handdator

Visa fullständig version : KJ fpv tränar!



KJ!
2015-05-19, 17:11
Ett första försök att göra en fpv film i Imovie har inte flugit speciellt mycke fpv heller. Kul, kommer aldrig att flyga rc som vanligt igen.

https://m.youtube.com/watch?v=IAf8xuScmwc

KJ!
2015-06-01, 21:08
En tur till på A-jaurs golfbana börjar att få bort jello i bilden och skakningarna som piloten har för sig ;)


https://www.youtube.com/watch?v=Z52A8yg8ceU

Alla borde testa flyga Fpv

Copterdude
2015-06-01, 21:45
Vilket fint ställe att flyga på :)
Fastnade också får FPV och har inte flugit vanligt sen dess.

KJ!
2015-06-01, 21:56
Yes copterdude finns hur mycke möjligheter som helst!

KJ!
2015-09-14, 08:45
En liten tur runt kåken med nya budget miniquaden, känns otroligt smidig med cc3d kortet.
snart när man blir varm i kläderna så blir det väl till att flippa å rolla :sarcastic:


https://www.youtube.com/watch?v=ayzE63fTODc

Ska aldrig sluta flyga FPV!

KJ!
2015-09-29, 07:00
Så där, då har man haft flip och roll premiär i rattitude läge törs inte riktigt gå på rate än. Hade pitch och roll inställda på 360 deg/s och max rate på 450 vet ej varför man ska ha så, men hittade att det var en bra början ställde även ner max angle till 90 från 105 det var visst bra det åxå. Tyckte att den snurrade sakta men kanske man var för feg att spaka ordentligt.


https://www.youtube.com/watch?v=ObIQRPqZxAI

remsan
2015-09-29, 07:30
Roligt att det går framåt. Jag körde rätt länge i stabilize mode men den dan man övergick till rate satte punkt till stabilize mode. Finns ingen återvänd :). Simulatorerna (freefpvrider och hotprops) hjälpte till att starta med rate också.

KJ!
2015-09-29, 08:54
Tack ska du ha! Ska kolla upp dom där simulatorerna😎

KJ!
2016-02-05, 15:15
efter några månader uppehåll så tänkte jag lära mig flyga i rate, gick fint tills jag switchade tillbax till attitude för att landa säkert men då tappade jag kontrollen, kan cc3d påverkas av kylan eller någon annan ide om vad som hände, funkade felfritt i rate bara lite osäker pilot.



https://www.youtube.com/watch?v=BhpNNlF_lNM

-20 var det förresten

Ted_B
2016-02-05, 16:53
Det där har jag också varit med om på min quad med cc3d. Flyger rate och sedan flippar över till attitude så börjar den luta, vet inte vad det beror på.

KJ!
2016-02-05, 17:10
Har funderat om man har quaden i för mycke vinkel av vad attitude är inställd på, men funderar än!

Zallisen
2016-02-05, 21:14
Rekommenderar att du kör Acro+ istället för rate, det är ett annat flight modes som las till senare just för FPV-flygning. Mycket behagligare att göra lätta manövrar i det och samtidigt kunna göra snabba rolls t.ex.

Och angående din fråga, ja gyrot kan påverkas och vrid vinklen långsamt av kyla så att den inte är plan när den tror att den är plan när du shiftar tillbaka till det senare. Men vänjd dig bara vid rate eller ännu bättre acro+ så kommer du aldrig mer använda attitude med maskinen.

KJ!
2016-02-05, 22:10
Ok låter fint @zallisen måste jag uppgradera cc3d för hitta acro + i menyerna eller finns det redan har inte hunnit kolla än?

KJ!
2016-02-14, 19:43
Blev några acc i helgen både ute och inne på jobbet, börjar kännas lite bättre med rate hoppas farten kommer snart, längtar till sommaren så man slipper frysa om fingrarna


https://www.youtube.com/watch?v=bTNJCESXZ7o

Kul med fpv skulle bara haft någon kamrat uppe i Arvidsjaur för att bolla idéer med.

KJ!
2016-05-04, 06:26
Blivit en ny quad, blev en helt annan flygning men har kraftiga vibrationer vid hög gas, någon som har någon ide fc är ett emac skyline32 med boris betalfight Naze32 firmware. rs2005 motorer med dys 20A esc i en Emax 200 ram med bullnose 5x4,5 proppar.
missar jag någon inställning har bara hållt på med openflight/cc3d är helt ny i cleanflight.
känns åxå som gasen är för ivrig precis som om att den hovrar i 1/4 dels gas lite orolig i start och landning, vill nästa hovra när man armar den och motorerna startar, någon som har en ide om hur man får den mjukare.

https://www.youtube.com/watch?v=dOkwX4n0Hfk

Nu blev det många frågor hoppas någon vänlig själ kan svara på mina funderingar för stabilare flygning

FPV är livet ska ALDRIG flyga som vanligt igen :-)

