handdator

Visa fullständig version : Polisen och Kustbevakningens drönare



UndCon
2015-04-02, 08:56
http://www.idg.se/2.1085/1.619750/polisen-siktar-hogt-och-koper-dronare-for-att-jaga-bovar

Upphandlingsavtalet på polisens hemsida

https://polisen.se/PageFiles/566755/Ansokningsinbjudan_A509.5322014.pdf

Och en kopia är sparad om det tas bort...


Detta kommer bli intressant då de garanterat skall användas för att kunna indentifiera folk från ovan, något som länsstyrelse och datainspektion ej tillåter

Troligen kommer merparten av flygningarna ske i områden som vi andra undviker pga säkerhet och regler.


Så frågan som återstår är:

Hur mycket undantag kommer tas fram?

McRegor
2015-04-02, 11:00
Jo - den frågan är intressant. Skall dessa farkoster kunna användas professionellt och inte minst av polis, brandkår och kustbevakning så måste det rimligen bli nån form av omtolkning av kameraövervakningslagen. Även andra kommersiella företag måste ju vara mer eller mindre lamslagna i en stor del av sin tänkbara verksamhet med den tolkning som finns idag.
Roger

Kenneth E
2015-04-02, 11:46
Undrar vilka frekvenser de skall använda sig av, 5.8 känns rätt meningslös i deras syfte. Jag förföljer en bil som svänger runt hörnet och där försvann videolänken.

UndCon
2015-04-02, 12:35
Maximalt 7Kg...det blir en stor maskin det..Då är det UAV kategori 2
Källa:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/

Kameraövervakningslagen

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2014/detta-sager-lagen-om-dronare/


En artikel om detta:

http://www.datainspektionen.se/Documents/integritetifokus/integritet-i-fokus-14-03.pdf

Kenneth E
2015-04-02, 12:41
Men sedan tycker jag att den vikten är liten för en fullutrustad övervakningsmaskin med switchningar mellan olika kameror och zoomfunktioner, samt att den skall kunna flygas i alla väder. Det verkar inte som om de vet vad de behöver, utan sneglat på Phantom. Eftesom företaget som säljer dessa till polisen skall ha sålt till annan myndighet tidigare och dessa använts av dem i minst 100h, kan jag säga att då blir urvalet mycket begränsat, det är en parantes som man tar med när man redan bestämt sig och vill sortera bort övriga.

Quaddaren
2015-04-02, 13:07
Beror lite vilken sida av 7 kg Kategori 1BObemannade luftfartyg med en maximal startvikt på mer än 1,5 kg men mindre än eller lika med 7 kg


Maximalt 7Kg...det blir en stor maskin det..Då är det UAV kategori 2
Källa:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/

Kameraövervakningslagen

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kameraovervakningslagen/

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2014/detta-sager-lagen-om-dronare/


En artikel om detta:

http://www.datainspektionen.se/Documents/integritetifokus/integritet-i-fokus-14-03.pdf

UndCon
2015-04-02, 13:43
Så sant så - det betyder att de begränsar sig ännu mer om de går ner 1 kategori, vilket knappast är troligt, men man vet ju aldrig hur logiken fungerar.

IngemarTh
2015-04-02, 18:21
[QUO

Detta kommer bli intressant då de garanterat skall användas för att kunna indentifiera folk från ovan, något som länsstyrelse och datainspektion ej tillåter

Troligen kommer merparten av flygningarna ske i områden som vi andra undviker pga säkerhet och regler.


Så frågan som återstår är:

Hur mycket undantag kommer tas fram?

Polisen har redan undantag för trafikövervakning och för att förebygga brott i lagen och om det är från en drönare, polishelikopter, bil eller fast monterad spelar ingen roll.

Landin81
2015-05-04, 17:11
Det roliga blir om det är någon som kommer kunna sälja sina system och utbilda polis etc då de måste ta betalt för lektioner och annat och då krävs det tillstånd, vilket man inte får i Sverige haha =)

Gustaf Andréasson
2015-05-04, 17:55
Det är inte några problem. Polisen åker ofta utomlands för att få utbildning.

Landin81
2015-05-04, 18:37
Ja varför gynna Sveriges företagare när man kan gynna andra länders ;)

IngemarTh
2015-05-04, 20:15
Visst går det testa och träna UAS bortom LOS i Sverige: http://www2.testcenter.se/index.php/tjaenster-bofors-test-center/provning/uas-provning

UndCon
2015-05-25, 12:27
Anbuden uppfyllde inte samtliga krav.

http://www.idg.se/2.1085/1.628283/polisens-dronardrommar-skjuts-pa-framtiden

Föga förvånat

UndCon
2015-10-15, 09:48
Vi uppdaterar lite:

Det blev tydligen Saab som skall bygga drönare åt polisen

http://www.idg.se/2.1085/1.639597/saab-dronare

Var de som kunde uppfylla kraven som Polisen satte upp tidigare ?

