handdator

Visa fullständig version : FPV i Uppsala



the_storm
2015-04-11, 14:25
Tjenare!

För alla som bor i Uppsala med omnejd:

Jag har dragit igång en facebook grupp där jag tänkte att vi som flyger fpv i Uppsala kan gå ihop.. Kan ju vara nice att vi som håller på med detta kan sammanstråla och flyga tillsammans när möjlighet finns :)

Gruppen heter FPV i Uppsala, gå med vettja!

/Mattias

ulwur
2015-04-11, 14:31
När jag söker den gruppen får jag inga träffar. Kan du skicka en länk?

the_storm
2015-04-11, 14:42
Hmmm konstigt... Jag är väl inte världens största fena på att starta grupper :) Men prova:

https://www.facebook.com/groups/1388770458113254/

MasterZap
2015-04-11, 18:01
Är det inte smartare att ni hänger i FPV Sverige, så kan ni vara med på sån't här: :)


https://www.youtube.com/watch?v=wf5N8kmqX4Q

/Z

the_storm
2015-04-11, 18:07
Det ena behöver inte utesluta det andra :)

Boopidoo
2015-04-12, 10:27
Hmm, var det någon som lyckades flyga igenom ett varv av banan utan att träffa träd? ;)

MasterZap
2015-04-12, 12:14
Jadå... men inte inkluderat rockringen :)

/Z

martinkellner0
2015-04-12, 20:54
Hm... JagVill inte gå med i FB men jag vill gärna ha nytta FPV-kompisar. Jag flyger enbart fixed wing och mest hembyggt. Kör både kort distans m FrSky/5,8 GHz och längre m EzUHF och 1,3-video.

Boopidoo
2015-04-12, 23:02
Jag förstår helt och hållet, är själv ambivalent till Fb även om jag har ett konto.

Snart är det nog dags för årets FPV - träff på RFK Fyris. Du får se till att dyka upp då.

martinkellner0
2015-04-12, 23:17
Hm... intressant. Kände inte till den klubben. Var ligger det där fältet? Ser inget om ngn fpv-träff i kalendariet dock?

the_storm
2015-04-13, 11:37
Tanken är väl att de som har fb på ett enkelt sätt kan hålla kontakt osv. 14 medlemmar i gruppen än så länge, skitkul tycker jag :)

martinkellner0
2015-04-13, 12:24
Jag tror mera på att ha fora på dedikerade sajter. Dels finns det de som inte gillar fb, dels kanske det blir lättare att hitta. Jag skulle ticka det var roligt att höra om några ska ut och flyga. Jag kan oftast på helgerna och ibland även i veckorna eftersom jag jobbar mkt hemma.

Boopidoo
2015-04-13, 15:00
Hm... intressant. Kände inte till den klubben. Var ligger det där fältet? Ser inget om ngn fpv-träff i kalendariet dock?https://www.google.se/maps/place/59%C2%B049'30.3%22N+17%C2%B047'20.1%22E/@59.8254238,17.788094,17z

martinkellner0
2015-04-13, 15:23
Aha, jag tror faktiskt jag sett folk flyga där men jag trodde det var ngn lokal förmåga. Jag är biolog och fältjobbade i de trakterna en sommar. Man kanske skulle gå med i er klubb då. ..?

MasterZap
2015-04-13, 17:29
Jag tror mera på att ha fora på dedikerade sajter. Dels finns det de som inte gillar fb, dels kanske det blir lättare att hitta.

Jag tycker tvärtom. Forum är otroligt dödfött, och jag postar t.ex. här på rcflyg.se som en ren "courtesy" till er som är "Facebook-rädda" (Varför? Förstår inte!).

Genomslaget av en posting på ett forum är att 3-4 personer ser det, genomslaget på några bra facebook-grupper är 10-100 ggr större (bara FPV sverige, som jag administrerar, har 600 medlemmar, och det finns internationella FPV-grupper med 10000+ medlemmar).

