handdator

Visa fullständig version : Quadcopter CC3D faller "omotiverat". Varför? (video i inlägg)



krisen
2015-03-04, 16:49
Det har hänt ett antal gånger nu (två ggr idag!), och ser ut ungefär så här.


http://youtu.be/cSXD_CNsSr8

Nu när jag ser på videon i efterhand så tycker jag mig att motorerna stängs av i första exemplet, sen slås på igen. Signalförlust? Hur förhindrar man sånt, eller att quaden störtar på det här viset direkt.

Jag har följande utrustning:
Spektrum DX6i med alkaliska batterier. Den hade 6.0V i spänning vid tillfället (normalt 6.4-6.5 med helt nya batterier).
Spektrum AR610-mottagare.
CC3D

Hur ser risken ut för propellerbrott i luften? Är det vanligt? Jag flög med med Gemfan 5x4 (två blad) i första flygningen, och 5x3 (tre blad) i andra flygningen. Runt nollgradigt i luften.

PS. Så här snygga skor får man efter att ha letat quad på en lerig åker ;)

50996

the_storm
2015-03-04, 17:04
Vad är det för motorer och esc? Jag hade problem i början med mina 2300kv motorer med 12a simonK, sök lite på sync problem på nätet så hittar du mer info.. Min flög som den skulle, och rätt vad det var så föll den till marken.. Flashade om mina esc till senaste simonK och har aldrig haft problem sedan dess..

Utöver detta så kan man ju undra hur långt bort du var från quaden och hur mkt hinder (träd, hus osv) som var mellan dig och quaden.. Hände mig en gång när jag var långt borta och bakom en liten dunge att jag tappade radiokontakt.. Flög då med dx7 och orange-mottagare.. Har sedan dess bytt till taranis.

krisen
2015-03-04, 17:09
Motorerna är Emax 2204 2300kv och Afro 12A SimonK ESC.

Första fallet i videon var jag nog ca 150-200 meter bort och den föll när jag kom runt en dunge på ganska låg höjd. Andra fallet så hade jag i princip fri sikt och var max 100 meter bort.

mvh


Vad är det för motorer och esc? Jag hade problem i början med mina 2300kv motorer med 12a simonK, sök lite på sync problem på nätet så hittar du mer info.. Min flög som den skulle, och rätt vad det var så föll den till marken.. Flashade om mina esc till senaste simonK och har aldrig haft problem sedan dess..

Utöver detta så kan man ju undra hur långt bort du var från quaden och hur mkt hinder (träd, hus osv) som var mellan dig och quaden.. Hände mig en gång när jag var långt borta och bakom en liten dunge att jag tappade radiokontakt.. Flög då med dx7 och orange-mottagare.. Har sedan dess bytt till taranis.

Ålänning
2015-03-04, 17:17
Kanske har Voltage CutOff aktiverat i ESCarna eller att den är satt för hög? Brukar väl vara 2.8, 3.0 eller 3.0V (belastat). Annars om du använder billiga kinesackar som inte håller måttet...

krisen
2015-03-04, 17:20
Kör med hobbykings Turnigy nano-tech 1500mAh (35-70C) 3S, vilket jag förstått ska vara bra iaf.

the_storm
2015-03-04, 17:22
Kör du senaste simonK eller den simonK som afro reglagen kom med?

krisen
2015-03-04, 17:26
Kör du senaste simonK eller den simonK som afro reglagen kom med?

Jag har inte uppdaterat något, så det är säkert inte senaste. Jag får nog skaffa mig en usb-sticka eller vad det är som krävs för att uppdatera och börja där.

the_storm
2015-03-04, 17:28
ja gör det! Jag köpte en turnigy usb linker, skitenkelt att flasha om, tar några minuter..

https://www.youtube.com/watch?v=CvtEhy6es-w

Som sagt, efter att jag flashat mina så håller den sig i luften tills jag kraschar den eller att batteriet dör.

Copterdude
2015-03-04, 18:29
Ser ut som om du tappade kontakten med den. Hur har du antennerna ? Är dom synliga från alla vinklar så dom inte skyms. Kan va sync också som redan skrivits.

krisen
2015-03-04, 18:36
Mottagaren har ju två antenner, en lång och en kort. Den långa har jag dragit upp över quaden på ett buntband (sticker upp alltså). Den korta är så kort att det inte finns alltför mycket jag kan göra med den. Den är där den är...

