handdator

Visa fullständig version : JePe Fast Foam L-39 Albatros



petera38
2015-05-26, 12:39
Köpte en L-39 Albatros från Jepe. Det är tre år sedan. Så den har bara legat och samlat damm.
Nu när vädret här i vår varit ganska kallt och blåsigt, tog jag fram den...bara för att kolla på den lite gran, och plötslig var jag i full gång med att sätta ihop den.

Frågan är, om det finns intresse för lite bilder m.m. från processen här på forumet?

Jag köpte den ursprungligen komplett med 90mm fläkt för 6S, men efter en del funderande blir det en Kolibri T-25 i stället.

Det ligger en del jobb i en skummodell, bl.a. måste den ha ett skikt glasfiber, iom att skummet är ganska mjukt.

Har beställd servon m.m. och går nu och väntar på att de skal komma med posten från Kina.

Här ett par bilder av modellen ihopsatt:

5254552546

henke2
2015-05-26, 13:09
Jag tänkte tvärt om jag. Smackade i 4st servon och inget mer. 1.7kg + soppa. Bör gå att handstarta relativt enkelt. Lite olika infallsvinklar på "samma" flygplan.

http://i59.tinypic.com/35a86t3.jpg

petera38
2015-05-26, 15:21
Samma tanke hade jag också först. Men om man bara flyger den, som den kommer, blir den utsliten ganska snabbt, tror jag. Man kunde ju så klart testa och se hur många flygningar, den klarar av, innan den måste slängas?

Å andra sidan är L-39´an så snygg, att det nästan är synd inte att lägga ner lite tid på en hållbar finish?

Vad tycker ni på forumet?

Fluf
2015-05-26, 15:39
Tja, är det EPO eller är det vanlig smulig frigolit? EPO'n räcker med lite blank tape på buken så håller den sig rätt OK om du handskas varsamt.

Tror du får mer flyg-glädje av att ha den så lätt som bara möjligt.

En annan fråga är hur styva vingar och roderytor är, om de behöver styvas för att dra lite mer G krafter är valet med glasning ganska enkelt.

petera38
2015-05-26, 15:52
Vi pratar om EPO. Och vist går det, att ge den lite glasväv eller annan slityta på buken. Men en vit L-39 är väl ingenting man vill ha? Vingen är relativ styv med en pinne av någon sort som förstärkning, men börjar du att glasa vingen, kan du lika väl ge resten ett skikt?

Min åsikt är ganska tydlig...eller?

Flera åsikter.....vill vi ha!

Fluf
2015-05-26, 16:07
EPO, skulle nog spraymåla med lämplig färg och sedan dra lite blank packtape på buken och kört :)

petera38
2015-05-26, 16:34
..och här gick man och fröjdades, och trodde att man skulle hålla på ett tag med att göra finish på sin L-39. Jag har inga fler modeller kvar, som jag kan bygga!
Men principen: "Man tar vad man har" älskar jag. Inga onödiga extra köp. (Utom servon) Bara limma ihop grejen. Släng i en motor och en tank och flyg! Då får jag väl se vilka färgar, jag hittar undangömd i min verkstad...och om dom är kompatibla med EPO´n?

Tänk, att det var så enkelt!

Uno
2015-05-26, 23:09
Ser att Du har en Hawker Hunter på bilden Henke. Är den klar och har Du flugit den?
Med vänlig hälsning Uno.

henke2
2015-05-27, 06:10
Ser att Du har en Hawker Hunter på bilden Henke. Är den klar och har Du flugit den?
Med vänlig hälsning Uno.

Nästan klar, hämtade mitt 70cm rör igår. Kanske flygning i helgen.

henke2
2015-05-27, 06:16
..och här gick man och fröjdades, och trodde att man skulle hålla på ett tag med att göra finish på sin L-39. Jag har inga fler modeller kvar, som jag kan bygga!
Men principen: "Man tar vad man har" älskar jag. Inga onödiga extra köp. (Utom servon) Bara limma ihop grejen. Släng i en motor och en tank och flyg! Då får jag väl se vilka färgar, jag hittar undangömd i min verkstad...och om dom är kompatibla med EPO´n?

