handdator

Visa fullständig version : Fråga om vingprofil för termikseglare



Flygsmurfen
2015-05-14, 20:26
Hej på er, funderar på att så småningom rita mig en egen termik-motorseglare.
Tänker mig SPV på 4 m. Traditionellt sprygelbygge.
Det blir tämligen rak vinge med skev och klaff.
Funderar på att välja RG15 eller S7012.
Vad tror ni om det?
Andra förslag?

// Mats W

Kenneth E
2015-05-14, 20:46
Rg15 blir ingen höjdare för en termik seglare. Prova något från MH typ MH43 eller HQ serien.
MH är snabbare med dåligt lyft medan HQ är gjorda för hang och termik.

Flygsmurfen
2015-05-14, 21:09
Något specifikt förslag?

// M

Kenneth E
2015-05-14, 22:29
Du har inte talat om flygvikt, vad du vill få ut av kärran, avståndet till sta bben, hur stor stabben är....... profiler bygger på förhållanden.

Flygsmurfen
2015-05-15, 09:10
Som jag skrev så har jag inte ritat planet ännu.
Har inga mått på kroppen just nu.
Skall bygga lätt för långsamt kurvande i termik. Behöver inte flyga fort m.a.o.
Hoppas på max 2.5 kg kanske?
Borde finnas någon beprövad profil lämplig för scratchbygge därute?

//Mats W

Licke
2015-05-15, 10:13
Kul Mats! Tycker du ska titta på Mark Drelas konstruktioner. Han har komplett ritningsunderlag på nätet. I ditt fall låter det som att Bubble Dancer kan vara något http://www.charlesriverrc.org/articles/bubbledancer/markdrela-bubbledancer-3m.htm (komersiell motsvarighet heter Ava) eller Supra som jag själv byggt http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/supra.htm
Konstruktionerna är inte supermoderna men det är jättefina modeller.

Licke
2015-05-15, 10:15
Komplettering, lägg energi på att bygga vinge, stabbe och fena, kropp osv köper du billigt på tex http://www.clm-pro.com/

Flygsmurfen
2015-05-15, 11:32
Hej grabbar, finta tips!!
Skall studera närmare.
Blir helt eget bygge...köpa prefab är jag less på även om det är billigt och snabbt.
Jag tänker mig klaff för broms, termikläge resp ökad penetrering vid behov.
Dessa superlätta maskiner har på sin höjd en spoiler. Vad är era erfarenheter? Lönar det sig att bygga klaff?
Sedan blir det frågor om motor/ drivlina (skall nog köra på 4s/ 4Ah?) och val av variometer.
Flyger med Spektrum DX 18 i dag.

Tips motages givetvis redan nu....

// Mats W

Kenneth E
2015-05-15, 11:48
Klaff är mycket effektivare än man tror för att bromsa in modellen, gör en spoiler på ovansidan av vingen, det räcker med en, men av konstruktionsskäl kan två vara att föredra.

Bild ett, är från min AVA 1.7kg på 4m och den är inte snabb(lite snabbare än gångfart) men har ett enormt lyft i termik. Kommer inte ihåg vad profilen heter, men kolla på FVK.de.

Bild två, är från 6m DG-600 14kg och denna profil är en kompromis mellan fart och termik. HQ

Bild tre, Fox 1:2 RG-15, 32kg och är bra till halvsnabb akrobatik.

Bild fyra, Vingarna till DG-600 med fyra olika profiler på vägen ut till spetsen, HQ i botten sedan över till MH längst ut. Profilen skapar mycket fart och det bra går att kurva i termiken för maximal höjd och långa flygningar, bästa vingen jag har faktiskt.

Lycka till