handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfråga: Första steg simulering vs rikig heli.



Mikael Ekroth
2015-05-03, 20:36
Tjenare alla heli-fantaster!

Jag är lika grön inom detta som hulken och undrar i stort sätt hur stor skillnaden är känslan att köra exempelvis en simulator med sändare och köra en riktig helikopter? Känslan förstår jag är den bättre att vara ute i naturen och känna vindpustarna ifrån rotorn.

Jag är nämligen ute efter en häftig hobby och vad passar det då inte bra till att satsa på något som man redan som barn tyckte var häftigt jo radiostyrt helikopter/flyg fast har aldrig vågat mig på det :), kan kanske ha och göra med att man är rädd för att krascha :).

Finns det någon flygklubb i närheten av Norrköping/Söderköping så får ni hojta till :).

Mvh
Micke

McRegor
2015-05-03, 21:06
Tja - sim är bra men den stora skillnaden är att misstagen kostar inget i sim men betydligt mycket mera i verkligheten. Men träna på i sim - sen kontaktar du en klubb så får du hjälp med intrimning och provflygning. Och i ditt geografiska område så finns det helt klart klubbar.
Bl a här - http://propellerhead.webs.com/index_gps.htm - kan du hitta fält och de klubbar som driver dessa.
Roger

Mikael Ekroth
2015-05-03, 21:50
McRegor - Tack så mycket. Så känslan är i stort sätt den samma som när man sitter vi en Simulator tänker mig med reaktionsförmågan etc. Nu kan man ju själv inte bestämma vilket väder man vill ha när man går ute när man skall börja köra med riktiga grejor :).

McRegor
2015-05-04, 05:12
En stor skillnad är nog helt klart att du kommer att vara betydligt mycket mera nervös och osäker när du står med den verkliga kärran just p g a att konsekvenserna av ett misstag blir så mycket större. Kan inte svara på hur "känslan" är eftersom det beror på vilken simulator du kör och vilken kärra du använder i simulatorn. Men "yttre störningar" får du nog räkna med är klart mera närvarande i verkligheten än i simulatorn. Men att träna i simulator är definitivt inte fel och det ökar helt klart dina möjligheter till framgång även med din verkliga kärra. Men sök upp en klubb och få hjälp med intrimning (inte så enkelt som man kanske tror) och provflygning och i bästa fall också lite skolflygning - det kommer att nedbringa risken för förödande kvaddar tidigt i din karriär högst avsevärt. Lycka till - och "risken" är att du kommer att bli fast för resten av livet...:)
Roger

lizzy
2015-05-23, 19:39
Hej Micke.finns flera klubbar i ditt/mitt område.kan rekomendera klubbar som gamen i Norrköping och spinn i Söderköping.är själv medlemm i båda.är det heli som gäller kan jag rekomendera flygklubben gamen som håller till ute vid lövstad söder om Norrköping.skrik till om du inte får tag i oss.

Med vänlig hälsning micke

n30
2015-05-23, 22:15
tjena! tänkte bara flika in med att jag är ny helikopter förare och jag kan inget annat än säga du tycker det verkar häftigt osv.... när du väl flyger första gången kommer du tycka det är 10000000 gånger häftigare. men sen ska man också ha i beaktskap att det är farliga saker också! och flyga sim först är ett mycket bra alternativ ... för det kostar mycket mindre att krasha där ... sen kommer du vara nervösare i verkligheten än vad du är i sim... jag kan flyga upp och ner i simulator nu ... i verkligheten står jag i princip och flyger fram och tillbaka bara för lära mig känna maskinen mer och mer.

Matsa
2015-05-24, 10:34
Det finns även Norrköpings Radioflygklubb.

www.nrfk.se

Matsa...

Fluf
2015-05-24, 14:27
Även hardcore proffs nöter många timmar i sim, av samma anledning -> lära sig nya manövrar på ett säkert sätt.

Som nybörjare är hovra svårt nog, och att bygga in korrigeringarna i ryggraden i sim innan man hovrar första gången hjälper väldigt mycket. Sedan eskalerar man med mer och mer avancerade övningar, i lika riktningar etc. De flesta riktigt bra piloterna tränar in nya saker i sim innan de tar sin "beater"-helikopter, den som är rimligt billig att laga och när de sitter där tar de den "riktiga" helikoptern. Naturligtvis gör alla på olika sätt men det är ett vanligt förfarande.

