handdator

Visa fullständig version : Naza-M Lite-värden till TBS Discovery?



Ålänning
2015-02-21, 11:55
Har nyss byggt en TBS Discovery med en DJI Naza-M Lite med GPS:
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=128757

Discon är ju inte direkt symmetrisk... så jag undrar om nån vet nåt
klokt sätt att ställa in denna eller kör man bara default och testar
sig fram?

Witalis
2015-02-21, 12:52
Vad har du för elektronik?
Jag har 900kv motorer och simonk esc och jag kör med
135/129/133/176 130/130
Den flyger toppen med det.

Jorgen
2015-02-21, 12:58
Jag har inte flugit min Disco med Naza Lite men den flög helt ok med default inställningarna på en Naza M v1. Förutom då problemet jag hade med att den inte höll höjden soliga kvällar, Naza M tål tydligen inte att solljus från sidan...blir tydligen bra om man lägger svart tejp på sidorna av Nazan.

Ålänning
2015-02-21, 13:31
Har följande:
- TBS Discovery med TBS Core
- Tiger-motors MT2212-13 980KV
- PowerHD 20A ESCs
- DJI 8x4.5
- LiPo 4S 2200mAh 30C (tänkte skaffa större jo, typ dubbla size, bara jag vet vad som passar fint)
- DJI Naza-M Lite med GPS (köpt för halvår sedan)

Väger 1480 gram

Det där med soljus... är det så att insidan blir så upplyst av solljuset och det stör nån komponent? Med svart tejp blir det i alla fall varmare, eller?

Jorgen
2015-02-21, 19:11
Ja, det verkar vara ljuset som är problemet, inte värmen.
Det här är den första videon jag såg som demonstrerade problemet:


https://www.youtube.com/watch?v=-dbLm7XM1Nw

Eller en lite roligare film:


https://www.youtube.com/watch?v=o5bkipbDq7Q

Ålänning
2015-02-21, 19:40
Haha, jaså den är ljusskygg... ;-) Fixar. Tack!

Jag hittade värden i manualen för Naza, missade dem oops... men inte rätt motorer. Ska kolla närmare.

Witalis
2015-02-21, 20:20
Tror inte lite varianten är ljusskygg men skadar ju inte att testa.
Funkar även bra att uppgradera till V2 [emoji2]

Tror inte det har jätte stor betydelse om det inte är samma motorer testa ändå.
Där emot brukar de flesta köra på 9x5. alt 10x5 graupner e-prop, HQ e-prop.
9x5 är vanligast på 4s

Jorgen
2015-02-21, 21:40
Precis, det här gäller nog bara V1.

eAk
2015-02-21, 22:05
Haha, jaså den är ljusskygg... ;-) Fixar. Tack!

Jag hittade värden i manualen för Naza, missade dem oops... men inte rätt motorer. Ska kolla närmare.

Det är högst troligt barometern. Dom är känsliga för solljus.

Ålänning
2015-02-21, 22:56
Är det därför det är en svart skumgummibit över stor del av kretskortet på APM? ;-) Där finns barometern.

eAk
2015-02-21, 23:20
Är det därför det är en svart skumgummibit över stor del av kretskortet på APM? ;-) Där finns barometern.

Precis

Ålänning
2015-02-22, 07:52
Så det skulle vara klokare göra samma i Nazan? Går det? Eller är den inbyggd så man ej kommer åt? Det kan ju vara ett bättre sätt än tejp.

Witalis
2015-02-22, 08:27
Tror inte du behöver vara orolig. Har haft min lite i snart två år och aldrig haft det problemet.

Ålänning
2015-02-22, 10:41
OK.. =) Jag börjar med det. Solen har jag iofs inte sett på länge nu, så problemet är inte aktuellt. ;-)

Finns det olika versioner på Naza-M Lite?

Witalis
2015-02-22, 10:55
Ja det gör det, men de har nog samma mjukvara i sig. Jag har den första modellen 5074950751

Witalis
2015-02-22, 10:57
(Men det finns ju en hack som gör att det går att uppgradera till Naza V2)

Kanske inte helt OK men det fungerar förträffligt [emoji2]

Ålänning
2015-02-22, 12:29
Aha, så den "nya" Lite jag har så är den första utgåvan. Eller är det samma MC men olika VU och LED? Det borde ju stå nån versionsskillnad på MCn om inte annat...

Witalis
2015-02-22, 16:19
Jag skulle tro att det är samma MC och att de har ändrat det andra för att likna de andra systemen.
Men finns säkert någon som vet till hur det är b

Ålänning
2015-03-01, 20:31
En annan sak som dök upp...
Via Assistant kan man ställa in Idle Speed i fem olika lägen.
Sätter jag i rekommenderat läge så varvar motorerna som sjutton när jag armar.
Sätter jag i lägsta möjliga så varvar de ändå sjuk mycket, men bara lite mindre.
Jag har gjort om ESC-kalibreringen också.
Ologiskt...

Jorgen
2015-03-01, 21:43
Inte något trassel med reverserad trottelkanal?

