handdator

Visa fullständig version : 250 Crash, Tips !



dst6se
2015-04-18, 20:37
Hejsan, flög min 250idag , ramlade ner från 95 meters höjd på en åker.
Min första tanke var att det var en propeller som lossnat, men såg dock inte ut så när jag tittade på den.
Ena armen var bruten , men lär ha hänt i crashen.
Såg dock att den började dra strax över 20A innan det hände , kan det bero på detta ?

Någon som har tips så posta gärna, skulle vilja vet vad den var som orsakade detta innan jag vågar flyga med den nästa gång !

Länk till flygningen, crashen är på 2:11
https://www.youtube.com/watch?v=NtBMaQeY6vs

UndCon
2015-04-18, 21:09
Det kanske var en motor eller ESC som gick sönder och därmed drog upp A - sedan brändes det eventuellt sönder och du har ett motorbortfall på en arm ??


Du bör testa alla motorer/ ESC separat för att se om de fungerar.

dst6se
2015-04-18, 21:10
Mmm , har tänkt på det också , dock så startade alla motorerna och gick som de skulle efteråt, men får göra något mer långtest !

Kenneth E
2015-04-18, 21:17
Jag kollade på filmen en gång till och såg att du steg och flög i motvind i slutet då strömmen ökade, helt naturligt. Strömmen ökade och spänningen sjönk till runt 9, 5volt <3, 3volt per cell. Troligtvis är batteriet slut och därför slutade den flyga.

Ålänning
2015-04-18, 22:25
ESCarna ska inte ha Cutoff, flyg efter spänningsnivån i OSDn istället, landa före det blir 10,2 V och ännu tidigare om den uppmätta spänningen obelastat är lägre än typ 3,7V.
Normal hög cutoff på ESCs brukar väl ligga på 3,2V/cell och om en ESC stoppar motorn så blir det tokigt.

dst6se
2015-04-18, 22:47
Låg på 9.79 volt när den tippade åt sidan, lipot är på 1300mah och hade bara dragit 431mah.
Men om man har esc flashade med simonk som i detta fallet så är där väll ingen cutoff , utan den flyger tills batteriet inte orkar längre ?
Får köra tester på detta också när quaden är spänd i bänk ..

Kenneth E
2015-04-18, 23:57
Då är kanske batteriet inte lämpat för ända målet, för lågt C? Borde vara minst 30. Problemet kan vara en BEC eller kontrollerkortet, ja något i hela kedjan som inte fungerar som det bör.

Gör tester på marken, där du skruvar fast koptern på marken och kör tills den inte går att kontrollera(flyga). så gör jag med alla mina koptrar(då får jag ett värde på spänningen som jag aldrig bör gå under eller i närheten(Ett värde som jag alltid håller koll på genom OSD´n vid all flygning).

Teknisk fel kan man ändå aldrig utesluta, motor eller fartreglage.

cklinga
2015-04-19, 08:46
Vad var det för proppar du flög med? För mig såg det ut precis sådär när höger bakpropeller sprängdes i luften. Om du kollar på klippet ser man att det är däråt den börjar luta, så någonting händer ju ibak till höger. Som sagt, förmodligen gick propellern sönder i luften.

Ålänning
2015-04-19, 09:35
SimonK = ingen cutoff, så då är det uteslutet.
Vad är det för ack?
Infot i tråden säger inget om propellrarnas skick efter kraschen...?
Samt var är propellerdelarna OM de gick slut? Vid kraschen eller borta?

Copterdude
2015-04-19, 09:52
Inga kablar eller antenner som kan ha kommit in i proppen och stoppat den ?

dst6se
2015-04-19, 20:03
Vad var det för proppar du flög med? För mig såg det ut precis sådär när höger bakpropeller sprängdes i luften. Om du kollar på klippet ser man att det är däråt den börjar luta, så någonting händer ju ibak till höger. Som sagt, förmodligen gick propellern sönder i luften.

Flög med MLhobbys 3blads 5x3, kan ju vara detta som hänt , men svårt att veta då där var lite proppar som var sönder när den kom till marken.

dst6se
2015-04-19, 20:05
SimonK = ingen cutoff, så då är det uteslutet.
Vad är det för ack?
Infot i tråden säger inget om propellrarnas skick efter kraschen...?
Samt var är propellerdelarna OM de gick slut? Vid kraschen eller borta?


Acc är ett 1300mah turnigy 20-30C
Samlade aldrig ihop delarna från propparna , var kanske lite dumt , men när jag väl hittade quaden så tänkte jag aldrig på de !

