handdator

Visa fullständig version : Staufenbiel Straton 5m



MagnusStrömqvist
2015-02-21, 14:02
Fler som är sugna på denna?
http://www.modellhobby.de/Staufenbiel-STRATON-5,00m-PNP-%28with-built-in-Multilock,-motor-and-servos%29.htm?shop=k_staufenb_e&a=article&ProdNr=0314075P&t=3&c=31&p=31

Kommer in i lager snart. Kommer modda den till fpv och gå för både längd och höjdrekord. :)
Mål höjd och 100km tur och retur

Ville
2015-02-21, 14:33
Precis som kärran i din avatar lär kanske seglaren möta samma. Sen tycker jag att det är en oerhört korkad och ansvarslös målsättning. Tror du kanske att du gör en sådan flygning lagligt kanske, i så fall, tänk till lite och läs på vad som gäller för fpv.

/Ville :concern:

neu
2015-02-21, 15:26
100km? Själv så satsar jag på 40km till sommaren men vi får väl se. Några är uppe i 60-70km med flyget som jag har i tankarna.

flygrc
2015-02-21, 17:43
Fler som är sugna på denna?
http://www.modellhobby.de/Staufenbiel-STRATON-5,00m-PNP-%28with-built-in-Multilock,-motor-and-servos%29.htm?shop=k_staufenb_e&a=article&ProdNr=0314075P&t=3&c=31&p=31

Kommer in i lager snart. Kommer modda den till fpv och gå för både längd och höjdrekord. :)
Mål höjd och 100km tur och retur

Hur ser matten ut bakom tänket?
Jag tänker på vilken fart och effektförbrukning?
Hur stor acce funderar du på att få in?

Halcon
2015-02-21, 18:12
Över en viss höjd är ALL luft kontrollerat luftrum, tror det är FL 145 dvs ca 4500m.
Sabba inte för FPV flyget så vi får ännu mer restriktioner ...

MagnusStrömqvist
2015-02-21, 19:29
Jag får klart tänka mig för innan jag gör längre och högre flygningar givetvis. Kommer ta det steg för steg, men haft/har en tio kärror nu och fått koll på rätt utrustning och lämpliga setuper. Och då det är en seglare kommer jag räkna med en del gratislyft i och med termiken, så vädret kommer vara avgörande.
Men, vill inte ha en diskussion om regler och förbud med denna tråd (blir så tjatigt och leder ingen vart och två sidor som stångar sig blodiga) utan om just denna kärran eller liknande med 4-6 m spännvidd, dvs storseglare.
Vänligen kom med inputs om detta tack

Ålänning
2015-02-21, 19:34
Såg en tråd i ett forum om en som flugit en Bormatec Maja i över 2 timmar och kommit över 100 km, om jag minns rätt. Han flög i en cirkel... så det var ju lagligt. TBS flög väl 46 km med FPV rakt igenom en dal, med spotters.

yak 55
2015-02-21, 19:41
Magnus S, Du får gärna utveckla hur hu har tänkt genomföra detta på ett lagligt och säkert sätt.

simonarvestrand
2015-02-21, 19:45
Men, vill inte ha en diskussion om regler och förbud med denna tråd (blir så tjatigt och leder ingen vart och två sidor som stångar sig blodiga)

Det är ju det enda du vill. du jobbar ju för det om och om igen ?

MagnusStrömqvist
2015-02-21, 19:51
simon och Yak55, ni får öppna en egen tråd under fpv om ni vill diskutera detta. Därför jag lagt den här, vill prata teknik gällande seglare.
Ålänning- 2h är det jag räknat på att det skall ta ungefär, så det verkar ju rimligt. Och att flyga i cirkel verkar också vettigt för att minska max avståndet. Precis sådana här inputs jag kommer att få nytta av, tack

simonarvestrand
2015-02-21, 19:54
simon och Yak55, ni får öppna en egen tråd under fpv om ni vill diskutera detta. Därför jag lagt den här, vill prata teknik gällande seglare.
Ålänning- 2h är det jag räknat på att det skall ta ungefär, så det verkar ju rimligt. Och att flyga i cirkel verkar också vettigt för att minska max avståndet. Precis sådana här inputs jag kommer att få nytta av, tack

du drar ju upp det även här.
Kommer modda den till fpv och gå för både längd och höjdrekord. :)
Mål höjd och 100km tur och retur
är inte intresserad av att diskutera det men hoppas nån moderator ser detta och ordnar upp det. antar att det är fler än jag som tröttnat på din trolling

yak 55
2015-02-21, 19:58
Du menar att du är så korkad (ursäkta uttryket) att du lägger ut en tråd där skriver att du ska utföra en olaglig handling där du vill ha tipps och råd om hur du ska bära dig åt för att göra detta?
Om jag helt har misförstått dina avsikter så ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

MagnusStrömqvist
2015-02-21, 19:59
Simon - Skaffa ett eget liv är du snäll.
yak 55- Det finns fler länder än Sverige att flyga i kanske till att börja med? (Spånplatta)
Skaffa en egen tråd ni två, tack

yak 55
2015-02-21, 20:07
Finns ingen anledning att starta en egen tråd eftersom det är direkta frågor om din planerade flygning och inte allmänt om fpv.
Blev nyfiken vilket land du tänkt flyga i? Så frågan kvarstår hur du tänkt utföra detta?

