handdator

Visa fullständig version : Vilka grejer kör ni 1.3 Ghz med?



Peter1
2015-03-19, 20:35
Jag kör med en Foxtechkopia som videoenhet. Partom FPV 1.2G 1.3G 8CH 800mw Wireless AV Transmitter And Receiver från Banggood. Videolänken håller inte mer än 300 meter,sen börjar det flimra. Vilka grejer bör man ha för att få stabil länk med 1.2 - 1.3 Ghz? Eftersom jag har Dom HD vill jag ha bättre Tx och Rx än de jag har nu.

Köpte klöverantenner från Rc-flight för 1.3 Ghz som jag kör med.



https://www.youtube.com/watch?v=KaCwAEBpUGs&feature=youtu.be

simonarvestrand
2015-03-19, 21:08
om det är antenner som ser likadana ut som hobbykings så börja med att slänga dom eller lämna tillbaka dom till dom , riktiga skitantenner

Peter1
2015-03-19, 21:31
Tack för svar!
Ja, det kan nog stämma att det är liknande HK-antenner http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2364,
men vilka föreslår du?

Jag måste ju inte ha superlång räckvidd, utan mer för 250-körning runt buskar å träd, men gärna stabilare länk än den på filmen.

LeoR
2015-03-20, 06:35
Kika runt på t.ex readymaderc, dem har riktigt shyssta antenner från både video aerial systems och circular wireless.

Säger samma som Simon, skrota hk-antennerna mot anntingen kvalitets klöver eller patch, helical osv. Rekommenderar själv en minst 3 varvad helical.

Om du kör 2.4 på kontrollinken så är ett low pass filter att rekommendera.

simonarvestrand
2015-03-20, 09:59
Jag kör oftast med denna på marksidan http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=2951
Grymt liten och smidig och förvånandsvärt bred loob

och någon vas antenn på maskinen. typ nått sånt här. http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=503

Händer att jag har samma på båda sidor

Peter1
2015-03-20, 11:07
Intressant! Jag beställde
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_45_52_100&products_id=457
Så att jag fick till både rx och tx i ett set. Får börja med dem. ska bli kul å testa om det blir bättre. Jag kör ju inte särskilt långt men vill ibland utforska området längre bort än 150-200 meter.
Leo, jag kör med 433 på kontrollen. För övrigt har jag fått en refund på min APM 2.8 som du frågade efter förut och som du kan få. Du ville ju se om du kunde hitta felet. Hör av dig så skickar jag den
Peter

Aner
2015-03-21, 08:30
Något jag upptäckt med 1,3 GHz är att det kan variera kraftigt i räckvidd beroende på var man flyger. Har (på landet mitt ute i skogen) varit 1km bort med god videolänk men strax utanför staden där jag bor kan länken flimra redan efter 100m. På ett område var det helt hopplöst. Kom 40 m innan det flimrade. Sannolikt misstänkt för störningar är kraftledningar. Mest uppenbart är luftledningar i närheten, men även ledningar i mark. På mitt vanligaste flygställe har jag några mindre luftledningar åt ena hållet, och så fort jag närmar mig dessa så flimrar bilden. Åt andra hållet är det inga problem 500m +.

Andra saker som kan uppträda, men som inte visar sig som "störningsflimmer", är om sändaren blir överhettad pga dålig kylning. Visar sig som en "blödande" störning. Bilden grötar ihop sig och blöder bort slutligen. Har märk detta när man har länken igång på mekarbordet och den inte får kylning. Brukar bli duktigt varm sändare och bilden brukar kollapsa i samband med detta. Verkar för övrigt som att vissa sändare (exemplar) blir betydligt varmare än andra. Har en 400mW nu som blir glödhet. Har haft 800mW också och den visade inga tendenser på överhettning ens på mekarbänken.

Peter1
2015-03-21, 15:25
Ja, jag körde på ett fält i Vällingby, så det är klart, mycket störningar kan säkert uppstå där, det bor ju en 200k-300k människor runt omkring plus rätt mkt trafik i luften. Ska testa ute på Ekerö också, det är inte lika tät bebyggelse där. Det är fantastisk roligt med en 250 och FPV.

Peter1
2015-03-22, 10:12
Köpte precis Remsans patchantenne som kommer från RMRC, den helvita som är kalibrerar för 1280. Ska bli spännande å se vad den kan göra med bildstabiliteten. På sändaren kör jag med clover från RMRC.