Kenneth E
2015-04-19, 20:16
Varför ökar strömmen om det är fel på proppen? Låter ologiskt

dst6se
2015-04-19, 20:41
Varför ökar strömmen om det är fel på proppen? Låter ologiskt

Kan det inte vara när den börjar snurra så försöker alla propparna kompensera emot ??
Om du menade då den ökade till 30A precis när den började snurra !

Ålänning
2015-04-19, 23:43
Om en cell "dör" eller lägger av i ett batteri (tillfälligt) så går den ner från 3S till 2S och då krävs mycket mer kräm för att hålla quaden flygande och då drar den väl mer ström? Är trött så tänker inte så klart just nu, men bara en tanke.

Bara en vindpust kan få strömmen att öka kraftigt.

Turnigy 20-30C... den acken klarar teoretiskt max 39A, och om det är en Turnigy så är det antagligen lägre, så om den drog 30A före flippen så var det nog acken som inte orkade med?

Såg i filmen att strömmen mitt i allt hoppade upp i 33,9A och spänningen sjönk till 9,06V. Det borde inte kunna vara cell-fel då eller? Men nåt drog ström. En av motorena som mitt i allt går väldigt trögt eller skär i hop av lager som går för hett, eller nåt annat med motorn. Skruv i lindningen? Något som fastnade i proppen?

markusb
2015-04-20, 19:42
Märkligt... tittade några gånger i 0.25x hastighet och precis när den drar så får du kraftig jello i bilden. Kan mycket väl tyda på en trasig propeller.
Frågan är bara varför maskinen drar mer än 10A extra just då. Dom andra motorerna borde varva ner iom att en trasig prop har sämre lyftkraft och då tappar den på den sidan, alltså varvar dom andra ner för att balansera maskinen.
Nu hade du istället en rejäl strömökning...
Eller fick du panik och gasade samtidigt som bilden skevade?

Ingen failsafe eller sånt som kickade in och bråkar för dig?

markusb
2015-04-20, 19:46
Kolla dina motorer noga så det inte beror på att en magnet släppt och låst rotorn, eller något annat skräp i den. Snurra sakta för hand och känn/lyssna.
En låst motor kan förklara den plötsliga strömökningen, dock vet jag inte hur pass bra/snabb SimonK är på att känna låst rotor, om den ens gör det annat än i starten?

dst6se
2015-04-20, 21:12
Märkligt... tittade några gånger i 0.25x hastighet och precis när den drar så får du kraftig jello i bilden. Kan mycket väl tyda på en trasig propeller.
Frågan är bara varför maskinen drar mer än 10A extra just då. Dom andra motorerna borde varva ner iom att en trasig prop har sämre lyftkraft och då tappar den på den sidan, alltså varvar dom andra ner för att balansera maskinen.
Nu hade du istället en rejäl strömökning...
Eller fick du panik och gasade samtidigt som bilden skevade?

Ingen failsafe eller sånt som kickade in och bråkar för dig?

Tror nog att jag drog på extra gas när den gav sig. failsafe tror jag inte på det avståndet då jag anv en taranis med en 8db antenn , den varnar en bra tid innan det tappar.
Failsafe är enbart ställt för att behålla position.

dst6se
2015-04-20, 21:15
Kolla dina motorer noga så det inte beror på att en magnet släppt och låst rotorn, eller något annat skräp i den. Snurra sakta för hand och känn/lyssna.
En låst motor kan förklara den plötsliga strömökningen, dock vet jag inte hur pass bra/snabb SimonK är på att känna låst rotor, om den ens gör det annat än i starten?

Motorerna snurrar lätt , och har kört dem en del utan propp, verkar gå fint , men ska titta närmare så fort jag fått ihop den igen.

dst6se
2015-04-20, 21:17
Om en cell "dör" eller lägger av i ett batteri (tillfälligt) så går den ner från 3S till 2S och då krävs mycket mer kräm för att hålla quaden flygande och då drar den väl mer ström? Är trött så tänker inte så klart just nu, men bara en tanke.

Bara en vindpust kan få strömmen att öka kraftigt.

Turnigy 20-30C... den acken klarar teoretiskt max 39A, och om det är en Turnigy så är det antagligen lägre, så om den drog 30A före flippen så var det nog acken som inte orkade med?

Såg i filmen att strömmen mitt i allt hoppade upp i 33,9A och spänningen sjönk till 9,06V. Det borde inte kunna vara cell-fel då eller? Men nåt drog ström. En av motorena som mitt i allt går väldigt trögt eller skär i hop av lager som går för hett, eller nåt annat med motorn. Skruv i lindningen? Något som fastnade i proppen?

Men om batteriet inte orkar leverera , bör det inte påverka effekten på samtliga motorer, eller är det så att simonk klipper helt om den inte får precis vad den vill ?