MagnusStrömqvist
2015-02-21, 20:13
Det kommer du få se i sommar :)

Kenneth E
2015-02-21, 21:57
Läste om en som komplettrrade sin seglare med solceller, 36timmars flygtid

flygrc
2015-02-21, 22:15
Läste om en som komplettrrade sin seglare med solceller, 36timmars flygtid

Det låter som Magnus får göra något sådant, eller kanske använda en bensinmotor, för jag har svårt att få ihop ekvationen med el men är väldigt nyfiken på hur det kan genomföras.
Fast när jag tänker på det, 36 h med solceller, då behövs midnattssol?

Kenneth E
2015-02-21, 22:24
Nej, det som behövs är efterforskning och bra balans i utrustningen.

Jorgen
2015-02-21, 23:24
8.4kg i flygvikt enligt databladet, det är svårt att veta hur bra det stämmer och om det är med det rekommenderade 6S7000mAh batteriet. Det går kanske flyga på 11kg med 6s24000mAh utan att den blir för tung?

Om man skall komma 50km bort och sedan hem igen på två timmar så blir det inte mycket tid att ligga och samla höjd i termikblåsor. Men om det är 100km flugen sträcka så räknas ju sträckan men cirklar i blåsan också.

Jag undrar om FPV pilot, LOS co-pilot (med dubbelkommando) i en cab skulle vara lagligt i Sverige.

Fluf
2015-02-21, 23:38
Läste om en som komplettrrade sin seglare med solceller, 36timmars flygtid

Hur man genomför flygningen är som sagt inte till ämnet sopm önskades diskuteras i tråden. Med rätt förutsättningar, restriktioner och tillstånd tror jag det är fullt möjligt att genomföra detta.

Detta är typiskt en sådan sak som kommer landa på Youtube (besviken om den inte gör det), och att ladda upp bevismateriel mot sig själv online är rätt puckat även om många gör det. Högprofil flygningar som sätter rekord och får uppmärksamt är mer troliga att uppmärksammas av myndigheter. Om det kan göras säkert, tryggt och lagligt ser jag det som en triumf för vår hobby.

...


Jag såg en FPV storseglare med solceller för långtidsflygning. Han startade med motor, men flög sedan nästan uteslutande på termik, solcellerna räckte till för all ombordelektronik och lite till. Han lyckades faktiskt ladda batterierna lite under flygningen.

Tror det var en spansk kille, såg den på youtube för ett tag sedan.

Kenneth E
2015-02-22, 10:56
Att flyga i en cirkel blir tyvärr inte samma sak som faktiskt avstånd från a till b. 100km ställer mycket krav på bra Antenner och synkad utrustning, kräver även planering av platser för nödlandning om man nu inte flyger i en öken förstås. Man kan flyga utan egen kontroll alltså helt autonomt eller med long range uhf t.ex.

MagnusStrömqvist
2015-02-22, 16:23
Nu har nån tomte flyttat tråden till fpv modeller. Ja den skall användas till fpv men jag (som startat tråden) har lagt den under segelflyg för jag är intresserad av vad storsegelpiloter anser/åsikter. Deras åsikter missar jag nu, eftersom de antagligen inte läser fpv forumen.
Tänk om, tänk rätt. Inget överförmynderi tack.
Så nu kommer jag inte skriva mer i denna tråd utan ny tråd skapas under segel som JAG gjorde från början.

McRegor
2015-02-22, 18:51
Ja du Magnus - att kalla de som driver RCFF inkl forumet för tomtar och att dom utövar överförmynderi när du använder forumet och dessutom ställa krav på att de skall jobba för din sak (långdistans FPV-flygning för att vara konkret) utan att betala en endaste krona gör nog inte din sits bättre i dessas ögon. Du får nog tagga ner lite och respektera även andra om du skall få andra att respektera dig. Att ha andra åsikter och att få tampas för dessa är helt OK men du har under ett stort antal inlägg uttalat dig väldigt respektlöst och nedvärderande mot flera personer här och i andra organisationer.
Roger

MagnusStrömqvist
2015-02-22, 19:28
Undrar varför? Jag är inte den enda med kritik. Det vet ni också.
Det är bara att titta på hur man blir behandlad i denna tråd. Påhoppad och sedan förflyttad till ett annat ämne som jag uttryckligen skrivit att jag inte vill den skall handla om.
Jag är inte den som startar bråk, men ger översittare, och besserwissers sig på mig, så får de tillbaks det i halsen. Speciellt om de inte har logiska argument.
Sanningen svider.

multipass
2015-02-22, 21:31
Kommer modda den till fpv..
Det behövs så lite, Magnus:sarcastic: