handdator

Visa fullständig version : Lite tips avseende turbin önskas



Mantis
2015-05-04, 10:44
Hej!

Tror att detta forum är rätt ställe! :)

Har flugit en del edf de sista åren och börjar ruttna så smått på korta flygtider. Så tanken har så sakta börjat vänja sig vid turbin.

Har en CNC-skuren modell på en J-35 Draken på väg in. Den blir 160 cm lång och ruggigt skalalik i linjerna. Hur som, funderar på att sätta i en turbin. Den väger 450 gram (bara marängen). Sedan tillkommer det övriga, klädsel, kolfiber, servon, m.m.

Är en fläkt typ Kolibri 15 något att ha? Ingen som har en begagnad att sälja?

Mvh / Magnus

henke2
2015-05-04, 12:53
Det är en hyfsat stor flygmaskin med mycket vingyta. Jag tror en lite större motor är att föredra. Vikten är inte A och O just här, den kommer ändå bli relativt lätt för sin storlek. Den är ganska stor och du kommer lätt få plats med prylarna långt fram för att få CG utan bly.

Jag hade förmodligen valt en Kolibri T50 till denna storlek för att få lite knorr på bitarna, men även Kingtech K45 hade funkat utmärkt till rimligt pris och bra prestanda. Med Kolibri T15 blir det nog mer "inomhuskärra" tror jag, men visst går det också. 1.9kg dragkraft är ju som vi vet motsvarande 3.8kg EDF vilket i sin tur motsvarar en 8S setup eller så.

Mantis
2015-05-04, 16:03
Tack Henke!

Tror att dragkraften räcker... :-)

Hur är det med brandfaran egentligen? Det ligger åkrar runt vårt fält och det gör mig lite nervös...

freddan_6
2015-05-04, 18:32
Brandfaran ska inte underskattas. Men en ordentlig släckare och brandfilt alltid redo kan du göra något åt det. Och låt bli att krasha är ett första steg. Se alltid till att dina bränsleslangar är hela och säkrade är nästa steg.

henke2
2015-05-04, 19:49
Tack Henke!

Tror att dragkraften räcker... :-)

Hur är det med brandfaran egentligen? Det ligger åkrar runt vårt fält och det gör mig lite nervös...

Jag är av den skolan som vill tona ner faran med turbiner en smula och samtidigt skruva upp faran med övriga flygtyper en smula för att nå någon slags medelväg.

För handlade det om stora flygplan, med rätt kass utrustning (i dagens mått mätt), de var dyra och tunga - man flög sällan och det gav rostiga piloter. Nu för tiden är priset lägre, utrustningen bättre, flygplanen ofta anpassade efter pilotens tycke och smak - inte vad som råkade finnas på hyllan etc etc... Så allt om brand skall ses som lika viktigt oavsett flygtyp och mycket som man hört om turbinflygen är gamla vandringssägner.

En kolsyresläckare skulle ALLA ha med sig på fältet.

Sök lite i denna forumdel så hittar du mängder om att konvertera EDF-modeller. Jag har gjort ett gäng :-)

Mantis
2015-05-04, 20:20
Tack! Då ska det bli ett inköp snart... Ska bara försöka få ihop stålarna.