handdator

Visa fullständig version : Quanum Nova CX-20 med Taranis



flajer
2015-04-13, 12:12
Hej alla proffs!
jag behöver hjälp med hur jag ska koppla alla sladdar till min frsky X8R, när det är kopplat enligt allt jag har hittat så finns det sladdar över!

Från det lilla bordet som sitter i botten så kommer det upp 2 sladdar, den ena med bara signal och nästa signal och pluss. Utöver detta så finns det framför den röda texten på flight controlern en vanlig 3 polig servokontakt som sitter lödad på kretskortet, det skumma är att den vita signalkablen är inte lödd men det finns lödpunkt bredvid dom andra och kablen är förtennad och oisolerad md kortslutnings risk eftersom den ligger helt lös över kretskortet.

Många frågor kanske men jag fixar det inte som det ser ut nu, jag har flugit sedan 1970 och det blir bara svårare o svårare med alla fantastiska möjligheter ser det ut som, eller så är man en fossil!

Finn det sedan någon som har en fil för grund setup av Taranisen så tar jag mer än gärna emot den.

Mvh Stefan Blomgren
flajer@bredband.net

High Five
2015-04-13, 14:54
Kolla den här metoden och se om det hjälper:
https://youtu.be/jnhXSI2sTa0?t=335

Sen kan det vara bra om du ändrar titeln till "Quanum" inte Quantum Nova så att de som söker hittar rätt.

High Five
2015-04-13, 21:09
Från det lilla bordet som sitter i botten så kommer det upp 2 sladdar, den ena med bara signal och nästa signal och pluss.
Dom är tänkta för inkoppling av kamera-gimbal.

Utöver detta så finns det framför den röda texten på flight controlern en vanlig 3 polig servokontakt som sitter lödad på kretskortet, det skumma är att den vita signalkablen är inte lödd men det finns lödpunkt bredvid dom andra och kablen är förtennad och oisolerad md kortslutnings risk eftersom den ligger helt lös över kretskortet.

Den är tänkt som strömförsörjning till mottagaren.

Se även videon jag länkade till. Om du hoppar fram till 10:08 så pratar han om de tre kablarna. Eller klicka https://youtu.be/jnhXSI2sTa0?t=608 så kommer du till rätt tid. Lätt att missa i den ganska långdragna videon. Tog mig en dag att lista ut vad felet var innan jag insåg att jag inte strömsatt mottagaren korrekt.

flajer
2015-04-13, 21:56
Tack för ett snabbt svar, det var som jag misstänkte, den vita skulle inte vara med men man blev ju förvånad att en oisolerad och förtennad kabel ligger över kretskortet. Hur ändrar jag till Quanum? hittar det inte!