handdator

Visa fullständig version : Servona går direkt till ändläget



Redrobjem
2015-03-15, 19:47
En polare har skaffat sig en Ducted fan Draken och så fort han slår på kärran så går servona till ändläget och står där och jobbar. Vad kan detta bero på?

freddan_6
2015-03-15, 19:53
Är sändaren igång när det händer?

Redrobjem
2015-03-15, 20:09
Är sändaren igång när det händer?
Ja

Pekkala
2015-03-15, 20:35
Behöver mer info!
Följde sändaren och mottagaren med modellen?
Vad är det för servon?
Har det fungerat någon gång?
mm

pgrts
2015-03-15, 20:36
Så brukar det hända om man vänder servokontakterna fel.

McRegor
2015-03-15, 20:40
...är mottagaren bunden till sändaren ?
Roger

jocke1963
2015-03-15, 20:40
Vad är det för märke på kärran?

Jorgen
2015-03-15, 22:40
Prova att lossa servoarmarna om det går, om servona blivit monterade utan att ha blivit centrerade så kan det bli så här. Om det är det som är fel så kommer servona att fungera som de skall efter att servoarmarna monterats igen.

Redrobjem
2015-03-18, 12:43
Mottagaren är bunden till sändaren. Det är en ny kärra så det har aldrig funkat. Men han ska testa att montera om armen idag trodde han hade gjort det men det hade han inte. Det är en sån här http://www.hobbyequipment.se/flygplan/tillverkare/e-do-model/draken-j35j-pnp-gul-svensk-dekal.html med en Spektrum DX6i och en AR400 mottagare.

McRegor
2015-03-18, 14:09
Hoppas bara att det inte är hans första RC-kärra...:)
Med rätt inställningar och TP så flyger den bra men den kräver som alla liknande maskiner en hyfsat duktig flygare.
Har han aldrig kört sändaren och mottagaren ihop tidigare ?
Roger

Redrobjem
2015-03-18, 15:47
Hoppas bara att det inte är hans första RC-kärra...:)
Med rätt inställningar och TP så flyger den bra men den kräver som alla liknande maskiner en hyfsat duktig flygare.
Har han aldrig kört sändaren och mottagaren ihop tidigare ?
Roger
Han flög lite när han var yngre annars är det simulatorn han kört i. Jag har sagt åt han att överbevisa alla tvivlare haha. Men det ska bli spännande helt klart. Vad är TP?

bem
2015-03-18, 19:54
TP = tyngpunkt

/Bo

Redrobjem
2015-03-18, 20:07
TP = tyngpunkt

/Bo
OK Svenska för COG med mandra ord :).

McRegor
2015-03-18, 23:10
Ja - eftersom vi befinner oss i detta land så är det liksom enklast med våra egna begrepp när det finns sådana etablerade sedan många, många år tillbaka...:)
...och "Drakar" går tyvärr sönder ibland även när relativt erfarna flygare flyger dom... Personligen föredrar jag att flyga och inte att laga men vi får väl hoppas att din kompis är undantaget som bekräftar "nybörjar-regeln" så att han får glädje av sin Drake. För jag har sett flera sådana som flugit väldigt bra men då har dom också flugits av erfarna flygare.
Roger

Redrobjem
2015-03-19, 11:13
Ja - eftersom vi befinner oss i detta land så är det liksom enklast med våra egna begrepp när det finns sådana etablerade sedan många, många år tillbaka...:)
Ja och nej, mycket av dagens informationsinhämtning sker via nätet på engelska.