Vad jag vill komma till är, du kommer alltid ha nytta av en sim oavsett hur duktig du blir :)

Så i kort, klart du skall skaffa en bra sim och börja nöta där.

Killenheladagen
2016-01-09, 18:29
Simulatorn övar ju upp din koordination och orientering på farkosten minst lika väl som på riktigt minus när solen hindrar synen och dimma och likn samt avståndsbedömningen blir nästan sämre av simulator i min erfarenhet.

Vad kör du för Sim? med datorn, luren eller tablet? använder du en radio som kontroll? om ja så tränar du kraftigt upp öga-beslut-fingerrörelse åt rätt håll och att ha det i märgen när man ska flyga sin första riktiga är oväderligt!

Ett tips om än lite kostsamt är att köpa en billig teknikmagAsinet, hobbex sk Fast-Pitch Helikopter (4kanaler) - med den får du känsla för avstånd, hastigheter och att slåss mot samt använda vinden, det är ett bra nybörjarsätt att minimera risken för kostsamma krascher med en CollectivePitch helikopter då en krash kan kosta från 10-2000kr ca.


Ska också ta steget upp till Collective-heli så snart ekonomin tillåter och det ska bli mycket spännande, tänkte flyga den fpv när jag fått lite stil på flygningen, vill göra 3d trick FPV m Heli=)

jag tänker mig en HK500GT eller nån Trex. Klon eller ej spelar ingen roll, nån som har till salu ?
mvH Gustaf

KristofferR
2016-01-09, 21:09
Simulator är mycket effektivt för att träna in rätt beteende i ryggmärgen. Man blir ju något modigare minst sagt....

Riktig flygning är något helt annat, det finns mycket mer som påverkar. Den största skillnaden brukar vara vädret samt att modellen är lite sämre trimmad när man flyger på riktigt. Och att man är ungefär hundra gånger mer nervös.

Jag nötte en hel del simulator när jag började med 3D-manövrar. Det är bra om man har en liten plan för vad man vill uppnå och med "en kvart om dagen" kommer man ganska fort fram. Jag flög på riktigt, märkte vad som kändes svårt och tränade på det i simulatorn. En specialövning jag nötte mycket på var att kunna "rädda" planet när det föll ut ur hovring (något som innan träningen ledde till bl.a. en avbruten kropp... :)

Killenheladagen
2016-01-10, 08:56
Simulator är mycket effektivt för att träna in rätt beteende i ryggmärgen. Man blir ju något modigare minst sagt....

Riktig flygning är något helt annat, det finns mycket mer som påverkar. Den största skillnaden brukar vara vädret samt att modellen är lite sämre trimmad när man flyger på riktigt. Och att man är ungefär hundra gånger mer nervös.

Jag nötte en hel del simulator när jag började med 3D-manövrar. Det är bra om man har en liten plan för vad man vill uppnå och med "en kvart om dagen" kommer man ganska fort fram. Jag flög på riktigt, märkte vad som kändes svårt och tränade på det i simulatorn. En specialövning jag nötte mycket på var att kunna "rädda" planet när det föll ut ur hovring (något som innan träningen ledde till bl.a. en avbruten kropp... :)
Instämmer!
och helst skall man styra sin simulator med en "riktig" radio så man får spak vanan, visst får man positiv transfer från en simulator ex i smartphonen också men bäst är att ha en riktig, och se till att frameraten är på högsta vissa sims går tiden lite långsamt , typ slow-mo..
Lycka till!

När du börjar med en riktig så börja alltid träningsflyga med helikoptern rumpa mot dig och hovra, hovra och hovra - den manövern behöver du bli bäst på - det är lättare att flyga framåt med en heli än att stå still så de första accarna bör användas till att stå still i luften och lära dig kompensera för vind....blir mycket tårar i ögonen..:)

Tänk också på att på vintern är sannolikt mycket komponenter på helikoptern känsligare då de är djupfrysta och tål mindre stryk, extra rotorblad - länkarmar och bakrotor är bra att ha hemma!