Ted_B
2015-03-04, 18:43
Jag hade något liknande på min quad.
Rätt vad det var rullade den över på rygg och gick ner i backen. Det var en motor som kärvade pga en liten bit av en magnet som lossnat och satt i kläm.
Snurra motorerna för hand och känn/lyssna efter något som tar i någonstans.
Du kanske fått in skräp i en motor vid en krasch eller har en sned motoraxel?

krisen
2015-03-04, 19:20
Har kollat motorerna, och de verkar vara OK tycker jag. Inga missljud alls, snurrar fint.

Ang. spänningen i sändaren? Är det superkänsligt? Det siter 4 st AA i den, och jag kör med alkaliska då NiMH endast ger 1.2V. Brukar ha ca 6.4V när batterierna är helt färska. Men 6.0V borde väl inte vara för lågt känns det som, kan det vara så kinkigt på räckvidden?

Copterdude
2015-03-04, 19:21
Mottagaren har ju två antenner, en lång och en kort. Den långa har jag dragit upp över quaden på ett buntband (sticker upp alltså). Den korta är så kort att det inte finns alltför mycket jag kan göra med den. Den är där den är...

Ok ja sålänge den ena syns borde du ha mottagning om det inte är för mycket ivägen.

Ålänning
2015-03-04, 20:18
Kanske har Voltage CutOff aktiverat i ESCarna eller att den är satt för hög? Brukar väl vara 2.8, 3.0 eller 3.0V (belastat). Annars om du använder billiga kinesackar som inte håller måttet...
+ 1 på den. ;-)

krisen
2015-03-04, 20:22
+ 1 på den. ;-)

Hur kollar jag det? Inte ackarna alltså :P

Edit: Jag använder Afro 12A Esc, som vad jag förstått är avsedda för multirotor, och således inte bör ha någon cutoff.

Ålänning
2015-03-04, 21:51
Orkar acken leverera? Jag tänkte på en jämförelse mot elflyg jag flugit med för klena ackar. Mitt i allt när man flyger med full spätta så dör motorn men RC och servon funkar än och kort efteråt så kommer motorn på igen, men då var det nog cutoff, vilket du inte borde ha problem med... Ett flyg så var det ESCen som inte kunde leverera det motorn krävde och då klippte den också strömmen till motorn för en väldigt kort stund.

Failsafe på throttle som drar ner den till noll? Reset av mottagare -> omstart på 1 sekund eller nåt?

the_storm
2015-03-04, 22:01
Tvivlar starkt på cutoff på afro 12a... Har råkat flyga för länge ett par gånger, och den har aldrig flippat på det viset för mig.. Snarare att den blir tröttare och tröttare tills den inte orkar lyfta längre.. För övrigt ett perfekt sätt att döda batterier på :)

Jorgen
2015-03-04, 22:29
Jag tror att du bör koncentrera dig på att hitta fel på RC mottagningen.

Om jag inte minns fel så blinkar mottagaren om den tappat kontakten med sändaren. Du kan lätt prova det genom att slå av sändaren i ett par sekunder när du tittar på mottagaren. Failsafe är ställt så att motorerna stängs av? Har du en summer på quadden, du skall kanske ställa in den så att den piper när det blir failsafe så ser du snabbt om det är det som händer i videon.

Är mottagaren köpt av en känd handlare, jag tänker på om det är en kopia.

Är antennen ok på sändaren, DX6i har en lite ömtålig antenn.

Du använder inte 1.3GHz video?

Zallisen
2015-03-05, 13:09
Håller med, ser helt klart ut som en brownout failsafe cutoff.
Hänt mig med https://www.youtube.com/watch?v=x52LpjAKwD8

Btw, i din förra video, learning FPV så ser det ut som att du flyger vid fältet utanför eskilstuna vars enda stolpe jag råkade dundra in i med den maskinen för snart ett år sen när jag var uppe å hälsade på. :P
https://www.youtube.com/watch?v=XqVqLby799Y&feature=player_detailpage#t=40

krisen
2015-03-05, 14:50
Stämmer bra att det var i Eskilstuna det. Den föll även i den videon som du kan se. Din föll snyggt iaf, inte totalflippa som min ;)

Får kolla på vad det här med "brownout" är för något. Det var ett nytt begrepp för mig.


