handdator

Visa fullständig version : Miniquad racing i Malmötrakterna



vagaboga
2015-05-18, 10:48
Hej hej
Nu har jag äntligen fått sträcka ut vingarna (propellrarna). Filmade lite av min senaste flygning med en mobius. Känner det börjar gå bra men fortfarande rätt långsamt och skulle behöva hjälp med pid-settings. Undrar också om det finns andra som flyger miniquad i malmö och var?

https://www.youtube.com/watch?v=qZeQAeeorLw

Boar
2015-05-18, 19:40
PID tuning är inte komplicerat direkt.. Det är dock helt preferensen av piloten..

Vad är det du känner du har problem med?

Jag är i malmö ofta, men dock aldrig tagit med 250n :)

Xermalk
2015-05-18, 20:04
Vi är ett par i helsingborgs området. Dock så har vädret varit rätt uselt, så inte blivit särskilt mycket flygning.

vagaboga
2015-05-18, 21:07
@ Boar ang. PID är svårt att säga, vill ha väldigt rapp respons men liksom mjukare på nått vis :) Hade varit bra med en bärbar dator, så jag kunnat ändra lite och flyga direkt. Nu har jag bara kopierat från en blog, Oscar Liang.

@ Xermalk PMa gärna om ni planerar nåt. Skulle vara sjukt roligt att flyga ihop med andra.

Zallisen
2015-05-20, 00:01
Det ser ut som att maskinen gungar fram å tillbaka på pitchen men vet inte om det är för att du flyger i nåt konstigt flight mode eller att du har för låga PIDar å pitch. Borde vara ganska irriterande att flyga med den på det viset.

Boar
2015-05-20, 09:48
Flyger du i stabilized mode? Horizon eller angle?

vagaboga
2015-05-20, 15:32
Rate/acro, helt manuellt. Har försökt flyga med "hjälp" men känner mig bara motarbetad då :)
Vad gäller pitch så är det precis så, jag tycker den är lite ryckig liksom, vill ha lite mjukare rörelser. Men är så många parametrar, vet inte riktigt var jag ska börja.

Boar
2015-05-21, 15:04
Dom är väldigt ryckiga i rate mode, om man har hög rate o expo.. Därav att dom kan flippa på under en 10dels sekud (om man inte har gemfan proppar för dom brytsa av :p).

Dock det du skall tita efter är högfrekventa vibrationer både i pitch och i roll. Om du har det tex när du hovrar, har du för hög P. Snabbba gaspådrag orsakar också högfrekventa vibrationer vid för hög P (kan också vara att man behöver lite TPA).

Om du har lågfrekventa vibrationer när du slår av på gasen o dalar neråt är nog I för lågt ställt. Om du har lågfrekventa vibrationer vid gaspådrag o hover, är I för högt.

Ju lägre du ställer P, ju mer svampig känns coptern. Dvs, den reagerar slöare på kommandon. Du kan ställa P hur lågt som helst, men den kommer bli oflygbar tillslut :)

D dock är lite skummare, fast inte, den är lätt. D reglerar känslan av att coptern typ studsar tillbaks, som när du försöker skeva, och den låser inte fast sig riktigt, utan gungar tebax. Gör den det, är D för låg. Dock, vill du ha mjukare flygning, kan man gott dra ner D lite, så att den inte låser sig på sekunden i vinklarna. Den blir då lite mjukare typ.

PID tuning är inte direkt en vetenskap, mer svart magi :p Nä, skämt åsido är det upp till pilotens känsla, och hur han/hon vill flyga.

Min taktik är att utgå från default cleanflight pids, höja dom mkt, en i taget (pitch först, roll sen etc), tills coptern vibrerar, o sen sänka dom något, tills jag tycker den e skön o flyga. Sen göra samma sak med I, och sist D.

