handdator

Visa fullständig version : Phantom 2 nybörjare med FPV



raztratt
2015-02-27, 02:02
Tjo! Jag gjorde en tråd här på forumet för ungefär ett år sen o frågade efter den bästa Multicoptern för att filma från luften. Fick MASSOR med bra svar och kom fram till att jag skulle ha en Phantom 2 med gopro, vilket jag skaffade.

Nu kommer nästa grej. FPV lixom. Jag märkte att det var ruggigt svårt att filma på avstånd o veta om jag ens siktade åt rätt håll med kameran. (Rätt så frusterande efter 20 minuter att ha missat det bästa som hände...)

Så nu behöver jag FPV. Jag har kollat runt lite men eftersom jag fortfarande kallar mig själv för idiot när det kommer till detta så frågar jag dom som verkligen har kollen.

VAD ska jag ha?!
*Jag vill se det som kameran ser, i realtid såklart.
*Vad är smidigast, skärm eller sånna glasögon?
*Vad kostar det? Är det billigare att köpa kit än att köpa egna grejjer och koppla? Hur svårt är det?
*Kommer det kosta massor med batteritid?

Är jättetacksam för svar. Folk kanske blir arga för att jag skapar en ny tråd och inte läser igenom hela forumet men för mig som inte hänger här hela tiden så är det en djungel och riktigt svårt att söka och hitta rätt tråd med svar som passar mig. (hoppas folk har överseende.) MVH Rasmus

Ålänning
2015-02-27, 19:24
Med tanke på att en Phantom inte är en "FPV-racer" så klarar du dig långt med en monitor.
Tex:
- LiveView-kabel från GoPro till videosändare (FatShark/ImmersionRC 250mW 5.8GHz med spironet-antenn) och lämplig 3S-LiPo
- 7"-monitor med fäste för sändare/pult (eller om du kör med monitor på stativ) samt inbyggd mottagare (passade sändaren) eller skild videomottagare (passande sändaren) och lämplig 3S-LiPo

Ovan kostar väl typ under 3000 kr för helt OK grejer.

raztratt
2015-02-28, 00:15
Okey! så glasögon är smidigare om man vill använda den och flyga långt då antar jag?

Ålänning
2015-02-28, 08:53
Ska man flyga så är goggles bättre, mer flygkänsla.
Ska man göra film eller fota så är monitor bättre.
Då ser man även var man har multirotorn.
Såvida man inte ska göra en höghastighetsfilm.
Men absolut, goggels funkar nog bra för att fota
och filma också, kostar mer bara. I så fall är det bara
att byta ut monitorn mot goggles. Fatsharks dyrare
i så fall, skippa de billigare. Vissa blir yra i huvet av
goggles.

Bäst är om du får prova någons grejer. Vissa blir
besvikna på kvaliteten på bilden i vissa goggles.