Kenneth E
2015-10-15, 10:14
Har de fört en upphandling vid sidan av den ursprungliga?

UndCon
2015-10-15, 11:14
Vet ej.

http://www.idg.se/2.1085/1.639765/dronare-gevar

IngemarTh
2015-10-16, 05:30
Har de fört en upphandling vid sidan av den ursprungliga?

Det var sex sökande från början, tydligen med brister på kvalitén hos flera av anbuden. Man fick chansen att förbättra sig och fem svarade med nya eller förbättrade anbud. Saab vann på bäst pris för utrustningen och utbildningspaketet som polisen och kustbevakningen ska kunna träna och utvärdera användningen av drönare med.

UndCon
2015-10-16, 07:53
Bra info där IngemarTH, tack för din input.

Det skall bli spännande och se om polisen kommer åka någon form av gräddfil vad de får eller inte får göra vad gäller flygningar nu när det är en het potatis med tex Bromma.

Flera av deras punkter är mindre bra, tex övervakning av demonstrationer som bryter mot lagar och regler i flera steg.

Filma på allmän plats, flyga i bebyggda områden, flyga i CTR-zoner.


Hur som helst så lär de komma upp i Luften...

lbroman
2015-10-21, 08:20
Jag tyckte det skulle vara roligt att veta mer i detalj vad för flygmaskin SAAB kan erbjuda. Så jag begärde ut SAABs anbud från upphandlingen från Polisen.
Tyvärr blev det grisnit på den. Fick först ut ett dokument där allt (inte numreringen av bilagorna, den var inte hemlig) var överstruket med svart. Efter överklagan fick jag ett utförligt juridiskt svar med stöd för varför alla handlingar är sekretessbelagda :(.

Men tydligen kan man överklaga ännu en nivå. Om jag nu orkar göra det för att veta vilka propellerstorlek och batteristorlek de flyger med :).

Killenheladagen
2015-11-16, 07:47
Haha, om myndigheterna får ett haveri med sina "drönare" (en drönare är för mig en insekt alt usa:s flygande dödsmaskiner)så skulle det vara extremt skoj om man hann dit först och glömde ringa polisen , vem skulle inte vilja ha statens multikopter, kan tänka mig att det sitter rätt skojiga kameror och mikrofoner däri!

Vet någon om de tänker köra klassisk 4-rotor-setup?
Känns spontant som de begränsar sig kraftigt med det, om de skulle ha någon form av VTOL med trust-vectoring så de skulle ändra mellan "helikopterläge" och flygplanläge med en del spännvidd i vingen skulle de få mer kapacitet ur farkosterna och mycket längre flygtid. Dock blir de väl mer väderkänsliga... jag tror det kommer bli rätt många olika modeller inom de olika branscherna inom rättsväsendet om de vet vad de gör. .....känns spontant som Ni alla skulle kunna bygga bättre alternativ..

KristofferR
2015-11-16, 08:51
@killen.... Privatpersoner kan säkert sätta ihop något "bra" och skall inte underskattas men jämfört med ett team flyg- och elektronikingenjörer med ett land i ryggen .... Nja. Kolla bilden på Israels UAV (suddig tyvärr)

@lbroman: Hade varit kul att se kravspecifikation och data men man får väl helt enkelt vänta.

Spekulation: Jag gissar att man som steg 1 vill göra det som en helikopter idag gör och att det blir en stor pjäs med konventionell layout (4-6) och radiosystem med lång räckvidd. Hela systemet måste även tåla regn, dimma och funka i mörker och orka bära vanlig kamera, ir-kamera etc. Kan den göra en del helikoptersysslor till låg driftskostnad kan den lätt få kosta upp till en kvarts miljon per enhet tippar jag.

Det som känns knepigt är kustbevakning vs polis. En liten googling på "Coast Guard Drone" resp "Police Drone" ger ju helt olika maskiner.

Polisen kommer säkert få alla tillstånd och undantag som krävs. Det är ju en statlig myndighet och måste följa lagen - passar den inte får man ändra den 😄

Killenheladagen
2015-11-16, 09:03
Häftig bild! Gud vad mycket dom har!! Som jag spekulerade finns det många modeller där med lång spännvidd för att segla/patrullera med låg kraftåtgång.

