handdator

Visa fullständig version : val av första heli



little_fraz
2015-03-18, 18:22
dags att ta upp flygningen igen
har flugit 4 kanalig heli nu ett tag och tänkte köpa mig en 6 kanalig
har ni nåt tips på vad man ska köpa som första riktig heli =)
vet inte om jag ska ha stor eller liten.
kommer flyga utomhus mest, inte i så stark vind kanske.
har kikat på en wl v977 eller en kds innova 450qs har ni nåt annat förslag så tar jag gärna emot dom
den ska vara hyffsat snäll och lätt flugen.
krascher kommer väl så den bör vara lätt/billig att laga
har en spectrum dsx6 radio också.
mvh

Jorgen
2015-03-18, 21:07
Jag tänkte säga att du skall hålla koll på begatnatmarknaden och leta efter en Align 450 Pro FBL eller DFC. Gärna med ett eftermarknads gyro också. Sedan såg jag att det precis kommit upp en sådan under säljes :)

Det finns en 450 pro med flybar också, lite billigare men lite mer mekanik att ställa in.

Jag tror inte att det går att hitta en bättre helikopter att börja med än de här. Givetvis i kombination med simulator. Reservdelstillgången är närmast oändlig, ingen annan helikopter är så lätt att få delar till. Det finns originaldelar, nästan lika bra piratdelar och även pissbilliga piratdelar. De billigaste delarna kan ibland vara lite för billiga...

Fluf
2015-03-19, 14:14
Som jag sade i andra forumet :)

KDS 450Q har enkelt mekanik, lätt att underhålla. Ställer man in den snäll på spakarna med DR/expo så är det en trevlig hovringsmaskin som dessutom är väldigt tyst jämfört med andra 450. Inget 3D monster, men utmärkt att lära sig grunderna, hovra, åttor etc, inverterat, loop etc. Men inget som kör tic tocs eller autorotationer med.

Har haft KDS 450S/SV, har TRex DFC Pro och KDS 450Q Gaui x4 och Gaui 550 Huricane.

Skulle vara mest trygg med att rekommendera 450Q till nybörjare för lugn flygning och mekning.

simonarvestrand
2015-03-19, 17:08
började själv med kds, tycker helt klart det är ett bra nybörjar val. inte S-modellen dock men tror knappt den finns längre.
Qmodellen tycker jag är riktigt trevlig, dom bara går och går.

Den 450 jag ägt som flugit överlägset bäst är dock MiniProtos , mekaniken är välidgt lik kds Q men flyger ett par snäpp bättre ( enligt mig)
Gjorde 100 flighter med den utan att byta en enda pryl.

little_fraz
2015-03-19, 18:20
ok så det är bättre att satsa på en större heli än en liten,
är bara rädd för att krascha hade först tankarna på att ta en liten och lära sig spaka den, och sedan gå till en 450
men det är lika bra att ta en 450 direkt om jag förstått det rätt eller??

Michael
2015-03-19, 19:27
Ska du flyga utomhus så är 450 en bra instegsstorlek.
Innan du köper en helikopter, kolla hur det är med reservdelsförsörjningen, Förr eller senare kommer du att behöva byta delar och då är det väldigt tråkigt om inte delar finns i lager.
Lycka till!

little_fraz
2015-03-19, 20:05
finns en T-rex 450 Pro till salu här på forumet skulle den kunna funka som första heli??

Jorgen
2015-03-19, 20:33
Som jag sa tidigare i tråden, båda fungerar utmärkt och har närmast oändlig reservdelstillgång. Jag tycker att flybarless är att föredra men 1500kr för den med flybar är också ett mycket bra pris.

Jörgen