handdator

Visa fullständig version : Hur montera propeller på denna?



waqr
2015-05-12, 10:59
Tänkte köpa denna motor men hur monterar man en propeller på denna:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__30342__NTM_Prop_Drive_28_36_2700KV_595W_EU_wareh ouse_.html

Thomas
2015-05-12, 11:06
"Klämkoppling", d.v.s. propelleradapter för 4 mm axel... http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/RC_PRODUCT_SEARCH.asp?searchType=10&strSearch=propeller+adapter&location=AL&idCategory=

andWho
2015-05-12, 13:36
Eller montera propadapter på kannan: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16719__NTM_Prop_Drive_28_Series_Accessory_Pack.h tml

mogge
2015-05-12, 14:31
rätt svarat,men glöm för all del inte kolla att det blir rätt dia på axeln för proppen.

waqr
2015-05-12, 15:17
Eller montera propadapter på kannan: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16719__NTM_Prop_Drive_28_Series_Accessory_Pack.h tml

Så denna passar alltså inte för den motorn jag länkade till eftersom den har 4mm axel?

Thomas
2015-05-12, 15:24
Min länk till adaptern sätts på axeln, andWho's adapter monteras på motorns baksida.
Egentligen är det sk't samma vilken du använder, rotationsriktningen fixas genom att polvända kablarna.

andWho
2015-05-12, 15:49
Precis, beror också på hur modellen ser ut i nosen. En del har en lång nos där som motorn monteras inuti, i en "korg", med axeln framåt. Då passar Thomas rekommendation.

Andra modeller har bara en brandvägg att skruva fast motorn på, med axeln bakåt. Då ska man ha ett motor-kors och en prop-adapter på motor-kannan. Då passar de grejor jag länkade till.

Det finns även lösa motorkors i kolfiber: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__23787__NTM_28_Carbon_Fibre_Motor_Mount.html

/A

freddan_6
2015-05-12, 15:49
Använd det som passar bäst i planet. Behöver du mer vikt fram så kan du försöka montera motorn framför brandväggen med andWhos adapter, behöver du mer vikt bak försöker du montera bakom brandväggen med Thomas' adapter. Bägge fungerar. Är det skalaplan kanske Thomas' adapter passar bäst.

waqr
2015-05-12, 16:09
Det är till en vinge.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17969__HobbyKing_Teksumo_EPP_Wing_900mm_ARF_.htm l

andWho
2015-05-12, 16:16
OK, samma sak. Fast baklänges, om det är en skjutande propeller.
Skulle gissa o tro att mitt förslag passar bäst då. Har nog aldrig sett en vinge med skjutande propp som monterats på annat sätt än så.
Men som sagt, jag bara gissar.
/A

waqr
2015-05-12, 16:26
Nu får ni ursäkta om jag är lite trög men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan de två alternativen som Thomas och andWho länkar till :banghead:

andWho
2015-05-12, 16:34
Har du ingen manual till vingen som kanske visar ngn bild hur montaget ska/kan se ut ?
Vilken kärra är det ?
/A

andWho
2015-05-12, 16:42
Här är ett par bilder på dom två monteringssätten.
/A

waqr
2015-05-12, 16:50
Ahhh.....nu klarnar det även för mig :)

Verkar som sagt vara den som du länkade till och den som jag också beställt som passar bäst till min vinge.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16719__NTM_Prop_Drive_28_Series_Accessory_Pack.h tml

Tack för all hjälp!

Kenneth E
2015-05-12, 16:51
Varför vill du inte välja en annan motor där alla dessa tillbehör ingår som standard, då blir det inte fel? Finns en uppsjö att välja mellan då motorn inte är unik på något vis.
Det du går efter är:
Diametern,
Längden,
Vikten
och framför allt Kv värdet.

freddan_6
2015-05-12, 19:16
Exempel på montering av motor i vinge
Jag använde Thomas' typ av propellerfäste.
På en vinge är det lite extra viktigt att få rätt på tyngdpunkten.
52293

andWho
2015-05-12, 19:22
Ja just det, det blir ju en tredje möjlig variant.
Vända på axeln så den sticker ut i samma ända som kannan, och sätta en "klämkopplingsadapter" på axeln.
/A

Kobbeuffe
2015-05-12, 21:04
Och ska du verkligen ha den motorn till den vingen? Känns lite i överkant mot rekomendationerna...