Pitch kommer i de flesta fall ha högre värden än roll på minicopters. Detta pga att det är mer massa i den riktningen, pga kamera i fronten, sändare bak etc.

vagaboga
2015-05-22, 10:50
Mycket bra information! Tack Boar.
Jag tror att jag behöver ta en dator med mig ut och flyga-skruva-flyga-skruva.... så jävla svårt att se effekterna annars. Men några grejer känner jag igen direkt. Tror tex att jag behöver sänka D både på pitch och roll. Sen behöver jag nog läsa på mer om rate och expo :)
Flyger med GF5030 nu men funderar på att börja köpa 5040 framöver, kanske är dom lite styvare? Upplever ibland vid hårda svängar att quaden liksom "slirar" i luften, som om den tappar greppet. Kan det kanske vara att propellrarna helt enkelt viker sig?
När det gäller pitch och roll rate, är det bara tt öka dom värdena om man vill att det ska gå fortare att rolla resp loopa?

Xermalk
2015-05-22, 12:40
Släng gemfan propparna, och skaffa hq 5040 eller 5045 (http://mlhobby.com/propeller/multirotor/hqprop-komposit/) istället. Vad kör du för motor/fartreglage och batteri?


Får kanske ta och komma på besök någon gång, du verkar ha ett riktigt trevligt ställa att flyga på :) Tar dock rätt lång tid att köra från Helsingborg.

Boar
2015-05-22, 13:16
Japp, med tunna GF 5030 kan upplevelsen bli att den slirar lite. Dom är dock väldigt bra för nya piloter då dom är mer förlåtande för överkompensationer etc.

Jag kör största delef HQ 5040, för att få lite längre flygtid (mina 5045 bullnose drar sjukt mkt mer ström).


Får kanske ta och komma på besök någon gång, du verkar ha ett riktigt trevligt ställa att flyga på :)Tar dock rätt lång tid att köra från Helsingborg.

Närmare än att jag åker från göteborg iaf om han behöver lite hjälp ;)

kronblom
2015-05-22, 13:37
Bra info, du kanske skall tuna min copter? ;) Har visserligen fått till den nu, men har alltid tyckt det varit besvärligt att få till det rätt.


Dom är väldigt ryckiga i rate mode, om man har hög rate o expo.. Därav att dom kan flippa på under en 10dels sekud (om man inte har gemfan proppar för dom brytsa av :p).

Dock det du skall tita efter är högfrekventa vibrationer både i pitch och i roll. Om du har det tex när du hovrar, har du för hög P. Snabbba gaspådrag orsakar också högfrekventa vibrationer vid för hög P (kan också vara att man behöver lite TPA).

Om du har lågfrekventa vibrationer när du slår av på gasen o dalar neråt är nog I för lågt ställt. Om du har lågfrekventa vibrationer vid gaspådrag o hover, är I för högt.

Ju lägre du ställer P, ju mer svampig känns coptern. Dvs, den reagerar slöare på kommandon. Du kan ställa P hur lågt som helst, men den kommer bli oflygbar tillslut :)

D dock är lite skummare, fast inte, den är lätt. D reglerar känslan av att coptern typ studsar tillbaks, som när du försöker skeva, och den låser inte fast sig riktigt, utan gungar tebax. Gör den det, är D för låg. Dock, vill du ha mjukare flygning, kan man gott dra ner D lite, så att den inte låser sig på sekunden i vinklarna. Den blir då lite mjukare typ.

PID tuning är inte direkt en vetenskap, mer svart magi :p Nä, skämt åsido är det upp till pilotens känsla, och hur han/hon vill flyga.

Min taktik är att utgå från default cleanflight pids, höja dom mkt, en i taget (pitch först, roll sen etc), tills coptern vibrerar, o sen sänka dom något, tills jag tycker den e skön o flyga. Sen göra samma sak med I, och sist D.

Pitch kommer i de flesta fall ha högre värden än roll på minicopters. Detta pga att det är mer massa i den riktningen, pga kamera i fronten, sändare bak etc.

Boar
2015-05-22, 15:04
Bra info, du kanske skall tuna min copter? ;) Har visserligen fått till den nu, men har alltid tyckt det varit besvärligt att få till det rätt.

Tja, jag kunde också ha förklarat exakt hur det ligger till metematiskt, men det blir lite komplicerat ;)

Jag försöker få tyglat min jag med, håller på o byter PID controller hela tiden.. Dock kan jag lätt säga att pid controller 1 vinner än så länge. Inte om man leker i stabilized mode hela tiden, men helt klart om man gillar rate mode. Den är väldigt mr. roboto typ.. väldigt stel, men det vill dom flesta ha ju. Luxfloat är ett alternativ, men jag har inte fått den o funka tillförlitligt än. Det är ett annat sätt att tänka..

