handdator

Visa fullständig version : Ladda när man kör bilen.



Jorgen
2015-05-12, 20:09
Jag tycker att det skulle vara praktiskt att ladda batterier under tiden som jag åker till fältet eller om jag vill ladda när jag åker från fältet för att ta lunch.

Om man bortser från att den är överkänslig för variationer i inspänningen så är jag väldigt nöjd med min Cellpro PowerLab 8 laddare med MPA parallellladdningskort. Revolectrix är inte intresserade av att ens lyssna på problemet, de tycker att det är en giltig workaround att inte köra bilen när man laddar.

Laddningen avbryts direkt när man vrider på startnyckeln, när kylfläkten startar eller när man stänger av bilen. Att laddningen stänger av när man startar bilen har jag förståelse för men det andra är inte ok. Särskilt inte att den avbryts när man stänger av bilen.

För att göra laddningsupplevelsen ännu trevligare så skulle jag gärna bli av med den här begränsningen. Har någon provat hur tex iCharger 308B hanterar det här?

Tips på andra laddare emottages gärna, de behöver inte vara monster på över 1000W.

Jörgen

McRegor
2015-05-12, 20:28
Kan du inte justera lågspänningsvarningen (inspänningen alltså) på din laddare ? Det är jag rätt säker på att man kan göra på bl a iCharger. Sen måste du ju givetvis ha ständig 12 V-spänning i det uttag du använder för annars bootar ju laddaren om när spänningen bryts och sen återkommer.
Roger

Jorgen
2015-05-12, 20:49
Tyvärr så är det inte så enkelt, den ger felkoden "Negative charge current". Om jag får gissa så tror jag att de mäter laddströmmen precis vid utgången, sedan har de en DC/DC omvandlare som ser till att laddarens interna spänning är lagom hög för att det skall bli rätt laddström. När spänningen sjunker snabbt så hinner DC/DC omvandlaren inte med och spänningen inne i laddaren sjunker till under lipo batteriets spänning. Strömmen går då åt fel håll tills laddaren har hunnit kompensera efter några hundradels sekunder. Tyvärr så kastar den ju ur sig felkoden och avbryter direkt.

Då det inte verkar göra någon skillnad på om det är 2s,3s,4s eller 6s batterier så antar jag att strömmen bara flödar tillbaka till en kondensator inne i laddaren.

Då PL8 är en ganska stöddig laddare som kan dra eller putta tillbaka 40A från/till bilbatteriet så har jag dragit kablar direkt från batteriet via en EC5 kontakt och sedan till laddaren.

Kobbeuffe
2015-05-12, 20:58
Jag satte "cigguttagskontakt" på min
Thunder Power TP610C och ladda i 12v uttaget i lastbilen utan några som helst problem. Det blir givetvis en kraftig strömdipp när man startar bilen men startar man laddaren efter man startat bilen går det bra, likaså att stänga av bilen hade ingen inverkan på den laddaren. Jag har bara laddat 3S 2200mAh med den ifall nu de skulle ha nån inverkan.

Michael
2015-05-12, 21:22
Jag har en iCharger 208B som jag ofta använder för att ladda ackar på väg till fältet. Då jag använder cigarettändaruttaget brukar jag begränsa laddströmmen så att effekten inte överstiger 100 W. Detta för att undvika att cigaretttändarkontakten ska bli för varm. Använder jag strömuttaget i bagaget kan jag kräma på mer och kan då ladda med upp till 250 W, mer effekt klarar inte min laddare av att hantera vid 12V.

Flygsmurfen
2015-05-12, 21:42
Jag startade en tråd om det tför länge sedan (minns inte var).
Jag skulle vilja ladda i båten och därför filtrera bort spännings-spikar/ toppar.
De kan bli ganska stora i båtar.
Ingen kom upp med någon bra lösning dessvärre.
Jag har funderat på Led-lampor.. De klarar inte toppar så om man skall ha många måste man ha en speciell enhet som begränsar spänningen. Annars grillar man dem.
Den klarar säkert inte de effekter vi behöver men det vore kanske värt att forska i vad de innehåller? En el-händig kan ju säkert bygga liknande med andra komponenter??
Bara en tyst fundering här borta i hörnet..

