handdator

Visa fullständig version : Futaba T18SZ



hadas
2015-03-06, 14:20
Någon som har info om Futaba´s nya radio ?
När släpps den ?
Vilket system använder den ?
Rentav en bild på den !

All info mottages tacksamt.

MvH
Lasse

Kenneth E
2015-03-06, 16:18
Du är tidigt ute, kommer troligtvis att visas under Maj månad på Futaba mässan. Blir säkert ett sent släpp under de sista månaderna på året?

Men jag kan ha fel.

bem
2015-03-06, 16:39
Hej,
Det finns lite uppgifter på ett Futaba forum i Tyskland:
http://www.futaba-forum.net/showthread.php?6282-Futaba-T16/page5

- Handhållen radio och i storlek ungefär som T14SG.
- Troligen samma funktionalitet i mjukvaran som FX-32(Robbe/Futaba pultradion) och borde då få 8 st Conditions (flight modes) även för Flygplan förutom helikopter och segelflygplan.
- Färgskärm ungefär i storlek som en iPhone 5 har.
- Pris ca 1000 Euro.

Skall tydligen visas på mässa i Japan i maj.

Borde stödja protokollen FASSTest (med telemetri), FASST, S-FHSS likt T14SG, 18MZ, FX-32 kan man tycka men jag vet ej. Vem vet kanske även T-FHSS (med telemetri) stöds. Vi får vänta och se.

Den finns i verkligheten, killen som skrev om radion på det tyska forumet hade själv hållit i en (prototyp).
Det var rykten att den skulle visas av Robbe redan på Nürnberg mässan som var i slutet på januari 2015 men Robbe fick ju konkursbekymmer i den vevan så det kanske var därför den inte visades då.

Om man kikar i minicars webshop så finns den listad där men bara med några få uppgifter som Stock code: FPT18SZ, Radio set 18SZ/R7008SB FASSTest

/Bo

Snickarjävel´n
2015-03-06, 18:16
Kommer lagom tills det är dax för radio uppdateringen.....

RCBosse
2015-05-13, 20:37
En bild på nya FUTABA 18SZ. Förhoppningsvis kommer det mer info på Shinozuka Hobby show mässan.


http://www.rc.futaba.co.jp/news/webdir/198.html

bem
2015-08-06, 00:37
Hej,

PDF manual till Futaba 18SZ, på japanska, finns här för den som är intresserad:

http://www.rc.futaba.co.jp/dl_manual/data/propo_air/18sz.pdf

Den kommer väl på engelska också snart gissar jag.

/Bo

Snickarjävel´n
2015-08-06, 08:48
Det är väl snart dax att den ska släppas nu. Ser fram emot manualen man har en chans att begripa :stupido2:

Mr X
2015-08-06, 09:24
Det är väl snart dax att den ska släppas nu. Ser fram emot manualen man har en chans att begripa :stupido2:

Bara att ladda ner den engelska manualen.

Varsågod: https://www.rcjapan.net/PDFS/18mz.pdf

Oj såg nu att det var 18mz och inte 18sz

Danneman
2015-08-29, 08:36
54239Ser lovande ut:applouse:

Kenneth E
2015-08-29, 08:50
Nu har ni tjatat om denna radio ett tag, vad är speciellt med den? Displayen är på fel sida för övervakning av telemetri, lös antenn som skall vinklas i förhållande till modell, lägg till 2 lax och köp en ds-16 då får ni fyra fasta antenner och display på rätt ställe samt att den är gjord i metall.
Eftersom den kostar mindre än halva mz18 måste något vara fel, men vad har de dragit in på?

Mr X
2015-08-29, 09:13
https://www.youtube.com/watch?v=jWGgbl_LeJ0

Mr X
2015-08-29, 09:17
The new 18SZ that close to the specification and operability of a high-end model comes with an affordable price. The large-sized color screen and the touch panel will enable you to operate viscerally. The 18SZ is compatible with Futaba S-FHSS, T-FHSS, FASST, and FASSTest. If you are already these Futaba radio user, The 18SZ can use your receivers. Moreover, the 18SZ supports not only airplane and helicopter but also Multicopter.

http://www.rc.futaba.co.jp/english/propo/air/18sz.html

http://www.rc.futaba.co.jp/english/propo/air/img/18sz/img_02.jpg

Kenneth E
2015-08-29, 09:20
Enda fördel och nyhet är att det går att köra med 2.4 gamla mottagare, vad mer?