Tänk, att det var så enkelt!

Det behöver inte vara svårt. Men det blir två helt olika flygplan beroende på hur du går till väga. Antingen en slit och släng som du nämnde tidigare. Det är ju ingen hemlighet att EPO slits med tiden. Eller något som i det närmaste blir en helglaskärra om du är konstnär nog att glasa och få finish.

Här har du feges L39 helglasad, flugen på min bakgård :-) En T20 Kolibri har inga problem att orka med den. Starkare motorerna är mer ett lyxproblem än en nödvändighet.


https://www.youtube.com/watch?v=B7BPhHcJ34A

Lars 41an
2015-05-27, 07:00
Så enkelt var det inte!

Eftersom jag gillar glasfiber & epoxy så tycker jag att du skall glasa din Albatros. Det blir ju en fin turbinkärra som förtjänar en snygg lackering. De ingjutna panelfogarna kanske försvinner men det skulle inte jag sörja över. T-25an orkar säkert med den extra vikten. EPO suger inte så mycket epoxy som faner av balsa eller abachi så du bör klara dig med 2 g/dm2 vikttillskott inkl. målning.

Jag kommer att följa byggprocessen,
Lars

Läste just på http://www.jepejets.com/jepesite/finishing%20foam/finishing%20foam.htm
att JePe avråder från epoxy på EPO(nytt för mig). Man skall tydligen använda en polyuretanlack för att glasa på EPO och EPP. Jag vet inte hur det är att jobba med PU-lack och 25g glasfiber men JePe skriver en hel del om det så glasa bör man!

petera38
2015-05-27, 11:21
Näh, ....tänkte det väl. Det skulle inte vara så enkelt.
Börjar med dig Henke. Fin video av Feges L-39. Följde ju hans tråd, när det begav sig, och på videon ses det ju tydligen att en T-20 räcker mer än väl till, så med min T-25, då blir det kalas.
Om man inte glasar den, blir den i princip liksom Tomahawks Viper, som piffas upp av dekaler. Men den slits ganska fort. Jag tänker inte installera ställ på min, men kasta den. Så den blir ganska lätt. Och PU-lack köpte jag samtidig som modellen, så jag tror jag glasar den, så får vi se, hur duktig jag är som konstnär???

petera38
2015-05-27, 11:29
...och som svar till Lars. Det var ursprungligen tänkt att använda JePe´s PU-lack, så det har jag redan. Modellen förtjänar en fin finish. Så vill det visa sig, om jag är tillräckligt skicklig på det område???? Mervikten spiller inte så stor en roll, det ser man på videon, som Henke la upp.
Så tråden här blir mest en: "Hur man gör en bra finish på en EPO modell" !

Fluf
2015-05-27, 11:39
"Hur man gör en bra finish på en EPO modell"

Om du inte skall glasa utan bara måla finns lite guidelines här;
http://www.ehow.com/how_8197214_paint-epo-foam.html

petera38
2015-05-27, 13:12
Hej Fluf,
Tackar för länken. Tror jag följer JePe´s anvisningar. Låter som ett bra sätt, att göra det på, om man inte vill ha en modell, som ser ut som modell lera! :sarcastic:

Fluf
2015-05-27, 13:19
Hej Fluf,
Tackar för länken. Tror jag följer JePe´s anvisningar. Låter som ett bra sätt, att göra det på, om man inte vill ha en modell, som ser ut som modell lera! :sarcastic:
Även modellera kan få bra finnish ;)
http://image.motortrend.com/f/wot/video-aston-martin-cc100-speedster-from-sketch-to-show-car-369509/55323878/aston-martin-cc100-speedster-concept-clay-model-02.jpg

petera38
2015-05-27, 14:20
Otroligt vad man kan göra i ett mjukt material, innan någon snubblar och avsätter ett handavtryck i leran! Det var det jag tänkte på, när man nu har gripit tag i sin modell för 250 tionde gång och tryckt in sin tumme och pekfinger i skummet!
Trots allt vill jag hellre ha en lite mer tålig modell, än t.ex min Tomahawk Viper, som var reparerat med glasfiber lite så där överallt.

henke2
2015-05-27, 18:43
Fäll in förstärkningar vid kastgrepp och så innan du glasar, men inte för mycket så det blir tungt. Skum håller riktigt bra i sig självt för det mesta.