Aner
2015-03-22, 10:18
Man ska väl heller inte glömma att det kan finnas andra entusiaster i området (=radien 3km+...) som kör på samma frekvens och stör din signal. Trösten är väl att störningarna lär vara ömsesidiga...;)

Peter1
2015-04-12, 17:51
Sist jag körde på samma ställe som videon är tagen hade jag patchantennen och CL från Ibcracy på tX, då gick det bättre kunde flyga bort mot 300-400 meter med klar bild. Kunde säkert köra längre, men testade inte det. I helgen åkte jag till landet och flög. Det börjar flimra redan efter 50-100m. Vi bor rätt ensamma där, så det borde inte vara särskilt mycket störningar. Det enda jag kan tänka på är en telefonledning som går i luften, men den används inte. Jag bytte patchantennen till en skewplanner på mottagaren, men det var precis samma problem. Brukar ni också ha problem med flimmer eller är det något fel jag gör? RC-kontrollen körs på 433mhz med notchfilter och VAS 433Mhz UHF semi-rigid dipole. Jag har också den 4-kanalsmottagare som Simon någonstans varit positiv till från RMRC. Tycker jag har säkrat upp rätt bra, men får inte den bild i HD-brillorna som jag förväntar mig. Eller är det bara så att man får räkna med problem lite då och då, att det hänger mer på tur?

stucke70
2015-04-17, 19:54
så dåligt som på filmen har jag aldrig varit med om faktiskt, det skall inte bli så med fritt fält.
jag kör dragonlink 433mhz och readymaderc prylar, ungefär som man skrivit i nedre kommentarer.
det enda som stör min video är att jag köpte ny antenn till DL då stock var lite dålig, droppade ofta på rssi men med den nya händer det aldrig men däremot får jag störningar om jag hamnar mellan heli och basstation. får ofta stå med ryggen mot basstationen.
men jag flyger mest lågt och bland träd, byggnader mm och då räcker det inte långt, särskildt inte när det blir löv.
det lönar sig med bra och rätt prylar, även om det kostar lite mer.








Jag kör med en Foxtechkopia som videoenhet. Partom FPV 1.2G 1.3G 8CH 800mw Wireless AV Transmitter And Receiver från Banggood. Videolänken håller inte mer än 300 meter,sen börjar det flimra. Vilka grejer bör man ha för att få stabil länk med 1.2 - 1.3 Ghz? Eftersom jag har Dom HD vill jag ha bättre Tx och Rx än de jag har nu.

Köpte klöverantenner från Rc-flight för 1.3 Ghz som jag kör med.



https://www.youtube.com/watch?v=KaCwAEBpUGs&feature=youtu.be

Peter1
2015-04-18, 12:09
Näe, så dåligt är det inte längre på den platsen med ny set up med grejer från RMRC. Men på landet blev det endast 50 till 100 meter med samma set up.

Landin81
2015-04-18, 13:16
Köpte mina cloverleaf från ebay, kör 1.2ghz 700mw och får ut max 6km. Antennerna mäts ju upp och är anpassade för en viss kanal för att få bästa prestanda, så kolla vilken kanal dina antenner är gjorda för. Är det flimmer på samtliga kanaler eller är det bara på en?

Kenneth E
2015-04-18, 17:02
Jsg kör med readymaderc 200mW tx på min octa och har nått över 3 km med bluebeam antenner från ibcrazy.

Peter1
2015-04-18, 17:08
Jag kör med den här:
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_30_38&products_id=924 och klöver gjorda av Ibcrazy.
Som ni ser är det bara en kanal 1280, så jag kan inte testa andra kanaler. Min andra tx från Partom 800mw pajade helt utan anledning och jag har fått ny grejer av Banggood. RMRC har liknande tx men säkert bättre gjorda. Imorn ska jag testa allt igen.

UndCon
2015-04-20, 13:43
1.3Ghz bandet är ämnat för Amatörradio och du sitter med en sändare som du tycker är stark med 800mW.

Någonstans i stockholm sitter det kanske en eller flera amatörradioentusiaster och dessa får alla ha sändare på upp till 1000W!

Det betyder att om någon av de startar en sändare så ligger du illa till och får i bästa fall bara störningar på bilden. I sämsta fall försvinner bilden helt.