Mr X
2015-08-29, 09:49
Radion kan prata japanska :applouse:

Kenneth E
2015-08-29, 09:55
Min jeti kan prata svenska, engelska och tyska.😜

bokis
2015-08-29, 10:37
Enda fördel och nyhet är att det går att köra med 2.4 gamla mottagare, vad mer?

För mig så är det att jag förstår Futabas tankesätt vilket gör det enklare för mig att "lära" sig en ny radio.
Och jag litar på den tillverkaren vilket betyder mycket för mig.
Du får handla precis vad du vill,gäller även mig och jag vet inte varför den här tråden stör dig så mycket?
Vill man ha Taranis Jeti,Multiplex,Hitec eller nåt annat så stör det inte mig alls.
Jag har haft min T12 i ett antal år och funderar på att byta,det här kan vara ett alternativ för mig tycker jag.

Kenneth E
2015-08-29, 11:35
Den stör mig inte, men förstår inte varför de släpper denna radio, jag har själv futaba dessutom. Tycker mer det känns som om de gör en stor kompromiss med denna av sämre kvalitet och med 16+2kanaler som inte verkar vara genom tänkt, lite typiskt japaner, de har inte kopierat någon annan som har annorlunda design därför kör de på den beprövade som de känner till för att inte komma i olag med chefen. Titta på de europeiska radio apparaterna idag som finns och kommer finnas, de har börjat tänka utanför boxen och anpassa radion till användaren och inte tvärtom.

Jorgen
2015-08-29, 12:05
Jag förstår dem, de set inte ut att ha någon radio mellan 5800kr och 27000kr som det ser ut nu. Det kan inte vara bra för affärerna. De tvingar i stort sett dem som vill ha något roligare än en 14SG till att byta märke.

Att sätta skärmen längst upp skulle vara att erkänna att den sitter fel på 18MZ för 27000kr.

holsbydaniel
2015-08-29, 12:11
Telemetrin ska höras inte se på en skärm när man flyger.

Kenneth E
2015-08-29, 12:22
Lika bra de erkänner och telemetri skall finnas på både som ljud och på skärm för ibland har man lite mycke data att veta och då är det bättre att slå en blick på skärmen än att höra en hel ramsa på två minuter över radion. Jag har både och, och föredrar en kombination av de båda. Fortfarande inte övertalad.

Mr X
2015-08-29, 13:18
Företagen är piskade att komma med nya radion lite nu och då annars byter användarna märke.
Är man för tidigt ute blir det barnsjukdomar och för sent ute missar man att sälja.

Futaba har varit tröga med att få ut röststyrda radion och med nya 18SZ lockar ett byte.
Finns många olika märken att välja på men för mig finns bara ett och det är Futaba :)

Mr X
2015-08-29, 13:46
http://static.rcgroups.net/forums/attachments/4/5/6/0/1/8/a8147035-30-a854048-250-image.jpg

Kenneth E
2015-08-29, 14:46
Ser gigantisk ut!

Ålänning
2015-08-29, 17:46
Är denna sändare efterföljare till T14SG?
Är den förberedd för att klara pult, för det var inte min T10CP.
Är denna sändare bekvämare? För hittills har ingen Futaba vart bekväm hålla i (strunt samma för mig som alltid kör pult, men ändå).
Hellre lite långsammare i utvecklingen, bara grejerna funkar och inte måste skickas tillbaks eller uppgraderas före man använder dem.
Aldrig haft problem med Futaba, så jag är nöjd. =)

Röststyrd? Hur ska sändaren höra vad man säger när man ibland inte hör sig själv skrika när det flygs metanol/bensin på fältet? :-o

Mr X
2015-08-29, 19:04
:) Ha menade inte röststyrd utan att radion pratar med dig, röstfunktion.

bem
2015-08-30, 11:20
Enda fördel och nyhet är att det går att köra med 2.4 gamla mottagare, vad mer?

