handdator

Visa fullständig version : Bra Färg



Dacke
2015-03-06, 13:20
Har under alla år använt Mekanlack på mina modeller men nu håller inte den häller för nitrobränsle . Någon som vet om en bra färg som finns i Sverige så man inte behöver åka till England. Annas få jag gå över 4-t bensin.

jaka
2015-03-10, 19:26
Hej!
Två-komp billack rekommenderas om du vill ha bra finnish. Den kräver tyvärr kompressor och spruta, men fördelen med billack är att den torkar snabbt och att den är polerbar...samt att den tål nitrosoppa.

Sebbe
2015-03-10, 19:31
Jag säger som alltid, humbrol har alltid funkat topp för mig! Kanske inte håller för 35% nitro men 15% har jag kört med utan att färgen kladdat ihop. Även hört att flairs färger är ruskigt bra tack vare dess farliga innehåll!
Annars är det 2 komp som gäller för perfekt yta!


//Sebbe

LIP
2015-03-10, 20:25
Hej!
Två-komp billack rekommenderas om du vill ha bra finnish. Den kräver tyvärr kompressor och spruta, men fördelen med billack är att den torkar snabbt och att den är polerbar...samt att den tål nitrosoppa.

2 komponent billack kan du få på sprayflaska. Vänd dig till en färghandel som har billack så fyller de säkert en sprayflaska till dig med billack med härdare i.

Men du bör ha allt färdigt för lackning, färgen håller i ca en vecka i sprayflaskan.
Jag har använt mig av det ett antal gånger och det fungerar kanon.

jaka
2015-03-11, 17:17
Hej!
Sen är det så att för att få en bra finnish räcker det inte bara med "färg" . Man måste ha en bra grund och för att få det måste man spruta med sprutspackel och slipa! Och när man så ska lägga på "färgen" efter flera lagers sprutspacklande och slipande med olika graders slippapper, så torkar man av ytan med "silikonbortagare" och tar slutligen "klibbduk" över hela ytan.
Sprayburkar funkar inte speciellt bra till större flygplan då burkarna inte innehåller speciellt myclet färg.

FelixContentus
2015-03-25, 16:08
Hej!

Gamla Mekanlacken finns nog inte.
Däremot finns en färg som heter Temalac ML 90 som motsvarar den.
Snäppet bättre blir Temadur 90 som är 2k Polyuretan. Den är ganska lik de gamla solida (Icke metallic) Billackerna.
Stoby i Hässleholm är närmast ÅF till Åhus.