handdator

Visa fullständig version : Spektrum AR-500, ej samma funktion som "vanliga" mottagare ??



jocke1963
2015-04-28, 19:13
Hittade ju en genväg att programmera min DX8 för DLG-bruk:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/46092-DLG-med-DX8-NÃ¥n-som-har-backup-fil

Men den Lemon RX-6-kanalare jag använde hade lite för kort antennutstick ur kolfiberkroppen, så det vart ingen räckvidd på kärran. Hade fått till programmeringen perfekt, med Launch, Cruise och Thermal-lägen, div höjdroderkompensering osv.
Fick även till broms på "Spoiler stick", dvs flapsen kan fällas ner fullt när jag drar ner trottelspaken längst ner.

När jag då bytte till en AR-500-mottagare, den har ju en kort och en lång antenn, så borde jag ju få bra räckvidd.
Problemet nu är att då jag drar ner trottelspaken går höger skev ner fullt, medan vänster skev går upp!!
Dessutom får jag sämre utslag då jag ger vänster skevutslag än när jag ger höger.

Varför? Jag har ju bara bytt mottagare..

andWho
2015-04-29, 10:34
AR-500 har bara en inbyggd "Y-kabel" för höger/vänster skev. Inte separata kanaler alltså.
Flytta ena till "Gear", om den är ledig, och lägg in en egen mix Aile -> Gear.
/A

jocke1963
2015-04-29, 15:55
Ahhh, det förklarar saker o ting...
Tack, ska kolla på det.

jocke1963
2015-05-03, 18:56
Funkade inte... [emoji22]
Provat en massa olika mixar, men får det inte att funka... [emoji35]

andWho
2015-05-03, 22:11
Borde inte vara ngt problem. Du stängde väl av vanliga Gear spaken (A) ?
Annars kan du ju prova att sätta "Gear -> Left Ail" i Rx Port Assignment -menyn istället. Förutsätter att du valt "Dual ail" som vingtyp, och då även "AILE -> Right ail" i port assignment.
NB. Jag har en Dx18 med dessa val, borde vara samma i Dx8.... Men "borde" har man ju hört för....
/A