Några positiva saker med 18SZ som kan göra den köpvärd:

1. 18SZ har ju nästan alla funktioner som deras flaggskepp 18MZ har men till en tredjedel av priset (jämför listpris hos Minicars på 18MZ och 18SZ).
2. Futaba har varit med länge i gamet och brukar släppa pålitliga prylar och de har ett grundmurat ryckte att ha bra signalöverföring på 2.4 Ghz bandet med sina olika protokoll.
3. Stor färgskärm, som tydligen skall vara bra även i direkt solsken, gör menysystemet tydligare i displayen.
Att den är placerad i nedkant av sändaren är inte optimalt men å andra sidan kikar i alla fall inte jag under flygning på min färgskärm på min 14MZ som har samma placering av displayen så det är nog mindre viktigt än man kanske kan tro.
4. Som du nämner, stöd för alla Futabas protokoll så man kan använda alla deras mottagare, äldre som nyare. En nog så viktig sak.
5. Högkvalitativa spakar, samma som sitter i deras flaggskepp 18MZ. Visst, de har ej hallsensor, men det har knappast nån avgörande betydelse för precisionen i en radio. 18MZ spakarna lär räcka till ändå.
6. Lång driftstid på sändaren, 7-8 timmar, med 2100 mAh LiFe batteri som följer med.
7. Har även Multicopter förutom flygplan, heli och segel som "modell" man kan programmera.
8. Har 8 Conditions (flygfaser) för flygplan, segel, heli och multikopter.
9. Har inbyggda högtalare med telemetri voice alerts.
10. 18SZ sändaren är tydligen lite tyngre än 14SG men lättare än 18MZ (en del tycker 14SG är i lättaste laget och 18MZ lite tung har jag hört).

Några minus med 18SZ kan vara:

- 18SZ saknar att man kan tilldela (inspelade) ljud till knappars/vreds position t ex "klaff fullt utslag", "klaff helt upp", "landställ in", "landställ ut", osv och till conditions(flygfaser). Jag använder detta själv i min Futaba 14MZ och tycker det är användbart och skulle nog sakna det om jag gick över till en 18SZ i framtiden.
Frågan är om inte Futaba borde haft med detta i 18SZ trots att det finns i deras flaggskepp 18MZ. Med tanke på konkurerande radio från andra fabrikat som har det i samma prissegment kan det bli en klar nackdel för 18SZ. Kanske kommer via ny mjukvara i framtiden, vem vet (om det nu finns stöd i hårdvaran - högtalare finns ju inbyggt i alla fall).
- 18SZ saknar ett 3:e vred i mitten (som 18MZ har).
- 18SZ har 2 sliders (18MZ har 4).
- På 18SZ kan man ej fysiskt flytta runt switchar som man kan på 18MZ.
- Gissningvis inte riktigt lika hög kvalitet innanför huven som på 18MZ, nånstans måste man väl spara in om man skall får ner priset? Dock kan man kika på insidan 18MZ och 18SZ och kanske ingen jätteskillnad? Se bilderna nedan (insidan 18MZ till vänster, 18SZ till höger).
- 18SZ levereras ej med någon aluminiumväska, som 18MZ, 14MZ levereras med.
- 18SZ har ej inbyggs kamera (som 18MZ har).

Futaba kunde förstås inte ta med alla funktioner från 18MZ över till 18SZ då flaggskeppet måste få stoltsera med något extra som skall locka till sig köpare av denna mer exklusiva radio.
Jag tror att 18SZ kommer att få många köpare som kanske sneglat på 18MZ men tyckt den varit för dyr, och sådana som har en äldre Futaba som 12FG, 12MZ och 14MZ samt folk med 14SG som vill ha lite nyare och mer avancerad radio.

Att Jeti kanske slår Futaba 18SZ med några funktioner tror jag ej är avgörande men visst är Jeti ett bra alternativ också i deras DC- och DS-14. Dock har Jeiti där gått över till en ny prismodell så att man kan köpa till extra funktioner via ny mjukvara - bra eller mindre bra?

Från säker källa i USA kommer 18SZ att släppas slutet sept el början okt i USA. Gissar att den borde släppas ungefär då också i Europa?

/Bo

Mr X
2015-08-30, 11:35
- 18MZ är svindyr och 18SZ är dyr att införskaffa.

Kenneth E
2015-08-30, 12:23
Tack, ni övertalade mig att välja Jeti igen som min slav/gimbal radio.

P.g.a. att det saknas viktiga detaljer och att displayen sitter på fel sida och inga ljud att konf. till switchar, möjligheterna att möblera om dessa och saknar ett antal switchar/sliders. Alla dessa är för mig ganska viktiga för mig.

