handdator

Visa fullständig version : Samla all elektronik på ett ställe så man kan flytta den mellan ramar



PeterJ
2015-03-20, 20:04
När man blivit biten av byggflugan blir det ju ganska snabbt dyrt att köpa nya controllers, mottagare, gps:er och annat till varenda kopter så jag fick en idé att samla allt i en låda med standardiserade kontakter så man kan ha en låda med allt i och bara flytta den mellan ramar.
Jag gjorde ett testbygge och det ser ut att fungera. Jag var lite orolig för att det skulle bli varmt i lådan men dom hål som finns verkar räcka för att kyla och ventilera.
Finns det några nackdelar med detta som jag inte tänkt på? Man vill ju inte upptäcka det på 70 meters höjd så jag tänkte höra här där det finns folk med koll :-)
Det finns en detaljerad beskrivning på http://uavbuilder.blogspot.se/
Kommentarer och konstruktiv kritik mottages tacksamt.
51387

Mvh
Peter

ulwur
2015-03-20, 20:16
Intressant idé. Ser fram emot hur detta kan utvecklas.

En sak funderar jag på. Kommer inte gps-mottagaren för nära all annan störande elektronik?

PeterJ
2015-03-20, 20:31
Ulwur, det var ju en sak jag var fundersam över, därför har jag rejält långa sladdar till gps och kompass. Skulle det bli problem så är det bara att skruva på längre eller flera nylondistanser så man får upp gps:en mer. Dock har det inte varit så mycket som en glitch på gps och detta mitt under en solstorm som ger norrsken i mellaneuropa...

PeterJ
2015-04-09, 23:28
Jag får nog ge Ulwur rätt, i samband med att jag slängde i en satellitmottagare (alltså en dsm2 sat, inte canal+ :) ) och telemetrisändaren flyttade jag upp gps:en 15 millimeter och jag tycker nog att det gav lite mer stabil loiter och kanske någon mer satellit.