Visst är det bra att vi kör vår bästa video på dessa band :)

Peter1
2015-04-21, 07:14
Ja, uppenbarligen finns det en hel del störningsfaktorer, men på landet hade jag sämst överföring och då bor vi ganska isolerat från andra. Men det är klart att det kan finnas någon radioamatör inom 3km avstånd även där. Samtidigt läser jag och ser videos på vårt och utländska forum hur bra bild och långt de kan flyga, men inte jag. Nästa alla ställen jag prövat på så tycker jag att jag borde få bättre bild och utan störningar, men det är kanske önsketänkande. Nu har jag ivarje fall en eagleeye och en nyinköpt pepperbox (som kommer idag) av Magnus strömqvist. Det hjälper inte särskilt mkt mot amatörradioaktörer, men har däremot elimineraten en del andra felkällor.

Peter1
2015-04-21, 07:18
Jsg kör med readymaderc 200mW tx på min octa och har nått över 3 km med bluebeam antenner från ibcrazy.

Det låter ju fantastiskt! Det finns hopp. Det är bara att försöka igen och kanske på andra platser. Var flög du då? Nära bebyggelse eller långt ute på landet?

Kenneth E
2015-04-21, 08:03
Det låter ju fantastiskt! Det finns hopp. Det är bara att försöka igen och kanske på andra platser. Var flög du då? Nära bebyggelse eller långt ute på landet?

Kan säga att jag haft med den i bilen och flugit i Norge/Danmark och upp till Uppsala i Sverige, samma resultat över allt. Vissa master kan störa videosändningen, men inget att skrika högt om bara att byta höjd eller förflytta sig i sidled. Viktigt att du har ren strömförsörjning till VTX samt att alla kablar är tvinnade så hårt som möjligt eller skärmade.

Peter1
2015-04-24, 07:01
Är det så att det är svårt att få stabil bild med en liten quad för att separationen inte riktigt går att lösa på så liten yta mellan vTX och rcRX? Ja, förutom alla andra felkällor som radioamatörer å liknande förstås.

Kenneth E
2015-04-24, 09:54
Har du vrx på vilket avstånd från 433 tx? Det hjälper att flytta ut vrx 5-10m från 433tx eller tvärtom vilket som är lättast.

theailer
2015-04-24, 13:09
Är det så att det är svårt att få stabil bild med en liten quad för att separationen inte riktigt går att lösa på så liten yta mellan vTX och rcRX? Ja, förutom alla andra felkällor som radioamatörer å liknande förstås.

En mottagare kommer aldrig att störa en sändare.

Kenneth E
2015-04-24, 13:40
Berätta hur du har din vrx och rctx när du flyger. Själv så kör jag med en jeti mottagare som slav till 433 och den placeras en bra bit bort från vrx, på så vis separerar jag.
Normalt sitter jag i bilen och flyger, då bär jag ut slaven antingen en bit bort eller uppe på taket på bilen, fungerar klockrent. Tidigare hade jag en 10m lång kabel till vrx som placerade ut på en pinne från bilen, båda fungrrar klockreny men slaven är nimmare som placeras vart som helst så länge ds-16 har kontakt med den. Jag upptäckte innan jag separerade att det kunde bli lite sämre räckvidd om jag inte gjorde detta. Nu kör jag i och för sig med ganska svaga vtx men får ändå ut lång räckvidd på koptrarna.

Peter1
2015-04-25, 20:47
En mottagare kommer aldrig att störa en sändare.

Det låter ju bra!

Peter1
2015-04-25, 20:55
Berätta hur du har din vrx och rctx när du flyger.

Det är ju en 250 och jag har separerat så långt det går på den ytan. Nu har jag L-C filter och tvinnat kablarna. På marken är det max 2m mellan vrx och rctx. Se senaste körningen från idag. Jag fattar inte vad det är? Nu var det högspänningsledning ganska nära, men det är samma störningar som tidigare. Undrar om det är kameran som skapar allt noise. den sitter under Vtx och har inget skal. Det är knappt kul längre. Jag har bytt ut många Kina-grejer mot RMRC som Vrx och Ibracyantenner och en vit patchantenn för kanal 1280 som jag kör på. Se också bilden på min 250.
52025

https://youtu.be/ppFu_a8hVsk

Kameran
http://www.securitycamera2000.com/products/RunCam-600TVL-DC-5%252d17V-Wide-Voltage-Mini-FPV-Camera.html

Ted_B
2015-04-25, 21:06
Jag kör med samma kamera men med 5,8 GHz, jag har inga problem alls trots att jag inte tvinnat kablar eller något.
Jag tror ditt problem är något annat, men vet inte vad.