Som vanligt fram med motorn så mycket det bara går. Körde just min T25 med 72cm långt rör. 2650gram dragkraft utan rör, 2650gram med rör. :)

petera38
2015-05-28, 20:26
Det blir som i Feges L-39. Kolibrien i stjärten.

Med drygt 2,5kg tryckkraft blir det det roligt att flyga den. Hjulbrunnarna fungerar perfekt som handgrepp för ett solidt grepp.

henke2
2015-05-29, 06:28
Det blir som i Feges L-39. Kolibrien i stjärten.

Med drygt 2,5kg tryckkraft blir det det roligt att flyga den. Hjulbrunnarna fungerar perfekt som handgrepp för ett solid grepp.

Är man duktig på att kasta så funkar det säkert...

henke2
2015-09-10, 06:11
Uppföljning, Pierre har filmat lite. Justerade just expon på dykroder så ni får leva med att den är lite twitchy upp och ner.


https://youtu.be/IShDbSNpNOM

Fluf
2015-09-10, 08:37
Haha underbart, förmodligen långsammaste jet jag har sett. Såg hur lätt, mjuk och fin ut som helst :)

petera38
2015-09-10, 10:39
Imponerande hur starten gick.

Just nu ligger min still. Fortsätter till hösten med dom sista detaljerna.

/Pete

henke2
2015-09-11, 06:50
Ja, det föll väl ut. Vågade nästan inte själv tro på att det skulle gå att starta på det viset. Men det går ju som synes bra.

Helt klart ett recept som är överförbart på Aerotetris modeller....

http://aerotetris.com/

Flygsmurfen
2015-09-15, 11:37
Jag köpte den ursprungligen komplett med 90mm fläkt för 6S, men efter en del funderande blir det en Kolibri T-25 i stället.

Mors! Kan du inte posta lite bilder mm och berätta om hur du gör installationen av turbin mm?
Är ruggigt sugen på liknande projekt men har dålig koll på detta.
Hur mycket soppa har du ombord?
Hur mycket flygtid får du?

// Mats W

petera38
2015-09-16, 12:53
Jag köpte den ursprungligen komplett med 90mm fläkt för 6S, men efter en del funderande blir det en Kolibri T-25 i stället.

Mors! Kan du inte posta lite bilder mm och berätta om hur du gör installationen av turbin mm?
Är ruggigt sugen på liknande projekt men har dålig koll på detta.
Hur mycket soppa har du ombord?
Hur mycket flygtid får du?

// Mats W

Hej Mats,
Är det Henke du frågar ? Eller mig? eller båda?

Flygsmurfen
2015-09-17, 08:33
Dig Pete, det är saxat fr ditt första inlägg.
Henke får givetvis gärna fylla på.
Ju mer info desto bättre :-)

// Mats W

petera38
2015-09-17, 12:50
Skal se till att fota lite, när jag börjar jobba på den igen. Just nu sitter min Kolibri i en Vortex 32, som än så länge inte har testats.

/Pete

Flygsmurfen
2015-09-17, 13:26
Ser fram emot det.
// M

Mantis
2015-09-24, 11:54
Det där var hur ballt som helst! Man kanske skulle sätta en turbin i rumpan på någon lämplig modell. Ska precis montera en J-29 som är 140 cm lång. Lagom storlek??

henke2
2015-09-24, 12:28
Det där var hur ballt som helst! Man kanske skulle sätta en turbin i rumpan på någon lämplig modell. Ska precis montera en J-29 som är 140 cm lång. Lagom storlek??

Ja, du ser :)

En T15 motsvarar en 8S EDF, flygs lämpligt med 650cc soppa(tanken vi använder råkar vara på 650cc/800cc). T25 motsvarar 10S EDF och flygs också med 650cc, medan T35 motsvarar 12S EDF och behöver lite mer soppa så stora tanken där.