Håller med, ser helt klart ut som en brownout failsafe cutoff.
Hänt mig med https://www.youtube.com/watch?v=x52LpjAKwD8

Btw, i din förra video, learning FPV så ser det ut som att du flyger vid fältet utanför eskilstuna vars enda stolpe jag råkade dundra in i med den maskinen för snart ett år sen när jag var uppe å hälsade på. :P
https://www.youtube.com/watch?v=XqVqLby799Y&feature=player_detailpage#t=40

Jorgen
2015-03-05, 15:52
Brownout är ganska osannolikt när du inte har servon på maskinen. Det händer när tex servon drar så mycket ström att spänningen faller under ungefär 3.5v. Med andra ord så stängs mottagaren av en kort stund.

Brownout är extremt ovanligt om man inte flyger med dåliga mottagarbatterier i ett metanolplan. De första 2.4GHz systemen fick dåligt rykte då de äldre analoga system klarade sig till mycket lägre spänningar. 2.4GHz systemen krävde från början också högre spänning och startade om långsammare efter en Brownout om man jämför med en modern 2.4GHz mottagare.

Reine
2015-03-05, 16:26
Brownouts kan ganska lätt hända på vanlig modellhelikopter om man har för dålig ström till alla hungriga servon.

krisen
2015-03-05, 18:07
Jag misstänker nått slags problem med motorerna med hög kv och ESC med gammal SimonK firmware. Det är där jag kommer att börja iaf. Brownout tror inte jag heller är så sannolikt. Det är om ESC:n är så pass kass på att leverera 5V (Afro 12A jag har levererar 6V vad jag förstått) att kontrollerkortet (som sändaren tar ström från) failar. Nja, jag vet inte. Signalförlust eller syncproblem låter troligare för mig. Men jag ska vara uppmärksam på mottagaren nästa gång det händer (den kan indikera ifall brownout inträffat).

Jag hoppas få hem usb-stickan för programmering från UK imorgon iallafall så det blir lite flyga i helgen, men det är nog att hoppas lite för mycket.

Sen läste jag mig till idag att Spektrum DX6i faktiskt har en inställning för sändarstyrkan. Tre lägen: EU, US och Frankrike. Oklart vad Frankrike har för effekt, men EU har 100mW, och US har 200mW. Standardinställningen verkar vara EU, iaf om man köpt via UK. Vad man får via Kina vet jag inte, men jag har nu ändrat till 200mW iaf. Det kanske ger några meter extra räckvidd ;)

Ålänning
2015-03-05, 20:11
Så vad händer med quaden om du gasar fullt med den och stänger av sändaren?

krisen
2015-03-05, 20:18
Så vad händer med quaden om du gasar fullt med den och stänger av sändaren?

Jag provade det nu. Motorerna stängs av efter en kort kort stund. Motorerna kommer igång igen när kontakten återfås. Stänger jag av och på snabbt så slås motorerna av också.

krisen
2015-03-05, 20:57
Jag har ställt in en failsafe via mottagaren nu till halv throttle ungefär, men motorerna stängs ändå av när jag stänger av sändaren. Det är dock lite annorlunda, jag anar en tendens till att throttle går mot det jag valde som failsafe, men det stannar inte där, utan stängs av helt kort därefter. Med andra ord, den kommer störta som en sten oavsett.

Har en Spektrum AR610 (original) och ett CC3D styrkort.

Ålänning
2015-03-05, 21:09
Hur har du antennen/antennerna placerade på quaden?
Vad har CC3Dn för failsafe vid signal loss?
Om du kopplar endast ett servo till mottagaren och då till throttle-kanalen, vad händer när du stänger av sändaren?
Om servot inte rör sig eller hoppar till det failsafe-läge du valt, då är det säkert inte någontint med RC-sändare, RC-mottagare.

krisen
2015-03-05, 21:37
Jag tror att jag börjar förstå hur failsafe fungerar nu. Sändare och mottagare fungerar precis som de ska i mitt fall. Däremot reagerar CC3D på att jag stänger av sändaren, och applicerar sin egen failsafe, vilket i sin tur innebär att throttle klipps helt (som default).

Med andra ord, när jag stänger av sändaren så ser jag att mottagaren ger den throttle jag ställt in som failsafe vid bindning, kort därefter får CC3D reda på att anslutningen mellan sändaren och mottagaren är borta, och applicerar sitt eget failsafe, och throttle klipps...

Frågan är dock om det blir så här när anslutningen bryts ofrivilligt eller inte. Återstår att se :)

Zallisen
2015-03-06, 13:31
Problemet är att du tappar kontakten antagligen ju så det är väl det som ska lösas. bättre mottagare/antenner eller nåt? :S för det händer ju bara när du flyger längre bort?