Snickarjävel´n
2015-08-30, 17:37
Tack, ni övertalade mig att välja Jeti igen som min slav/gimbal radio.

P.g.a. att det saknas viktiga detaljer och att displayen sitter på fel sida och inga ljud att konf. till switchar, möjligheterna att möblera om dessa och saknar ett antal switchar/sliders. Alla dessa är för mig ganska viktiga för mig.


Kenneth.... helt allvarligt, vad fan lider du av??

OM nu inte DU gillar sändaren, OM nu just DU gillar Jeti bättre, varför ens besvära dig med så "tunga" inlägg ang Futaban?

Där är ingen, absolut INGEN som ens övervägt att övertala dig om att köpa en Futaba, du får gladeligen flyga med din Jeti så länge JUST DU är nöjd med den.
Och vilket jävla dividerande om att skärmen sitter fel, helt allvarligt.... gillar man att ha skärmen där Fuatab satt den på 18SZ så köper man väl radion, gillar man att ha skärmen där Jeti satt den så köper man väl Jeti då eller?
Vem fan står ens och kollar på skärmen på radion när man flyger? Då flyger man FÖR högt och FÖR fjolligt i så fall.....

Ungefär som att börja slänga käft om att VW fortfarande tillverkar Passat eller Golf när dom har Porsche i samma koncern, ge dig.

Kenneth E
2015-08-30, 18:08
Du, passa dig.

Jag är seriöst ute efter en till radio och då jag har en j-kla massa futaba mottagare så tänkte jag att varför inte, men nu blev jag inte övertygad pågrund av att radio inte kan erbjuda det jag är ute efter. Men har du något illa att säga om mig som person kan vi spara det tills vi ses och då kan det bli personligt, jag bangar i allafall inte.
Jävla dåre, som kommer med sådana påhopp.

bokis
2015-08-30, 18:18
Skärmen sitter förtjusande bra! :lollypop:
...och jag är mer än sugen,ser precis ut som jag vill ha den!
Enda abret är om det finns nåt sätt att flytta över modellerna jag har i T-12,skulle vara smutt om det gick..

Bo,är det inte fritt fram vilken knapp jag använder till vilken funktion?
Vad jag förstår så går det utmärkt?
"You can assign the each functions to the switches depending on your taste" står det på Ålänningens bild..
Har just önskat mig en sån i Julklapp av Gullan... :icon_pai:

Snickarjävel´n
2015-08-30, 18:21
Skärmen sitter förtjusande bra! :lollypop:
...och jag är mer än sugen,ser precis ut som jag vill ha den!
Enda abret är om det finns nåt sätt att flytta över modellerna jag har i T-12,skulle vara smutt om det gick..

Bo,är det inte fritt fram vilken knapp jag använder till vilken funktion?
Vad jag förstår så går det utmärkt?
"You can assign the each functions to the switches depending on your taste" står det på Ålänningens bild..
Har just önskat mig en sån i Julklapp av Gullan... :icon_pai:


Har oxå fattat det så, precis samma valfrihet som i 12FG, 12Z, 14MZ. Min är på väg i tidig julklapp tillsammans med lite annat.

bokis
2015-08-30, 18:25
Den duger åt oss Kära Snickarjävel!!! :handkiss:

Snickarjävel´n
2015-08-30, 18:41
Den duger åt oss Kära Snickarjävel!!! :handkiss:


:icon_pidu:

Ålänning
2015-08-30, 20:04
Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)

Mr X
2015-08-30, 20:16
Habegäret börjar bli stort på en 18SZ och skärmen är på rätt plats och jag blir mer och mer sugen på denna radio, ser precis ut som jag vill ha den men förståndet säger att min T14SG räcker länge men .......... vi får se hur det slutar.

