handdator

Visa fullständig version : Sullivan ombordglöd-fråga



Ålänning
2015-05-16, 12:46
Jag har en Sullivan GlowDriver i min Hangar9 Piper J-3 Cub 40 med Saito FA-72 fyrtakt.

Den ansluts till Throttle-kanalen (med three-pin connector som det står i manualen).
Servot ansluts till utgången.
En kabel jordas mot motorn.
En annan kabel ska till glödstiftet.

Man ska inte mata ombordglöden med samma ack som RC-mottagaren är på.
För den har egen matning (blir 2S LiPo 2200mAh i denna).

Det intressanta... Ombordglöden funkar fast man inte ansluter ombordglödens ack.
Den får alltså ström från RC-mottagaren så den gröna LEDen lyser/blinkar osv.

Frågan: Är själva glödningen ändå helt åtskild med annan ack fast ombordglödaren lyser upp utan glöd-acken?

Den har flugits förr, men undrar ändå. Ska ombordglödarens LED verkligen lysa om man inte anslutit ombordglödens ack?

Hur mycket throttle brukar man glöda, upp till en tredjedel? Hur ska man veta?

Manual: http://www.sullivanproducts.com/m060instructions.pdf

pernstig
2015-05-16, 14:04
Det kan inte vara rätt att glödströmmen tas från mottagaraccen. Däremot måste ju trottelservot fungera utan att glödaccen är ansluten så det kanske blinkar/lyser av det skälet. Är du säker på att glödstiftet verkligen glöder utan glödacc?

Ålänning
2015-05-16, 14:55
Jag ska till fältet ikväll, mäter då, tar med Fluken.
Throttle-servot funkar i alla fall utan ack ansluten till omborgglödarn.

pgrts
2015-05-16, 15:48
Det borde finnas en optokopplare i kretsen så att glöden skiljs från mottagaren.
I så fall är nog all logik med dioder och servo matade från mottagaren och enbart glödströmmen via andra batteriet som enligt manualen kan vara mellan 1,2 och 12 volt. Något krestschema var det ju inte precis i manualen du länkade till.

Ålänning
2015-05-16, 22:49
Håller med om att det är knapphändig info (samma manual som kom med).
Var till fältet ikväll, men fick inte motorn att gå bra före jag kunde börja använda ombordglöden.
Gav upp, får kika över motorn eller nåt. Kanske fel bränsle. Fel varv på skruvarna. Nåt... suck.

Petunian
2015-05-21, 23:27
Jag vill minnas att jag läste att man i vissa fall ska plocka ut + ur kontakten du pluggar in i mottagaren (trottle)

Ålänning
2015-05-22, 20:24
Men då funkar väl inte throttle-reglaget om ombordglödaren failar eller om den är avstängd?