Forum är en utdöd form, se bara på det stackars patetiska fpv.nu, som i princip gått totalt i stå? Det var en så bra idé, men man ser bara gräsbollar blåsa igenom där då och då och enda ljudet är syrsor och skallerormar och en gnisslande saloon-dörr..... det är 2015 - allt händer på Facebook.

Just my 2 cents....

/Z

martinkellner0
2015-04-13, 18:31
Tja... Jag tycker såhär:
Det är skillnad på hur det är och hur det borde vara. Jag tror säkert att det finns stora fb-grupper för fpv-folk.

Att forum som form skulle vara föråldrat eller utdött håller jag inte med om (eller håller med om och håller med om; det stämmer helt enkelt inte). Se på rcgroups och fpvlab som är stora och livaktiga fora. Ett svenskt forum kan så klart aldrig bli lika stort men om folk bara slutar hänga på fb så kan det bli betydligt bättre än vad det är. .

Jag kan inte tala för andra men för min dem är anledningen till att jag inte gillar fb att det är lite för många säkerhetstjänster och företag som söker av fb för att jag ska gilla det.

simonarvestrand
2015-04-13, 18:46
Om nu
Forum är en utdöd form, förstår jag inte varför du behöver skriva här av
ren "courtesy"
i min värld betyder det att forumet är i liv?

Tror vi är ganska många facebookvägrare som håller till på just forum och trivs med det , har inte det minsta behov av Facebook och tänker inte skaffa det.

Förövrigt tycker jag att det är bra att du och andra facebook anhängare också skriver här om event som händer runt om i sverige .

martinkellner0
2015-04-13, 18:46
Men men... smaken är som baken och var och en får bli salig på sin fason. Och jag tycker att det är bra att du postar viktiga saker även här.

Reine
2015-04-13, 18:54
Mina tankar... Problemet med Facebook är att det går inte lika lätt att hitta saker/trådar man är intresserad av då det inte är kategoriserat på samma sätt. På forum är det också mycket bättre att diskutera saker just pga tråd/kategorier strukturen och lättheten att söka. Hur söker man t.ex. efter vad en viss person har skrivit om en viss sak i en viss kategori på Facebook?

Ålänning
2015-04-13, 19:00
Forum-forum och Facebook är för sjutton två helt olika medier.
Ni som använder bägge så fattar ju detta.

Vill man tex hålla löpande kontakt med sin klubb och veta när
andra ska flyga men inte bryr sig om trådar riktade till byggprojekt,
frågor om hur man löser ett problem med anfallsvinkeln, diskussion
om en ny motor som kommit ut på marknaden osv... DÅ är Facebook
säkert mycket bättre.

Vill man under ordnade former läsa/skriva om byggprojekt, ställa frågor
och skapa diskussioner samt ta del av olika ämnen, då är dessa typer
av forum mycket bättre.

Som att jämföra en bilklubb med bilar mot en buss med människor.

Bägge har förstås nackdelar.

Facebook är ETT socialt medium. Det finns andra också, tex twitter etc.
Ju fler sociala medier folk hänger på, desto sämre blir det på de enskilda.
Samma är det med forum. Jag anser att det räcker med få forum för att
täcka allt inom RC-flyg. Ju mer forum det finns, desto mindre händer det
på vart och ett av de befintliga och det slutar med att folk slutar helt
hänga på vissa forum. Om all FPV-flygning skulle finnas endast på FPV.nu
så skulle inte antalet FPVare öka lika fort som de gör om det snackas
FPV på ett stort forum, som tex detta forum. Det finns ju alltid utbrytare
och då blir det som det blir, det blir oftast en kortvarig fluga.

När man postar på ett forum eller på FB, är man då ute efter hur många
som har tittat på tråden/sidan/inlägget, eller är man ute efter en diskussion?

Handlar det om att visa och titta, så är FB säkert bra.

Hur skulle RC-snacket gå på nätet utan ett forum? Tänk om allt gick via FB.

Hur hittar man något som 10.000 medlemmar skriver om på en FB-sida/grupp?
Måste man gå in flera ggr per dag för att hänga med? Hur sållar man?

Ni som använder FB för RC-ändamålet, HUR använder ni det? VAD kan man ha FB till?
Hur är dessa FB-sidor uppdelade?