Vagaboda, kör du Baseflight eller Cleanflight? Och om du kör cleanflight, kör du PID controller 0? Isf byt till 1, bättre yaw response, och mkt mer snappig precis som du vill ha den. Om det är en 250 så börja typ på P3-4 och låg I o jobba dig uppåt. Akta bara angle mode, jag bröt 2 proppar inomhus häromdan när jag provade. Den använder level tror jag det är som parameter, och den står på 9 tror jag orginal, skall stå på 2 som början (90 i cli, 20 isf) ;) Min flippade 180 grader o satte en 5x4 prop rätt i huvet på mig.. Jag suckade åt mig själv o mumlade RTFM...

Xermalk
2015-05-22, 16:18
Boar, pid 0 existerar inte längre i cleanflight, ialf om man kör 1.9 :)
De plockade bort den gamla, då det började bli lite många.

Pid1 är nu luxfloat. Som är svårare att få rätt, men flyger riktigt bra.

Boar
2015-05-22, 16:40
What? Jag uppdaterade min igår, och jag hade 0,1,2,3,4,5 etc.

Har dom random bytt ut dom? Det här måste undersökas..

Boar
2015-05-22, 16:42
h det är tokbeta.. Antalet buggar o crashrapporter är enorma såg jag nu :)

1.8.1 e senaste stable. Phew..

Så, om du inte tankar ner betaversionen, så fungerar det fortfarande som vanligt ;)

kronblom
2015-05-22, 19:36
Boar, pid 0 existerar inte längre i cleanflight, ialf om man kör 1.9 :)
De plockade bort den gamla, då det började bli lite många.

Pid1 är nu luxfloat. Som är svårare att få rätt, men flyger riktigt bra.

Förresten. Hur ligger det till med Vortexen, Xermalk? Fått någon info om leveranstid? :)

Xermalk
2015-05-23, 10:31
Påminn mig inte :(
För tillfället så håller de på att fixa saker i fabriken. Men sändningar skall återupptas på måndag.

Sen vetefan när irc börjar skicka till Sverige. Rätt många länder som inte fått sin första sändning än.
Medans några i usa har redan fått tracking nummer på sin andra Vortex leverans :banghead:.

kronblom
2015-05-23, 12:09
Jag hittade en i en holländsk butik. Nästan så att jag köpte. Timmen senare var den slut. Kanske lika bra det. Väntar och ser när barnsjukdomarna är över.

Boar
2015-05-23, 15:13
Tror det är en bra inställning :)

kronblom
2015-05-23, 15:20
Tror det är en bra inställning :)

Det är iaf en billigare inställning. :)

vagaboga
2015-05-26, 08:40
Kör cleanflight. Ska kolla upp vilken PID controller, gissar standard. 250 är ingen inneleksak, om man inte bor jävligt stort ;) Klippet är från föräldrarnas ställe i blekinge, där var riktigt kul att flyga, jag bor tyvärr mitt inne i malmö.
Jag har en näve gf 5030 props som jag tänkte köra slut på, sen är det kanske dags att uppgradera. Jag snittar nog 2-4 brutna propellrar per flygning, så vill helst att de är billiga :) Om quaden blir känsligare med HQ 5040 så kan jag kanske kompensera med att dra ner PID värdena?

Boar
2015-05-26, 19:07
Cleanflight 1.8 nåt, pid controller 1, se tilla tt level e på 2.0 i UI eller 20 i config, på P o I, 100 räcker på D, så slipper du mitt missöde.

Börja på typ 4 på P för pitch/ roll, och jobba dig uppåt, 8-9 för yaw. Titta efter symptomen jag beskrev.

Sen borde du ha en rätt snappy 250.

Men ja, tyngre propellrar hjälper. Pid controller 1 har bättre yaw response tex än 0, men tyngre propellrar hjälper vid yaw response, det är mer massa som kan svänga runt coptern. Särskilt om man kör typ 1806 motorer som är rätt små.

vagaboga
2015-05-27, 14:39
Läser mycket på den här bloggen http://blog.oscarliang.net/naze32-on-mini-quad-fpv250/. Han skriver att den första inställningen man gör på en naze 32 är att ändra looptime, något ni pysslar med?