NickeL
2015-05-13, 01:44
Och ska du verkligen ha den motorn till den vingen? Känns lite i överkant mot rekomendationerna...

instämmer... verkar något i överkant...

leta efter någon lättare motor så blir den lite trevligare att flyga också..

jag skulle följt rekommendationerna och kört med en motor i denna klass http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=17588

//
Nicke

freddan_6
2015-05-13, 08:06
Min bild var också en teksumo. Jag har oändlig vertikal. Behöver jag högre toppfart byter jag mina 7x4 till 7x6.
Min motor är föregångaren till 2818 1350kv på 39 gram. Sätter du i större motor får du snabbare acceleration men knappast större fart, våfflans yta är för räfflad för att vara ett fartmonster. Du måste i så fall sätta i ett jättebatteri för att få rätt på tyngdpunkten, och slutresultatet blir ett tråkigt och tungt flyg. Din motor väger 89 gram utan propellerhållare. Jag tror detta är alldeles för tungt och alldeles fel till en TekSumo. Min rek är max 50 gram, helst 40 grams motor.

waqr
2015-05-13, 09:13
Ähhh......testar man inte så får man inget veta. Planen är att köra med ett 4S 1000 mAH batteri och ett 40-60A ESC. Testar och återkommer :)

Har även en del mindra motorer liggande så fungerar det inte så byter jag bara....

McRegor
2015-05-13, 09:39
Stor motor och litet batteri verkar inte riktigt optimalt... Tror du skall lyssna på de som redan flugit kärran... man behöver inte uppfinna hjulet själv i alla lägen..:)
Och en baktung vinge (väldigt tung motor i ditt fall) är nästan omöjlig att via flytt av acken på till TP på och är den baktung är den definitivt inte rolig att flyga.
Roger

waqr
2015-05-13, 10:38
Absolut, jag lyssnar på er då jag nästan är helt nollad på detta. Vad tror ni om denna då? Har den hemma så kan testa ganska omgående om ni tror den passar bättre:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__64527__NTM_Prop_Drive_Series_28_30A_1000kv_370w_ EU_Warehouse_.html

andWho
2015-05-13, 10:57
Den är nog också för tung. Varför inte följa rekomendationerna i manualen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/48410961X217741X14.pdf ?
T.ex denna, komplett med monteringsdetaljer och propsaver: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17588__HobbyKing_2818_Brushless_Outrunner_1350KV .html
/A

McRegor
2015-05-13, 11:07
Runt 40 g motor är nog det som gäller.
Det är som sagt väldigt svårt att balansera upp en alltför tung motor när den sitter i en "vinge".
Läs Fredriks inlägg (#20) - han har ju tydligen erfarenhet av denna kärra om jag fattat rätt.
Roger

freddan_6
2015-05-13, 13:23
Eftersom min propeller sitter långt bak (se min bild i inlägg #16) måste jag flyga min TekSumo med 1550mAh 3S eller 1600mAh 3S eller lite framtungt med 2200mAh 3S. Jag tror inte ens du kan använda 40 grams motor och 1000mAh 3S. En vinge med bakvikt är extremt svårflugen. Helt omöjlig för mig att kontrollera.

McRegor
2015-05-13, 13:29
Kan man inte flytta in motorfästet lite för att få motorvikten lite längre framåt ? Eller tar proppen i vingen eller skevrodren i så fall ?
Som Fredrik säger så är en baktung "vinge" inte nåt man vill flyga...
Roger

freddan_6
2015-05-13, 14:59
Kan man inte flytta in motorfästet lite för att få motorvikten lite längre framåt ? Eller tar proppen i vingen eller skevrodren i så fall ?

Tyvärr kan man inte flytta motorfästet utan att propellern tar i. Mitt motorpaket är så långt fram som det går, om jag inte kortar axeln på motorn. Man kan i och för sig byta till högvarvig motor och mindre propeller men då blir den marigare att få upp (been there done that).

Jorgen
2015-05-17, 15:34
Eftersom min propeller sitter långt bak (se min bild i inlägg #16) måste jag flyga min TekSumo med 1550mAh 3S eller 1600mAh 3S eller lite framtungt med 2200mAh 3S. Jag tror inte ens du kan använda 40 grams motor och 1000mAh 3S. En vinge med bakvikt är extremt svårflugen. Helt omöjlig för mig att kontrollera.

Jag har en Tiger AS2208 som skall väga 38g, den som levereras när wingen säljs under namnet Popwing. Med den motorn och 3S1000 behövde jag tejpa fast två AA celler längst fram i nosen för att få till balansen när jag gjorde min dåligt förberedda maiden med planet.

waqr
2015-05-17, 21:38
......

waqr
2015-05-17, 21:50
Låt mig omformulera frågan:

Om jag har en propeller som det står 7038r på, hur ska den monteras samt i vilken riktning ska montorn snurra i en pusher setup?

Förmodar att R står för reverse......

Jorgen
2015-05-17, 22:52
Det här är en normalroterande 7x6 propeller, alltså utan R på slutet. Den roterar medsols när man tittar bakifrån planet. Din motroterande skall alltså rotera motsols när man tittar bakifrån.

52376

freddan_6
2015-05-18, 06:20
Riktning på propellern ska vara så att propellers mest kurvade profil pekar framåt. I vanliga fram pekar då också texen framåt. Sen vänder du kablaget så att luften trycks bakåt, genom att byta två kablar mellan fartreglage och motor, eller genom att programmera om fartreglaget. Konstigt nog monterar jag alltid kablarna fel i första försöket. Hur jag än kopplar.