Är medlemmar = gillar? Eller finns det något nytt?

Boopidoo
2015-04-13, 19:39
Är med i diverse fb-grupper men tycker sällan att man gör mer än sållar. Vill jag ha reda på ngt går jag till ett forum. Samma dan när jag vill gå reda på något och ställer en fråga.

Men, som Ålänningen skrev, så handlar det ju om olika saker. Äpplen och päron unt so weiter... :)

the_storm
2015-04-13, 21:56
För mig är tanken med detta forum att det är en sammankoppling av rc-intresserade över hela landet. Anledningen till att jag skapar en FB-grupp är för att hitta likasinnade som bor i samma stad.

Tänk följande scenario:
Jag vet med mig att jag ska ut och flyga imorgon eftermiddag och vill ta reda på om någon i närheten skulle vilja vara med. Detta forum har en stor mängd medlemmar, men de flesta bor utanför Uppsala. Att ens ta reda på vilka som bor i Uppsala känns svårt. Att lägga ut en tråd där jag frågar om någon på detta forum vill följa med och flyga imorgon känns som en för de flesta onödig tråd. Om jag däremot även är med i en liten FB-grupp för fpv-flygande uppsalabor så kan jag med enkelhet slänga in en fråga i facebookgruppen om någon vill följa med. Min fråga skulle endast nå ut till de som bor i Uppsala och har ett intresse av att flyga.

Om man inte gillar facebook av diverse anledningar så är ju det upp till var och en. Jag gillar facebook och jag gillar forum som t.ex. detta. För mig har facebook och forum två olika användningsområden.

Zkronk
2015-04-13, 22:32
Diskussionsforum är knappast något utdött media. Det är som Ålänning skriver två helt skiljda ting.
Till vissa saker är Facebook betydligt mer lämpligt och smidigt att använda sig av för att hålla kontakt osv., medans som nämndes ovan så är det totalt olämpligt för byggloggar och dylikt som man som läsare gärna vill kunna hitta tillbaka till och följa upp.

För i alla fall jag tycker det är ett rent elände att hitta gamla saker på Facebook, de liksom bara försvinner i mängden av all data där!

martinkellner0
2015-04-13, 22:40
För mig är tanken med detta forum att det är en sammankoppling av rc-intresserade över hela landet. Anledningen till att jag skapar en FB-grupp är för att hitta likasinnade som bor i samma stad.

Tänk följande scenario:
Jag vet med mig att jag ska ut och flyga imorgon eftermiddag och vill ta reda på om någon i närheten skulle vilja vara med. Detta forum har en stor mängd medlemmar, men de flesta bor utanför Uppsala. Att ens ta reda på vilka som bor i Uppsala känns svårt. Att lägga ut en tråd där jag frågar om någon på detta forum vill följa med och flyga imorgon känns som en för de flesta onödig tråd. Om jag däremot även är med i en liten FB-grupp för fpv-flygande uppsalabor så kan jag med enkelhet slänga in en fråga i facebookgruppen om någon vill följa med. Min fråga skulle endast nå ut till de som bor i Uppsala och har ett intresse av att flyga.

Om man inte gillar facebook av diverse anledningar så är ju det upp till var och en. Jag gillar facebook och jag gillar forum som t.ex. detta. För mig har facebook och forum två olika användningsområden.
Låter rimligt. Börjar känna att den här diskussionen har nått vägs ände. Skulle hur som helst tycka det var roligt att ha sällskap när jag flyger. Hör gärna av er här om det är ngt på gång!

the_storm
2015-04-14, 07:46
Man kanske kan säga till här om det ska flygas i Uppsala också :)

martinkellner0
2015-04-14, 08:33
Tror jag ska försöka berätta här när jag tänker flyga ibland också. Vem vet, man kanske får sällskap? Problemet är att jag ofta drar m rätt kort varsel. Jag flyger oftast vid kennelklubben i Hågadalen.