Boar
2015-05-27, 18:40
Ja..

Men det beror på vad du har för ESC.

Försök matcha looptime till vad din ESC har för refreshrate. Det är inte direkt satt i sten, men vad jag upplevt samt sett skrivas är det en rekommendation.

3500 = 286hz
3000 = 333hz
2500 = 400hz
2000 = 500hz
1500 = 600hz

Så kika på dina ESC vad dom har för refreshrate, och välj en looptime för den raten. Det är iaf en bra början. Ju lägre looptime, ju fler beräkningar kan FCn göra. Se det lite som att öka frekvensen på din cpu på datorn. Dock är det så att din ESC har en refreshrate på 400hz, så kan den ändå inte reagera i 600mhz, så 400 (looptime 2500) är nog en bättre setting.

En sak att tänka på är att looptime påverkar PID inställningarna. Den generella regeln är att lägre looptime ger högre pid inställningar. Jag körde länge på 3500 (vilket är cleanflight default) utan problem, när jag switchade till 2500 så fick jag tuna om ;)

En annan sak att tänka på är accelerator low-pass filtret. Du flyger ju enbart i rate mode, så där har det ingen betydelse. Men om du skulle switcha över till tex angle mode, så vill du ändra den parametern till 100. För att reducera noise på accelerator chippet. Dvs, vibrationer.. acc_lpf_factor = 100 är väl rätt rekommenderat standard. Du ser tom i GUI vad det gör för skillnad. Det får quadden att inte muppa runt så mkt för små vibrationer.

Boar
2015-05-27, 18:42
Vi kanske borde dra igång en PID tuning tråd :p

vagaboga
2015-05-27, 18:50
Redan några stickys här :)
Ja, en pid tråd är nog inte så dumt. Det är nog ett ämne som går att diskutera i oändlighet. Beställde en bluetooth modul, så kan jag tuna med mobilen. Kan ju vara fiffigt :)

Boar
2015-05-27, 18:53
Det kan det helt klart, men funkar inte med alla revisioner av firmwares etc.

Jag tunar via laptop, enkelt o släpa ut i skogen (även om den väger 4kg).

Mitt råd är att bara tuna tills det är stabilt, o sen bara njut av upplevelsen. Ändra någon inställning efter lite tid, o se vad det har för effekt.

I pid controller 1 är inte rates kopplade till pids, så du kan lätt öka rate på roll o pitch för tex flips o rolls utan att röra pidsen. I 0 är det retune varje gång ;)

vagaboga
2015-05-27, 19:41
Ah, då ska jag börja med att ställa in rätt refresh rate och öka roll och pitch rate innan jag gör något annat alls egentligen :)
bluetooth modulen är billigare än en bärbar dator, chansar på en sån tillsvidare.

Boar
2015-05-27, 20:40
Bara njut av det, ändra små parametrar för att passa dig bara.

Får se om jag har med mig 250 ner till malmö nån gång så får vi flyga lite :)

vagaboga
2015-05-31, 12:10
Tja, jag kunde också ha förklarat exakt hur det ligger till metematiskt, men det blir lite komplicerat ;)

Jag försöker få tyglat min jag med, håller på o byter PID controller hela tiden.. Dock kan jag lätt säga att pid controller 1 vinner än så länge. Inte om man leker i stabilized mode hela tiden, men helt klart om man gillar rate mode. Den är väldigt mr. roboto typ.. väldigt stel, men det vill dom flesta ha ju. Luxfloat är ett alternativ, men jag har inte fått den o funka tillförlitligt än. Det är ett annat sätt att tänka..

Vagaboda, kör du Baseflight eller Cleanflight? Och om du kör cleanflight, kör du PID controller 0? Isf byt till 1, bättre yaw response, och mkt mer snappig precis som du vill ha den. Om det är en 250 så börja typ på P3-4 och låg I o jobba dig uppåt. Akta bara angle mode, jag bröt 2 proppar inomhus häromdan när jag provade. Den använder level tror jag det är som parameter, och den står på 9 tror jag orginal, skall stå på 2 som början (90 i cli, 20 isf) ;) Min flippade 180 grader o satte en 5x4 prop rätt i huvet på mig.. Jag suckade åt mig själv o mumlade RTFM...