Kenneth E
2015-04-25, 21:12
Ser ut som om det bara kommer ibland. Kabelbrott eller dålig kontakt till antenn/kontakt? Kan du flytta över grejorn till en annan farkost, i så fall ta delarna en och en för att utesluta.

Peter1
2015-04-25, 22:49
Ser ut som om det bara kommer ibland. Kabelbrott eller dålig kontakt till antenn/kontakt? Kan du flytta över grejorn till en annan farkost, i så fall ta delarna en och en för att utesluta.

Ska testa det! Har ju en till ZMR på gång

theailer
2015-04-26, 16:08
Du kan ju oxo prova att peta å dra i alla sladdar medans du tittar i skärmen/goggles för att på så vis kanske kunna hitta ett eventuellt glapp.

Peter1
2015-04-26, 16:31
Du kan ju oxo prova att peta å dra i alla sladdar medans du tittar i skärmen/goggles för att på så vis kanske kunna hitta ett eventuellt glapp.

Ja, det har jag gjort, men inget tydligt glapp verkar finnas. Däremot satt vtx antennen dåligt iom att 90gradersvinkeln var av. Men samtidigt kan det inte vara hela sanningen för det är inte första gången som jag har dålig bild och dålig räckvidd. Ska prova att separera vrx och rctx på marken. funkar inte det får jag följa Kenneths råd

Peter1
2015-04-26, 19:56
Senaste körningen med längre separation mellan vrx och rctx. Quaden verkar inte särskilt balanserad i filmen. Efter ca 300m börjar flimret och då vänder jag tillbaka mot markstationen

Körningen
https://youtu.be/5LCs45eWCf8

Mina fpvprylar
http://youtu.be/WepAIz3c7J0

Kenneth E
2015-04-26, 20:26
Din Digitalvrx har jag inte mycket till övers för.
Du har störningar även när kopter står på backen, har du provat med separat batteri till videoutrustningen? Eftersom du har störningar som äter sig in i video länken, annars ser det ut som om du har en bra utrustning, ett tips kan vara att bara använda dig av mottagaren med patchen till att börja med, du bör ha bra mottagning innan du bygger ut med fler hjälpmedel, allt för att minska felkällorna. Ta bort notchfilter och annat du köpt på dig. Du borde ha minst 500m på låg höjd i öppen terräng för att det skall kännas ok och då utan flimmer i bilden.
Får du inga störning med separat batteri till videolänken vet du att ditt lc filter inte fungerar, skaffa annat av bättre kvalite.

Peter1
2015-04-26, 20:48
"Din Digitalvrx har jag inte mycket till övers för."

Det är flera som sagt, men jag behövde den när jag hoppades på att förbättra bilden med diversity. Annars har jag senaste tiden använd 4 kanalaren från RMRC med lika stora svårigheter med bilden.

Har för mig att jag provat med separat batteri utan bättre resultat, men måste nog undersöka det noggrannare som du säger. Ska försöka använda mig av din uteslutningsmetod. Tack för ditt engagemang! Det behövs!

Peter1
2015-04-28, 15:25
Lite bättre efter ha lött om en del kablar som inte var bra. Bort till skogen på filmen är det 500m så dit nådde jag utan större problem.

https://youtu.be/vYtbRvuWCbs

Kenneth E
2015-04-28, 16:27
Det är tredje gången jag svarar på din tråd och de andra två inläggen försvann i cyberrymden.

Nu ser det bra ut i videon, i allafall för att kunna flyga utan att tappa länken. Ser fram emot fler filmer från dig och lycka till framöver, vi kanske ses där uppe en dag.

Peter1
2015-04-28, 18:21
Hehe...säkert! Ja, det var fantastiskt roligt. Ska rigga min bixler2 med APM och 1.3 grejerna för lite längre flygtid. Tack för hjälpen!

Peter1
2015-05-13, 09:42
Nu igen! Fattar inte vad som sker? Flyger med samma set up som tidigare. Nu även med pepperbox från Ibcrazy. Störningar och dålig bild titt som tätt trots alla justeringar med kablar och filter. Testade också med egen strömkälla till vtx. Samma sak. Filmen är tyvärr oklippt

https://youtu.be/j72JM_3gJzE

UndCon
2015-05-13, 11:20
Det är lustigt med störningar när du står stilla...

Jag skulle montera ur kamera och videosändare och testa dessa separat på ett LIPO.

Montera dem på parkbänken du sitter på och gå ut över ängen med din mottagare och en skärm inkopplat - kontrollera på så sätt bildkvalitet och räckvidd.

Är det ok så kan du koppla in en eventuell OSD och testa samma rutt igen.

