handdator

Visa fullständig version : Batteristorlek



Ebentar55
2015-03-01, 11:16
Hej !
Är det nån fördel att ha ett 6v nmhi Mottagarbatteri framför ett 4,8 volt

Ålänning
2015-03-01, 12:23
Servon blir starkare och snabbare med 6.0V än 4.8V, men de drar mer ström.
2000mAh 4.8V räcker alltså längre än 2000mAh 6.0V. Beror alltså på vad du
har behov av. Viktskillnad förstås också. Andra kan säkert tillägga mer.

Fyhren
2015-03-01, 13:36
Hej

Jag kör med 6V sen många år. Ett tungt vägande skäl (utöver ovan angivna skäl) är att när en cell är på väg att lägga av så ser man direkt på accvarnaren att den inte går upp till de gröna diodenerna. Man vet då att man inte skall flyga förrän man bytt denna cellen.

Om cellen lägger av i luften och man bara har 4,8 V (4 celler) så störtar planet (hände mig). Har man däremot 6V (5 celler) så störtar inte planet och man märker direkt efter flygningen på accvarnaren att det är något fel eftersom, som sagt, den inte går upp till de gröna dioderna. Och inte heller gör det efter laddning.

Detta är min erfarenhet och den har sannolikt räddat mig många gånger. Jag håller stenkoll på mina celler (NiMH) och de bästa ( GP 2700 mAh, GP Recyko 2050, Instant 2100, Sanyo Enelop 2400, Kjell o Co 2700) håller i ca 7 år medan de sämsta (Tecxus) håller bara 1 år.
Jag cyclar varje acc en gång på vintern och ofta står då acc-varnaren på grönt när jag börjar. Jag laddar och laddar ur och mäter då kapaciteten och antecknar detta. När en acc kommit ner i kapacitet till ca 70% av märk-kapaciteten kollar jag cellerna individuellt och då är det oftast en cell som dippar och när den bytts ut så är kapaciteten acceptabel igen

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Ålänning
2015-03-01, 13:43
Det där med cell-bortfall var suveränt. Det har jag inte tänkt på. =)

GP-ackar är väl det sämsta som finns? Jag har aldrig fått dem att hålla länge.
Instant Green funkar riiktigt bra. Är väl Sanyo i dem antar jag.

Hur kollar du cellerna individuellt? Du måste ju ha öppnat paketet då och mäter med multimeter?

pgrts
2015-03-01, 13:51
På vintern med de temperaturer vi har nu så är det inte fel med lite extra kräm.

Ebentar55
2015-03-01, 19:19
är det vanligt med ackvarnare ,jag har aldrig haft det.

Ålänning
2015-03-01, 20:31
Ackvarnare är nog ett väldigt bekvämt och smart måste. Vissa klubbar har väl det som krav också. Kostar inte många pengar och då vet du OM du kan flyga och efter några flygningar så vet du OM du kan flyga igen. Jag har en i alla metanol- och bensinkärror.

Gasman
2015-03-01, 22:01
Servon blir starkare och snabbare med 6.0V än 4.8V, men de drar mer ström.
2000mAh 4.8V räcker alltså längre än 2000mAh 6.0V. Beror alltså på vad du
har behov av. Viktskillnad förstås också. Andra kan säkert tillägga mer.

Jag håller inte med om att 4,8V räcker längre än 6,0V! Du får betydligt högre kraft i servona med 6,0V vilket gör att de går avsevärt snabbare än 4,8V. Det gör att servot når sitt läge snabbare. Här måste vi skilja mellan effekt och energi! Jag vill påstå att med en 6,0V acke sparar man faktiskt på energin så att den räcker längre. 2000mAh på en 4,8V acke innehåller endast 80% av energin som en 6,0V acke på 2000mAh innehåller.

Reine
2015-03-01, 22:44
När spänningen ökar så minskar strömmen vilket gör att en ack på 2000mAh räcker längre med 6v än med 4,8v.
En 6v ack på 2000mAh är på 12W, en 4,8v 9,6W och eftersom det går åt mindre effekt på 6v så får man dubbel verkan pga mer W och mindre A.

Ålänning
2015-03-01, 23:08
Jag har ju inte testat så mycket mer än att jag flugit en bunt metanolare på 4.8V och 6.0V... så i praktiken är jag ej bombsäker, jag bara tänkte på teorin.

Fyhren
2015-03-01, 23:29
Hej igen

Appropå hur man hittar den dåliga cellen

Ja, jag lödar ju själv accarna så det är bara att öppna accen och kolla med en voltmeter på varje cell när accen försvagats. Man måste dock ladda ur accen i samband med detta eftersom det annars kan vara svårt att hitta vilken cell som är kass. Men när accen närmar sig urladdat läge så ser man att den dåliga cellen droppar först och ganska snabbt.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Ebentar55
2015-03-02, 21:27
Blir det inte problem med att servona (rodren) rör sej för snabbt eller får man flytta linkarna på roderhornen så man hinner med. Om man går över till 6 volts acc.