Nu vet jag vad du menar..... Somliga lär sig bara av misstag ;)

Boar
2015-05-31, 18:15
Skönt o se att jag inte är ensam ;)

Skutte
2015-05-31, 20:17
Helt missat denna tråden, bor i Helsingborg eller snarare Påarp lite utanför Helsingborg o jobbar i Lund.
Hänger lätt på en planerad flyg dag eller så, behöver ox lära mig lite mer hur man ställer sina FC.
Kör med min första quad TBS Disco med Naza, sen favo QAV250 race klar med CC3D.
Funderat på om man ska ha Naze istället men väntar nog ett tag eller som jag såg fler här, skaffa en Vortex :)))

Peter Frank
2015-06-05, 08:01
Har själv tagit upp fpv racing och har full utrustning. Är SUPER sugen på att flyga runt om i malmö trakten t.o.m. Lund.
Där går en tävling utanför Köpenhamn snart och sista anmälningsdagen är snart! http://www.modelflyvning.dk/forum/showthread.php?t=88992

Någon som är sugen på att ta på äventyr?

Kenneth E
2015-06-05, 08:58
Gå in på "FPV träff 2015" under meetings och boka upp en datum, så ses vi!

Peter Frank
2015-06-05, 10:12
Gå in på "FPV träff 2015" under meetings och boka upp en datum, så ses vi!

Du menar här? http://www.rcflyg.se/forum/forumdisplay.php/121-Meetings-och-tr%C3%A4ffar-Kalendarium

ny på denna sidan.. :D

Kenneth E
2015-06-05, 13:10
Jag faktiskt: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/45215-FPV-Tr%C3%A4ff-2015

Vi är ett par som skall till Klagshamn idag vid 17 tiden, de gamla silosarna och kanske en tur ut till vattnet.

vagaboga
2015-06-05, 14:50
Jag är mycket intresserad av att hänga på till klagshamn. Är det fortfarande aktuellt? Kan man få koordinater eller googlemaps länk :)

Peter Frank
2015-06-05, 15:22
Hinner dessvärre inte själv idag. Ingen som känner ett halvt övergivet parkeringshus eller något annat roligt man kunde kört lite racing i?

Kenneth E
2015-06-05, 15:26
Måste du ha vindstilla för att flyga racing?

Kenneth E
2015-06-05, 15:34
Vi har flyttat vår miniträff till 1900 pga av blåst och hoppas på mindre vind då.
Det är vid de gamla silosarna i klagshamn, om man kör mot fiskepiren, surfklubben, klagshamns småbåtshamn och stranden så är det strax innan. Titta efter min vita passat.

Peter Frank
2015-06-05, 15:45
Nej, jag har bara sett massa filmer och det verkar vara häftigt att flyga där.

Kenneth E
2015-06-05, 15:51
Prova Emporia, mobilia?

Peter Frank
2015-06-05, 16:06
Det hade kanske varit något. men jag tror båda möjligtvis är för aktiva. Kanske Ikea's undervåning :D

vagaboga
2015-06-05, 16:13
Toppen! Jag kommer. Meddela gärna om ni ställer in :)

Kenneth E
2015-06-05, 21:49
Vi blev tre stycken som flög denna kväll i Klagshamn. Två som racade för full och en som bara fotade/filmade.

Ha det bra och hoppas vi syns nästa gång.
Ken

vagaboga
2015-06-06, 09:52
Bra ställe, duktiga piloter, 2 av 3 iaf ;) Säg gärna till när det flygs igen.

Peter Frank
2015-06-06, 12:58
Häftigt ställe! sjukt taggad! får ut och öva lite idag ifall vindarna lägger sig!

Luft
2015-06-07, 19:29
Jag tänkte köra en vända till på tisdag. Då skall det enligt meteorologer vara FPV väder i Klagshamn.
Jag slänger in förslaget på Kenneths FPV-träffar-2015 tråd FPV Klagshamn Silon 150609:1830.

Det var för blåsigt senast vi var där. Betong-stolparna är för hårda att köra in i med den stackars Mobious-linsen. Bumpy ride...

https://vimeo.com/130031284

Race Place:
52711

cj
2015-06-07, 21:28
^Ser ut som en riktigt bra spot. Flyger mest för mig själv, oftast Katrinetorp, Svågertorp krokarna efter 18.00. Skulle gärna haka på någongång nere i Klagshamn.