(OBS! ha alltid failsafe att stänga av motorerna helt å bara släppa den, det kanske låter smart att ha halv gas men tro mig det är det inte.)

krisen
2015-03-09, 22:22
Problemet är att du tappar kontakten antagligen ju så det är väl det som ska lösas. bättre mottagare/antenner eller nåt? :S för det händer ju bara när du flyger längre bort?

(OBS! ha alltid failsafe att stänga av motorerna helt å bara släppa den, det kanske låter smart att ha halv gas men tro mig det är det inte.)

Japp, jag ska ändra direkt. Jag höll på att klippa fingrarna tidigare idag då jag höll i quaden och slog av sändaren innan jag desarmerat (batteriet var fortfarande inkopplat). Det fick motorerna att spinna upp till halvgas under en sekund innan failsafe (throttle cut) för CC3D slog in. Kunde blivit aj aj :)

Boar
2015-03-10, 07:13
Jag kör alltid med satellitmottagare om jag skall flyga med diverse skymd sikt. Särskilt om du använder DSM2, och inte DSMX. LemonRX har billiga DSM2/DSMX mottagare med satellit, prova dom då det ser ut som om du kör orangerx. 90 grader mellan antennerna ger en förvånandsvärt bra ökning på signalstyrkan :p

krisen
2015-03-10, 07:47
Jag kör alltid med satellitmottagare om jag skall flyga med diverse skymd sikt. Särskilt om du använder DSM2, och inte DSMX. LemonRX har billiga DSM2/DSMX mottagare med satellit, prova dom då det ser ut som om du kör orangerx. 90 grader mellan antennerna ger en förvånandsvärt bra ökning på signalstyrkan :p

Satellitmottagare? Vad är det för skillnad?

Jag har en Spektrum AR610 just nu.

Boar
2015-03-10, 08:35
Satellitmottagare är en extra "mottagare" som sitter på en kabel, och ger ytterligare antenner. Man monterar dom gärna i andra änden av quaden typ. Ibland när quadcopters vrider sig etc, med tanke på all kolfiber, kan radion snabbt tappa kontakt, då den i effekt hamnar i radioskugga och blockeras av allt annat. Med satellitmottagare, har man 2 extra antenner i en annan orientation, så man tappar sällan kontakt.

Allt det har ju givetvis att göra med hur dina antenner etc sitter monterade också.

AR610 kan inte ha satelliter, det är 6210 som har det.

Jag kör LemonRX rakt igenom, typ LM0028 för 6 kanal. Inklusive satellit ligger dom på runt 250:-

Redrobjem
2015-03-10, 09:34
Satellitmottagare är en extra "mottagare" som sitter på en kabel, och ger ytterligare antenner. Man monterar dom gärna i andra änden av quaden typ. Ibland när quadcopters vrider sig etc, med tanke på all kolfiber, kan radion snabbt tappa kontakt, då den i effekt hamnar i radioskugga och blockeras av allt annat. Med satellitmottagare, har man 2 extra antenner i en annan orientation, så man tappar sällan kontakt.

Allt det har ju givetvis att göra med hur dina antenner etc sitter monterade också.

AR610 kan inte ha satelliter, det är 6210 som har det.

Jag kör LemonRX rakt igenom, typ LM0028 för 6 kanal. Inklusive satellit ligger dom på runt 250:-
så det har alltså inget med satelliter att göra?

Boar
2015-03-10, 10:13
Inte med satelliter i omloppsbana nej. Satellit är ju något som roterar runt nåt annat, så det används nog som ord för att beskriva nåt mindre som är anslutet till något större.

I det här fallet är det en liten slavmottagare ansluten till en större.

Typ såhär: http://www.lemon-rx.com/shop/image/cache/data/DSMX%206CH/DSMX%206S-500x500.jpg

krisen
2015-03-10, 10:33
AR610 har ju två st antenner, en kort och en lång. Hur ska man placera dessa på bästa sätt? Den långa har jag dragit rätt upp över quadden på ett buntband, men den korta sitter ju där den sitter i kroppen.

51125

the_storm
2015-03-10, 12:07
Antennerna ska placeras i 90 graders vinkel från varandra. Om ena antennen pekar rakt upp bör den andra peka framåt, bakåt, höger eller vänster.

Boar
2015-03-10, 13:28
Kolfiber är ledande (om det inte är en glasfibercopter), så strappa inte fast antennerna i kolfibern, det kan få lite oanade effekter. Samt se till att dom pekar 90 grader från varanda (en ut åt sidan, en uppåt tex)