Snickarjävel´n
2015-08-30, 20:32
Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)

Nä, du måste fråga lov :stupido2::lollypop:

Mr X
2015-08-30, 20:48
Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)

Nix det får du inte och en T14SG ska du ha (min) så jag kan köpa en 18SZ :sarcastic:

bem
2015-08-31, 08:34
Hej,
Futaba får det inte helt lätt med den nya 18SZ: a) jag tror förväntningarna är rätt höga på den, b) den skall konkurera med liknande radio från några andra fabrikat ungefär i samma prisklass (Jeti DC-/DS-14, Spektrum DX18 Stealth, Multiplex Profi DX-16, Graupner MC-32) som kanske har något mer funktioner/finesser och c) så kommer den jämföras med deras egen 18MZ hela tiden som förstås har fler funktioner/finesser.
Men man får väl försöka lista viktiga funktioner man "måste" ha och saknar 18SZ någon eller några sådana får man väl skippa den radion om man är på jakt efter en radio i det här segmentet, svårare än så är det väl inte.
Jag tror nog 18SZ blir en storsäljare fastän den saknar några funktioner som jag personligen skulle föredra att den hade haft.
Det blir ju ofta en kompromiss mellan pris och funktioner man önskar och även om 18SZ inte är direkt billig så är det väl heller inte dyrare än motsvarande radio hos konkurrenterna.
Det blir spännande, tycker jag, att läsa mer hur 18SZ kommer att mottas ute bland vanliga användare sen när den på bred front släpps i Europa och USA (än så länge tror jag bara den finns att köpa i Japan).

/Bo

McRegor
2015-08-31, 08:47
Sen är det väl så att sitter man redan med många Futaba-mottagare och annan Futaba-utrustning så byter man inte hela systemet bara för att en "bra att ha-funktion" saknas i den tilltänkta sändaren. Sen är det ju en annan sak om man börjar med ett "blankt papper" när det gäller övrig utrustning och skall köpa sändare men de som funderar över en sändare i denna klass har ju i de allra flesta fallen redan massor av annan utrustning sen tidigare vilket kommer att styra valet. Sen kanske man också skall fråga sig om alla "bra att ha-funktioner" verkligen är ett måste för att man skall kunna leva vidare som modellflygare... Det är lätt att fastna i ett "senaste tekniken-beroende"...
Roger

bokis
2015-08-31, 11:12
....ungefär så mitt resonemang går Roger,jag la en beställning på en sån där radio igårkväll,tror den kommer att funka för mig ,den har det jag behöver,den passar till det jag har och jag förstår Futabas programtänk så jag slipper
"lära om" samt vad gäller det viktigaste för mig,driftsäkerhet så håller jag Futaba högt.
Hoppas jag kan klura ut eller att det finns ett sätt att konvertera filer från min T12 till den här,det skulle vara grädden på moset om jag kunde få till det..
För den sortens flygning jag gör så klarar jag mig bra utan ljud och att titta på en skärm går helt bort,det skulle resultera i kvaddar,garanterat..
Jag har testat ett par andra apparater men det blir för trassligt för min hjärna och jag blir osäker när jag ska göra div. mixar m.m,inte deras fel,mina grå celler funkar inte..
Så jag hoppas o tror att det här blir OK för mig!


Whoppi!!! Hittat!!!!


https://www.youtube.com/watch?v=ZC0L7v0ZsBI

bem
2015-08-31, 11:36
bokis,
När du säger T12 är det då en 12Z du menar?

När det gäller överföring av "modeller" från en Futaba till en annan har Futaba ett program som heter Futaba Model Data Converter.

T ex från 12Z (och 14MZ) till 18MZ går det kopiera modell data på SD kortet direkt till 18MZ via USB utan att behöva gå via Model Data Converter.
Förhoppningvis går det även till 18SZ.

Med Futabas Model Data Converter:"Converts data between the 12FG, 12Z, and 14MZ(FX40)"
Och kan du konvertera över till 14MZ borde det nog gå att sen föra över till 18SZ gissar jag.
Men kanske säkrast (bäst) att skapa modellerna på nytt i 18SZ. Det kan ju finnas risk att inte allt önskvärt kommer med över vid en konvertering.

http://www2.ripmax.net/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=FMDC

Kanske kommer ett nytt konverteringsprogram, det befintliga är rätt gammalt.

/Bo

bokis
2015-08-31, 12:13
Ja,i Sverige så hette de T12 och T14 (inte MZ men det är samma sak) och jag är ganska säker på att det kommer att funka lika att överföra filerna till både MZ/SZ.

