handdator

Visa fullständig version : Ännu en nybörjartråd.



Yakattack
2015-03-03, 16:46
Hej och hallå!
Jag har sedan barnsben haft ett intresse för allt som är radiostyrt och körde radiostyrt i form av mini-z och liknande småmodeller under några år. Senare gick jag in på lite större modeller 1:10,1:12 osv. Har sedan haft ett par rc fria år. Men tog upp det igen förra året då jag köpte en Blade MQX och började sätta mig in i olika simulatorer och där fastnade jag för flyg.

Nu har jag gjort otaliga timmar flygsimulator och fastnat en del för flitetest.

Slog slag i saken förra veckan och med viss risk för att bli dumförklarad köpte jag ett Yak -12 från hobbyking. Anledningen är att jag provat trekanalsplan på simulatorer och kommer inte överens med dessa på samma sätt som med ett 4kanals. Har sökt på forumet här men inte hittat så mycket kring dessa plan. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

McRegor
2015-03-03, 18:29
Hej och välkommen till en hobby som för många av oss blivit mer eller mindre livslång - så nu är du förvarnad...:)
Yak 12 är ju rent konceptmässigt en kärra som bör fungera även för en nybörjare. Sen skiljer det som alltid mellan olika tillverkares modeller så hur bra denna är har jag ingen aning om. Dock skall du säkert ha relativt vindstilla - i alla fall innan du blivit mera van att flyga.
För att kommentera skillnaden mellan att flyga med sida/höjd kontra skev/höjd så brukar inte skillnaden vara speciellt stor och personligen upplever jag inte sida/höjdflygning på nåt sätt svårare. Tvärtom är det ju så att många kärror med skevroder mer eller mindre kräver att man flyger med alla 3 rodren istället för att få till hyfsade svängar och för nybörjare är detta definitivt rätt svårt. Nu beror det på typen av kärra och även flyghastigheten men t ex en Cub flyger sällan bra om man försöker flyga den uteslutande med skev/höjd. Flapsen kan du dock låta vara när du flyger tills dess du är riktigt säker bara för att slippa blanda in ännu flera roderytor vilket lätt skapar förvirring hos nybörjare. Tror knappast de betyder speciellt mycket på denna kärra eftersom den är såpass lätt.
Berätta gärna om hur kärran fungerar för det skulle vara intressant att veta.
Lycka till hälsar
Roger

Yakattack
2015-03-03, 20:11
Kul med snabba svar! Jag är redo att ge mig in i en livslång hobby, frågan är bara om sambon kommer samtycka ;)
Svårt med alla begrepp när man bara tittat och läst på engelska, men nu är jag med på banan :)
jag har flugit mest med sida/höjd, vet inte om det är på grund av quadrocoptern som jag fått in vanan så. Jag bor i Mellansverige så jag hoppas på en vindstilla sommar med många lugna dagar att flyga på. Börjat köra med lite vind på simulatorn, men då jag anser att det är svårsimulerat med vind i spelet (Blade MQX i vind kontra verkligheten) så väntar jag på planet så jag får "äkta vara". Vad jag upplevt i simulator med liknande plan ex cub med flappar så underlättar det landningar och liknande, vet inte hur detta blir i verkligheten så det ska bli väldigt spännande att testa.
Har inte längtat efter paket såhär mycket sedan julafton -94 :)