handdator

Visa fullständig version : Mitt första bygge!



SamuelLindberg
2015-05-15, 21:51
Hejhej. Upptäckte denna roliga hobby förra året. För någon månad sedan tog jag beslutet att bygga mig en egen och slutsatsen där kan nog kortfattat vara; lika roligt att bygga som att flyga! Hursom haver. Den allra första jag skapade var alltså en 250. Ett ganska generiskt paket.

Flight Controller: CC3D
Motor: DYS MT1806 2300kv
ESC: DYS Sk10A
Propellrar: Gemfan 5x3
Batteri: 1500mAh, 3S.
Å så såklart massa kabel, buntband, lödningsgrejer m.m.

Första bygget blev såhär:

52346

Långhelg nu, så valde att göra en ombyggnad. Främst för att få bort den stora PDB på den, men la även till en buzzer utifall man skulle tappa bort den. Samt någon slags sökare med handkontroll, utifall batteriet ramlar ut!

52345

Sitter redan nu och filar på nästa ombyggnad, när det än blir. Kanske vid midsommar? Om alla delar fortfarande är intakta så blir det nog till att förkorta motorkablarna lite till, lägga till lite ljusslingor och göra en fin röd färg som sitter fast. Men innan dess så ska jag få bort skakningarna. Leker runt med PID-värdet men får inte det lika bra som innan ombyggnaden. Den är superenkel att styra numera, men som sagt är det dessa skakningar.

Ni som kör quadcopters, är det i princip omöjligt att se att eran skakar

FinnbyFraggel
2015-05-16, 09:29
Skakningar kan bero både på för höga PID och obalans i propellrar eller motorer.
Sitter din FC med "gyro kuddar" eller stumt mot ramen?
/ Jonas

SamuelLindberg
2015-05-16, 12:02
Skakningar kan bero både på för höga PID och obalans i propellrar eller motorer.
Sitter din FC med "gyro kuddar" eller stumt mot ramen?
/ Jonas
De sitter stumt, dock så är översta skruvens huvud inte längst ner. Utan lite högre upp så att den kan röra sig.
Kan det orsaka problem med skakningar, eller möjligtvis något annat?

Fluf
2015-05-16, 12:47
FC bör sitta på något vibrationsdämpat av något slag, släv brukar jag köra ett eller två lager biltema dubbekhäftande sumtejp :)

SamuelLindberg
2015-05-16, 12:53
FC bör sitta på något vibrationsdämpat av något slag, släv brukar jag köra ett eller två lager biltema dubbekhäftande sumtejp :)Kan det bli skakningar om man inte har något vibrationsdämpande?

Edit: Hur som haver, så har jag nu bytt ut dessa grejer mot något lite mer skakdämpande.
Detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8999__Peel_n_stick_foam_double_sided_tape_10x5in ch_4mm_thick.html

Edit: "Super strong glue". Njaeh, byter ut det mot några fästkuddar från etab istället.

Xermalk
2015-05-16, 13:45
FC bör sitta på något vibrationsdämpat av något slag, släv brukar jag köra ett eller två lager biltema dubbekhäftande sumtejp :)

Charpu, Boris B och Ummagawd kör med fastmonterad fc. Samt det är rekommendationen när man frågar i cleanflight tråden.

Har du skakningar så är det pids eller en dålig motor/esc som spökar.

SamuelLindberg
2015-05-23, 00:18
Jag hittade problemet tillslut, spköande ESC tydligen. Hade dem inställda på 50hz men tydligen så skulle de köra på 400hz (rapid..). Så, ja. Nu fungerar den prima!

SamuelLindberg
2015-06-13, 22:01
Gjort om min lite nu. Bytt ut mina zip ties som håller alla ESC, till eltejp och krympslang! Samt tryckt dit en voltage buzzer.
52825

Har ni några tips på för att få den bättre och finare? :)

SamuelLindberg
2015-08-15, 16:01
Fjärde versionen.
53977

Femte versionen.
53978

Allra senaste köpet är en väska!
53979

Sugen på att testa med en mini CC3D. Samt ändra mina ESC till 12a. Men det är bara lite tankar som kanske inte blir verklighet. :)