Kalibrerade med ESC kopplad direkt till mottagaren?

Ålänning
2015-03-01, 22:19
Jag kalibrerade genom att använda just den mottagaren jag ska använda (Futaba R6008HS).

Jag kopplade mottagrens kanal 3 (throttle) direkt till ESC (utan röda kabeln) som fick matning från ESC och så använde jag en annan ack för att mata mottagaren. Gjorde de fyra kalibreringarna och motorerna funkade finfint mot mottagaren. Varvar upp från noll till fullgas precis så som de ska göra. Kanalen var reverserad i sändaren.

Sen när ja kopplat in dem på Nazan och armar så ska de ju hoppa upp på idle-speed ca 10% och sen kunna varvas upp till 100%. Men det är mer som att de hoppar upp till 90% och sen kan man gasa lite till så det blir 100%. Dvs motorena kör nästan fullgas på idle up. Låter som nåt reverseringsproblem, men var?!

Och så läste jag i Naza-manualen (röd text på sid 8) att man måste ha ESCs med midpoint vid 1520us och inte ESCs med midpoint vid 700us. PowerHD verkar vara bara skräp för det är totalt omöjligt hitta nån manual eller info om de är 400Hz eller vilket spann de arbetar i.

Jag har ju flugit dessa ESCs förut i en quad utan problem. Naza är problemet?!

Ålänning
2015-03-02, 17:37
Jag hade ZeroTech YS-S4 v2 förut, glömde nämna.

Jag provade reversera kanalen i sändaren, då måsta man starta med throttle-spaken uppe, vilket är fel.
Reverseade i Assistant, men det blev likadant som förut.

Fattar inte... varför ska det varva så förbannat i idle?

Jorgen
2015-03-02, 17:49
Kopplar du via sbus eller pwm?

Jag tror att kalibreringen av ESCarna gick åt skogen, körde du med throttle kanalen reverserad i radion när du kalibrerade dem? Det borde vara ett krav för att det skall fungera men man vet ju aldrig om något kan bugga så att den kommer in i kalibreringsrutinen fel väg.

Jag skulle sedan satt upp Nazan igen utan att slå tillbaka throttelkanalen till normal i radion.

Ålänning
2015-03-02, 21:12
PWM

Kalibreringen gick utmärkt. Jag testade ju direkt efteråt.
Jag måsta reversera i sändaren för att motorena skulle gå rätt (spaken emot mig = av och spaken bort = fullgas).

Jag kalibrerade med samma mottagare som jag ska använda.
Mottagarens kanal 3 till ESC och sen vidare till motor. Endast.
Sändaren på, fullgas, kopplade i acken, väntade på max-pip, drog ner gasen, väntade på min-pip, väntade på klart-pip.
Sen varvade motorn finfint från 0 till max rpm, som den ska.
Och så gjorde jag det för samtliga fyra motorer.

Slår jag tillbaks sändaren till Normal före jag ansluter Nazan så måste jag arma motorerna genom att hålla vänster spak upp till vänster istället för ner till höger.
Reverserar jag i Assistant så blir allt rätt igen, förutom dubbelreverseringen.

Men... motorerna varvar ändå typ 90% direkt man armar.
Och så kan jag gasa från spaken helt emot mig till fullt ifrån mig och då varvar jag från typ 90% till 100%.

Före jag gjorde allt ovan så gjorde jag så som du sade, utan skillnad, dvs:
"Jag skulle sedan satt upp Nazan igen utan att slå tillbaka throttelkanalen till normal i radion."

Jäkligt irriterande.

Jorgen
2015-03-03, 00:54
Va surt med sådant strul.

Jag antar att du testar utan propellrar?

Det är inte så att motorerna med högt KV och 4S batteri snurrar förbannat snabbt när de är obelastade?

Om det inte är det som är fel så kan du kanske jobba runt det om du justerar minsta utslaget på gasen i radion till ett litet högre värde under kalibreringen av reglagen. Sedan ställer du tillbaka det innan du kopplar in mottagaren till nazan igen.

Ålänning
2015-03-03, 22:40
Det är nog Nazan och ESCarna (PowerHD 20A skräp) som inte funkar med varandra. Får väl skaffa nåt som funkar med DJI.
Kör 4S och det funkar som sagt fint mot ZeroTech och om man kör direkt mot mottagare för max-min-programmering.
Hittade en tråd på RCGroups tror jag det var, där hade han provat allt, även det du nämner. Slutade med ESC-byte.

Ålänning
2015-03-04, 19:22
Vad ska man ha för bra ESCar till en TBS Discovery? Tänkte använda 4S (eventuellt 3S o jag skulle byta). Och har T-motor MT2212-13 980kV. Har haft 20A ESCs som ska ha räckt till (och de har de gjort för jag har flugit med dem i en annan quad). Men kanske lika bra satsa på 30A ESCar om man byter upp till större motorer senare. Gärna nån svensk firma som har hemma. =) Förslag?

Ålänning
2015-03-05, 21:41
Känner nån till DualSky?