Nästa steg blir att koppla igång din multirotor liggandes bredvid på bänken och göra samma runda igen.

Efter det är det dags att montera tillbaka fpv-utrustningen på din multirotor och promenera samma runda.

Har du då inte hittat något fel så är det bara att flyga på...

Jag vet inte om det beror på din DVR men det ser ut som lite överstörning på bilden...typ för stark signal från kameran till sändaren - det kanske är en orsak?

Peter1
2015-05-13, 18:41
UndCon! Jag ska testa det. Tack!
Peter

Peter1
2015-05-14, 17:02
plockade ut grejerna och testade bara videoanslutningen. Hade massa problem i börja och upptäckte att ett batteri pajat till markstationen. På filmen ser man skillnaden mellan att köra via 5.8 (som repeater) och skärm direkt ansluten till 1.3. Det visar sig att 5.8 som jag kört med inte klarar av att sända med klar bild (eller fel kanal). Använder mig av immersion 250mw vtx. I filmen flimrar det väldigt mycket, men det är när jag testar andra kanaler. Så fort jag rörde mig så blev det störningar med 5.8, även när jag stod still. De försvann helt när jag körde oavkortat till markstionen

https://youtu.be/_lOys6TMpU8

Peter1
2015-05-15, 18:45
Okej, jag hängde vtx och kamera i ett träd ovanför parkbänken där jag brukar flyga. Gick iväg mot andra sidan fältet dryga 500 meter med vrx och cloverleaf ovanför mig. Inga problem. Bra bild och inga störningar över huvudtaget. När jag kom till andra sidan fortsatte jag in i skogen och då började det flimra lite grann, men inte så att det störde mig så mycket. Uppenbarligen måste störningarna komma från quaden. Jag ska testa imorn att lägga quaden bredvid och starta motorerna för att se vad som händer.

UndCon
2015-05-15, 20:21
Bra tester du gjort där - hoppas du hittar orsaken till det hela.

Peter1
2015-07-04, 22:15
Äsch!! Samma skit igen. 50 till 100 meter. Diversitystationen piper som tusan å byter kanal. Vet inte vad jag ska göra. testat olika kanaler. Ibland funkar det en stund, men sen tillbaka i det gamla vanliga. Skickar upp CL högt. Har alla upptänkliga kvalitativa utrustningsdelar, men inte faan hjälper det.

LeoR
2015-07-04, 22:28
Asså detta låter tvärmärkligt. Med alla dem grejorna som du köpt borde du ha en markant bättre räckvidd. Har inte läst tråden riktigt men har du testat en annan fpvsändare ifall det är den som är kass? Du kan ju försöka få tag i en RF-mätare (typ rfexplorer) och mäta frekvenserna där du flyger, alternativ testa på något annat ställe.

Peter1
2015-07-05, 08:35
Asså detta låter tvärmärkligt. Med alla dem grejorna som du köpt borde du ha en markant bättre räckvidd. Har inte läst tråden riktigt men har du testat en annan fpvsändare ifall det är den som är kass? Du kan ju försöka få tag i en RF-mätare (typ rfexplorer) och mäta frekvenserna där du flyger, alternativ testa på något annat ställe.

Jag har inte flugit på länge, men testat på lite olika ställen. Just nu flyger jag i Bohuslän. Jag ska göra lite tester idag och spela in hur det ser ut. Återkommer senare

Peter1
2015-07-05, 13:45
Videosändaren var ingen höjdare. Den la av idag när jag skulle testa. Den andra Partom 800mw sändare som pajar. Okej ingen mer kinasändare av det märket. bytte till en liknande, men som håller kylan bättre. Den gick å flyga med något sånär 100-150m sen börjar linjer vandra över bilden. Hur man kan flyga flera km med flyg eller quads är för mig en gåta. Film kommer från flygningen idag. Vilka sändare använder ni på 1.3Ghz?

Jorgen
2015-07-05, 20:49
Det är inte dina Partom sändare som trasslat hela tiden? Det ser ju väldigt bra ut i den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=vYtbRvuWCbs&feature=youtu.be

Det är inte att du låter sändaren vara igång för länge? Jag tycker att min 300mW RMRC VTX blir obehagligt varm redan efter ett par minuter på marken.

Peter1
2015-07-05, 22:50
Det är inte dina Partom sändare som trasslat hela tiden? Det ser ju väldigt bra ut i den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=vYtbRvuWCbs&feature=youtu.be

Det är inte att du låter sändaren vara igång för länge? Jag tycker att min 300mW RMRC VTX blir obehagligt varm redan efter ett par minuter på marken.