Jag har en liten bladehelikopter (4ch) med dålig acc (50kr) du kan få köpa för ca 200 m frakt (inkl radion givetvis)
Den är liten och mycket hållbar , den kan du flyga inomhus också och få god känsla för spakarna om ni är intresserade?
Mvh Gustaf

Jorgen
2016-01-10, 21:47
Det lurigaste jag vet med simulatorerna är att många (alla?) är inställda på att zooma in på modellen när man flyger långt bort. Det är väldigt lurigt när man använder dem för att lära sig att flyga helikopter. Det var anledningen till min enda större reparation av en helikopter. Jag hade helt enkelt inte tillräcklig respekt för att flyga långt bort.

Så det är det första man skall ställa om.

Jörgen

Killenheladagen
2016-01-11, 09:58
Det lurigaste jag vet med simulatorerna är att många (alla?) är inställda på att zooma in på modellen när man flyger långt bort. Det är väldigt lurigt när man använder dem för att lära sig att flyga helikopter. Det var anledningen till min enda större reparation av en helikopter. Jag hade helt enkelt inte tillräcklig respekt för att flyga långt bort.

Så det är det första man skall ställa om.

Jörgen
Instämmer! Annars lär man sig inte orientationen och att automatiskt kompensera för riktning vilket är den bästa delen med simulator just att lära sig att kontrollera farkosten i olika attityder!

Ålänning
2016-01-11, 18:04
Simulator är riktigt bra. Men om man ska flyga flyg så är depron/EPO-flyg inomhus otroligt givande. Då menar jag inte ultrasköra ultralätta lufttillverkade vansinnesbyggen, utan något hållbart men lätt. =)

Killenheladagen
2016-01-12, 08:46
Simulator är riktigt bra. Men om man ska flyga flyg så är depron/EPO-flyg inomhus otroligt givande. Då menar jag inte ultrasköra ultralätta lufttillverkade vansinnesbyggen, utan något hållbart men lätt. =)
Haha jsg skulle vilja se en helikopter byggd i depron:) där har du en utmaning!
Skulle väl kanske gå att göra med massa kolfiber och det skulle nog se rätt kul ut ..

McRegor
2016-01-12, 10:35
Nu var ju detta en rätt gammal tråd så TS lär väl inte kolla den så mycket längre. Men andra kan ju ändå få lite tips. Och som Ålänning säger så är ju en "normal" inomhus-kärra väldigt bra att träna med och speciellt när man också flyger inomhus för då krävs ju verkligen alla roder så man får med automatik träna sig att svänga även med sidrodret - vilket det finns många utomhusflygare som inte jämt är så aktiva med att använda.
Gustaf - sen kanske det inte finns helisar byggda i depron men väl i EPO.
Roger

Ålänning
2016-01-12, 22:05
Haha jsg skulle vilja se en helikopter byggd i depron:) där har du en utmaning!
Skulle väl kanske gå att göra med massa kolfiber och det skulle nog se rätt kul ut ..
Hoppsan, en liten detalj jag missade i sammanhanget. =)

Killenheladagen
2016-01-13, 10:28
Hoppsan, en liten detalj jag missade i sammanhanget. =)
Tänkte det:)

Robb@N
2016-01-14, 01:02
Jag började flyga med en KDS450Q som jag köpte ett träningsställ till! kanon heli. andra helin blev en MCPX mest för att träna in grunderna lite bättre på :) idagens läge så flyger jag en Trex 500L Dominator. och bara storleksskillnaden ifrån en 450 till 500 går knappt att beskriva. enormt med andra ord. Jag har fortfarande inte vågat mig på inventerat med 500 an. men i simmen och med MCPX är det inga problem :) svårast som jag kan tycka är när man slår på IDLE 1 för att flippa helin. sen att lära sig tictocs och annat. kan vara lite klurigt ibörjan att slå på TH (Throttle hold) innan landning. men man lär sig fort! öva öva öva.. :D

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20160114/88fa24cbbddd49526213b0f0b8ff50c9.jpg

Stinger
2016-04-13, 15:36
Hejsan

Jag är också helt ny på detta och tänkte börja lära mig i simulator med en riktig radio till. Phoenix eller real flight.
Vilken heli rekommenderar ni att man börjar öva med?