KJ!
2016-05-05, 09:34
Grymt fin morgon blev, flygning över IP, tränade powerloops och lite hangtime uppochner, men fortfarande mycket vibrationer ingen som har en ide?


https://www.youtube.com/watch?v=x_NvA_8_ptc

KJ!
2016-05-11, 17:03
Provade på svarta lådan i styrkortet idag, blev som häftigt!


https://www.youtube.com/watch?v=rcg4gb2uUL4

Killenheladagen
2016-05-12, 08:03
Roligt att det går framåt. Jag körde rätt länge i stabilize mode men den dan man övergick till rate satte punkt till stabilize mode. Finns ingen återvänd :). Simulatorerna (freefpvrider och hotprops) hjälpte till att starta med rate också.


exakt samma för mig, dagen jag slog switchen till rate slog jag aldrig tillbaka till autolevel, nu börjar min cam peka upp så mycket dock att jag switchar till autolevel strax innan jag landar - för säkerhets skull.
Och det var fpvfreerider och liknande sims som gav självförtroendet att göra det precis som du!

KJ!
2016-05-12, 08:39
Kul @killenheladagen men jag switchar aldrig till stabilmode men har bara kameran i 20deg funderar på att prova 30 för det känns ofta som om man ser backen rätt så ofta och inte horisonten :-)

Killenheladagen
2016-05-12, 09:51
Kul @killenheladagen men jag switchar aldrig till stabilmode men har bara kameran i 20deg funderar på att prova 30 för det känns ofta som om man ser backen rätt så ofta och inte horisonten :-)
20°? jag mätte lite halvslarvigt,jag ligger tydligen på ~25° , har flyttat upp den lite då och då när jag utvecklas och börjar se mer mark än horisont, det kanske är dags att uppa några grader för dig? Den enda nackdelen är att jag finner det lite svårare att cirkla runt ett objekt med objektet i centrum av min syn s a s.,
Man kanske skulle ha tilt på den?
Finns det några sådana färdiga lösningar för dessa rätt begränsade dimensioner (min kamera är i centrum av ramen kan man säga, kan sätta distanser iofs)?


Hämtade aldrig ut mitt kablage igår, inte fpvat på över 7dgr, idag blir det förhoppningsvis om jag hinner installera allt och inga problem uppstår, och då kommer det ryka accar,,,

Mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

KJ!
2016-05-12, 13:36
Jepp kanske dags att vrida till 30 finns färdiga vinklar i emax200 ramen. På öppna ytor känns det lite men tänkte in i skogen ikväll så kanske 20 känns bra :-)

KJ!
2016-05-13, 01:06
Sådär en skogsfilm som utlovat, men jävul sakta det gick mot för att glida runt på himlen utan hinder, men kul var det! kommer att nöta i skogen ett tag framöver för att få upp lite fart å känsla :-)



https://www.youtube.com/watch?v=UhbknoWCjL0

Killenheladagen
2016-05-13, 17:24
ONTopic: Du tappade kontrollen när du switchade till attitude, kanske flightcontrollerns CPU var riktigt överlastad och tappade kontrollen, när jag är kopplad via USB i Librepilot har det hänt ibland att instrumenten börjar visa progressiv lutning i rollaxeln, ofta brukar kompassen röra sig samtidigt, detta är ofta i samband av att CPU-varning (över 80% cpu upptagen) kommer. vet ej om det är för att i mitt fall står den nära massor av elektronik men det känns som FCn sitter rätt sköldad med allt kolfiber runt.

Du kanske ej är i behov av attitudemode längre, jag är ej det egentligen, jag landar så när jag är 5-10m ifrån där jag vill sätta ned den, då switchar jag för min kameralutning gör det lättare att autolevel-landa.

Jag tycker du blivit riktigt duktig, jag uppfattar inte riktigt vibratonerna du beskriver i klippen, du kanske spelar in från en dämpad plattform, dock tycker jag mig uppfatta liiiiite oscillation i motorerna som kan vara det du känner, backa ner P-värdet i PIDloopen en aning (roll iaf, ev pitch med, rör ej yAW, ser perfekt ut) och kolla om det försvinner utan att du tappar den "låsta" känslan man ser i videon att du har, om så är fallet prova då höja D-värdet en aning. Ingen skillnad?, Höj D lite och sänk P lite, prova nu!
ingen märkbar positiv förändring?
återgå till upsrungsvärdena (skriv upp dom nånstans analogt)Sänk I-värdet en aning, roll och pitch, Nu bör du ha tunat till den perfekt och under tiden lärt dig känna in pidloopen lite mer för framtida bruk!

En bra grej om det är möjligt är att sätta batteriet underst, detta skapar en naturlig balans och tillåter tuffare värden!!


IBCrazy bör du kolla på tuben om PIDS! lycka till, det ser riktigt riktigt bra ut! Mvh Gustaf

KJ!
2016-05-13, 20:24
Tack killenheladagen grymt svar, bästa jag fått på länge ska se om jag hinner testa ihelgen å ändra pid.
du förresten som verkar ha koll, vad ska jag ändra för att få den att rolla och loopa snabbare, är rc rate eller roll rate och pitch rate? Har läst lite olika idéer om vilken man ska ändra.
har rc rate på 1.0 och roll och pitch rate på 0,5 alltså stock settings.