Vilken man väljer är lite smaksak, dock är det som du ser i min film helt plötsligt rätt ballt om man får ner vikten vilket man får med Kolibri turbinen. Konkurrenterna hänger helt enkelt inte med eller om vi vänder på det konkurrenterna finns inte.

Vill man flyga från gräsfält med landställ så hade jag nog sneglat på T25 och uppåt. Har själv flugit en Mig-15 på över 4kg 155cm spv med T25 och det gick utmärkt.

henke2
2015-09-24, 12:33
Dig Pete, det är saxat fr ditt första inlägg.
Henke får givetvis gärna fylla på.
Ju mer info desto bättre :-)

// Mats W

Kolla här i denna forumdel, jag har lagt upp ganska många olika byggen med Kolibri. Ju fler byggen det blir desto mer uppskattar jag en placering av motorn långt fram och med mitt egendesignade 40mm tryckrör. Går kallt och tappar ingen effekt med det, men man vinner mycket i vikt.

Mantis
2015-09-24, 15:29
Tack för info! Blir genast väldigt trött på eldrift... Å andra sidan är min plånbok begränsad p.g.a. nya familjeförhållanden. Att lägga 20.000 på en motor är helt uteslutet.

Om man kan handkasta modellen enkelt är det bästa lösningen. Har bara gräsfält att flyga på och jag använder ställ för att slippa gummirepsstart.

Min J-35 får vara som den är med edf. J-29:an, när den dyker upp lär vara bra att ha turbin i men kanske den är lite svår att handkasta...

Så frågan är vad som är bra att handkasta? Har en SK-60 obyggd på 150 cm längd och den, med lite modifiering, kunde kanske funka med en turbin bak.

Du har inte en billig liten turbin att sälja? Kanske lite byten med obyggda modeller från Aerotetris? Har följande hemma:

J-35, 200 cm längd.
JA-37, ca 180 cm längd.
JAS-39, ca 180 cm längd.
Boeing 727, ca 210 cm längd.

Ingen av ovan modell väger mer än 800 gram + klädsel.

henke2
2015-09-25, 06:10
Tack för info! Blir genast väldigt trött på eldrift... Å andra sidan är min plånbok begränsad p.g.a. nya familjeförhållanden. Att lägga 20.000 på en motor är helt uteslutet.

Om man kan handkasta modellen enkelt är det bästa lösningen. Har bara gräsfält att flyga på och jag använder ställ för att slippa gummirepsstart.

Min J-35 får vara som den är med edf. J-29:an, när den dyker upp lär vara bra att ha turbin i men kanske den är lite svår att handkasta...

Så frågan är vad som är bra att handkasta? Har en SK-60 obyggd på 150 cm längd och den, med lite modifiering, kunde kanske funka med en turbin bak.

Du har inte en billig liten turbin att sälja? Kanske lite byten med obyggda modeller från Aerotetris? Har följande hemma:

J-35, 200 cm längd.
JA-37, ca 180 cm längd.
JAS-39, ca 180 cm längd.
Boeing 727, ca 210 cm längd.

Ingen av ovan modell väger mer än 800 gram + klädsel.

Kolla runt på olika siter för begagnade motorer. Det enda budgettips jag kan ge är att bygga modellen mera robust och satsa på Kingtech K45. Men det blir en helt annan sak än vad du såg i min video ovan.

Mantis
2015-09-25, 13:10
Ok, tack! Ska kolla...

petera38
2015-10-04, 14:27
Har satt igång igen. Har ändrat mig mht finishen. Blir inte glasfiber överallt, men bara vingen, fenan, och höjdroder ytorna. (Som jag redan har glasat) Annars blir det som Henkes, obehandlat...;-)
Bilder kommer.

/Pete

petera38
2015-10-08, 13:27
Har installerat bränsletank och hoppertank. Bränsletanken är en 500cc Cola PETflaska med filtklunk. Behövdes lite epoxilim för att den blev helt tät. Hoppertanken var ursprungligen avsett för konvertering av min Habu till turbin, men den får vänta :-)
Just nu sitter Kolibrien i en Vortex 32, så när den är provflugen, flyttar Kolibrien arbetsplats!
Var ligger tyngdpunkten på L-39´an???5492354924