Finns någon "tutorial" man kan läsa. Om vilka manövrar man bör lära sig. Hur man gör �� vad throttle hold är och varför osv? Jag kan ju liksom ingenting☺

Och är det några särskilda inställningar intrimningar man ska göra i simulatorn eller radion?

Fluf
2016-04-13, 15:46
Phoneix är traditionellt lite vassare på helisimulering medan realflight är lite mer åt flygplan, men båda simmarna klarar båda typer bra.

I moderna simulatorer finns det ofta träningsprogram och lite "gamify" lägen där man progressivt tar sig fram genom olika manövrar.

Men i princip.
1. Hovra stabilt 1,5m över marken (dvs över ground effect så du får justera pitch kontinuerligt) med tail in.
2. Vrid helin allt mer i sidled, 45grader och hovra stabilt. När det sitter 90 grader och så vidare. Till slut hovrar du nose in med förtroende.
3. Enklare manövrar som att flyga fram och till baks, cirklar, åttor med en så jämn höjd som möjligt och långsamt.

Sedan brukar man alltid leka lite, dra i spakar och se vad som händer, att jobba in så att man kan från alla möjliga konstiga vinklar rädda den så att man får grund stansen hovra med tail in är kritiskt. När du kan vända oavsett vad du gör till att hovra tail in utan att tappa för mycket höjd så kommer du minska antalet krascher markant.

Du kommer krascha med den riktiga helikoptern, du kommer lära dig meka med den. Det är en del av hobbyn ^^

Stinger
2016-04-13, 17:01
Tack för tipsen.

Tror jag förstår hovra med nose in. Alltså rotera med nosen i princip i centrum. Men tail in kändes som det betyder något annat? ☺

Meka kan jag... där är jag snarare lite av en mästare om jag får säga det själv ��

Fluf
2016-04-13, 17:09
Tack för tipsen.

Tror jag förstår hovra med nose in. Alltså rotera med nosen i princip i centrum. Men tail in kändes som det betyder något annat? ☺

Meka kan jag... där är jag snarare lite av en mästare om jag får säga det själv ��

Hovra, stå helt stilla, ingen rotering eller drift åt något håll.
Tail in, dvs med rumpan mot dig, så du tittar i samma riktning som helikoptern.
Nose in, dvs med nosen mot dig, så du flyger helikoptern rakt mot dig och då blir det klurigare att styra.

togi
2016-04-14, 13:48
Jag kör väldigt mycket simulator själv, och ganska många olika. Jag flyger regelbundet neXt, RealFlight, Heli-X och förut även Phoenix. Allra mest flyger jag neXt - inte den mest realistiska, men väldigt snabb, bra känsla, och perfekt för att öva manövrar i en ganska "isolerad" miljö (helikoptrarna flyger väldigt "perfekt", och du får aldrig direkt wobbel eller den typen av effekter). Jämförelsevis så är RealFlight mycket bättre på att simulera hur helikoptern belastas, och är bra för att lära sig hantera en helikopter som känns mer som på riktigt, t.ex. man kan få sämre tail i manövrar där helikoptern belastas hårt.

Av alla de ovan så måste jag säga att jag gillar Phoenix allra sämst - inte alls bra känsla, tenderar att kännas väldigt svampig jämför med de andra, och även ifall man sitter och rattar mycket på inställningarna så flyger helikoptrarna sällan så bra som de andra simulatorerna gör redan från början.

Kort sammanfattning:

neXt - flyger "perfekt", bra för att träna nya manövrar, uppdateras väldigt ofta och har många nyare modeller av helikoptrar. en stor nackdel imo: tokdålig på att simulera autoroteringar! men, trots det så är denna simulatorn helt klart min personliga favorit.
RealFlight - mest realistisk, men lite tråkigt utbud på helikoptrar. även bra på flygplan.
Heli-X - väldigt bra träningsmoder, bra känsla. verkar inte uppdateras så mycket längre, men som den är så funkar den utmärkt. kan rekommendera den ifall man vill börja med en lite enklare simulator som funkar bra även på lite äldre datorer.

Ifall du vill testa på så har både neXt och heli-x gratis demo-versioner!

Stinger
2016-04-19, 21:51
Tack för tipsen!

