handdator

Visa fullständig version : Skumt förgasarfel?



senmathal
2015-04-04, 08:58
Hej!

Jag har en billig 33cc DLE kopia av typ no name som sitter i en J3 Cub. Jag har tidigare bara testkört motorn i bänk och då gick den så bra som man kan förvänta sig.

Nu när isen nu ligger snöfri på sjön tänkte jag att jag skulle föröka få upp kärran i luften och första steget var att testköra motorn. Tyvärr var det alldeles hopplöst att få den att suga fram soppa så jag fick ge upp. Jag skruvade sedan isär förgasaren utan att hitta något fel på den och den fungerade inte heller när jag skruvat ihop den. Vevhusimpulserna sker via en slang så jag testade att ömsom blåsa och suga i slangen för att se om den sög bensin.

Till slut plockade jag fram en Walbro-förgasare ut gömmorna som ser exakt likadan ut som min noname förgasare och testade med membranet från den utan resultat. Sedan flyttade jag även över locket och då pumpade den hur bra som helst. Testade även att sätta locket från den trilskande förgasaren på Walbron men då funkade inte den. Testa att byta membranen mellan förgasarna men det hade ingen betydelse. Felet ligger i själva locket men vad kan vara fel på det? Det är inte tätt i slangnippeln. Har försökt granska efter fel men hittar inget. Jag har testat att flytta locket mellan motorerna flera ggr men ena locket fungerar inte. Förstår inte vad som kan vara fel, bränslet sugs upp en bit i slangen men åker sedan bara tillbaka.

/Mats

bokis
2015-04-04, 12:32
Jag har tidigare tagit walbro ur skrotlådan o flyttat hela rasket över till ett par billigkinatveksamkvalisortsmotor och det kan ju vara ett alternativ,,Hur får den vevhuspulserna?

senmathal
2015-04-04, 14:20
Via en slang till mellanstycket mellan motor och förgasare. Antagligen läcker det väl luft på någit sätt då det enda funktion locket fyller är att hålla tätt. Membranets ventilflärparna tätar ju mot förgasarhuset. Hade inte Walbroförgasaren saknat chokespjäll hade jag flyttat över hela förgasaren.

Lite lustigt att chinaförgasaren är helt identisk med Walbro förutom gängorna, det enda som inte torde vara mönsterskyddat. Jag försökte flytta över ställskruven för tomgången men se det gick inte och.

/Mats

senmathal
2015-04-04, 14:27
Kunde inte låta bli men känner mig lite tveksam till benämning Walbro small part cleaning tall Part # 500-520. Jag lever med en storkonsument av te och tycker mig har sett något liknande i kökslådan :) http://www.walbro.com/media/40921/Small%20parts%207-29-13.pdf

Thomas
2015-04-04, 14:53
Hahaha!!
Bra tips!

senmathal
2015-04-04, 15:19
Jag tog bort Kinalocket som nu sitter på Walbroförgasaren en gång till och nu tog jag även bot packning som sitter i locket. Den satt fast ganska bra så den blev väl en aning skadad men när jag satte tillbaka grejerna igen så suger den helt plötsligt bensin. Måste ha varit någon liten luftläcka i packning som tätade till sig. Jag ska beställa en packningssats på Ebay. Jag ska även kolla om det går att flytta över chokespjället men det torde vara tveksamt. Spjället måste ju stämma exakt i förgasaröppningen samt att hålen för spjällaxeln stämmer. Dom finns i alla fall förborrade och pluggade.

/Mats

bokis
2015-04-05, 15:13
De är stingsliga,håller tummarna för att det ska funka för dig..

senmathal
2015-04-05, 16:30
De är stingsliga,håller tummarna för att det ska funka för dig..

Det läcker i packningen mellan locket och membranet såg jag nu så nu är det än mer nödvändigt med nya packningar.

Walbroförgasare är nog annars ganska driftsäkra manicker som sitter i stort sett varenda motorsåg och röjsåg och går år ut och år in. Kinaförgasaren är en så exakt kopia så den torde vara lika bra den.

Ett problem då dom sitter i ett modellplan som man startar för hand kan nog vara att man får slå ganska många gånger på propellern innan den drar fram bensin. Drar man i snöret på motorsågen snurrar väl motorn fyra fem varv per drag. Och på min såga får jag dra upp till tio drag när den har stått några dagar. Det blir femtio varv på propellern och innan dess hinner man ju ledsna. Synd att det inte sitter en primerpump på förgasaren som det gör på min röjsåg. Den startar på ett eller två drag oavsett hur länge den stått.

/Mats