// M

mogge
2015-05-12, 22:28
Jag har en charger 308 B som jag gärna använder under min 25min.resa till fältet. Den stänger av när jag startar bilen vilket är förståeligt. När jag kommer fram till fältet brukar jag använda adapter med alligatorklämmor,öppnar huven o kopplar direkt på batteriet. Har så lång laddkabel att jag kan ha laddaren på marken utifall att. Sedan har jag en adapter till med bananaskontakter i änden. Gör mig ganska oberoende varhelst jag än är. Sedan har Jula en transing 230V AC- 12V DC med cigguttag. Följer med på semestern. Länge leve cigguttaget.

henke2
2015-05-13, 07:36
Jag har provat, jag trodde det skulle funka utmärkt, men den gången var många överens om att det inte går att använda bilen som nätagg.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29239-Varning-ang-icharger-laddare-%2Atillbud%2A

freddan_6
2015-05-13, 08:22
Om du ska köra så måste du ha en häftig apparat som fungerar som kondensator mellan laddaren och bilspänningen. Jag föreslår att du kopplar via ett fritidsbatteri för att minimera spänningsvariationerna. Det i sig räcker inte du kommer att behöva en spole i serie. Då fungerar spolen i sekundärsidan på ett någorlunda stort (ej primärswitchat) nätaggregat utmärkt. Spolen måste då tåla max ström din laddare drar med en marginal. Om du har iCharger 308 och kör ut 30A skulle jag sätta i en spole som tål 45A. Tyvärr kostar såna grejor rätt mycket pengar. Bara en 500W toroidtransformator på conrad.se god för 15A går på 500kr (500VA, 30V), och du behöver tre parallela såna, det kanske räcker med två men det kan brinna på grund av strömspikar så det är bäst med lite marginal. Så ett fritidsbatteri tre toroidtransformatorer sammantagen kostnad 2000 SEK så kan du ladda utan problem i bilen under körning.

McRegor
2015-05-13, 09:19
Nu måste väl rimligen ackspänningen i bilen hålla sig inom rimliga gränser annars lär ju hela bilens elsystem rasa samman... Jag har gjort som Mogge - kört min iCharger i bilen ibland under turen till fältet och det har inte varit några problem hittills. Sen kanske det beror på hur mycket laddeffekt man behöver men för mig har det i alla fall fungerat och jag laddar mestadels 3S2200 i de fall jag laddar i bilen under färd.
Roger

Jorgen
2015-05-13, 09:46
Det där lät ju inte bra, jag skulle inte bli förvånad om iCharger och Revolectrix tagit samma genvägar när de tillverkat sina laddare. Kanske med skillnaden att Revolectrix insåg konsekvenserna och övervakar laddningen bättre.

Att använda ett extra batteri för att jämna ut spänningen fungerar till viss del. Särskilt om det är inkopplat till det ordinarie batteriet med någorlunda små kablar. Det hjälper dock inte ett dugg när man stänger av bilen. Batteriet laddas vid körning med runt 14v och faller nästan omedelbart till under 13v när man stänger av laddningen (motor-generator). Det skulle gå att utveckla en "mjuk" batterifrånskiljare som bara tillåter långsam förändring av laddspänningen till det andra batteriet. Man skulle då behöva säga till den att rampa ner spänningen i en takt de halvfärdiga laddarna klarar av innan man stänger av motorn.

Men det skulle kanske bli bättre med ett LiFePo4 batteri som laddas av det ordinarie batteriet. Kanske med en batterifrånskiljare för att hindra att det levererar ström till resten av bilen.

Jag får se hur PL8 laddaren fungerar i den här bilen. Det kanske blir bättre, i värsta fall så får jag släpa med mig ett extrabatteri att ladda från.

Roger, vilken iCharger använder du i bilen?

McRegor
2015-05-13, 11:11
Nu laddar jag inte jämt i bilen under drift men det förekommer ibland och min laddare är en iCharger 106B+.
Eftersom det fungerat så har jag inte gjort några specifika tester för att hitta brister/problem och som sagt - det är numera sällan jag gör detta men det har trots allt fungerat tidigare.
Roger

UndCon
2015-05-13, 12:12
om man behöver ladda på väg till fältet bor man för långt bort :D
(jag har ca 10 minuters bilväg till närmsta rc-fält)

freddan_6
2015-05-13, 13:17
Nu laddar jag inte jämt i bilen under drift men det förekommer ibland och min laddare är en iCharger 106B+.
Eftersom det fungerat så har jag inte gjort några specifika tester för att hitta brister/problem och som sagt - det är numera sällan jag gör detta men det har trots allt fungerat tidigare.
Roger