McRegor
2015-03-19, 13:10
Ja och nej, mycket av dagens informationsinhämtning sker via nätet på engelska.
Säger samma sak och inte minst när det är jobbrelaterat men när vi har etablerade begrepp i vårt modersmål för vår hobby så brukar i alla fall jag försöka använda dessa. Sen kallas det ofta bara för CG på engelska - CoG känns som senare års "påfund"...:)
Nåja - om vi återgår till ämnet så kolla att TP/CG/CoG ligger rätt och att kärran har lagom utslag - och då främst inte alltför stora. Helst tycker jag att denna typ av kärra (fläktdriven) skall markstartas så att man hinner bygga upp nödvändig fart innan den blir luftburen.
Roger

bokis
2015-03-19, 13:22
Eftersom du tycker att det ska vara engelska så är det mer korrekt att förkorta det C.G..
Och jag antar att det är en Draken,inte Viggen och då är det nog som McRegor skriver ,att det kan bli mer än knepigt att börja flyga med en sån.
Inte för att den är svår att flyga utan mer för att den är knepig att få ner i en bit för en nybörjare(den är förhållandevis ömtålig) men jag får önska lycka till!

Redrobjem
2015-03-19, 13:32
Säger samma sak och inte minst när det är jobbrelaterat men när vi har etablerade begrepp i vårt modersmål för vår hobby så brukar i alla fall jag försöka använda dessa. Sen kallas det ofta bara för CG på engelska - CoG känns som senare års "påfund"...:)
Nåja - om vi återgår till ämnet så kolla att TP/CG/CoG ligger rätt och att kärran har lagom utslag - och då främst inte alltför stora. Helst tycker jag att denna typ av kärra (fläktdriven) skall markstartas så att man hinner bygga upp nödvändig fart innan den blir luftburen.
Roger

Om han markstartar måste han ha hjul blir inte landningen svårare då än om man buklandar?

Redrobjem
2015-03-19, 13:53
Eftersom du tycker att det ska vara engelska så är det mer korrekt att förkorta det C.G..
Och jag antar att det är en Draken,inte Viggen och då är det nog som McRegor skriver ,att det kan bli mer än knepigt att börja flyga med en sån.
Inte för att den är svår att flyga utan mer för att den är knepig att få ner i en bit för en nybörjare(den är förhållandevis ömtålig) men jag får önska lycka till!
Draken ska det vara så klart, ändrat nu. En deltavinge och motorn skyddad vad är det som är ömtåligt? Trodde det var farten som var problemet.

Redrobjem
2015-03-19, 13:58
Jag erbjöd honom att köra min Sky Scout först men han går all in.

McRegor
2015-03-19, 14:25
Nåja - det är hans val så det är väl bara att testa och hoppas att allt går bra.
Roger

bokis
2015-03-19, 14:59
Draken ska det vara så klart, ändrat nu. En deltavinge och motorn skyddad vad är det som är ömtåligt? Trodde det var farten som var problemet.
Farten är inte speciellt hög tycker jag och den var trevlig att flyga..Men som alla friggokärror av den typen så är den ömtålig och jag tycker inte den är det bästa valet o öva landningar med men det kanske går bra.
Och flygsim i all ära,det är lite annorlunda live..Men lycka till!

Redrobjem
2015-03-19, 15:01
Farten är inte speciellt hög tycker jag och den var trevlig att flyga..Men som alla friggokärror av den typen så är den ömtålig och jag tycker inte den är det bästa valet o öva landningar med men det kanske går bra.
Och flygsim i all ära,det är lite annorlunda live..Men lycka till!
Vad tycker du är tåligare då jag har uppfattat cellplast kärror som lättlagade och relativt tåliga.

Ken1
2015-03-19, 15:09
Denna draken det talas om smular sönder sig lätt :) Den är ömtålig, men visst går det att lappa ihop den.
Har ägt två stycken.. efter att den första passerat genom grenarna på ett träd, så återstod det inte så mycket mer än ett par smulor. Den flög någon vecka senare, om än i mindre vackert skick. Nummer två mötte sitt öde i ett vertikalt dyk i full fräs.. Den flög inte vidare efter det. =)

finnen
2015-03-19, 15:29
EPO/EPP-plan är ju hållbara. T.ex. Hobbykings bixler kan ta en hel del stryk, och är mycket lättflugen.

Redrobjem
2015-03-19, 16:01
• Good low and high speed flight, stable even at high speed!
• Excellent power-off glide performance
• Easy to fly!