Ålänning
2015-08-31, 19:25
Jag tror jag har runt 15 st FASST-mottagare (4, 7, 8 och 14-kanals) till min T10CP och den klarar dessutom 35MHz som jag har kvar i några gamla modeller. Blir ju ett f-n om man ska byta märke för mig. Så 60% orsak för mig skulle bli att vara kvar i Futaba-träsket. Men visst skulle det vara intressant med annat märke för att man är en nyfiken lurk. =) Men det funkar så klockrent med Futaban så där är väl 30 andra procent och vill hålla mig kvar hos Futaba. Det är inte lätt byta märke alla ggr... :-( Saknar jag funktioner? Inte än...

JOhlsson
2015-08-31, 19:44
Jag har flugit med 8fg, 14sg och 18mz alla har varit superbra. 8fg liten och nätt. 18mz större och tyngre och 14 Sg där imellan. 18mz högtalare tycker jag var skitbra.
Jag tror inte att jag använt en tredjedel av finesserna.

Nu flyger jag med jeti ds-16 och den är också konstigt nog jättebra. Lite bättre på något och lite sämre på något. Lite annorlunda att hålla än futaba.

När mina flygplan gått i backen så har det alltid varit skit bakom spakarna.

Jag tror 18sz kommer vara hur fin som helst.

bem
2015-09-01, 08:30
Hej,

Nu har Tower Hobbies i USA fått upp 18SZ i sin onlinekatalog och går att beställa i alla fall, leverans "late Oct" står det.
Men vi i Sverige får vänta tills den finns tillgänglig i Europa och CE märkt (de i USA blir FCC märkta för den amerikanska marknaden bara).

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0095p?FVPROFIL=&FVSEARCH=18sz#complete

/Bo

Mr X
2015-09-01, 08:38
Radio set 18SZ/R7008SB FASSTest September hos minicars
http://webshop.minicars.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=FPT18SZ&ViewProduct=true&pid=756

bem
2015-09-13, 23:15
Nu finns info (på engelska) om 18SZ på Futaba USAs hemsida:

http://www.futabarc.com/systems/futk9510.html


/Bo

bem
2015-09-20, 21:59
Engelsk manual (för USA marknaden):

http://www.algonet.se/~boem/Manual/Futaba/Eng/18SZ/Futaba_T18SZ_Eng_US_Manual.pdf

/Bo

hadas
2015-09-21, 05:57
Tack Bo !
Väntat länge på detta. Enl. Skånehobby kommer radion i slutet på denna/ början på Okt.
Mvh
Lasse

bem
2015-09-25, 08:15
Hej,
Nu är tydligen 18SZ godkänd av FCC (Federal Communications Commission) i USA för den nordamerikanska marknaden så då lär det väl inte dröja så jättelänge innan den börjar säljas där av Tower Hobbies m fl.
Kan väl heller inte vara långt borta innan Ripmax (som tog över efter Robbe som Futabadistributör) i England får hem 18SZ med CE märkning och kan börja distribuera ut till återförsäljare inom EU.

För den som är intresserad av att kika på hur en 18SZ ser ut inuti (en PDF fil):
http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=8274037&d=1443134676

/Bo

Snickarjävel´n
2015-09-25, 08:47
Intressant, då är den alldeles snart på gång :icon_pidu:

hadas
2015-10-04, 17:01
Hämtade min Futaba T18SZ i fredags. Allt verkar fint, och man känner igen sig i menyerna. Härligt !
Ett problem har jag dessvärre stött på och det är att samtliga mina "piratmottagare" (Orange 8 kan) inte fungerar med denna nya radio. Kan vara handhavandefel. Dom går att binda men servona hackar sig fram och den gröna lampan lyser med olika styrkor. Kanske någon som har samma problem ?
Använder jag Futaba´s mottagare funkar allt glasklart !

MvH
Lasse

Ålänning
2015-10-04, 17:17
Senaste firmware till T14SG (version 5.0) så gjorde att endast Futaba-mottagare fungerar i CE-märkta eller vilket området det nu var. Något sådant?

K-Å
2015-10-04, 18:16
Detta blir absolut en värdig efterträdare till min slitvarg T12FG, bara att lägga en order, blir spännande med telemetrin, hur jag nu klarat mig utan denna funktion de sista 20 åren..........Såg även en ny Futaba mottagare med inbyggd powerbox för anslutning av 2 accpaket direkt i mottagaren.

Äntligen finns ett bra alternativ till min nuvarande slitvarg T12FG.