Peter Frank
2015-06-08, 08:52
Hänger gärna på! är det här?
https://www.google.dk/maps/@55.5239097,12.9038871,748m/data=!3m1!1e3?hl=en

Har inte tillgång till bil men där går väl bussar från hyllie :D

vagaboga
2015-06-08, 09:56
Nästan, http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/45215-FPV-Tr%C3%A4ff-2015?p=384186#post384186

Luft
2015-06-08, 22:26
Hänger gärna på! är det här?
https://www.google.dk/maps/@55.5239097,12.9038871,748m/data=!3m1!1e3?hl=en

Har inte tillgång till bil men där går väl bussar från hyllie :D

Jag kör förbi hyllie om du skall dit. PM'a om du vill ha skjuts därifrån.

Peter Frank
2015-06-09, 07:12
Jag kör förbi hyllie om du skall dit. PM'a om du vill ha skjuts därifrån.

Hade varit super schyst! Nu stod jag dessvärre och övade rate mode igår och lyckades dänga till en armen hårt. Det går att flyga med så länge jag inte tappade radio kontrollen i en senare flygning som slutade med att jag landade i en buskade och möjligtvis har bränt ena motorn.

Den snurar fint och verkar gå att flyga med, men den luktar lite bränt :D

Tror jag får bli hemma idag och byta ut lite grejer.

cj
2015-06-09, 09:29
Jag tänkte svänga förbi idag. Är det vid ridanläggningen som dey ser ut på Google maps?

vagaboga
2015-06-09, 11:17
Jag tänkte svänga förbi idag. Är det vid ridanläggningen som dey ser ut på Google maps?
Typ, du ser silosarna från vägen.

cj
2015-06-09, 13:57
Ok. Lagar och laddar för fullt :)

cj
2015-06-09, 23:18
Min lilla del av kvällen innan jag sabbade båda mina maskiner, kul att iaf den ena fastnade på film.


https://www.youtube.com/watch?v=u2m2Ko5GcKA

cj
2015-06-12, 19:25
Var ute på Katrinetorp igår. Sent blev det men det gick att flyga. Älskar sommarkvällar :D


https://www.youtube.com/watch?v=RoG4JBOsC-g

Peter Frank
2015-06-13, 13:21
Trevligt! Håller på att ladda upp en film från igår också :D

Vad säger folk om en träff ikväll (lite sent annonserat) eller imorgon?

Peter Frank
2015-06-13, 13:48
Här kommer filmen :D


https://www.youtube.com/watch?v=tB-LiCSI-UA

cj
2015-06-13, 13:51
Trevligt! Håller på att ladda upp en film från igår också :D

Vad säger folk om en träff ikväll (lite sent annonserat) eller imorgon?

Skulle det inte regna ikväll?

Peter Frank
2015-06-13, 16:29
Skulle det inte regna ikväll?

jo... :banghead:

http://www.klart.se/nederb%C3%B6rd/l%C3%B6rdag-20.html

kanske imorgon då

Boar
2015-06-13, 16:37
Snajdigt första försök! :)

Ser ut som om du har samma problem som de flesta som flyger rate första gångerna.. få till skev o roder i bra proportioner :)

Peter Frank
2015-06-13, 17:45
Snajdigt första försök! :)

Ser ut som om du har samma problem som de flesta som flyger rate första gångerna.. få till skev o roder i bra proportioner :)

Tack! det var inte så vårt som jag först trodde, allt blir mer flytande då man har mer kontroll. Men det verkar som att quaden kastar sig åt sidan när jag ger mycket throttle snabbt...

kanske dags att titta närmre på PID kalibrering...

Boar
2015-06-13, 17:52
Du menar att om du har bankat den så hoppar den åt sidan? Det är väl normalt kan jag tänka.. Men ska kika på filmen igen o se om jag ser nåt.

Peter Frank
2015-06-13, 18:08
Du menar att om du har bankat den så hoppar den åt sidan? Det är väl normalt kan jag tänka.. Men ska kika på filmen igen o se om jag ser nåt.

https://youtu.be/tB-LiCSI-UA?t=244

Du ser att när jag droppar nosen för att få fart så ger jag samtidigt rikligt med gas för att inte tappa höjd och då drar den till höger.