Kan ju så klart bara vara säljargument men ligger det nått i detta?

finnen
2015-03-19, 16:12
Det stämmer säkert, men allting är relativt. Faktum är att EDF'er inte direkt är några nybörjarplan. Den kan vara att det här planet är mer lättfluget än andra EDF'er, men ett trainerplan är självklart lättare att flyga. Det finns hur många som helst som berättar om att de vill ha ett ett häftigt jetplan som nybörjare, och efter 30 sekunder så har det kraschat är i tusen bitar. En nybörjare bör lägga ett sånt plan på hyllan, skaffa något lättfluget och lära sig, sen flyger man edf'en när man kan flyga ordentligt. Självklart är det bara min personliga åsikt, men det är i alla fall mitt tips.

Redrobjem
2015-03-19, 16:17
Det stämmer säkert, men allting är relativt. Faktum är att EDF'er inte direkt är några nybörjarplan. Den kan vara att det här planet är mer lättfluget än andra EDF'er, men ett trainerplan är självklart lättare att flyga. Det finns hur många som helst som berättar om att de vill ha ett ett häftigt jetplan som nybörjare, och efter 30 sekunder så har det kraschat är i tusen bitar. En nybörjare bör lägga ett sånt plan på hyllan, skaffa något lättfluget och lära sig, sen flyger man edf'en när man kan flyga ordentligt. Självklart är det bara min personliga åsikt, men det är i alla fall mitt tips.
vi får se hur det blir han läser nog tråden och får sen bestämma sig :).

jocke1963
2015-03-19, 19:49
Jag erbjöd honom att köra min Sky Scout först men han går all in.

Se till att filma första försöket... :)
Och kolla att han inte har för stora utslag på rodren.
Såna små, snabba kärror är ofta riktigt nerviga att flyga.

kristianb
2015-03-19, 20:45
Draken behöver stora höjdroderutslag och små skevroderutslag!

Hur gick det med servona och ändlägena?
KristianB

Redrobjem
2015-03-19, 20:48
Draken behöver stora höjdroderutslag och små skevroderutslag!

Hur gick det med servona och ändlägena?
KristianB
Armarna var felmonterade.

Redrobjem
2015-04-03, 00:18
Han kläckte oskulden idag med sin Drake. Meningen var att han skulle köra sin Parkzone Artizan som han köpt då Draken verkade lite mycket att börja med. Men vinden gjorde att vi skippade flyga där vi tänkt. Men vi åkte vidare och kom till ett lite lugnare ställe. Det var fortfarande lite väl med vind och ingen bra landningsmöjlighet. Men va faan nu räckte det tyckte vi, jag drog upp min AcroMaster och efter en liten svängom lyckades jag landa på en åker. Då triggades min kompis. Så han monterar av landningsställen (för att kunna buklanda) han drar upp sin Drake newbe som han är. Här är resultatet
https://www.youtube.com/watch?v=YaYC7wpxHFg. Tyvärr var jag så fokuserad på planet på slutet så jag glömde rikta kameran.

Jorgen
2015-04-03, 19:09
Det där såg ju ut att gå bra, kontrollerna verkade ju sitta och det verkade instinktivt att hålla stumt när han höll på att gå i backen i den lite för låga loopen. Ett typiskt fall av "Lätt att flyga så att det blir svårt, svårt att flyga så att det blir lätt."

Jag har svårt att tro att det inte skall bli flygare av honom.

multipass
2015-04-03, 20:05
Här är resultatet https://www.youtube.com/watch?v=YaYC7wpxHFg&feature=youtu.be. Tyvärr var jag så fokuserad på planet på slutet så jag glömde rikta kameran.
:applouse: Blir imponerad av folk som kan hålla en felvänd dörrkil i luften utan att tappa orienteringen :sarcastic:

..flygare..
:thumbup:

bokis
2015-04-03, 21:22
Lovande!!! Ännu en förtappad själ i samlingen :icon_pidu:...Buggen brukar vara livsfarlig att få ,omgivningen visar ibland 0 förståelse..