Ska helt klart testa demoversionerna där!

freddan_6
2016-04-20, 08:00
Hej
Disclaimer: Jag flyger flygplan ej heli. Men jag har uppfattat att det finns tre-fyra sim som heliflygare gillar, inte listade i nån speciell ordning
* AccuRC - nykomling
* Phoenix
* Real Flight
* Aerofly

Jag har själv Real Flight och två saker vill jag säga om den:
Minus: uppdateringar kostar pengar.
Plus: är den att du kan sätta upp fysiken, 120% liknar verklig fysik (på flygplan). Och den har vind, tyvärr utan vindpustar. När jag lär mig en ny manöver kör jag först på låg hastighet på fysik, kanske 70% för att långsamt öka till 140%. På så sätt fungerar det i verkligheten för mig också.

Fluf
2016-04-20, 09:51
Har AccuRC, den är rätt omogen men tekniskt väldigt intressant då den simulerar fysiken på enskilda delar och man kan modifiera existerande modeller en del med andra servon, motorer, var på roderhornen man fäster ball-links, sätta upp pitchvinklar etc.

Än så länge är det en handfull helikoptrar och några flygplan, de flesta har några options på varje del. Den har enorm potential att simulera precis din helikopter med dina delar om bara deras databas utökas tillräckligt inom rimlig tid.

Nackdelen med den är att det känns som den är byggd va fysiknördar som gått all in på korrekt simulering men inte lagt så mycket vikt på utvecklingen av användarinterfacet så den är lite otymplig och tung att navigera menyer och inställningar. Den kräver även en hel del av datorn.

Jag använder den mer än gärna till helikopterträning.

Pellepolly
2016-08-29, 22:41
Jag har flugit helikopter några år men är på väg att gå över till flygplan. Jag själv tyckte det var skit tråkigt att bara flyga simulator så jag köpte en sky dancer på hobbex som jag flög massor med i början mellan simulator passen. Jag behövde få flyga och jag tyckte jag lärde mig väldigt mycket på det, sen är det en extremt tålig nybörjar maskin, tex en gång så tog vinden tag i den så den fastna 7 meter upp i ett träd, där hängde den i tre dagar med regn och blåst innan den tillslut blåste ner och till min stora för förvåning så var det bara att ladda den och flyga vidare. Sen köpte jag en kyscho solo PRO vilket givetvis var svår och krävde mer simulator tid men jag tyckte ändå jag lärde mig mycket på "leksaken" från hobbex också.

Michael
2016-08-30, 17:36
Ett par tips från mig som flugit helikopter några år och modellflyg i decennier:
- Registrera dig på helifreak.com och helisweden.se, två forum där det finns mycket hjälp att få. På helifreak.com ska du leta rätt på Finless Bobs serie med videofilmer. De ger ovärderlig kunskap om hur helikoptrar fungerar, byggs och trimmas.
- Träna så mycket som möjligt "in real life". Jag har flugit ganska lite simulator då jag rent ut sagt tycker det är trist. Jag har noterat att simulatorn ur min synpunkt fungerar dåligt då det gäller orientering och perspektiv samt inverkan av vind, framför allt avseende höjdhållningen.
- Beroende på hur "skarpsynt" du är har helikopterns storlek betydelse. Det finns inte mycket att fästa blicken på och helikoptern blir snabbt svår att se på lite större avstånd. Jag började med en 450 heli som jag flugit massor av timmar med, men det var först då jag gick över till 500-storleken som jag upplevde att kombinationen av storlek/fart/reaktionshastighet och flygavstånd klaffade. Jag flyger också 600 nitro, men det rekommenderar jag inte för nybörjare.
- När du tränar hovring, koncentrera blicken på kåpan och tänk att du själv sitter i när du styr. Det underlättar den fortsatta träningen att ha det tänket. Av någon är anledning är det lätt att bli förhäxad av stjärtrotorn och då blir det lätt fel.
- Skaffa en helikopter med remdrift av stjärtrotorn, annars är det risk att det blir många byten av vinkelväxeldreven vid oavsiktliga markkänningar.

Ålänning
2016-08-30, 19:11
Finess Bob låter finurligt, men det är nog Finless Bob. ;-)

Michael
2016-08-30, 19:42
Javisst ska det vara Finless Bob. Stavningskontrollen på min läsplatta ändrade till Finess. Grrrr.:banghead: