handdator

Visa fullständig version : Graupner Discus 240 (80-tal?) bygghjälp



finnen
2015-03-11, 20:07
Jag var i Skövdehallen i helgen, och fick med mig ett projekt som verkar ha påbörjats för ganska länge sedan.

5116051162

Kroppen är gjord i någon slags plast, som gulnat rejält med åren. Vet inte om jag orkar göra något åt det, men helt vackert är det inte :-)

Vingen är nästan helt träfärdig, det är nästan bara framkanten som ska limmas dit och formas till. Jag tror att jag saknar en sprygel också, men det finns på ritningen, så jag kan nog skära till en ny.

Min största fråga är vad jag bör ha för storlek på servona. Jag hittar inget vettigt i byggbeskrivningen om vad man bör ha. Planet har höjd, sida och luftbromsar. Luftbromsarna styrs av ett servo i kroppen. Någon som har en aning?

Planet har en spännvidd på 2,4m, och vikten bör landa på 1,5kg enligt byggbeskrivningen.

En annan sak jag funderar på är att jag vill ha en elmotor på den. Jag har ingen möjlighet att flyga den med gummiband eller så. Jag har fått med en motorpylon (se bild). Att få in en lagom elmotor är väl inga problem, men tror ni att det går att köra med en fällbar propp på en sådan pylon? Det känns som att bladen skulle kunna ta i själva pylonen.

51161

Vad är lämplig motorstorlek för ett sådant här plan? Original ska det vara en OS MAX 10, vilket jag tror mig ha läst har en effekt på 200W. Det är ju inga problem att få mer med en elmotor, men det kanske bara är onödig vikt. Det kan bli klurigt att få dit ett batteri på ett vettigt sätt också tror jag. Eller skulle det vara möjligt att sätta dit en motor i fronten utan att tyngdpunkten blir helt åt skogen?

Hur som helst, tips och råd uppskattas, och om någon har haft ett likadant plan så hojta gärna till =)

Fluf
2015-03-12, 17:04
Ang servon vet jag inte, men krafterna borde väl vara liknande på seglare av motsvarande storlek, så kolla rekommendation på motsvarande moderna segelflyg?

Ang motorn, varför inte vända på pylonen och göra den till en pusher istället? Det är ju en smal sak att välja riktning på en elmotor, och sedan ha lite vinkel på den, den ser väldigt rak ut nu.

finnen
2015-03-12, 17:08
Pusher, varför tänkte jag inte på det! Då flyttar jag dessutom bak tyngdpunkten så att det blir lättare att placera ett batteri. Tack för den =)

Jag ska kolla på liknande plan angående servon, det borde ge en aning i alla fall.

finnen
2015-03-12, 17:20
Hmm...moderna 2,4m plan väger en tredjedel av detta. Det blir nog ingen högprestanda-termikseglare =) Men de använder 5-gramsservon på höjd och sida. Jag tror inte att belastningen på detta blir så mycket större. Budgetbygge som det är lutar det åt HXT900-servon.

simonarvestrand
2015-03-12, 17:54
Jag har sett en likadan maskin hålla sig uppe i över en timme så med rätt kunskap om termin och en bra dag kan du ha det riktigt skönt

finnen
2015-03-12, 18:52
Ja, Graupner talar ju för att det bör flyga helt ok. Angående kunskap om termik så har jag en del att lära, men det är ju sådant som är kul =)

Sedan kommer jag nog inte att kunna låta bli att slänga på FPV lite då och då också :-)

Fluf
2015-03-13, 13:58
Istället för HTX900 har jag fastnat för dessa HKSCM9-6 på sistone, tycker de har bättre precision och upplösning samt är tystare men fortfarande motsvarande kraft.

Använder dem till lite allt möjligt, bland annat höjd/sida på en 1,8m EPP/FPV

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16260__HobbyKing_8482_HKSCM9_6_Singlechip_Digita l_Micro_Servo_10g_1_6kg_0_07s.html

Kan vara värt att kika på :)

finnen
2015-03-13, 16:00
Tack för tipset, men jag har ett gäng hxt900 hemma. När de är slut ska jag kika på dem du tipsar om

Jorgen
2015-03-13, 17:34
Har du provat http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23485__HobbyKing_8482_HK15178B_Digital_Servo_MG_ 13_5g_1_5kg_0_08s.html? Det ser ut att vara väldigt nära besläktat men med metalldrev.



Istället för HTX900 har jag fastnat för dessa HKSCM9-6 på sistone, tycker de har bättre precision och upplösning samt är tystare men fortfarande motsvarande kraft.

Använder dem till lite allt möjligt, bland annat höjd/sida på en 1,8m EPP/FPV

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16260__HobbyKing_8482_HKSCM9_6_Singlechip_Digita l_Micro_Servo_10g_1_6kg_0_07s.html

Kan vara värt att kika på :)