Eller kan det vara så att eftersom jag kör axislock så drar den tillbaks till höger då jag släpper vänster spaken från att ha dragit vänster? hoppas du förstår vad jag menar :D

Boar
2015-06-13, 18:38
Jag vet inte vad du har för kameravinkel, men om du droppar nosen för mkt så tappar den höjd.. propellrarna e riktade framåt och genererar inte mkt lyft..

Har aldrig testat axislock.. är det ens en funktion? :)

Peter Frank
2015-06-13, 18:51
Jag vet inte vad du har för kameravinkel, men om du droppar nosen för mkt så tappar den höjd.. propellrarna e riktade framåt och genererar inte mkt lyft..

Har aldrig testat axislock.. är det ens en funktion? :)

Kameran är 0 grader. iden är ju att droppa nosen för att kunna ge mer gas och behålla höjden, men vad som händer är ju att den vrider sig höger när jag får upp farten lite.

Detta står på Openpilots sida.

MaxAxisLock: In AxisLock mode, this is the maximum number of degrees of correction.


If something makes your aircraft rotate more than the number of degrees set in MaxAxisLock (wind, for example), any movement beyond the MaxAxis lock setting is disregarded, and your aircraft will not return all the way back to its original position on that axis.

cj
2015-06-13, 19:25
^ Gör den samma sak om du bara maxar gasen rakt upp?

Peter Frank
2015-06-13, 19:31
^ Gör den samma sak om du bara maxar gasen rakt upp?

Nu när du säger det så tror jag att den faktiskt gör det en aning. Kan det vara en motor som inte riktigt vill leka med? den har fått en smäll tidigare och motorn luktade pytte lite bränt efter att det fått kämpa lite gräs.

cj
2015-06-13, 19:34
Kan det mycket väl vara om den inte har gjort då tidigare. Om du har extra motor och ESC skulle du kunna prova och se. Annars får man titta på PIDarna.

vagaboga
2015-06-14, 15:46
Min lilla del av kvällen innan jag sabbade båda mina maskiner, kul att iaf den ena fastnade på film.


https://www.youtube.com/watch?v=u2m2Ko5GcKA

Nice! Hur var videosignalen bakom tegelhuset?

cj
2015-06-14, 22:38
Helt ok faktiskt. Inga avbrott men en del brus.

vagaboga
2015-06-15, 08:22
Helt ok faktiskt. Inga avbrott men en del brus.

Vad har du för videosändare?
Tack för propparna förresten, 5040 funkar bättre än 5030. Kört sönder två av dom men beställt en näve från surveilzone, 10-22 dagars leveranstid :/

Peter Frank
2015-06-15, 08:46
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/46934-FPV-multirotor-tr%C3%A4ff-i-Skan%C3%B6r-4-7?p=384800#post384800 :icon_wink:

cj
2015-06-15, 08:55
Vad har du för videosändare?
Tack för propparna förresten, 5040 funkar bättre än 5030. Kört sönder två av dom men beställt en näve från surveilzone, 10-22 dagars leveranstid :/

Jag köpte 20 sist. Om vi träffas kan du få en näve till så du klarar dig tills dom dyker upp.

cj
2015-06-15, 15:04
Vad har du för videosändare?
Tack för propparna förresten, 5040 funkar bättre än 5030. Kört sönder två av dom men beställt en näve från surveilzone, 10-22 dagars leveranstid :/

En sån här kör jag med. Behöver lödas själv men funkar fint.

http://www.surveilzone.com/diy-5.8g-32ch-fpv-600mw-wireless-av-vtx-module-ws1202

Den är samma denna fast DIY

http://www.surveilzone.com/5.8g-32ch-av-600mw-mini-wireless-tx-fpv-ws1195

Men skulle jag ha en nu skulle jag nog prova den här

http://www.surveilzone.com/Boscam-58G-32CH-AV-600mW-Tx-for-FPV-g-1370

Gött och slippa dipswitch för att välja kanal

cj
2015-06-20, 19:09
https://m.youtube.com/watch?v=YDid6aA6KiM

Ute och flög på midsommardagen. Glömde ladda min SJ4000 så det fick bli med mobilen.

