handdator

Visa fullständig version : FPV Trollhättan



RCLifeOn
2015-04-04, 11:02
Fick mig en fin FPV tur igår när det var så fint väder!


https://www.youtube.com/watch?v=6C6KfAlL3xk

Steflo112
2015-04-04, 11:12
Snygg flygning och juste upplägg på hela videon.
Inser att man är ju helt kass på videoeditering själv.

Copterdude
2015-04-04, 11:16
Håller med, bra redigerat. Kul också att se fpv med flygplan som omväxling. Mycket multirotor på forumet nuförtiden hehe.

remsan
2015-04-04, 12:58
Snyggt gjort, ja!!! Hur blev landningen?

RCLifeOn
2015-04-04, 13:11
Håller med, bra redigerat. Kul också att se fpv med flygplan som omväxling. Mycket multirotor på forumet nuförtiden hehe.

Håller med till 100%, det är alldeles för mycket multirotor nu för tiden. Jag har flugit FPV med dem (dock ingen 250 än), men jag tror många har glömt hur roligt det är med flyg!

RCLifeOn
2015-04-04, 13:12
Snyggt gjort, ja!!! Hur blev landningen?

Landningen blev helt okej, planet är lite tungt (2.2kg), så landningarna är alltid lite skrämmande men lyckades utan skador :)

PeterJ
2015-04-04, 17:35
Var flög du någonstans? Velanda?

RCLifeOn
2015-04-04, 19:47
Var flög du någonstans? Velanda?

Stämmer! Fina stora fält att flyga på :)

PeterJ
2015-04-04, 19:58
ja det är ju det. Det har vi i och för sig här i Sjuntorp också men det tenderar att vara en massa hästar på dom. Nu har jag i och för sig aldrig sett en häst bli rädd men jag kan tänka mig att vissa hästägare kan bli sura så därför undviker jag dom fälten.
Hur gillar du kärran? Jag funderade på att köpa nåt i den stilen för att komplettera koptrarna :-)

RCLifeOn
2015-04-04, 22:29
ja det är ju det. Det har vi i och för sig här i Sjuntorp också men det tenderar att vara en massa hästar på dom. Nu har jag i och för sig aldrig sett en häst bli rädd men jag kan tänka mig att vissa hästägare kan bli sura så därför undviker jag dom fälten.
Hur gillar du kärran? Jag funderade på att köpa nåt i den stilen för att komplettera koptrarna :-)

Helt rätt, försöker också undvika fält nära hästar då jag själv har sett att hästar ogillar ljudet.

Angående kärran så tycker jag den är ett bra steg för den som skulle vilja tynga ner planet rejält. Jag har Sky Surfer 2000 från ReadyMadeRC, och köpte den för att det var ett löjligt bra pris för en sådan stor maskin (84$ utan elektronik). Den är riktigt stor, mätt i area är den ungefär dubbelt så stor som en Bixler version 1. Jag lastade ner den med ett 7400mah 3s, GoPro med hölje, FPV utrustning och den klarade det utan några problem. Sammanfattningsvis är det ett bra plan för det flesta, men om du inte behöver lasta den rejält så skulle jag säga att du borde gå för en Bixler version 2 eller liknande.

PeterJ
2015-04-04, 22:58
Jag tänker mig nog att lasta ganska tungt. Jag kör med gopro och några chdk:ade canon idag men tänker mig nog en sony nex5 som nästa steg. Sen tänkte jag nog hänga i en apm eller pixhawk också, dels vill jag köra waypoint missions och dels har jag inte flugit modellplan sen 70-talet så jag kan nog behöva lite hjälp :-)
Jag köper nog något litet och kraschtåligt som första maskin men priset på din kärra avskräcker ju inte så det kan nog bli en sån framöver. Taranisen då. Är den så bra som alla säger? Jag gillar ju att den har potar på sidorna där man har fingrarna ändå. Fast jag vill köra spektrum-kompatibla mottagare och då behöver man väl en modul med en extra antenn?

RCLifeOn
2015-04-05, 09:12
Jag tänker mig nog att lasta ganska tungt. Jag kör med gopro och några chdk:ade canon idag men tänker mig nog en sony nex5 som nästa steg. Sen tänkte jag nog hänga i en apm eller pixhawk också, dels vill jag köra waypoint missions och dels har jag inte flugit modellplan sen 70-talet så jag kan nog behöva lite hjälp :-)
Jag köper nog något litet och kraschtåligt som första maskin men priset på din kärra avskräcker ju inte så det kan nog bli en sån framöver. Taranisen då. Är den så bra som alla säger? Jag gillar ju att den har potar på sidorna där man har fingrarna ändå. Fast jag vill köra spektrum-kompatibla mottagare och då behöver man väl en modul med en extra antenn?

Vad du skulle kunna göra är att flyga den helt olastad (behöver ändå ca 500g batteri i fronten för att balanseras), då blir ju förlusten inte så stor om du skulle krascha i början. När du väl känner dig redo att sätta kameran och allt annat på så kan du göra det senare. Jag förlorade kontakten en gång och den dök med relativt hög fart rakt ner i marken, men bara nosen fick stryk. Som du ser från videon gick det att laga tills man knappt ser några märken på den. Då slipper du ju att köpa ett plan att öva på :)

Jag tycker faktiskt att Taranisen är bättre än vad många säger, även om de säger goda ord om den så levererade den mer än mina förväntningar. Ser nästintill inga nackdelar med den, förutom att det tar lite tid att lära sig, men när man väl har gjort det så är den perfekt. Om du vill använda spektrum mottagare måste du använda en extern modul: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__51704__OrangeRX_DSMX_DSM2_Compatible_2_4Ghz_Tran smitter_Module_JR_Turnigy_compatible_US_Warehouse_ .html

Bor du i Sjuntorp? I så fall så är du välkommen ut till Velanda så kan du testa min Bixler, den är mer än två år gammal och gör INGENTING om du kraschar :)

PeterJ
2015-04-05, 11:55
Ja jag bor i sjuntorp. Tackar för erbjudandet. Det vore onekligen kul att testa vid tillfälle :-)