MVH K-Å

Snickarjävel´n
2015-10-06, 19:07
Fick min 18SZ i lördags och i och med det så pensioneras min 12FG. 18SZ verkar ha allt jag behöver och möjligen lite till.

feffe
2015-10-07, 09:20
Jag undrar om ni som fått den nya radion köpt dom i Sverige
Leif

Snickarjävel´n
2015-10-07, 09:22
Jag undrar om ni som fått den nya radion köpt dom i Sverige
Leif


Ja, via Skånehobby

K-Å
2015-10-07, 18:17
Pratade med Per på minicars idag som är svensk importör av denna fantastiska manick, de första leveranserna är redan slutsålda men ha förtröstan det kommer fler leveranser, radion verkar bli väldigt populär med tanke på volymerna.

Dags att beställa sitt eget ex.

MVH K-Å

Brill
2015-10-07, 21:20
Nu har den anlänt 18sz och känns perfekt, men är det någon som lyckats med att flytta modeller från T14sg till 18sz? Flyttar man sd kortet från 14sg till 18sz så får man ett meddelande att sd kortet är fullt, Fast det inte är det.
återkom om någon har ett tips, känns lite så där att programmera om allt....

Brill
2015-10-07, 21:25
Fuck.... fick detta från futaba

There is no way to copy models from any other radio to the 18SZ. These would

have to be entered one by one by hand.



Only files from one 18SZ can be copied to a different 18SZ.

Tobbepostis
2015-10-08, 14:35
WHY kan man undra:banghead:

McRegor
2015-10-08, 17:52
Förmodligen för att det finns så många olika sändarmodeller med olika programvara. Men nån enstaka modell skulle man väl kunna tänkt sig att de borde fixat - t ex T14SG som väl varit ett naturligt alternativ att uppdatera sig ifrån.
Sen är frågan om man ändå litat på att allt skulle fungera...
Roger

Ålänning
2015-10-08, 19:50
Finns det ingen konverterare? Bägges modellminnen kan ju föras över till datorn, med FFS för T14SG.

Brill
2015-10-08, 22:00
Konverterare fungerar inte, jag provade med negativt utfall. Troligen helt ny programmering i radion.
Fick känslan från futaba att inte ens 18mz kan konvertera till 18sz.

bem
2015-10-09, 09:27
Hej,
Från 14SG har det varken förr eller senare gått att konvertera till nån annan Futaba sändare (utom mellan 8FG -14SG).
Det Futaba Model Converter program som finns idag kan konvertera till/från 12FG, 12Z, 14MZ, FX-30, FX-40.
Mellan 14MZ och 18MZ är det lättare för 18MZ kan läsa direkt modeller från 14MZ så där behöver man inte ens göra nån konvertering.
Jag har inte sett nån information om att det finns eller kommer nån konverterare som konverterar till 18SZ men kanske Futaba jobbar på det, vem vet. Om den skulle komma en konverterare som kan konvertera från18MZ till 18SZ så kanske det borde funka att konvertera med nuvarande konverteraren och konvertera till 14MZ, och eftersom 18MZ kan läsa direkt från 14MZ modeller så då borde väl 14MZ kunna konverteras till 18SZ. Bara en spekulation/gissning.
Det är nog inte så lätt att hålla bakåtkompatibiliteten så att det går att konvertera från äldre sändare och modeller i dessa till nyare generation sändare. För tidiga 18SZ användare är det nog bara bita i sura äpplet och lägga upp modell för modell manuellt i 18SZ. Man får väl se det som en del av inlärningsprocessen med en nya sändare.

/Bo

Brill
2015-10-17, 21:34
O herregud vilken skillnad mellan T14sg och 18sz.... har flyttat över modell från 14sg till 18sz och nu förstår jag varför det inte finns någon konverteringsprogram pga. Helt annan programvara i nya 18sz. Tillochmed nivåerna och upplösningarna på utsignalen från spakarna kan ställas som jag ser som ett lyft.

Var lite pillrigt att ställa om allt till F3b kärran med motor då det vara flera inställningar som påverake neutralläget på roder.

Var ett riktigt lyft av futaba med nya radion som förmodligen kommer bli en storsäljare och slippa alla jävla undermenyer som ingen fattat sig på, enkelheten är bäst......

