handdator

Visa fullständig version : GPS till quadcopter - kostnad?



RCLifeOn
2015-03-17, 15:32
Tjenare!

Jag skulle behöva lite hjälp med att bestämma ett system för en kompis.

Han vill ha funktionen "Return to Home" för att säkra flygandet vid FPV (som han i framtiden kanske vill investera i). Vilken GPS och styrplatta skulle ni rekommendera? Finns det ett bättre (billigare) alternativ än DJI Naza?: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51632__DJI_Naza_M_Lite_Multi_Rotor_Flight_Contro ller_GPS_Combo.html

Om han skulle bestämma sig för att köra FPV vill man även ha en radio att lita på. Frsky Taranis är bra, men kräver relativt mycket kunskap. Finns det någon radio som du kan rekommendera som har relativt lång räckvidd men också är simpel att programmera? Duger det med en Turnigy 9X?: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__8992__Turnigy_9X_9Ch_Transmitter_w_Module_8ch_Re ceiver_Mode_2_v2_Firmware_.html

/Simon

Fluf
2015-03-18, 14:11
Beros lite på hur han vill flyga FPV. Naza lämpar sig fint till söndagsflygning med lite större kärror, 450+. Den är trött men stabil.

Skall det köras FPV med 250, lite mer racing behövs en piggare bräda. Där har jag inte exprimenterat med GPS, men Pixhawk kan nog vara ett bra ställe att börja kika på.

Turnigy 9x blir bra först när man uppdaterar till OpenTX, vilket är samma system som körs i Taranis. Älskar den radion. Men om du vill ha något enklare kan Spektrum DX6i eller Orange RX T6 som är en snarlik klon (som står ut från mängden) fungera utmärkt, programmeras på liknande sätt som Spektrum har jag för mig.

Första frågan ang FPV, vad är syftet med hans FPV? Glida runt lite, fotografera, racing, long range (notera ev juridiska utmaningar med de olika typerna av FPV och FPV generellt)?

När vi vet vad han vill uppleva så blir det enklare att hitta kit för honom.

finnen
2015-03-18, 19:58
Tjena Simon, har vi någon mer som kanske vill flyga med oss? :-)

Ärligt talat, vill man ha en vettig radio så blir det väldigt svårt att slå en taranis. Alternativet är att hitta något bra begagnat, min DX7'a är helt ok och var billig, men då gäller det ju att ha lite tålamod.

Du har ju pillat på min Orange T-SIX, det är mycket radio för pengarna, så det är också ett alternativ iofs. Man saknar telemetri, men det kan man ju lösa med en billig OSD istället.

Angående FC, kanske någon APM skulle fungera? Jag vet inte så jättemycket om dem, men de bör vara billigare än Naza i alla fall. Naze32 och multiwii ska inte vara höjdare på GPS i alla fall.

Och jag håller med, ta reda på hur han vill flyga. Om det är en 250 som ska rejsas så finns det inte något riktigt bra alternativ för att få dit en gps tror jag.