MasterZap
2015-04-14, 10:07
Mitt problem med X stycken fora är att det är X stycken fler ställen att kolla på, emedan att gå med i X stycken grupper på Facebook är det fortfarande bara "ett" ställe att titta på (allt nytt i alla grupper jag är med i dyker upp på ett ställe.. fast jag kan givetvis aktivt gå in i grupper och titta om jag vill, vilket är ett klick bort....)

Don't get me wrong, jag är med i en massa forum, men jag tycker det är oerhört svårt att få reda på när nåt uppdaterats, och tillochmed med TapATalk på mobilen så vill den inte visa det som JAG vill se det... det är frustrerande och jobbigt... för mig är det enklare med "ett" ställe.

Men visst, Facebook kan vara en katastrof också... nyligen hade vi en massa "drama" i en känd grupp om flygfotografering, så den gruppen ständes hux-flux, till medlemmarnas förtret. Så folk startade ny grupp... inte en.. utan tre... med snarlika namn, ungefär samma medlemmar... och sen öppnades orginalgruppen igen med bara en handfull av orginalmedlemmarna och.. ja... suck :)

Men som sagt, för mig känns FB mycket enklare. KopterFest eventen administreras helt via FaceBook... chansen att jag orkar lägga upp en speciell sida med forum och elände för KopterFest är så nära noll nåt kan komma.....

/Z

theailer
2015-04-14, 13:32
Själv tycker jag det är mycket lättare att bli uppdaterad via forum då jag prenumererar på de trådarna/kategorierna jag är intresserad av.

martinkellner0
2015-04-23, 05:54
I morgon tänkte i alla fall jag ta en paus mitt på dagen och sticka ut och flyga lite. Är det ngn som vill haka? Förutsatt att det inte blåser för mkt då.

martinkellner0
2015-04-27, 22:29
I morgon är det dags igen. Hör av er om ni vill flyga dagtid i morgon tisdag

Boopidoo
2015-04-28, 00:02
Om jag inte haft möte i Enköping imorgon har jag hakat på. :(

martinkellner0
2015-04-28, 05:58
Får bli en annan gång

martinkellner0
2015-04-28, 16:47
Det blev en rejäl vända fpv över Ekoln.[emoji3]

sullix
2015-04-29, 11:02
Flög igår med martinkellne0 i Hågadalen. Dessvärre en krash för min del :)
Men kommer säkerligen flyga mer i de trakterna så småning om.

Träffar gärna upp fler Uppsalabor och flyger lite. För mig spelar det ingen roll om det är Facebook eller detta forum som används.

/Jonas

Boopidoo
2015-04-29, 15:56
Jag kommer att åka ut till RFK Fyris idag from ca 17 och försöka ställa in ett par 250-quadar.

Boopidoo
2015-04-29, 16:17
Jag åker nog till Kåbo golfbana istället, såvida det inte börjar regna... ser lite mörkt ut.

martinkellner0
2015-05-04, 19:53
Tänkte flyga en sväng på dagen i morgon om ngn är sugen.

Boopidoo
2015-05-04, 22:06
Jag kanske kan flyga lite på eftermiddagen, oklart än dock. Du har inte lust att hjälpa ställa in lite piddar?

martinkellner0
2015-05-04, 22:59
Kan inte sådant tyvärr... Flyger bara fixed wing. Men vi kan höras i morgon. Jag måste vara hemma från kl 11 och som längst fram till 1. Sedan måste jag hämta barn runt 4.

martinkellner0
2015-05-05, 10:08
Så hur såg det ut i e.m.?
Tänkte dra ut snart

Boopidoo
2015-05-05, 13:13
Fick ett sent inplanerat möte tyvärr. :(

martinkellner0
2015-05-05, 13:14
Rackarns, då drar jag själv

Boopidoo
2015-05-05, 13:15
Får bli nästa vecka hoppas jag

martinkellner0
2015-05-08, 08:13
I morgon lördag tänkt vi flyga lite någonstans i Uppsalatrakten. Ngn som vill med?

martinkellner0
2015-05-20, 22:09
I morgon är det flygning igen för den som vill. Hör av er i så fall.

martinkellner0
2015-05-24, 09:41
Flygning idag igen.