KJ!
2016-05-14, 13:35
En tidig morgonflygning som slutade i att ena motorkannan släppte och slutade med en krasch :-(


https://www.youtube.com/watch?v=52v62pBaNns

Killenheladagen
2016-05-14, 15:56
Hej!
tack för komplimangen, försöker hjälpa till så mycket som möjligt, även om jag är bara nåt år gammal i hobbyn så är PIDloopen nåt jag blivit nödgad till att bli envist bekant med!
Tyvärr som du har jag kört cc3d genom LibrePilot och ej använt cleanflight som jag förstår att du som jag nu på måndag blir hänvisad till, vet ej alls hur du ställer nåt i cleanflight då jag ej har erfarenhet av programvaran och terminologin är annorlunda också, nåt som jag bävar inför måndag då en zmr250 kommer med naze32 m cleanflight.

Hade du frågat samma fråga i Librepilot hade jag kunnat svara och ge dig inställningaar för exakt hur många grader en given axel roterar per sekund.....

Hur var radiosetupen i cleanfligt? enkel? , skall köra pwm eller sbus m Futaba T8J!

Mvh Gustaf!

det ser riktigt härligt ut, har du testat trebladsproppar? bullnose såklart...=)

KJ!
2016-05-14, 19:06
Jag kör vanliga trebladare nu, inte provat bullnose bara tvåbladiga bullnose kändes som om det var mer tryck i dom mot vanliga 3or. Lite bök var det med radion tyckte jag innan man hade fått alla mode reglage att stämma. Själva radio setupen var lugn men hade problem att få den att arma, var tvungen att höja epa till 120% på radion/trottelkanalen i lägsta läget för att få min värdet under armerings värdet men sen gick det fint. Kör emax skyline32 Fc i cleanflight med Boris betaflight 2.6.1 firmware med airmode, tycker att quaden flyger grymt i acro mot för med cc3d kortet, cc3d tycker jag var stabilare i stable mode än emax Fc. Men lite justeringar kommer man alltid ha kvar :-) för nöjd blir man väl aldrig. Nu måste jag fixa några småclips till motoraxeln då det ena gick sönder :-(

KJ!
2016-09-18, 23:33
Fan vad tiden går fort, första flygningen på tre månader blev det i helgen.


https://www.youtube.com/watch?v=4p46uKwuJi4

Måste bli mer flygning, för fpv är det bästa :-)

KJ!
2016-09-19, 22:24
drog iväg ett litet freestyle åk i helgen åxå, tung mellanlandning på mitten :-)


https://www.youtube.com/watch?v=U7EwYrtM-DQ

Killenheladagen
2016-09-28, 09:31
Jag kör vanliga trebladare nu, inte provat bullnose bara tvåbladiga bullnose kändes som om det var mer tryck i dom mot vanliga 3or. Lite bök var det med radion tyckte jag innan man hade fått alla mode reglage att stämma. Själva radio setupen var lugn men hade problem att få den att arma, var tvungen att höja epa till 120% på radion/trottelkanalen i lägsta läget för att få min värdet under armerings värdet men sen gick det fint. Kör emax skyline32 Fc i cleanflight med Boris betaflight 2.6.1 firmware med airmode, tycker att quaden flyger grymt i acro mot för med cc3d kortet, cc3d tycker jag var stabilare i stable mode än emax Fc. Men lite justeringar kommer man alltid ha kvar :-) för nöjd blir man väl aldrig. Nu måste jag fixa några småclips till motoraxeln då det ena gick sönder :-(
Har kört utan motorclip på en quads ena motor läänge, magneterna skall hålla den kvar i drift som jag förstår det, någon får gärna fylla i så KJ inte tappar motoraxel i luften!

Skickat från min ST26i via Tapatalk

KJ!
2016-09-28, 10:49
Har fått tag i motorclip så nu känns det säkert, tyckte att motorn inte betedde sig som den skulle utan clip

Killenheladagen
2016-09-28, 14:58
Har fått tag i motorclip så nu känns det säkert, tyckte att motorn inte betedde sig som den skulle utan clip
Jaså? *kolla balansen på motorn! Mvh Gustaf

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kenneth E
2016-09-28, 16:05
Normalt tappar man inte motorn, utan motorn blir svagare ju mer konan åker ut, klart drar man på så kan det säkert hända. Hur vet jag det, jo jag har själv kört utan clips under en längre tid.


Har kört utan motorclip på en quads ena motor läänge, magneterna skall hålla den kvar i drift som jag förstår det, någon får gärna fylla i så KJ inte tappar motoraxel i luften!

Skickat från min ST26i via Tapatalk

Killenheladagen
2016-09-28, 19:18
Arg! Var hittar jag utbyteslins t mobius?!?!?

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk