handdator

Visa fullständig version : Sökes: Äldre ritning till 1/4 Super Cub



senmathal
2015-05-17, 14:54
Hej!

Jag har försökt identifiera fabrikatet på en Super Cub jag har ägt och kraschat men har vingarna kvar till. Jag har frågat och Googlat på allt vad Cubar heter men inte hittat något som stämmer. Häromdagen höll jag på att kolla på vingarna och upptäckta att det stod PeAsRotorblad på ett balsaflak. Det styrker mina misstankar att den är byggd efter en ritning här i Sverige så nu gör jag ett nytt försök. Då jag sett ett par väldigt lika Cubar misstänker jag att det är någon ritning som varit i svang för relativt länge sedan. Jag har ett par pontoner till Cuben och i dessa sitter det servon med väldigt konstiga kontakter som nog inte använts på de sista 30 åren.

Anledningen till att jag frågar är att Cuben var väldigt välkonstruerad och jag skulle vilja bygga en kroppp till vingarna jag har. Det går naturligtvis att utgå från någon annan ritning och anpassa till vingarna. Men vore kul att se om det går att hitta ritningen.

/Mats

Per P
2015-05-17, 20:48
Har för mig enligt info på ToniClarks hemsida (practical scale) att den Cuben funnits med sen 70-talet - så det är väl inte helt omöjligt att det skulle vara efter deras ritning?

senmathal
2015-05-18, 11:32
Ja sedan 76 har den funnits och den har under tiden blivit modifierad så det är inte omöjligt att ursprunget kan ha varit en ritning från Tony Clark. https://www.toni-clark.com/english/modelle/piper/piper.htm

/Mats

Pumpe
2015-05-18, 12:33
Jag har en supercub i skala 1/4 hängande i garaget, den ska enl uppgift vara byggd efter ritning av någon i Falun för många år sedan.
Den har lyckats klara sig ganska bra och har flera ägare före mig.
har ingen ritning till den men jag ska ta några bilder så får du se.
Flottörer har den haft någon gång men jag har tyvärr inga till den.
Det som är lite kul är att den har fullskala trimsystem där hela stabben är ledad i framkant, justeras utifrån med en mejsel.
Jämför jag med min ARF pilatus porter i samma storlek så är Cuben ganska stadig och väger nog en hel del mer flygfärdig.

LIP
2015-05-18, 13:06
Jag har en supercub i skala 1/4 hängande i garaget, den ska enl uppgift vara byggd efter ritning av någon i Falun för många år sedan.
Den har lyckats klara sig ganska bra och har flera ägare före mig.
har ingen ritning till den men jag ska ta några bilder så får du se.
Flottörer har den haft någon gång men jag har tyvärr inga till den.
Det som är lite kul är att den har fullskala trimsystem där hela stabben är ledad i framkant, justeras utifrån med en mejsel.
Jämför jag med min ARF pilatus porter i samma storlek så är Cuben ganska stadig och väger nog en hel del mer flygfärdig.

Tror nästan att jag har en sådan ritning, skall kolla ikväll , återkommer.

senmathal
2015-05-18, 18:41
Det som är lite kul är att den har fullskala trimsystem där hela stabben är ledad i framkant, justeras utifrån med en mejsel.


Nu börjar det brännas för så var det på min också och tung var den! Stabben var delbar med ett rör i fram och bakkant och man justerade med en liten skruv framför stabben. Lustigt nog är det enda jag har kvar förutom vingen och ett förvridet landningsställ just justermekanismen till stabben. Jag har även för mig att det var någon form av förstärkning av metallrör i kroppen vid vinginfästningen och om jag minns rätt var även stöttorna bakom vinrutan av metallrör.

Men det är inte så att din Cub är vit och har varit till salu på detta eller grannforumet. Minns att det var en väldigt lika Cub till salu och jag tror den hängde i taket i ett garage. Min Cub ska tydligen vara byggd av någon som hette Bull Olle och hade hobbyaffär i Dalarna. kanske var det till och med han som ritat. Jag har dock inte lyckats få tag på honom.

I den här tråden finns lite bilder på min Cub http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29144-Hj%C3%A4lp-med-identifiering-av-Supercub

/Mats

senmathal
2015-05-18, 18:44
Tror nästan att jag har en sådan ritning, skall kolla ikväll , återkommer.

Det låter spännande! Det blir andra gången :)

Tittade vad jag hittade här vid lite googling. Bull Olle från Falun om man scrollar ner en bit. http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=203672 Börjar bli intressant det här.

/Mats

Pumpe
2015-05-18, 20:41
Min saknar det typiska vecket på ovansidan bakkroppen som Cub har och det verkar vara lika på den där.

Pumpe
2015-05-18, 20:48
5238352384

Pumpe
2015-05-18, 20:51
523905238952385523865238752388

Pumpe
2015-05-18, 20:54
5239252394523915239352395

LIP
2015-05-18, 21:32
Kan var den ritningen jag har, den är ritad av Åke Lindholm Falun, det syns lite dåligt men jag tolkar det som att den är ritad 1973, det håller på att blekas bort. Cuben har justerbar stabbe.

senmathal
2015-05-18, 22:33
Bingo :) :) Allt stämmer till 100% från landningstället till halvspanten på vingarna och kroken på vingen som vantskruven ska hakas fast i. Med största sannolikhet är det ritningen från Åke Lindholm som är ursprunget till Cuben särskilt då han kommer från Falun. Just falun verkar vara en gemensam nämnare. Den här oidentifierade Cuben är förmodligen av samma ursprung. http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/15630-Hemmagjord-fyrtaktare?highlight=fyrtaktare

Lars, om du vill sälja ritningen så köper jag den mer än gärna av dig. Om det nu stämmer att det är den ritningen min är byggd efter.

/Mats

senmathal
2015-05-18, 23:05
Osäker om Åke Lindholm finns med på bilden eller om han har tagit bilden. Men en Cub är det på bilden med samma stora glastak som det var på min. http://www.siljansbygdensrfk.se/galleries/Drags40ar/slides/skala%20ake%20lindholm%201985.html

/Mats