handdator

Visa fullständig version : Assistant-fråga angående DJI GPS-position



Ålänning
2015-02-22, 11:39
Med DJI Naza-M med GPS och Assistant så ska man ange var GPSen är placerad jämfört mot CG.
Dvs X, Y och Z.

http://i1082.photobucket.com/albums/j372/DMZamora_BR/Naza_GPS.jpg

Bara för att klargöra med någon av er som är säkra:

1. Det är alltså GPSens position utgående från tyngdpunkten (inte Naza)? Detta framgår enligt mig lite tvärtom i texten i Assistant jämfört med bilderna.

2. Och CG är alltså "inne i min Disco", inte på bottenplattan som jag tyckte mig läsa när man ska ställa in?

3. Om jag har min GPS 6 cm framför CG och 11 cm ovanför CG, så blir X = 6 cm, Y = 0 cm och Z = -11 cm

4. När man skriver 6 cm så blir texten röd (röd som i positiv eller röd som i att man inte har tryckt enter för att spara än?) För om man skriver -11 cm så blir texten också röd. Ska den ej bli grön för att jag angett -11? Eller ska man lita på att -11 rött = rätt? Om detta är fel så kan man riskera rollover...

PinDuke
2015-02-22, 17:59
1. GPSens position i förhållande till CG, inte FC. Dock bör du ha FC:n så nära CG som möjligt.
2. Den är där den är, inte nödvändigtvis på någon platta.
3. Ja
4. Inte tryckt enter och sparat. Texten skall vara svart.

Ålänning
2015-02-22, 18:19
Tack! =) I TBS Disco så är MCn (som DJI kallar dem) inte i CG, utan en bit framför, men tillika så är inte motorerna symmetriskt placerade heller och "P-värdena" är lite annorlunda jämfört med en symmetrisk quad.

Quaddaren
2015-02-22, 19:16
Center of gravity kontra center of thrust