Anders_N
2016-01-23, 20:42
Hej Lasse
Har också skaffat denna nya radio och har exakt samma problem med FRSKY mottagare har en del som sitter i lite modeller som man inte är så rädd om. Har fungerat Kanon med min 14MZ men med 18SZ så hackar de och fryser var ute och flög idag allt gick bra men när jag skulle flyga en andra gång hände exakt samma med en original Futaba 6208HS servona hackade och höll på trodde först det var fartreglaget men när jag kom hem och band mottagaren till min T8FG och till min 14MZ fungerade de utmärkt. Det jag såg hände var att lampan på mottagaren som normalt lyser grönt ändrades till rött och när den var röd fungerade det inte alls. Så min första tanke var måste vara radion som är kass. Har provat med ett antal olika mottagare nu och det jag kommit fram till är Futaba ok utom den 6208HS som satt i modellen. Samtliga FRSKY jag har är TFR8SB och alla dessa funkar ej. Orange har jag 2st GA7003XS och de verkar funka felfritt. Uppdaterade min radio till den senaste mjukvaran innan jag började använda den. Är lite lätt orolig då den inte känns helt stabil ens med en speciell Futaba 6208HS mottagare. Ingen av dessa mottagare har någonsin varit i backen eller liknande för då slänger jag dom.

Vore roligt att höra fler idéer om vad som är problem med denna nya sändare --- Till piratmottagare.

Mvh Anders

bem
2017-09-01, 07:59
Ny uppdatering version 3.0 till Futaba T18SZ har nu kommit (2017-08-31) som man kan ladda hem från Ripmax hemsida i England.
Det är 4 nyheter i denna version 3.0, som ni kan läsa i den PDF fil som finns på nedladdningssidan:

http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T18SZ

Om man har T18SZ Sport (den som ej har helikopter och Multikopter) så finns en speciell uppdatering 3.0 för den:
http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T18SZSPORT

/Bo

bem
2017-12-16, 07:36
Ny uppdatering till Futaba 18SZ kom igår på Ripmax hemsida:

http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T18SZ

/Bo

bem
2018-04-02, 12:24
Hej,
Nu kommer Futaba 18SZ i s k Potless version. Spakarna har alltså inga traditionella potentiometrar.
Det borde vara hallsenorer i spakarna.
Även Futaba FX-36 (pultversionen av 18SZ) finns i Potless version.

Läs mer här (bara på tyska, ladda in länken i Google translator om du vill ha den översatt till annat språk):
18SZ Potless:
http://www.ripmax.de/rc-anlagen/fernsteuersysteme/rc-anlagen-flug-heli/futaba-18sz-r7008sb-potless-stks-m2.html

FX-36 Potless:
http://www.ripmax.de/rc-anlagen/fernsteuersysteme/rc-anlagen-flug-heli/futaba-fx36-potless-r7008sb-2-4ghz.html

Kul att Futaba hänger på racet med att börja gå ifrån potentiometrar i spakarna.

/Bo

bem
2018-05-11, 00:29
För finsmakaren kommer nu Futaba 18SZ i Futaba 70-års jubileums Limited Edition.
Nya aluminiumspakar (lite oklar exakt vad som ändrats) och ny färg "black pearl" vad det verkar.
Om den kommer till Europa och Sverige har jag ingen aning om.

/Bo

pernstig
2018-05-12, 18:33
~
~
FX-36 Potless:
http://www.ripmax.de/rc-anlagen/fernsteuersysteme/rc-anlagen-flug-heli/futaba-fx36-potless-r7008sb-2-4ghz.html

Kul att Futaba hänger på racet med att börja gå ifrån potentiometrar i spakarna.

/Bo

Nu börjar det likna något...stöder den OpenTx också :sarcastic:

Per P
2018-10-29, 11:04
Ang uppdateringar, räcker det med att installera senaste utgåvan (vilket jag tycker borde räcka) eller missar man något då som varit i nån av de tidigare uppdateringarna? Tänkte lite som med mobiltelefoner som ibland vill ladda ner tidigare uppdateringar o installera innan de tar den senaste versionen?
Min T18SZ är uppdaterad men en klubbkompis köpte en ny för ett par månader sen o där var det typ version 2.1 eller nåt sånt, så där kan ju behövas en liten update =)

Jörgen Johansson
2018-10-29, 14:21
Du får med alla tidigare uppdateringar när du uppdaterar med den senaste.