Hej Roger. Det var flera fall av brunna iCharger 308 som fick mig att skriva som jag gjorde. Att köra 106 fungerar utan problem, så max 10A verkar vara lugnt. Jag använder mitt fritidsbatteri som buffer och kör max 2 parallella 2200mAh paket i bilen på laddning med min iCharger 208. Jag tror det var Henke2s iCharger 308 som brann upp startade debatten. Och då visade sig att i USA hade man haft samma problem. Att ladda enstaka 3S 2200mAh i bilen är inga problem. Men laddarna är inte dimensionerade för att ha häftigt varierande spänning.

mogge
2015-05-13, 15:47
Nu läste jag den gamla tråden och ser ett tecken. Jag laddar inte mer än 3s 2200. Är man uppe på 5-10 så skulle nog jag iaf vara försiktig. Om inte annat så tömmer jag väl batteriet med motorn avslagen på ett par laddningar.

Michael
2015-05-13, 17:27
Kan det bero på vilken bilmodell man har om det finns strömspikar eller ej?
Jag kollade för kul skul med ett oscilloskop spänningen på min bils 12 V-uttag och det finns inga signifikanta strömspikar överhuvudtaget. Däremot kan spänningen långsamt variera några tiondelar upp och ner när man slår på och av belastningar. Detta påverkar ine min iCharger ett dugg.
Jag har också under flera års tid kört en Eee PC direkt på bilens 12 V-uttag utan någon som helst reglering eller stabilisering och den fungerar fortfarande utmärkt.

freddan_6
2015-05-13, 18:11
Min bil, Volvo V70 2011 varierar våldsamt speciellt vid drive start/stop trots att det ska gå på annat batteri. Det syns även om jag ljustutar (Bi-xenon). Sen finns det andra saker som jag inte vet vad det är som påverkar med spikar. T.ex. Elektrisk kylare, ebersprecher automatiskt av/på, elslingor i fönsterrutor, AC etc. En riktigt gammal bil utan AC borde vara mindre problem med.

Michael
2015-05-13, 19:07
Jag har inte Ebersprächer i min Audi och växellådan är manuell men de andra komponenter du nämner som klimatanläggning (AC), värmeslingor i säten och fönster, spolare och torkare, ventilationsfläkt, elmanövrerade lyktor och backspeglar finns på plats och ingen av dessa ger upphov till spänningsspikar så som du beskriver.
Hade din bil varit nyare hade det varit läge för reklamation...

Jorgen
2015-05-13, 23:20
Mäter du på batteriet eller på någon annan punkt i elsystemet när du ser spikarna?

Det är höga pulsade strömmar på många ställen i elsystemet men de syns oftast inte så mycket när man mäter direkt på batteripolerna. Om man istället börjar mäta närmare förbrukarna så kan det bli ganska spännande störningar.

En iCharger 106 B+ skulle räcka för de flesta av mina laddningsbehov och då den är så liten så skulle den och ett MPA parallellkort kunna ligga kvar i bilen för det mesta. En säkring bör nog monteras, det verkar tex som om de stora iCharger 4010 DUO och 308 DUO laddarna går sönder till kortslutning och att de saknar en effektiv säkring. På en mindre laddare så är en intern säkring inte ett tekniskt eller ekonomiskt problem vid konstruktionen. En säkring på 50-70A är lite knepigare att få med i en konstruktion.

Jag skulle inte bli förvånad om en 106B är designad med mindre kompromisser än de större laddarna, vid så låga strömmar som 10A så kostar det inte så mycket att överdimensionera komponenterna. Det blir också svårare för laddaren att ställa till det rejält med ett batteri.



Min bil, Volvo V70 2011 varierar våldsamt speciellt vid drive start/stop trots att det ska gå på annat batteri. Det syns även om jag ljustutar (Bi-xenon). Sen finns det andra saker som jag inte vet vad det är som påverkar med spikar. T.ex. Elektrisk kylare, ebersprecher automatiskt av/på, elslingor i fönsterrutor, AC etc. En riktigt gammal bil utan AC borde vara mindre problem med.

freddan_6
2015-05-14, 05:30
Jag mätte på ciguttagen inne i bilen och konstaterade att de var olämliga att ladda från. Med kabel från cigguttaget till mitt biltema fritidsbatteri blev det betydligt bättre, inga större variationer konstaterades.