handdator

Visa fullständig version : blir knäpp på min xcopter



björne_77
2015-04-05, 11:39
jag får inte skiten att funka den bara flippar runt.
jag har snart bytt 10 propellrar
jag har kollat rotationen och propellrar på rätt ställe testat reversa en gyro verkar vara roll? ingen skillnad!

det jag har är ett KK blackboard. med f450 ram 1000kv motorer sånna guldiga, 10 tums propellrar.

det lustiga var när den var en quadcopter så flippade den inte med drog åt ett håll (den är byggd dom xcopter)
laddade in en ny firmwere kaptenkuk nått sen bara blev det skit!
ska slänga i en qualdfirm igen o se var som händer...

dvogonen
2015-04-05, 14:44
0 - Ta bort propparna!
1 - Nollställ alla inställningar i kontrollern.
2 - Kolla att den nya firmwaren är inställd för en xcopter
3 - Kolla att varje motor roterar åt rätt håll när du gasar.
4 - Öka gasen från 0 långsamt. Kolla att motorerna verkar starta hyfsat samtidigt.
5 - Öka och minska gasen från 0 till max i lite olika hastigheter. Kolla att alla motorer verkligen snurrar i alla lägen. Lättast gör man detta genom att helt koncentrera sig på en motor åt gången.
6 - Ge lite konstantgas. Håll quaden i handen. Kolla att "rätt" motorer automatiskt ökar hastighet när du snabbt lutar på den. Lutar du framåt så skall frontmotorerna spinna upp. Åt höger skall de högra spinna upp etc.
Om du mot förmodan fortfarande inte hittat problemet:
7 - installera propellrar och bind/tejpa fast quaden i något tungt som hindrar den att lyfta.
8 - Kolla att yaw går åt rätt håll. Ger du vänsterroder så skall den försöka vrida sig åt vänster.

Nu borde du hittat problemet. Om inte så är det dags att höra av sig igen.

eAk
2015-04-05, 15:01
Rensat eprom när du bytt firmware? Dett ska man alltid göra för dom använder säkert inte minnet samma.

björne_77
2015-04-05, 17:10
hmm tack för svaren jag är så grön så hulken skulle varit avundsjuk på färgen när det kommer till detta!!
jag har INTE rensat eprom vet ej vad det är!!
men jag satt och läste lite och satte gas utan propp på ca 1/4 och så rörde jag spaken på höger sida framåt borde då inte de 2 bakre spinna upp? nej då spann 1 och 3 upp. alla kontakter sitter där de ska eller ja 90% säker iallafall

men jag ska beta av dvogonen´s lista!

jag skäms för att säga det men inte ens radion med alla riktningar o så pinsamt :(

eAk
2015-04-05, 17:17
Om du ska använda yaw går en främre och en bakre upp i varv de två som har samma rotations riktning. För att vrida quad åt det hållet. Pitch ökar de två främre eller bakre roll ökar de två högra eller vänstra.


hmm tack för svaren jag är så grön så hulken skulle varit avundsjuk på färgen när det kommer till detta!!
jag har INTE rensat eprom vet ej vad det är!!
men jag satt och läste lite och satte gas utan propp på ca 1/4 och så rörde jag spaken på höger sida framåt borde då inte de 2 bakre spinna upp? nej då spann 1 och 3 upp. alla kontakter sitter där de ska eller ja 90% säker iallafall

men jag ska beta av dvogonen´s lista!

jag skäms för att säga det men inte ens radion med alla riktningar o så pinsamt :(