Ålänning
2015-03-02, 22:05
Servona rör sig snabbare med 6.0V japp.
Flyttar du linkarna så får du endast förändrat roderutslag.

Ebentar55
2015-03-03, 06:12
Ja det har du ju rätt i.

jocke1963
2015-03-03, 07:13
Blir det inte problem med att servona (rodren) rör sej för snabbt...

Detta går ju att ställa i alla nyare avancerade sändare mha expo.

McRegor
2015-03-03, 07:49
reine - du får nog utveckla ditt resonemang lite mera när det gäller elläran....
För - är t ex acken på 2000 mAh så är just detta dess kapacitet och inte "12 W". W är ett mått på effekten - Ah ett mått på kapaciteten. A ett mått på strömmen och V ett mått på spänningen. Men du kanske avser "energi-innehållet" som teoretiskt är 12 Wh resp 9,6 Wh i ditt exempel ? Sen är det nog normalt så med våra prylar att ökar man spänningen så kommer man i de flesta fall också att öka max inmatad effekt vilket brukar innebära högre ström men som Gasman skriver så kan ju denna högre effekt komma oss tillgodo på så sätt att den behövliga energin i detta speciella fall skulle kunna bli lägre. Att högre spänning skulle ge lägre ström stämmer bara om man bibehåller den inmatade effekten - t ex för en elmotor så kan man minska propellerstorleken för att på det sättet "kompensera" en högre inspänning för att få samma inmatade effekt.
Beträffande servohastigheten så har jag aldrig upplevt att man på nåt sätt lidit av snabba servon - utan snarare tvärtom.
Sen kan det säkert finnas servon som inte riktigt tål ett fullladdat 5-cellers NiMh för det har ju trots allt klart högre spänning än 6V - normalt runt 7V (typ 1,4 V/cell) även om det kan falla några tiondelar rätt snabbt.
Roger

Ålänning
2015-03-03, 23:25
I tex Futaba T14SG kan man även ställa vilken hastighet ett servo på en kanal ska röra sig.

freddan_6
2015-03-04, 07:37
När spänningen ökar så minskar strömmen vilket gör att en ack på 2000mAh räcker längre med 6v än med 4,8v.
En 6v ack på 2000mAh är på 12W, en 4,8v 9,6W och eftersom det går åt mindre effekt på 6v så får man dubbel verkan pga mer W och mindre A.

Oh, så fungerar det definitivt inte. Eller om du skulle ha en effektlast, jag vet dock inte vad det är.
Snarare gäller ohms lag R*I=U. Höjer du U så höjer du I eftersom lasten R är konstant.
Eftersom effekten P=I*U så höjs effekten kvadratiskt. D.v.s om du höjer spänningen 1/5=(ggr 1,20) så höjs strömmen 1/5 (ggr 1,20) ch effekten = höjs 1,2*1,2 = 1,44 ggr.
Därför räcker en 4-cells längre än en 5-cells NiXX med samma last.

tsv
2015-03-04, 12:58
Om resonemanget nedan skall hålla så förutsätter det att motorn fungerar som en resistor (motstånd) och det gör den inte. Mycket av energin man skickar in i motorn förs ju över till det som sitter fast på motoraxeln och det är egenskaperna där som avgör hur mycket strömmen ökar när man ökar spänningen. När man kör motorn under normala förhållanden är ju varvtalet direkt kopplat mot inspänningen. (Jfr. Kv-värden som anges för motorer.)

För en propeller t ex så ökar effektåtgången kubiskt med varvtalet (alltså upphöjt till 3) och då skulle strömmen genom motorn öka mer än om den vore en ren resistor när man går från 4 till 5 celler. (Om motorn har hög verkningsgrad och du har ett bra batteri.)

Sätter du däremot ett snöre på axeln och vinschar upp en tyngd så kommer du inte att märka någon nämnvärd ökning av strömmen eftersom effektökningen som behövs för att lyfta tyngden snabbare är linjär mot den ökade spänningen. Då är det den ökade spänningen som bidrar i formeln P=U*I (Återigen behöver motorn ha bra verkningsgrad...)

I ett modellflygplan finns säkert en massa andra faktorer som påverkar strömförbrukningen för servot. T ex tror jag att de små borstmotorer som sitter i enkla servon har rätt så dålig verkningsgrad, sen kan nog "hållströmmen" för ett servo bete sig som du skrivit nedan eftersom man mer eller mindre stallar motorn.



