagen, du kör med platt design därför fungerar det så bra.

Ålänning
2015-02-21, 14:25
Jag skulle vilja pula till en plattform som ska användas som verktyg för aerialmapping.
Tillika så behöver jag själv en fotoplattform. Mer än 4 m/s är nog ett måste. Men 10 är nog att ta i.

Skulle man veta vilket man skulle välja mellan quad eller hexa skulle det vara enklare.
Jag tror jag hoppar över octa helt och hållet, ska ej lyfta något tungt och när jag mekat på en 3DR X8 så blir man bara trött på att allt måste göras åtta ggr om. ;-)

Flatquad, flathexa eller Y6? Blir kanske lite bökigt med en Y6 och gimbal under och ben i vägen osv? Bättre då om man har en större Y6 med kameran framtill, men då börjar man komma upp i så stora Y6or så vikten som ska lyftas blir lite onödigt liten.

För aerialmapping så hänger en gimbal under ramen, men kameran ligger platt och inne i en egendesignad gimbal, så den är lägre än kameran när den ligger.

Vad har en större quad med stora propellrar för nackdelar för mina behov? Lågvarvigt -> instabilt? Skulle vart fint med en lätt omgjord Tarot 650 med kameran framför och acken bakom -> platt.

Kamerapaketet väger ca 400 gram med gimbal (Canon PowerShot SX260).

Använder gärna 4S 5000mAh-ackar eller dubbla, eller större enkla.

Lillhagen, fick nyss klar min TBS Disco.... =) Ska bli kul prova.

Vill ju köpa och börja fixa nu så man blir klar till våren.

Jorgen
2015-02-21, 17:57
Jag tror att Tarot 650n kan bli bra med de modifieringar du tänkt dig. Lite som en TBS Discovery som man sågat av näsan på. Det borde gå att flytta in motorerna om det visar sig att det blir bättre med de minsta propellrarna.

Med motorer med ett KV på ungefär 400 så borde du kunna flyga allt från 12-15" på 6s eller riktigt stora propellrar på 4s.

Ålänning
2015-02-21, 19:41
Det jag inte gillar med Tarot 650 är allt jox för infällbara armar. Och vad gäller landställen så hade jag tänk använda kolfiberpinnar längre ut på bommarna, dvs lättare men gör ändå sitt, utan att kunna fällas in.

Men vad är nackdelarna med att ha en quad med stoora proppar och pancakes istället för en hexa med vanligare size på proppar och högre KV-motorer? Bara stabiliteten?

Kenneth E
2015-02-21, 20:10
Jag flyger quad med 18" proppar bla, stabilast är quaden av alla koptrar jag har. Sedan gnäller vissa om redundans men stannar skiten sitter du i klistret oavsett. Det viktigaste är att man vinklar upp armarna cirka 5 grader för att uppnå stabilitet. Jag har inte haft ett haveri på 4 år, så vem behöver redundans?

Ålänning
2015-02-21, 20:36
Jag har aldrig haft motorbortfall i varken helikoptrar eller multirotorer och jag hör till dem som balanserat proppar och som kollar lager o sånt samt inte köper HK-grejer, så jag tror jag slipper 95% av alla tänkbara motorbortfall i och med det. =)

Dessutom kostar en hexa oftast mer att bygga än en quad, ett pris som kanske kan jämföras mot kostnaden när en quad ramlar ner.

Vad är det för quad med 18"? :-o

Men en Tarot 650 har kanske inte möjlighet att ha uppåtlutande bommar? Om det inte går att vända upp och ner på fästen och fästa dem med denna vinkel?

Skulle kunna bygga en egen. Har material och finns en som fräser grejer här och en som 3D-printar. Det enda jag inte vet var jag ska få tag på är bommarna.

Och så bävar man i valet mellan kolfiber och glasfiber...

MasterZap
2015-02-21, 21:54
Koaxiala koptrar (Y6, X8 t.ex.) är bättre i vind för det blir mindre yta som tar vindfång. Stora platta saker som vanlig hexa- eller octa- är sämstast.

/Z

zooks
2015-02-22, 12:27
Det är inga större problem med vind oavsett storlek på proppar, hänger nog mer på hur bra man dimensionerar allt...
https://www.youtube.com/watch?v=xmcicq4Mdp4
https://vimeo.com/77422744

Kenneth E
2015-02-22, 12:36
Satsa mer på en bra gimbal och kontroller till den, då kan koptern vifta hur mycket den vill och det syns inte på bild.

Ålänning
2015-02-22, 13:28
Tolkning: En säger att platta coptrar är bra för vinden far "rakt igenom" typ.. och den andra säger att de är vindfång och sämre. :-)

Kanske man skulle vara nöjd med en quad med stora proppar, pancakes och bra gimbal... som tex Tarot 650 ... istället för en hexa som blir dyrare, mer komplex bygga och serva?

Om vi håller oss till Tarot som ett exempel... varför väljer man en Tarot 680/690 Hexa istället för en Tarot 650 Quad?

Kenneth E
2015-02-22, 14:30
Du är helt insnöad på Tarot, bygg dem själv det är hur enkelt som helst, bara tillverka ett kryss, beställ grejorna från Foxtech under DIY

Stiffe
2015-02-22, 16:59
Satsa mer på en bra gimbal och kontroller till den, då kan koptern vifta hur mycket den vill och det syns inte på bild.

Kan bara instämma i det lägg pengarna på gimbal , man bygger fina multis men snålar på gimbal då blir det inte bättre än gimbalen ofta halvbra

Ålänning
2015-02-22, 18:16
Jag brukar mest beställa från Sverige, så utbudet är inte så stort. =) Tarot är överkomliga. Det finns andra ramar också, men då blir det mitt i allt 10.000-lappar. Bygga själv, inga problem, men tar tid...

Kenneth E
2015-02-22, 22:06
Gällande platta och vindfång, där har vi samma åsikt. Bara olika språk, platta innebär att att du bygger så att all teknik finns i linje med propparna, inget under inget över. Ju flrr proppar du har på samma plan desto större blir ytan som blir påverkad av motvinden då koptern måste resa sig upp mot vinden för att skjuta emot.

Ålänning
2015-02-22, 22:56
Och lätta kolfiberproppar skär bättre igenom samt flexar inte -> bättre vid vind, än APC tex, skulle jag tro.

Kenneth E
2015-02-22, 23:03
Flexar inte!

PeterJ
2015-03-28, 21:49
Jag tror nog att massa är det som ger vindtålighet. En stor tung copter reagerar mindre på en given vind än en liten lätt. Jag ser det ganska tydligt om jag jämför mina 350, 450 och 550 coptrar. Om det sen är en stabil kamerabild du är ute efter så är det nog viktigare att gå på en brushless gimbal snarare en en servostyrd. Brushless är duktigt mycket snabbare och är i princip immuna vad gäller vind. Eller busflygning för den delen så länge man inte går över gränsen för hur långt gimbalen kan svänga. Här busflög jag så mycket det gick och gimbalen gjorde sitt bästa: https://www.youtube.com/watch?v=mk6hW6l69Hg