Jorgen
2015-11-16, 16:02
Saab har ju sin Skeldar plattform, det är nog svårt att bygga en mindre rotorfarkost som kan flyga tillräckligt länge med den utrustning som krävs för att göra nytta de säkert kräver. Sedan finns det så klart specialapplikationer där en liten multirotor är lämpligare.

lbroman
2015-11-16, 16:47
Det är ett system på max 7kg som de upphandlat, så skeldar får det nog lite svårt. Har för mig att den ligger i storleksordningen 150kg.


Polisen avser nu att upphandla flera System. Varje System ska inkludera en (1)farkost (AV) av rotortyp (VTOL) med en vikt om maximalt sju (7) kg.Farkosten (AV) ska bära EO och IR-sensorer2 samtidigt och leverera bild irealtid.

Jorgen
2015-11-16, 21:54
Jaha, jag trodde att de ville ha lite flygtid. Men å andra sidan så får man nog räkna med att ett ledande företag i försvarsindustrin kan klämma ut ganska mycket mer tid än vi hobbyister kan.

lbroman
2015-11-17, 09:08
Var just därför jag gjorde ett försök att få ut någon typ av information från upphandlingen, lite för att veta var vi hobbyister kanske är om 5 år, om nu försvarsindustrin ligger så långt före. Eller mer därtill kanske?

Hur mycket mer vågar man gissa på, det dubbla?

UndCon
2015-11-17, 09:13
Vi får nog inte ut mer av det hela än vad som syns i upphandlingen.

Med den teknik vi har tillgång till för rimliga pengar så har vi en bit kvar.

lbroman
2015-11-17, 09:17
Som jag skrev tidigare begärde jag ut handlingarna och fick ut dem med ALLT överstruket i svart. Överklagade och fick då ett juridiskt formellt svar till varför jag inte fick ut någonting. Nästa steg hade varit tingsrätten, men så viktigt kändes det inte.

Kenneth E
2015-11-17, 10:35
Tror faktiskt att de är på samma nivå som oss, dock har de ett annat styrsystem, satellit styrning. De har även dumpat sändare/mottagare i terräng, samt så har deras sambandskontroll i spionflyget. Så där ligger vi långt efter.

IngemarTh
2015-11-18, 05:54
Saab bildade partnership med ett företag i Schweiz 2009 som i sin tur gick ihop med ett annat Linköpingsföretag 2014. Min gissning är att polisen ska börja träna i närtid på Saab ägda skjutfältet i Karlskoga med något som bygger på en Spy Owl 200: http://www.uas-europe.se/documents/Spy%20Owl%20200%20-%20Surveillance%20Version.pdf

/Ingemar

IngemarTh
2016-01-13, 13:32
Polisen ska flyga amerikansktillverkad drönare med support av Saab: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3956120.ece.

/Ingemar

KristofferR
2016-01-13, 15:16
Den ser ju smidig ut.

Inga specar alls i filmen men det kanske de vill hålla för sig själva. Markstationen såg ändå hyfsat "konventionell" ut.


https://www.youtube.com/watch?v=ZzHx7AxHmOA

JohnNordstrand
2016-01-13, 15:26
Som sagt, det ska bli spännande om datainspektionen reagerar. När jag pratade med dem senast lät det som att med den lag som gäller ska alla kameror man inte håller i handen räknas som kameraövervakning. Det blir många tillstånd och undantag här

IngemarTh
2016-01-13, 18:28
Som sagt, det ska bli spännande om datainspektionen reagerar. När jag pratade med dem senast lät det som att med den lag som gäller ska alla kameror man inte håller i handen räknas som kameraövervakning. Det blir många tillstånd och undantag här

Polisen med flera statsflyg är undantagna enligt kameraövervakningslagen. Detta är inget nytt utan kameror har funnits länge på polisens helikoptrar inklusive deras senaste inköp:
56521
Foto: Bell

lbroman
2016-01-13, 19:44
Polisen ska flyga amerikansktillverkad drönare med support av Saab: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3956120.ece.

/Ingemar

Meh, blev det inte roligare än så. Hade varit lite mer skoj om de köpt något som SAAB gör själva.

Kort om vad de köper då, det står ju inte så mycket på AeroVironments hemsida. Deras lilla Qube väger in på 2.5kg med last (värme- och färgkamera) och flyger upp till en kilometer i 40 minuter på en laddning.

Om jag inte missminner mig så pyttsar de ut nästan 2 miljoner per flygmaskin, inkl. utbildning, underhåll och support. Någon som vet mer än mig som kan tycka till om det är rimligt?