Oh, så fungerar det definitivt inte. Eller om du skulle ha en effektlast, jag vet dock inte vad det är.
Snarare gäller ohms lag R*I=U. Höjer du U så höjer du I eftersom lasten R är konstant.
Eftersom effekten P=I*U så höjs effekten kvadratiskt. D.v.s om du höjer spänningen 1/5=(ggr 1,20) så höjs strömmen 1/5 (ggr 1,20) ch effekten = höjs 1,2*1,2 = 1,44 ggr.
Därför räcker en 4-cells längre än en 5-cells NiXX med samma last.

McRegor
2015-03-04, 13:59
tsv - men i grunden så är det som både jag och Fredrik vänder oss emot påståendet att strömmen minskar med ökad inspänning och det är nog inte det vanliga med våra elektriska mojänger. Varför jag överhuvudtaget kommenterade detta var för att andra inte skulle ta detta påstående (att strömmen minskar med högre spänning) som en sanning vilket skulle kunna få mindre roliga konsekvenser om man inte har riktig koll på läget. Så nån exakt sanning är det som vanligt inte men dock ett par försök till förklaringar om hur saker och ting hänger ihop i ellärans besynnerliga värld..:)
Roger

tsv
2015-03-04, 14:30
tsv - men i grunden så är det som både jag och Fredrik vänder oss emot påståendet att strömmen minskar med ökad inspänning ...


Det är sant, jag kanske kommenterade fel frågeställning egentligen... Jag håller med om att strömmen rimligen inte minskar.

--
Tobias

freddan_6
2015-03-04, 18:13
Om resonemanget nedan skall hålla så förutsätter det att motorn fungerar som en resistor (motstånd) och det gör den inte. Mycket av energin man skickar in i motorn förs ju över till det som sitter fast på motoraxeln och det är egenskaperna där som avgör hur mycket strömmen ökar när man ökar spänningen. När man kör motorn under normala förhållanden är ju varvtalet direkt kopplat mot inspänningen. (Jfr. Kv-värden som anges för motorer.)

För en propeller t ex så ökar effektåtgången kubiskt med varvtalet (alltså upphöjt till 3) och då skulle strömmen genom motorn öka mer än om den vore en ren resistor när man går från 4 till 5 celler. (Om motorn har hög verkningsgrad och du har ett bra batteri.)

Sätter du däremot ett snöre på axeln och vinschar upp en tyngd så kommer du inte att märka någon nämnvärd ökning av strömmen eftersom effektökningen som behövs för att lyfta tyngden snabbare är linjär mot den ökade spänningen. Då är det den ökade spänningen som bidrar i formeln P=U*I (Återigen behöver motorn ha bra verkningsgrad...)

I ett modellflygplan finns säkert en massa andra faktorer som påverkar strömförbrukningen för servot. T ex tror jag att de små borstmotorer som sitter i enkla servon har rätt så dålig verkningsgrad, sen kan nog "hållströmmen" för ett servo bete sig som du skrivit nedan eftersom man mer eller mindre stallar motorn.

Du har nästan rätt, jag har förenklat modellen av en elmotor för att det räcker för att visa vad som händer. Egentligen är lasten av motorn L*di/dt + R*i. Och sen matas motorn av elektronik i servot. Denna elektronik har glättningskondensator så som man också ska räkna på då blir formeln last Z=(roten ur( R^2 + (XL-XC)^2). Om man nu gör ett vilt antagande att servot är designat av en elektronikkunnig så borde XL (induktiva lasten) vara lika stor som XC (kapacitiva lasten) vid rekommenderad matningsspänning. Kvar står då mitt ursprungliga ohms lag R*I=U.
Det stämmer inte för de sämsta kinaservon som verkar vara sammanbyggda mer av kopierande + slumpmässigt sparande av komponenter.
mvh //Fredrik

Ålänning
2015-03-04, 18:14
Hur är det i praktiken då? =)
Så länge som jag flugit så har en tumregel sedan gammalt varit att 4.8V räcker längre än 6.0V.
Jag vet inte varifrån det kommit, men förr flög ju folk med 600mAh NiCd-ackar och då kanske skillnaden märktes bättre än med dagens 1000-tals mAh-ackar.
Om en motor får högre drivspänning så drar den väl mer ström? Stämmer inte det, så har tankesättet vart fel hela tiden. =)

freddan_6
2015-03-04, 18:18
Hur är det i praktiken då? =)
Så länge som jag flugit så har en tumregel sedan gammalt varit att 4.8V räcker längre än 6.0V.
Jag vet inte varifrån det kommit, men förr flög ju folk med 600mAh NiCd-ackar och då kanske skillnaden märktes bättre än med dagens 1000-tals mAh-ackar.
Om en motor får högre drivspänning så drar den väl mer ström? Stämmer inte det, så har tankesättet vart fel hela tiden. =)
Jo du har helt rätt, en motor som matas av högre spänning drar högre ström. Då räcker batteriet kortare tid om man inte kompenserar med mindre propeller. Men det är svårt i servot......
Sambandet högre ström vid högre spänning är helt linjärt tills motorns magneteter mättas.