handdator

Visa fullständig version : Kontronik testar växlade större motorer



henke2
2015-05-28, 09:40
Spännande med växellådor. Det ger alltid en fördel vad gäller prestandan, men ökar komplexitet och kostnad.

Här har man valt att växla en förhållandevis liten motor och får snurr på en 28" propeller, precis lagomt till en 2.6m kärra.


http://www.youtube.com/watch?v=xAY00NtxiuU


Men detta är inte nytt. 2005 hade Thunder power precis vevat igång på riktigt och man kunde nu få in rejält med batterier i modellerna. Innan dess använde man NimH batterier som vägde ungefär samma, men gav bara 4-6minuters flygtid. Nu tripplade man helt plötsligt flygtiderna med de nya li-po cellerna. Enda sättet att få till rejäla motorer var dock att använda flera mindre i kluster.

Det vanligaste var en växellåda kallad inner demon med 1-4 motorer. Gott om mos även på en snudd på halvskala Ultimate.

http://i60.tinypic.com/n2c03d.jpg

http://i59.tinypic.com/260g86e.jpg

http://i57.tinypic.com/5wsn.jpg

Det andra mycket mer komplexa systemet var att först använda planetväxel, sedan remreduktion. Enligt vad jag hört är än idag den mest kraftfulla RC helikoptern utrustad med Hacker C50XL medp lanetväxel innan vanliga reduktionen. Om det stämmer kan jag inte ta gift på, men att det slår en outrunner med samma vikt är jag säker på.

http://i58.tinypic.com/34s2luv.jpg

http://i60.tinypic.com/vijix3.jpg

http://i57.tinypic.com/b4ao9u.jpg


För en modell i samma storlek som i Kontronik-videon så behövdes bara två st Hacker C50Xl motorer, men som sagt ett rätt komplext system som krävde lite mekande då och då för det skulle funka. Man gav helt enkelt upp och gick över till outrunners för de större modellerna. Betydligt lägre prestanda, men driftsäkert i alla fall.

http://i62.tinypic.com/zmei6c.jpg


Så frågan är ju givetvis om Kontronik 10år senare kommer lyckas med något som inte funkade då... we'll see.