cj
2015-06-24, 12:00
Måste snart vara dags för en ny flygning i Klagshamn eller?

s8
2015-06-24, 16:28
Fan skoj att se att det finns så många som flyger i Malmötrakten, har precis införskaffat mig en Qav250 och väntar bara på att få komma hem från jobbresan så jag kan påbörja bygget :)

vagaboga
2015-06-26, 11:45
Måste snart vara dags för en ny flygning i Klagshamn eller?
Här slutade mina flygningar i midsommar, nu har jag inga propellrar kvar ;) Men är på så snart det dyker upp nya med posten.

vagaboga
2015-06-26, 11:47
Fan skoj att se att det finns så många som flyger i Malmötrakten, har precis införskaffat mig en Qav250 och väntar bara på att få komma hem från jobbresan så jag kan påbörja bygget :)
Kul! Köp massor propellrar ;)

cj
2015-06-26, 11:48
Snygg landning. Kom förbi Nikolaigatan så får du ett par nävar så vi kan ut och flyga :)

cj
2015-06-26, 11:49
Kul! Köp massor propellrar ;)


+1 Bara att bunkra :)

s8
2015-06-26, 14:28
Kul! Köp massor propellrar ;)

Har redan shoppa 6 uppsättningar, det lär väl räcka de första 6 flygningarna :) räknat på att alla propparna stryker med i var krasch :)

vagaboga
2015-06-27, 09:48
Snygg landning. Kom förbi Nikolaigatan så får du ett par nävar så vi kan ut och flyga :)
Hygglo! Hänger på om du ger dig ut och flyger.

cj
2015-06-27, 12:49
Imorgon ser det ut att bli uppehåll och relativt lugnt. Kanske en kvällsflygning efter kl.18

vagaboga
2015-06-27, 15:20
Imorgon ser det ut att bli uppehåll och relativt lugnt. Kanske en kvällsflygning efter kl.18
Jag e på!

cj
2015-06-27, 15:22
Härligt. Då satsar vi på Klagshamn imorgon 28/6 kl.18-ish om fler vill haka på.

cj
2015-06-28, 09:28
Jag kör bil om du vill åka vagaboga. Vi hoppas att vädret håller i sig.

Kenneth E
2015-06-28, 20:59
Det blev en kanonkväll, fpv flyget fick visa vad den gick för, allt fungerade perfekt ända tills avslutet och jag åkte hem. Glömde Dragonlink sändaren med jetimottagaren. Vände på motorvägen men den hade redan fått ben, om någon hör något kontakta mig gärna! För där tog min flygsäsong slut!

vagaboga
2015-06-28, 22:20
Det blev en kanonkväll, fpv flyget fick visa vad den gick för, allt fungerade perfekt ända tills avslutet och jag åkte hem. Glömde Dragonlink sändaren med jetimottagaren. Vände på motorvägen men den hade redan fått ben, om någon hör något kontakta mig gärna! För där tog min flygsäsong slut!
Fan va surt! Hoppas de dyker upp snart.

cj
2015-07-30, 14:15
Var ute på Katrinetorp imorse kl.06 och drog av 5 batterier.

Både min Mobius och SJ4000 är skrot. Så det fick bli lite DVR-inspelningar istället. Har en Runcam HD på väg men tillsvidare får jag klara mig.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL3BCK5eda9VuZGGXDMri_928_rEemjJb4

cj
2015-08-21, 13:27
Sen kväll på Katrinetorp :)

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/47845-Sommarkv%C3%A4ll-i-Malm%C3%B6-%28Katrinetorp%29

cj
2015-09-08, 15:10
vagaboga!! är det inte dags att flyga lite igen. Eller har du fullt upp med skolan? :)

cj
2015-09-21, 18:05
Ingen som ska ut och flyga snart? Om vädret tillåter förstås :)

Jag väntar på 4 airgates och 2 flaggor. Sen kan man faktiskt bygga en bana. Behöver bara någon att flyga med.

Andy-banie
2015-11-24, 10:19
Har alla slutat flyga ?

kenneth.eriksson.94
2015-11-24, 11:33
Ja, vi vill vara lagliga.