handdator

Visa fullständig version : Tips: Balsalock i storback



senmathal
2015-04-27, 21:53
Balsalock finns det ju något som heter som ska göra att klädseln sitter bättre på balsa. Nu är det så att vi ska flytspackla ett litet rum och då ska man först pensla på en primer för att det ska fästa bättre mot underlaget.

När jag höll på med det fick jag iden att testa om primern fungerade som ersättare för Balsalock. Sagt och gjort jag tog en bit balsa och strök primer på halva biten. Sedan lät jag den torka varefter jag värmde fast en bit klädsel på både den obehandlade delen och den behandlade. Efter en stund testade jag dra bort klädseln och jag fick ta i minst det dubbla på den del som var primad. Sedan testade jag att stryka fast samma bit som jag nyss dragit bort. Som väntat fastnade den nästan inte alls på den rena balsan medan den fastnade riktigt bra på den primade halvan.

https://www.byggmax.se/badrum/tatskikt/primer-vatrum-p06650 Torde räcka till några byggen.

/Mats

Thomas
2015-04-27, 22:07
Låter mycket intressant! Måste nog provas nån gång.
Vad klädde du med ? Väv eller plast?
Spädde du ut primern enligt anvisningarna, eller penslade du på rent av?

Ålänning
2015-04-27, 22:35
Aha, jag använder Balsaloc som spackel. Men Balsaloc väger ju ingenting, hur väger det du testat?

senmathal
2015-04-27, 22:49
Ålänningen:
Njae väger och väger, det är tunt som vatten och när det ska på golvet ska det dessutom blandas med hälften vatten. Men Balsalock som spackel? http://www.hobbytra.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=87&category_id=23&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=30&vmcchk=1&Itemid=30

Thomas:
Jag testade med den outspädd och klädde med en bit plastklädsel som legat i lådan utan skyddsplast något år.

/Mats

Ålänning
2015-04-28, 19:56
Oops, jag blandade med burken som stod bredvid. =) Har svartvita Balsaloc som jag använt för att klä ett flyg med "gammal klädsel". Det andra var Hobbylite, som liknade... det va spacklet. Dags sova lite tror jag. ;-)