Jag misstänker det. Den blir varm och nu tror jag att den lagt av. Det har ju varit rätt varmt ute i veckan så vädret har inte hjälpt till med kylningen. Får vänta med att lägga upp filmen då jag glömt SD-kortadaptern hemma.

LeoR
2015-07-06, 08:47
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_30_38&products_id=1016

Bara hört bra saker om den

Peter1
2015-07-06, 11:45
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_30_38&products_id=1016

Bara hört bra saker om den

Det här är väl en likadan? Men med betydligt bättre fraktkostnad och förmodligen ingen tullkostnad.
http://www.dronematters.com/fpv/vtx-vrx/1-3ghz/drone-matters-1-3ghz-300mw-audio-video-transmitter.html

Kenneth E
2015-07-06, 11:55
Om vi nu rekommenderar en som vi vet fungerar, varför skall du då komplicera det genom att beställa från någon annat ställe. Bara för att en grej ser likadan ut på utsidan är det inte säkert att insidan är likaså, det finns det åtskilliga Kinesiska produkter bevis på. Jag kan rekommendera RMRC´s video prylar med de nya comtech kretsarna är de kanon.

Peter1
2015-07-06, 13:49
Om vi nu rekommenderar en som vi vet fungerar, varför skall du då komplicera det genom att beställa från någon annat ställe. Bara för att en grej ser likadan ut på utsidan är det inte säkert att insidan är likaså, det finns det åtskilliga Kinesiska produkter bevis på. Jag kan rekommendera RMRC´s video prylar med de nya comtech kretsarna är de kanon.

Du menar att jag inte ens ska ställa frågan? Är det du som rekommenderat (du skriver vi)? Jag ska bara ta svaret i vacker hand och hålla käften? Att jag inte ska fråga om andra produkter som åtminstone ser likadana ut och att det kanske är någon som vet mer? Är det inte ganska lätt att svara: Nej, Vet ej eller Ja? "Bara för att en grej ser likadan ut på utsidan är det inte säkert att insidan är likaså, det finns det åtskilliga Kinesiska produkter bevis på" Det är ju därför jag frågar!

edit: fick mail från rmrc ang mina face plate till dominator HD. orkade inte vänta på att hobbyking skulle få in dem och mkt billigare frakt. De gick på 16$+14$ frakt+100kr tull+100 moms. D.v.s från ca150kr så blev det 450kr och frakten tar lika lång tid som från Kina.

Jag har beställt från RMRC förut och blir lika förvånad varje gång över totalpriset, men har tvingats beställa därifrån när det inte funnits grejer nån annan stans. Priset är självklart viktigt. Det är inte krångligare än så, utan ganska enkelt tycker jag. Dessutom går ju saker sönder även från s. k bra butiker och vår hobby kan faktiskt bli rätt dyr när man ska ha alla grejer som behövs och som dessutom lätt går sönder. RMRC har dyra fraktkostnader. Kan jag hitta samma prylar (som frågan då gäller), men billigare frakt på annat ställe så får "komplicera" stå för dig.

Kenneth E
2015-07-06, 14:46
Lycka till då!

Peter1
2015-07-06, 15:04
Lycka till då!

?

Aner
2015-07-06, 15:57
Ang RMRC-prylar så har jag haft en sådan 1.3GHz 300mW (eller om det var 400mW) som jäklades från dag ett. Bytte till RMRC:s antenner (VAS), ingen skillnad. Sändaren blev tok-het för att sedan bli ljummen och sedan tok-het igen. Bilden grötade ihop sig till och från oavsett vilket avstånd jag flög på. Till slut (månader senare/tokigare) märkte jag att det var själva kontakten (förmodligen lödningarna) som glappade på "microskopisk nivå". Det tog sannolikt ihjäl sändaren då den slog "av- och på" hela tiden.

Med det vill jag endast säga att även RMRC-prylar kan krångla och då kanske man inte i första hand misstänker det då de ska vara högsta kvalitet. Jag orkade dock inte reklamera sändaren, utan köpte en "Fox tech" från Rcflight.se enl "minsta motståndets lag" och den har fungerat felfritt.
/A

Peter1
2015-07-24, 13:29
Så här ser det ut nu efter att ha bytt videosändaren till en som ser likadan ut som Partom, men köpt beg här på forumet.


https://youtu.be/d0jvnHI189Y